امین شیرافکنامین شیرافکن

شرکت‌ های PSP چیست؟

امین شیرافکن 7 دقیقه زمان برای مطالعه
PSP چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که PSP چیست؟ این کلمه مخفف عبارت Payment Service Provider به معنای ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است. در واقع به شرکت‌هایی که خدمات و روش‌های نوین جهت تسهیل در فرایند خدمات پرداخت و بانکداری الکترونیک ارائه می‌نمایند، PSP اطلاق می‌شود.  چنانچه مایلید تا بیشتر با شرکت‌ های PSP آشنا شوید و روند کارشان را بشناسید، در ادامه این مقاله با نوین پال همراه باشید.

به طور کلی زیرساخت‌های اصلی در پرداخت‌ها و سیستم بانکداری الکترونیک، شرکت‌های PSP را شکل می‌دهند. شرکت‌های PSP در پروسه پرداخت با کارتخوان زیرنظر شاپرک، مجوز انتقال وجه از حساب مشتریان به صاحب فروشگاه آنلاین را صادر می‌کنند. در حقیقت شرکت‌‌های PSP خدماتی نظیر دستگاه‌های پرداخت مثل دستگاه پوز، درگاه‌ پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن‌ پرداخت و مواردی مشابه را به مشتریان عرضه می‌نمایند. در ادامه ماهیت PSP  و نوع خدمات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: خدمات پی پال چیست؟ 

انواع درگاه پرداخت آنلاین

از مهمترین مراحل در خرید از یک فروشگاه‌ آنلاین، می‌توان به هدایت مشتری به درگاه پرداخت، انجام امور پرداختی و نهایی نمون سفارش اشاره کرد. در واقع عموم کسب‌وکارهای اینترنتی همواره به یک درگاه پرداخت آنلاین امن و سریع نیازمند هستند. جهت انتخاب درگاه پرداخت، بررسی سرویس‌های جانبی ارائه شده، کارمزد، پشتیبانی و مواردی از این قبیل با توجه به نوع کسب‌وکار ما بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی امروزه درگاه‌ پرداخت بانکی به دو روش درگاه‌ پرداخت مستقیم یا همان PSP و درگاه‌ پرداخت واسط (پرداخت‌یار) صورت می‌پذیرد. در واقع درگاه مستقیم پرداخت توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت PSP ارائه می‌شود و درگاه پرداخت واسط، درگاه‌هایی به شمار می‌روند که از مجوز ارائه غیرمستقیم درگاه بانکی برخوردار هستند.

تاریخچه PSP

شرکت‌ های PSP چیست؟

در واقع تاریخچه PSPیا همان (Payment Service Provider) با شروع فعالیت کسب‌وکار اینترنتی آغاز می‌شود. کسب‌وکارهای آنلاین به یک سیستم جهت مدیریت پرداخت آنلاین نیازمند بودند. به موجب این امر شرکت‌ها دنبال روشی جهت بهینه‌سازی پرداخت‌ آنلاین در بستر اینترنت بودند که درگاه پرداخت مستقیم (PSP) و پرداخت‌ یار ایجاد شدند.

در حقیقت درگاه‌های پرداختی، جریان درآمدی قدرتمندی برای بانک‌ها به ارمغان آوردند؛ زیرا برای نیازهای عموم کسب‌وکارها ایجاد شدند. به عنوان مثال نئو بانک‌ هم امروزه جریان درآمدی بالایی برای بانک‌ها فراهم آورده و تا حدودی به جایگزین خدمات سنتی بانکدارای مبدل شده است.

علاوه بر موارد مذکور، خدمات PSP به عنوان مزیت رقابتی برای بانک‌ها به شمار می‌رود که موجب افزایش مشتریان و بهبود تجربه کاربری آن‌ها می‌شود.

درگاه پرداخت مستقیم (PSP) چیست؟

نوعی سرویس ارائه خدمات پرداخت جهت کسب‌وکارهای اینترنتی محسوب می‌شود که پرداخت و دریافت وجه به واسطه اینترنت را ممکن می‌سازد. خدمات مذکور توسط شرکت‌های PSP صورت می‌پذیرند که نام فروشگاه آنلاین صاحبان کسب‌وکار در صفحه درگاه پرداخت نمایش داده می‌شود.

به زبانی ساده‌تر، چنانچه مشتری یک تجارت آنلاین پس از کلیک روی دکمه پرداخت، به طور مستقیم به صفحه پرداخت بانکی هدایت شود و هیچ صفحه واسطی در این بین نباشد، در واقع به درگاه پرداخت مستقیم اتصال یافته است.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

خدمات شرکت های PSP

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد شرکت‌‌های PSP یا ارائه دهنده خدمات پرداخت با بخشی دیگر به نام شاپرک طرف حساب هستند. در واقع سیستم پرداخت شاپرک زیر نظر نظام بانکی کشور بوده که سهامداران اصلی آن بانک‌‌های دولتی، خصوصی و همچنین دیگر نهادهای مالی کشور به شمار می‌روند.

به طور معمول شرکت‌‌های PSP بیشتر با پذیرنده کارت‌‌های بانکی مرتبط هستند و تقریباً با دارندگان کارت اصلی ارتباطی ندارند. شرکت‌‌های PSP در واقع نقش واسطه میان بانک و ارائه دهندگان خدمات پرداخت را دارند که باعث می‌شوند تا مشتریان جهت خرید از فروشگاه آنلاین، تجربه کاربری راحت‌تری را در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن احساس نمایند. در کل خدمات خدمات شرکت‌های PSP شامل موارد زیر است:

  • ارائه دستگاه پوز (POS)
  • فراهم آوردن درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) برای تجارت‌های آنلاین
  • ارائه اپلیکیشن پرداخت وجه
  • شناسایی و جلوگیری هر نوع کلاهبرداری و فیشینگ
  • مدیریت کلیه داده‌های مالی
  • کنترل مبادلات مالی و بانکی
  • مدیریت امور مربوط به تراکنش از طریق کارت‌ بانکی، کارت‌ اعتباری (credit card) یا کیف‌ پول‌ دیجیتال

شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک چیست؟

شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک چیست؟

شاپرک نوعی سیستم الکترونیک پرداخت به حساب می‌آید که در بانک مرکزی کشور به عبارت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی شهرت دارد. در واقع به واسطه این سیستم، پرداخت‌ الکترونیک وجه و هدایت منابع بانکی، راحت‌تر صورت می‌پذیرد. همچنین سیستم پرداخت شاپرک در ایجاد امنیت وجه الکترونیک، نقش بسیار مهمی دارد. در حال حاضر دلایل مختلفی در ایجاد شاپرک دخیل هستند که از بارزترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نظارت در صحت عملکرد معاملات آنلاین
  • ساماندهی حوزه‌ مالی کشور

در واقع اصلی‌ترین وظیفه شاپرک، برقراری وحدت فرماندهی و کنترل کلیه پرداخت‌های الکترونیکی است که با روش‌های مختلفی در نظام بانکی کشور صورت می‌پذیرد. علاوه بر موارد مذکور یکی دیگر از فعالیت‌های مهم شاپرک، ایجاد نظم و مقررات برای تمامی شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ درگاه پرداخت مستقیم یا واسط (پرداخت یار) و همچنین نظارت بر عملکردشان است.

معرفی شرکت‌های PSP در ایران

همان‌طور که اشاره شد کلمه PSP در واقع مخفف عبارت Payment Service Provider است، که شرکت‌های بزرگ حوزه‌ مالی و بانکی کشور محسوب می‌شوند و خدمات پرداخت آنلاین را برای انواع تجارت‌های آنلاین فراهم می‌آورند. تاریخ شروع فعالیت شرکت‌های PSP در کشور ایران، از مصوبه‌ ریاست جمهوری به تاریخ 1383/03/30 آغاز گردید و براساس آن، بانک‌های معتبر موظفند تا با شرکت‌های PSP قرارداد بسته و کلیه خدمات پرداخت الکترونیک به واسطه آن‌ها به مشتریان خود ارائه نمایند. هم اکنون 12 شرکت‌ به عنوان PSP و ارائه‌ دهنده‌ سرویس درگاه پرداخت مستقیم با مجوز رسمی فعالیت دارند. فهرست زیر در سایت شاپرک اعلام شده‌ که به ترتیب سال تاسیس، عبارتند از:

  1. تجارت الکترونیک پارسیان 1379 وابسته به بانک پارسیان
  2. شرکت سایان‌کارت 1379
  3. شرکت کارت اعتباری ایران کیش 1382
  4. شرکت شرکت فن‌آوا‌ کارت 1382
  5. الکترونیک کارت دماوند 1383
  6. پرداخت الکترونیک سامان کیش 1383 وابسته به بانک سامان
  7. به پرداخت ملت 1384
  8. پرداخت الکترونیک پاسارگاد 1384 وابسته به بانک پاسارگاد
  9. پرداخت نوین آرین 1385 وابسته به بانک اقتصاد نوین
  10. پرداخت الکترونیک سپهر 1386
  11. آپ آسان پرداخت پرشین 1388
  12. پرداخت الکترونیک سداد 1393 وابسته به بانک ملی

البته شایان ذکر است که در فهرست بالا، برخی از شرکت‌ها پیش از سال 1383 هم وجود داشتند که پس از آن فعالیت‌شان را به درگاه پرداخت مستقیم (PSP) گسترش دادند.

نحوه ارتباط شرکت‌های PSP با شاپرک

در واقع شاپرک واسطی میان نظام بانکی کشور و شرکت‌های PSP است که نظامی هوشمند و شفاف را برای درگاه پرداخت مستقیم و واسط ایجاد می‌نماید.

شاپرک بر فعالیت شرکت‌های PSP نظارت داشته و قوانین و مقررات این حوزه را تصویب می‌نماید. به طور کلی هیچ‌ یک از شرکت‌های PSP بدون دریافت مجوز از شاپرک، اجازه فعالیت ندارند.

همچنین مطالعه نمایید: کش بک چیست؟

آشنایی با مزایا و معایب PSP

آشنایی با مزایا و معایب PSP

به طور کلی درگاه پرداخت مستقیم (PSP)، درست مانند دیگر درگاه‌های بانکی از مزایا و معایبی برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای درگاه پرداخت مستقیم (PSP) در ایران

  • امنیت بسیار بالا: البته این بدان معنا نیست که امنیت آن‌ها از درگاه پرداخت واسط (پرداخت‌ یار) بیشتر باشد.
  • تسویه حساب به صورت روزانه
  • ارتباط مستقیم با نظام بانکی کشور

معایب درگاه پرداخت مستقیم (PSP) در ایران

  • برخورداری از فرایندی طولانی برای احراز هویت
  • پشتیبانی نامناسب برخی از درگاه‌های پرداخت مستقیم (PSP)
  • پروسه اداری طولانی
  • سرعت کم در فعال‌سازی درگاه
  • عدم برخورداری از سرویس‌های جانبی نظیر صدور فاکتور آنلاین، سیستم گزارش‌گیری پیشرفته، ارسال پیامک
  • نبود سیستم تسهیم وجوه
  • عدم ارائه خدمات به کاربرانی که از وب‌سایت برخوردار نیستند.
  • عدم ارائه پلاگین‌ و مستندات فنی لازم برای کاربران در برخی از درگاه‌های پرداخت مستقیم
  • در برخی موارد نسبت به پرداخت یار امنیت کمتری دارد.

تفاوت PSP با پرداخت یار برای کسب و کار آنلاین

در واقع درگاه پرداخت واسط، برای اشخاصی که زمان طی کردن پروسه‌های طولانی اداری را ندارند بهترین گزینه‌ انتخابی محسوب می‌شوند. علاوه بر این برای اکثر کسب‌وکارهای آنلاین در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام یا تلگرام، انتخاب درگاه پرداخت واسط بسیار مطلوب‌تر است. چراکه این نوع از کسب‌وکارها جهت فروش محصولات خود در شبکه‌های اجتماعی، با درگاه پرداخت واسط می‌توانند از امکانات سفارشی‌سازی برای محصولات خود بهره‌مند شوند و مبلغ فروش محصول خود را به واسطه پنل کاربری خودشان دریافت کنند.

علاوه بر موارد مذکور به واسطه ایجاد یک صفحه‌ شخصی برای کسب‌وکار، هزینه‌های جانبی نظیر تبلیغات و پشتیبانی کاهش می‌یابد. عموم کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند به راحتی از درگاه پرداخت واسط برای کسب و کارشان بهره‌مند شوند.

همچنین مطالعه نمایید: روش های دریافت درگاه پرداخت

پرداخت یار نوین پال

نوین پال یکی از چند شرکت دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک بانک مرکزی در ایران از سال 1398 محسوب می‌شود که با هدف ارائه مطلوب‌تر خدمات پرداخت و امکاناتی نوین جهت تسهیل فرآیند پرداخت میان مشتریان و انواع کسب و کارهای آنلاین، به فعالیت مشغول است.

چنانچه شما کسب‌وکار آنلاین دارید، می‌توانید به واسطه پرداخت یار نوین پال، جهت راه‌اندازی درگاه پرداخت برای سایت فروشگاه آنلاین خود به راحتی اقدام نمایید. پرداخت یار نوین‌پال تمامی نیازهای پرداختی شما را برطرف می‌نماید. برای استفاده درگاه پرداخت، آشنایی با انواع خدمات و تعرفه، دریافت مشاوره، قیمت درگاه پرداخت و کارمزد خدمات شما می‌توانید به لینک مدنظر مراجعه نمایید.

خدمات پرداخت یاری نوین پال همواره در حال بروز شدن و آپدیت شدن است، که در حال حاضر شامل موارد زیر است:

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با API های پرداخت یار‌ی

کلام آخر

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد PSP روش درگاه پرداخت مستقیم است، که معایب و مزایای خاص خود را دارد. در حال حاضر 12 شرکت PSP توسط سایت شاپرک معرفی شده‌اند، که هرکدام از آن‌ها در ارائه خدمات با هم کمی تفاوت دارند. در این مقاله از نوین پال به بررسی ماهیت PSP و خدمات آن پرداختیم.

امیدواریم مقاله شرکت‌ های PSP چیست؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از درگاه پرداخت مستقیم (PSP) با ما در نوین‌پال به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه دربارهٔ «شرکت‌ های PSP چیست؟;

  1. Psp تو ایران انحصاریه همه چی تو ایران انحصاریه
    شرکت شاپرک خصوصیه ولی انحصاریه
    کلا ۱۰ تا psp مجوز دادن تو ایران

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید