استراتژی ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در کسب و کار

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
استراتژی ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در کسب و کار

ویدیو مارکتینگ (Video Marketing) چیست؟ امروزه با توجه به گستردگی رقابت در حوزه کسب و کار آنلاین، روش‌های مختلفی برای بازاریابی ایجاد شده است. در این مقاله از بلاگ نوین پال به استراتژی ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در کسب و کار می‌پردازیم.

همان‌طور که به این نکته واقفید تاثیر یک ویدیو مارکتینگ مناسب در حوزه بازاریابی به مراتب بیشتر از دیگر ابزارهای تبلیغاتی است. در حقیقت بازاریابی ویدیویی به شکلی گسترش یافته که هم اکنون به یکی از دغدغه‌های مهم در هر کسب‌وکار به شمار می‌رود. اما نکته مهم در این راستا روش اجرای بازاریابی ویدیویی است که تاثیر خودش در اولین نگاه بر روی مخاطب بگذارد. به طور کلی برای یک بازریابی موفق نحوه اجرای درست آن در اولویت قرار دارد. چنانچه مایلید که با صفر تا صد ویدیو مارکتینگ و تاثر آن روی کسب‌وکارها بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

مارکتینگ (Marketing) چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، برای آن دسته از مخاطبانی که شاید با اصطلاح مارکتینگ آشنایی ندارند توضیحاتی مختصر در این مورد ارائه می‌دهیم. در یک تعریف جامع و کلی مارکتینگ (Marketing) یا همان بازاریابی عبارت است از فرایندی که در طی آن کسب‌وکارها با مشتریان خود ارتباطی موثر و قوی برقرار می‌نمایند. با توجه به آنکه بازاریابی امری مهم در جذب مشتریان است، این فعالیت در واقع از اجزای اصلی مدیریت یک کسب‌وکار موفق محسوب می‌شود.

به طور کلی انواع مارکتینگ (بازاریابی) به موارد مهم زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • صنعتی (Industrial marketing)
  • مصرفی (B2C Marketing)
  • عصبی (Neuromarketing)
  • شبکه‌ای یا همان چندسطحی (Network Marketing)
  • پارتیزانی یا همان چریکی (Guerilla Marketing)
  • مویرگی (Capillary Marketing)
  • بازاریابی دهان‌به‌دهان (WOMM)
  • ویروس‌وار (Viral marketing): از روش‌های بازاریابی دهان‌به‌دهان است.
  • اینترنتی (Digital marketing)
  • تک به تک (One To One Marketing)
  • سیستماتیک (Systemic Marketing)
  • مفهومی (Content Marketing) که از زیر شاخه‌های بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) محسوب می‌شود.
  • ترکیبی (Marketing Mix)
  • ارزشی (Value)
  • پیامکی (SMS Marketing)

ویدیو مارکتینگ چیست؟

ویدیو مارکتینگ چیست؟

ویدیو مارکتینگ (Video Marketing) یا همان تبلیغات ویدیویی در واقع یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شوذ و چون نوعی تولید محتوا است با بازاریابی محتوایی (Content Marketing) ارتباطی نزدیک دارد. در فرایند مذکور از ویدیو تخت عنوان ابزاری جهت تبلیغ استفاده می‌شود. در تبلیغات ویدیویی، عموم بازاریابان دنبال تولید فیلمی چند دقیقه‌ای با رعایت نکات مهم زیر هستند:

  • معرف کلی ماهیت کسب‌وکار باشد و نقاط قوت را آن نشان دهد.
  • معرفی محصول و آموزش روش استفاده از آن
  • درباره بهره‌مندی از نوعی خدمت یا ابزار
  • مواردی نظیر تعمیر محصول
  • آموزش یک مبحث مهم برای مخاطبان
  • معرفی گروهی که فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند.

به زبانی ساده‌تر به بهره‌مندی از ویدیو جهت برندینگ (Branding)، فروش محصول یا خدمات یک کسب‌وکار ویدیو مارکتینگ اطلاق می‌شود. در حال حاضر اکثر کمپین‌های بزرگ بازاریابی در جهان از ویدیو مارکتینگ جهت گسترش فعالیت‌های خود استفاده می‌نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام

انواع ویدیو مارکتینگ

پیش از اینکه دوربین را جهت فعالیت‌های بازاریابی ویدیویی در دست بگیریم، باید ابتدا با انواع مختلف بازاریابی ویدیویی آشنا شویم. شاید عموم مخاطبان با ماهیت کلی ویدیوهای تبلیغاتی غریبه نباشند؛ چراکه در حال حاضر اکثر کسب‌وکارها از این ابزار قدرتمند جهت جذب مخاطبان استفاده می‌نمایند. برای مثال تبلیغات ویدیویی پیش از آغاز بازی‌های مهم در فوتبال‌ یا پخش سریال‌های پربیننده در جذب مخاطبان برای برندینگ یک محصول یا خدمات نقش بسزایی دارد. به طور کلی انواع ویدیو مارکتینگ از لحاظ محتوا شامل موارد زیر است:

  • معرفی محصول

این نوع از بازاریابی ویدیو بیشتر مورد استفاده شرکت‌ها، وب‌سایت فروشگاه آنلاین و سنتی است که در آن محصولات یا خدمات معرفی می‌گردند و سپس در شبکه‌های مجازی برای مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شوند.

  • رویداد و وقایع

این نوع ویدیوها، در واقع در دسته ویدیوهای خبررسانی قرار می‌گیرند که بیشتر توسط شرکت‌هایی خاص یا رسانه‌های عمومی تولید می‌گردند که در آن رویدادهای خاصی را به اطلاع مخاطبان خود می‌رسانند.

  • آموزشی

در ویدیوی آموزشی همان‌طور که از نامش مشخص است به آموزش حرفه‌ای خاص یا طریقه استفاده از محصول و خدمات پرداخته می‌شود. اکثر کسب‌وکارها جهت جذب مخاطبان در کنار بازاریابی ویدیویی از ویدیوهای آموزشی هم استفاده می‌نمایند.

  • موشن گرافیک

موشن گرافیک

موشن گرافیک (Motion graphics) یا همان گرافیک پویا و متحرک، توسط نرم‌افزارهایی خاص تولید می‌شود. در واقع موشن گرافیک از محبوب‌ترین انواع ویدیو مارکتینگ به شمار می‌رود که در جذب مخاطبان نقش بسزایی دارد. از علت‌های محبوبیت موشن گرافیک علاوه بر تاثیرگذاری، جذابیت و کاربر پسندی، می‌توان به  صرفه بودن هزینه ساخت نسبت به دیگر ویدیوهای بازاریابی که در فضایی واقعی فیلمبرداری شده‌اند، اشاره کرد. به طور کلی ویدیوهای موشن گرافیک در تمامی مباحث تبلیغاتی، آموزشی، اطلاع رسانی و مواردی مشابه کاربرد دارند.

  • ویدیو لایو

همان‌طور که می‌دانید ویدیو لایو یا همان ویدیوی زنده از قبل ضبط نشده، به صورت همزمان فیلمبرداری و پخش می‌شوند. به طور معمول ویدیو لایو بیشتر برای ارتباط و تعامل با مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ویدیو راندآپ (Round Ups)

به ویدیوهای نتیجه‌گیری، ویدیو راندآپ هم اطلاق می‌شوند. در واقع این ویدیوها همان کلیپ‌های کوتاهی هستند که سازنده در آن تلاش دارد تا ویژگی‌های بارز یک محصول یا خدمات را معرفی نماید. این نوع از ویدیوها، به طور معمول از یک تا چهار دقیقه زمان برخوردار هستند و در کمترین حالت ممکن باید مفهومی عمیق را به مخاطبان خود انتقال دهند. جهت ساخت این نوع از محتواها، کارشناسان عقیده دارند که نباید مستقیم با دوربین صحبت کرد و مطلوب است از محصولات و تصاویر مرتبط استفاده گردد.

  • ویدیو طنز

به طور کلی یکی از ویدیوهایی که نزد مخاطبان جایگاه ویژه‌ای دارد، محتواهای طنز است. کارشناسان حوزه بازاریابی عصبی (Neuromarketing) بر این عقیده‌اند که اگر بتوانیم احساسات خوبی را در مخاطبان خود ایجاد نماییم، در دفعات بعد آن‌ها دوباره به سراغ ما خواهند آمد. به موجب این امر افرادی که احساس می‌نمایند که در زمینه طنزپردازی مستعد هستند، می‌توانند از آن استفاده نمایند و بدین طریق، محصولات یا خدمات خودشان را به شکلی مطلوب‌تر عرضه کنند.

  • مصاحبه

ما می‌توانیم برای تولید ویدیو مارکتینگ با افراد مشهور مصاحبه نماییم و از این طریق اعتبار کسب‌وکارمان را افزایش دهیم. البته همواره لازم نیست تا با افراد مشهور مصاحبه شود، بلکه می‌توانیم چنین محتواهایی را با اشخاص ناشناس هم تولید نماییم. تنها باید به این نکته توجه داشته باشیم که صحبت‌های شخص مصاحبه‌شونده باید مخاطبان را با ما همراه سازد.

  • ولاگ (Vlog)

یکی دیگر از محتواهای ویدیو مارکتینگ، ویدیو بلاگ‌ (ولاگ) است. در واقع این ویدیوها برای کسب‌وکارهای کوچک گزینه مناسبی هستند. جهت ساخت ویدیو بلاگ‌، تنها کافیست تا خودمان یا شخص دیگر، روبروی دوربین برویم و درباره تجربیات شخصی از استفاده یک محصول یا خدمات صحبت نماییم. در حقیقت ویدیو ولاگ به صورت‌های متنوعی در موضوعات مختلفی ساخته می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام

تاریخچه بازاریابی ویدیویی

تاریخچه بازاریابی ویدیویی

تاریخچه ویدیو مارکتینگ به سال‌های قبل می‌رسد و این شیوه بازاریابی از ظهور اینترنت هم بسیار قدیمی‌تر است. در واقع سال 1940 یک شرکت به نام بولووا (Bulova) برای ساخت یک فیلم تجاری در ایستگاه تلویزیونی نیویورک اقدام نمود که برای آن 4 دلار پرداخت کرد. در حقیقت این ویدیو نخستین روش تبلیغاتی به سبک نوین و با بهره‌مندی از فیلم محسوب می‌شود.

نسل نوین ویدیو مارکتینگ در سال 1981 به واسطه ساخت دو تبلیغات به نام‌های video killed the radio star و alternatively the very prophetic song came out رایج شد. سپس سال 1984 شرکت اپل (Apple) هم نخستین تبلیغات خود را در زمینه ویدیو مارکتینگ به ثبت رساند.

مدیر اجرایی شرکت فاکس (Fox) نیز در سال 1991 یک ویدیوی ویروسی (Viral) را تولید کرد که ساخت آن چیزی در حدود 750 دلار هزینه برد. سال 2005 شبکه اجتماعی یوتیوب (YouTube) ایجاد شد و شرکت‌های مختلفی از این پلتفرم تحت عنوان اصلی‌ترین ابزار تبلیغاتی بهره بردند. برای درک بهتر این موضوع شما می‌توانید مقاله روش های کسب درآمد از یوتیوب‌ در بلاگ نوین پال را مطالعه نمایید.

نحوه اجرای ویدیو مارکتینگ

از دلایلی اصلی که موجب می‌شود تا برخی از بازاریاب‌ها به سمت ویدیو مارکتینگ نروند، عدم مهارت در ساخت فیلم و هزینه‌های جانبی آن است. در حقیقت افرادی که می‌خواهند در حوزه بازاریابی ویدیویی فعالیت نمایند، باید یک مختصر آشنایی با روش تولید فیلم یا انیمیشن را داشته باشند. به موجب این امر جهت اجرای بازاریابی ویدیویی، نخستین قدم آموزش ایجاد فیلم یا بهره‌مندی از شرکت‌های تولیدی فیلم‌های تبلیغاتی است.

چنانچه ما از شرکت‌های تبلیغاتی برای ساخت ویدیو مارکتینگ کمک بگیریم، کار بسیار ساده‌تر پیش خواهد رفت. ولی اگر خودمان می‌خواهیم فیلم تبلیغاتی بسازیم، ابتدا باید با روش ساخت این نوع فیلم‌ها آشنا شویم. پس از تولید یک فیلم تبلیغاتی ما می‌توانیم به روش‌های مختلفی آن را به اشتراک بگذاریم و از این طریق مخاطبان بیشتری را برای کسب‌وکارمان جذب نماییم.

چنانچه شما یک فروشگاه آنلاین دارید و فضای مناسبی را برای هاستینگ آن انتخاب نموده‌اید، می‌توانید به راحتی فیلم تبلیغاتی یا آموزشی خود را در آن قرار داده یا در کنارش یک وبلاگ ایجاد نمایید و فیلم‌های مد نظرتان را در آنجا آپلود نموده و به فروشگاه لینک دهید.

اگر صاحب یک تجارت آنلاین هستید و می‌خواهید مخاطبان شما، تراکنش اینترنتی موفقی را هم تجربه نمایند و علاوه بر موارد بازاریابی به یک درگاه پرداخت ایمن و سریع نیاز دارید که نوین پال بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شود. نوین پال یکی از چند شرکت دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در ایران از سال 1398 است که با هدف ارائه هرچه بهتر خدمات پرداخت و قابلیت‌های جدید و نوین جهت تسهیل فرآیند پرداخت بین مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین، به فعالیت می‌پردازد.

در ادامه از روش‌های دیگر که جهت اجرای ویدیو مارکتینگ می‌توان از آن بهره‌مند شد، باید به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک (Facebook)، توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram) و اسنپ چت (Snapchat) اشاره کرد. شما می‌توانید کاربران این شبکه‌ها را به عنوان فالوورتان جذب نمایید و برنامه تبلیغاتی‌ خود را بر روی‌ آن‌ها پیاده‌سازی کنید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

تاثیر ویدیو مارکتینگ در کسب و کار

تاثیر ویدیو مارکتینگ در کسب و کار

در گذشته تهیه ویدیو و انتشار آن زیاد مقرون به صرفه نبود؛ اما در حال حاضر جهت تولید یک محتوای ویدیویی به تجهیزات قیمت بالا نیازی نیست و همچنین انتشار آن هزینه زیادی نمی‌برد. امروزه با استفاده از گوشی‌ هوشمند، انواع شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی نظیر یوتیوب و آپارات کار برای ما بسیار ساده‌تر شده است. با تمام این اوصاف، شاید این سوال برای ما پیش آید که ویدیو مارکتینگ چه نقشی در افزایش فروش برای کسب‌وکارها دارد؟ از بارزترین مزایای بازاریابی ویدیویی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مخاطبان ما بیشتر ویدیو تماشا می‌کنند

بر اساس نظریه کارشناسان حوزه بازاریابی، عموم مخاطبان به ویدیو بیشتر از متن یا عکس توجه دارند. برای درک بهتر مطالب به موارد زیر توجه نمایید:

  1. 92 درصد تبلیغات محصولات و فروش b2b به واسطه بهره‌مندی از ویدیو لایو صورت می‌پذیرد.
  2. روزانه چیزی در حدود 4 میلیارد ویدیو در پلتفرم یوتیوب به اشتراک گذاشته می‌شود.
  3. بر اساس تحقیقات کارشناسان حوزه مارکتینگ یک سوم مشتریان، خریدهای خود را پس از مشاهده ویدیو صورت می‌دهند.
  • درک ساده ویدیو مارکتینگ نسبت به دیگر ابزارهای تبلیغاتی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، میان انواع محتوای تبلیغاتی، بازاریابی ویدیویی به ساده‌ترین شکل ممکن، محتوا را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که این نکته موجب افزایش فروش بیشتر برای یک کسب‌وکار است. همچنین محتوای ویدیویی نسبت به دیگر فرمت‌ها بیشتر از سمت مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود که همین نکته نشان دهنده‌ تعامل آن‌ها با ویدیو است. به طور کلی سناریونویسی در ویدیو با قیاس محتواهای دیگر تبلیغاتی بسیار راحت‌تر بوده و نتیجه‌ بهتری روی مخاطبان می‌گذارد.

  • بهینه‌سازی وب‌سایت در موتورهای جستجو (SEO)

در طی این سال‌های اخیر گوگل به محتواهایی ویدیویی بسیار اهمیت می‌دهد و سایت‌هایی که کنار متن و تصویر، از ویدیو بهره می‌بردند در نتایج جستجو جایگاه بالاتری را کسب می‌نمایند.

  • ایجاد حس اعتماد در مخاطبان

به طور کلی انتشار مداوم ویدیو مارکتینگ خیلی زود باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطبان می‌شود. در واقع تا هنگامی که مخاطبان به برند یا محصول ما اعتماد نداشته باشند، فروشی در کار نخواهد بود.

با توجه به مطالب مذکور می‌توان چنین نتیجه گرفت که ارائه‌ یک ویدیو مارکتینگ جذاب و آموزشی نقش موثری در ایجاد حس اعتماد در مخاطبان و همچنین ترغیب آن‌ها به خرید محصول از یک فروشگاه آنلاین را دارد. توجه داشته باشید که در یک تجارت آنلاین تجربه کاربری مطلوب در پرداخت وجه هم در جذب مخاطبان نقش بسزایی دارد. همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، شما می‌توانید با پرداخت یار نوین پال به ارائه هرچه بهتر خدمات پرداخت برای مشتریان خود در فروشگاه آنلاین اقدام نمایید. از خدمات بارز پرداخت یار نوین‌پال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

شما می‌توانید جهت بهره‌مندی از درگاه پرداخت اینترنتی امن و آشنایی با انواع خدمات یا دریافت مشاوره به بخش ارتباط پرداخت یار نوین پال مراجعه فرمایید.

همچنین مطالعه نمایید: 25 محصول پرفروش اینترنتی

کلام آخر

در حال حاضر، با توجه به گسترش فضای رقابت کسب‌وکارهای مختلف استفاده از ابزارهای تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت است. در میان روش‌های نوین بازاریابی، ویدیو مارکتینگ با تاریخچه‌ای بلند، همواره مورد توجه مخاطبان و کسب‌وکارها بوده است. تجربه نشان داده که این ابزار تبلیغاتی نقش بسزایی در جذب مخاطبان و افزایش فروش دارد. در بلاگ نوین پال به بررسی ماهیت بازاریابی ویدیویی و تاثیر آن در کسب‌وکارها پرداختیم.

امیدواریم مقاله ویدیو مارکتینگ (Video Marketing) مورد توجه شما مخاطبان محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله چنانچه تجاربی در زمینه استفاده از بازاریابی ویدیویی در کسب‌وکارتان را دارید با ما در نوین‌پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید