استعلام اطلاعات بانکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

امین شیرافکن 7 دقیقه زمان برای مطالعه
استعلام اطلاعات بانکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

امروزه نقش اینترنت در زندگی روزمره ما و تاثیرش در نظام بانکداری کشور به خوبی قابل رویت است. حالا دیگر نیازی نیست که ما جهت استعلام ضامن به باجه‌های شلوغ در بانک مراجعه نماییم و به راحتی می‌توانیم به واسطه سامانه‌های بانکی این کار را تنها با چند کلیک ساده صورت دهیم. در بلاگ نوین پال به این موضوع می‌پردازیم که استعلام اطلاعات بانکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هم اکنون با فراگیری بهره‌مندی از کارت‌های بانکی و تغییر سلیقه اشخاص در انجام امور مالی و معاملات به شکل غیرحضوری، مشکلاتی ایجاد شده است. در واقع از بارزترین این مشکلات می‌توان به سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص، انتقال وجه به حساب مسدود شده یا اشتباه و همچنین عدم آشنایی کاربران با مهمترین چالش‌های کسب‌وکار آنلاین اشاره کرد. علاوه بر این در صورت عدم اعتبار داده‌های بانکی و بررسی نکردن احراز اطلاعات هویتی اشخاص، کسب‌وکارها در معرض مخاطراتی نظیر ریسک‌های مالی و عملیاتی قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم تا شما مخاطبان محترم را با صفر تا صد استعلام اطلاعات بانکی و نقش آن را در رونق کسب‌‌وکارها آشنا نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: API بانکداری باز چیست و چگونه کار می‌کند؟

اعتبارسنجی چیست؟

اعتبارسنجی (Cross-Validation) در واقع معیاری به شمار می‌رود که طبق رفتار‌های اعتباری پیشین شخص حقیقی یا حقوقی در بانک‌ها، موسسات اعتباری، شرکت‌های بیمه، کارگزاری‌، لیزینگ و مواردی از دست با فرمول‌های استاندارد و رتبه‌بندی اعتباری (Credit bureau) از میزان ریسک اعتباری (Credit risk) اشخاص ارائه می‌گردد.

در حقیقت پرداخت سروقت صورت حساب‌ها یا اقساط تسهیلات دریافتی در افزایش امتیاز اعتباری (Credit score) نقش بسزایی دارد. همچنین عدم پرداخت به‌موقع اقساط یا وجود نکات منفی نظیر چک برگشتی تاثیری چشمگیر در گزارش اعتباری (Credit Report) اشخاص دارد.

رتبه اعتباری چیست؟

رتبه اعتباری چیست؟

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، امتیاز اعتباری در واقع نشانگر خوش‌حسابی یا بد حساب بودن اشخاص در بازپرداخت وام و یا تعهدات مالی خود در گذشته است. در کل رتبه اعتباری (Credit rate) عددی بین 0 تا 900 است که بر اساس الگوی رفتاری هر شخص در شبکه بانکی کشور به وی اختصاص داده می‌شود. به هر میزان که این عدد بالاتر باشد، در حقیقت وضعیت اعتبـاری او بهتـر بوده و همچنین نشان می‌دهد که ریسک معامله با این فرد کمتر است.

همچنین مطالعه نمایید: منظور از شناسه واریز چیست؟

چالش های کسب و کارهای آنلاین

همان‌طور که عنوان شد تغییرات رویه اشخاص و ترجیح‌ آن‌ها به خریدهای غیرحضوری یا انجام امور مالی به صورت آنلاین طی چند سال گذشته، کسب‌وکارهای اینترنتی را وادار به اتخاذ روش‌های نوین مالی و پرداخت نمود. در حقیقت فروشگاه‌های آنلاین جهت ارتقا خدمت‌رسانی و بهبود تجربه کاربری شیوه‌های غیرحضوری جهت فروش کالا یا ارائه خدمات اتخاذ نمودند. هر چند این معمالات آنلاین با سرعت، بدون ریسک نبوده و ولی در برخی موارد هم موجب کندی یا کاهش کیفیت خدمت‌رسانی شده است.

امروزه کسب و کارها با بهره‌مندی از روش‌هایی حساب شده، علاوه بر کاهش مخاطرات مالی، فرایند معملات را هم تسهیل داده‌اند.  از راهکارهای بارز در جلوگیری از خاطرات مالی می‌توان به استعلام اطلاعات بانکی و احراز هویت اشاره کرد.

سرویس استعلام اطلاعات بانکی نوین پال

سرویس استعلام اطلاعات بانکی نوین پال

از راهکارهای مصونیت عدم شناخت مشتری، می‌توان به بهره‌مندی از شیوه‌های مدرن و پیشرفته جهت شناسایی بهتر آن‌ها اشاره کرد. در واقع شناسایی مطلوب‌تر نیز به واسطه استفاده از ابزارهایی نظیر سرویس‌های استعلام اطلاعات بانکی و احراز هویت صورت می‌پذیرد. سرویس‌های مذکور می‌توانند داده‌های بانکی و اطلاعات هویتی اشخاص را با بالاترین درجه اطمینان صحت‌سنجی (verification) و تایید نمایند.

امروزه در پلتفرم‌های فروش کالا یا خدمات، کسب اطمینان از حقیقی بودن هویت کاربران یکی از مهمترین چالش‌های افزایش امنیت و بالا بردن ضریب اطمینان در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است. در واقع با این رویکرد کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند تا میزان چشمگیری از ریسک‌های ناخواسته اعتباری ایمن باشند.

علاوه بر مبحث امنیتی، کسب‌وکارها جهت تعامل بهتر با کاربران و ارتقا تجربه کاربری بهینه در آن‌ها، می‌توانند از سرویس‌های استعلام و احراز هویت نوین پال بهره‌مند شوند که یکی دیگر از نمونه‌های آن سرویس استرداد وجه یا همان سرویس ریفاند (Refund) برای تجارت آنلاین قابل رویت است.

از بارزترین نمونه‌های کاربردی‌ سرویس‌های استعلام اطلاعات بانکی نوین پال برای فروشگاه‌های آنلاین می‌توان به استعلامات کارت، شبا و تبدیل کارت به شبا اشاره کرد.

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پرداخت آنلاین

سرویس‌های بانکی نوین پال برای کسب و کارها

به طور کلی استعلام صحت داده‌های بانکی ثبت شده از طرف مشتریان به واسطه ابزارها و روش‌هایی خاص بررسی می‌شود که سرویس استعلام اطلاعات بانکی و احراز هویت از بارزترین  آن‌ها به شمار می‌روند.

عموم کسب‌وکارها با بهره‌مندی از سرویس مذکور می‌توانند طیف وسیعی از اطلاعات و داده‌های بانکی یا هویتی را مورد بررسی قرار دهند تا بدین طریق کاربران‌ خود را بهتر بشناسند. در واقع فواید این پروسه اینجاست که آن‌ها در کوتاهترین زمان نسبت به درستی اطلاعات بانکی وارد شده، اطمینان حاصل می‌نمایند.

به طور کلی اطلاعات خروجی سرویس‌ احراز هویت به نیاز کسب‌وکارها در شناخت بهتر و صحت‌سنجی داده‌‎های مشتریان پاسخ می‌دهد. البته سرویس استعلام شبا یا تبدیل کارت به شبا بیشتری جهت تجارت‌ آنلاین کاربرد دارند.

انتقال وجه از طریق شماره شبا به صورت ایمن

انتقال وجه از طریق شماره شبا به صورت ایمن

از نکات حائز اهمیت برای عموم کسب‌وکارهای آنلاین می‌توان به سرویس استعلام شبا و تبدیل کارت به شبا برای انتقال وجه اشاره کرد. در واقع کسب‌وکارها به واسطه صحت‌سنجی (verification) اطلاعات بانکی قبل از جابه‌جایی وجه، می‌توانند از مسدود یا راکد بودن شماره حساب مدنظرشان مطلع شوند و اطلاعات هویتی صاحب کارت بانکی را مورد بررسی قرار دهند تا عملیات پرداخت با اطمینان بالاتری صورت پذیرد.

در واقع اقدام مذکور، علاوه بر ایجاد اطمینان در زمان فرایند تراکنش، نرخ تراکنش‌های ناموفق و برگشت خورده را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

برگشت وجه و سرویس استعلام

شاید بتوان بارزترین کارکرد شماره شبا در انتقال وجه را خصوصاً مبالغ بالاتر از سقف کارت به کارت برشمرد. البته به واسطه تغییرات سلیقه اشخاص به خریدهای آنلاین، از دیگر کابردهای شماره شبا کاربردهای عودت وجه به حساب خریداران است.

البته شاید تا موقع تکمیل فرآیند استرداد وجه کسب‌وکارها با مواردی نظیر تاریخ انقضای کارت بانکی، مسدودی حساب روبرو شوند. در چنین شرایطی کسب‌وکارها را در معرض ریسک‌های مالی و اعتباری زیادی قرار می‌دهند و این احتمال وجود دارد به خلل فعالیت اقتصادی یا عرم رضایت خریداران حتم شود. جهت جلوگیری از مشکلات مذکور، کسب‌وکارها می‌توانند از سرویس‌هایی بهره ببرند که بدون نیازی به درخواست مستقیم اطلاعات بانکی خریداران، آن‌ها را راستی‌آزمایی (Fact-checking) نماید و پس از آن عملیات استرداد وجه را صورت دهد.

پرداخت یار نوین پال، با فرآهم آوردن سرویس بازگشت وجه یا همان ریفاند این کار را برای کسب‌وکارهای آنلاین بسیار راحت‌تر نموده است. برای انجام این کار تنها کافیست با یک دستور به نوین پال بگویید تا وجوه تراکنش یا تراکنش‌های پرداختی مشتریان به حسابشان بازگردانده شود. نوین پال این کار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون کوچکترین نیازی به اطلاعات پرداخت‌کنندگان به راحتی صورت می‌دهد.

کاهش امور عملیاتی قسمت مالی

در حقیقت استعلام اطلاعات بانکی نظیر شبا یا تبدیل کارت به شبا از جمله سرویس‌هایی به شمار می‌روند که در کاهش بار عملیاتی بخش مالی کسب‌وکارهای آنلاین نقش بسزایی دارند. در مطالب بالا به این نکته اشاره کردیم که کسب‌وکارهای فاقد سرویس ریفاند، فرایند بازگردانی وجه به حساب مشتریان را با صورت دستی انجام می‌دهند که این کار غیر از مبحث زمانی، چالش‌های مالی را هم افزایش می‌دهد و شاید ریسک‌های زیادی را برای کسب‌وکار به دنبال داشته باشد.

در حقیقت بهره‌مندی از سرویس‌ استعلام اطلاعات بانکی و احراز هویت نه تنها از بار عملیاتی مالی می‌کاهد، بلکه در جلوگیری از وقوع خطاهای انسانی و سهوی نقش بسزایی دارد و عملیات‌های پرداخت کسب‌وکارها هم با اطمینان بیشتری صورت می‌پذیرند.

کامل کردن پروفایل کاربران

کامل کردن پروفایل کاربران

برخی از کسب‌وکارها از طریق محصول یا خدماتی که عرضه می‌نمایند، به شناسایی بهتر و تجزیه و تحلیل رفتارهای مالی مشتریان‌ خود نیازمند هستند. در واقع داده‌های حاصله از تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان می‌تواند فرایند درک بهتر و ساده‌تر رفتار آن‌ها نقش بسزایی داشته باشد. شناخت مذکور در مواردی نظیر ایجاد خط اعتباری خاص برای مشتری بسیار کاربردی است.

به طور کلی داده‌های کارت بانکی مشتریان در تکمیل پروفایل کاربری کاربرد دارد. برای مثال یک پلتفرم آنلاین که قصد برگشت وجه خرید یکی از مشتریان را دارد، برای این کار به اطلاعات کارت بانکی و استعلام آن نیاز دارد تا علاوه بر احراز هویت، از درستی داده‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی خود اطمینان حاصل نماید.

سرویس‌های نوین پال برای کسب و کارهای آنلاین

نوین پال از شرکت‌های دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در ایران از سال 1398 محسوب می‌شود که به منظور ارائه مطلوب‌تر خدمات پرداخت و امکاناتی نوین جهت تسهیل فرآیند پرداخت میان مشتریان و کسب و کارهای آنلاین، به فعالیت مشغول است.

با ذکر این نکته که خدمات نوین پال همواره در حال بروزشدن و آپدیت شدن است، هم اکنون خدمات برجسته زیر توسط این پرداخت یاری ارائه می‌گردد:

چنانچه شما تجارت آنلاین دارید، می‌توانید با پرداخت یار نوین پال، جهت راه‌اندازی درگاه پرداخت برای سایت فروشگاه آنلاین خود به سادگی اقدام نمایید. نوین‌پال کلیه نیازهای پرداختی شما را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف می‌نماید. جهت استفاده درگاه پرداخت، آشنایی با انواع خدمات و تعرفه، دریافت مشاوره، قیمت درگاه پرداخت و کارمزد خدمات شما می‌توانید به لینک بخش پشتیبانی نوین پال مراجعه نمایید.

کلام آخر

به طور کلی اعتبارسنجی و استعلام اطلاعات بانکی نشان می‌دهد که شخص در انجام تعهدات مالی خود نظیر بازپرداخت وام‌ تا چه اندازه خوش‌حساب است. امروزه با توجه به پررنگ شدن بستر اینترنت در زندگی روزمره افراد، حوزه بانکداری نیز از این فناوری بهره‌مند شده است. در این بین استعلام اطلاعات بانکی برای بانک‌ها و به خصوص کسب و کارها در روند امور مالی نقش بسزایی دارد. در بلاگ نوین پال به معرفی اجمالی اعتبارسنجی پرداختیم. در ادامه استعلام اطلاعات بانکی و کاربردهای آن را در حوزه تجارت آنلاین مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله استعلام اطلاعات بانکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از سرویس استعلام اطلاعات بانکی برای کسب‌وکارتان را با ما در نوین‌پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید