بدون شک شما تا حالا در زمان پرداخت با پیام خطای تراکنش ناموفق مواجه شدهاید. این پیام ناخوشایند که روی دستگاه کارتخوان، موبایل یا کامپیوتر مشاهده میشود دلایل مختلفی دارد که در ادامه این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی آنها میپردازیم.
امروزه با توجه به پیشرفت حوزه تکنولوژی، تراکنش پول به روشهای مختلف و سادهتری صورت میپذیرد. اما در برخی از مواقع کاربران با خطاهایی برخورد دارند که به معنای عدم موفقیت در عملیات بانکی است. البته برخی از این دلایل خطاهای تراکنش مربوط به کاربر و کارت یا به مشکل سامانه بر میگردد. بهر حال آشنایی با این خطاها در بهبود و رفع آن برای تراکنش موفق کاربران بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب به معرفی و بررسی انواع خطاهای تراکنش ناموفق میپردازیم.
فهرست مطالب
فهرست مطالب
منظور از تراکنش ناموفق چیست؟
پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، باید بدانیم که تراکنش چیست؟ در واقع یک توافق دو طرفه کامل میان خریدار و فروشنده جهت مبادله کالا، خدمات به ازای پرداخت وجه است.
به زبانی سادهتر تراکنش (transaction) فرایند اجرای دستورات کاربر در بانک اطلاعاتی جهت انتقال وجه اطلاق میشود. در هنگامی که ما با پیغام تراکنش ناموفق مواجه میشویم، بدان معناست که انتقال وجه به درستی صورت نپذیرفته است. تا زمانی که تراکنش تکمیل نشود، به خاطر عدم نقل و انتقال وجه میان حساب فروشنده و خریدار، امکان دریافت کالا از فروشگاه آنلاین یا سرویس خدماتی برای مشتری وجود نخواهد داشت. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تراکنشهای ناموفق به چه دلایلی ایجاد میشود؟ آیا میتوان درصد تراکنش ناموفق را کمتر کرد؟ برای رسیدن به پاسخهای این سوالات در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
همچنین اگر درباره خطاهای شاپرک نیز ابهامی دارید، لینک مدنظر را مطالعه نمایید.
انواع خطاهای تراکنش ناموفق
به طور کلی انواع تراکنشهای ناموفق بر اساس نوع خطا به پنج بخش دستهبندی میشوند. در واقع این خطاها، نشان دهنده مشکلی به شمار میروند که مانع از روند انتقال وجه میان حساب مبدا و مقصد میشود. در ادامه به بررسی این پنج گروه از خطای تراکنش ناموفق میپردازیم:
خطای صادر کننده
این خطا که باعث تراکنش ناموفق میشود گاهاً از طرف بانک صادر کننده یا شبکه شتاب نشات میگیرد. در زمان انتقال وجه، حتماً باید بانک صادر کننده کارت، مبلغ را از حسابی که به کارت اتصال دارد کم نماید و به واسطه شبکه شتاب به بانک پذیرنده مدنظر واریز کند. هر اخلال در پاسخدهی بانک صادر کننده میتواند عاملی برای یک تراکنش ناموفق باشد. انواع این نوع از خطاها شامل موارد زیر است:
- کد خطای 66: این کد نشان میدهد که حساب بانکی کارت مسدود است.
- کد خطای 91: طولانی شدن زمان (TIMEOUT)
- کد خطای 92: نامعتبر بودن صادر کننده کارت
خطای پذیرندگی
این خطا به سوئیچ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت مربوط میشود. در واقع شرکتهای زیادی هستند که خدمات پرداخت ارائه میدهند. برخی مواقع اشکالاتی در این درگاههای خدمات پرداخت باعث یک تراکنش ناموفق میشود. البته شرکت شاپرک هر ماه عملکرد شرکتهای مذکور را مورد بررسی قرار میدهد و میزان خطای آنها را مشخص مینماید و از این طریق عملکردشان تخمین زده میشود. نوین پال یکی از چند شرکت دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در ایران است که با هدف ارائه بهتر خدمات پرداخت و قابلیتهای جدید و نوین جهت تسهیل فرایند پرداخت بین مشتریان و کسبوکارهای آنلاین، به فعالیت میپردازد.
خطای شاپرکی
در واقع خطای مذکور به سوئیچ شاپرک مربوط میشود که سهمی در حدود 0.02 درصد در کل تراکنشها را دارد. یعنی اینکه احتمال ایجاد خطای مرکزی در سامانه شاپرک بسیار پایین است. در واقع خطاهای که باعث تراکنش ناموفق از شاپرک میشود، عبارتند از:
- کد خطای 06: وجود مشکل در سیستم مرکزی است.
- خطای 34: رد شدن تراکنش مالی که به درخواست Reverse مربوط میشود.
- کد خطای 83: عدم آمادگی جهت فعالیت سیستم مرکزی
- کد خطای 85: وجود خطای درونی سیستم مرکزی
خطای کاربری
خطا در شبکه پرداخت الکترونیکی طبق آمار ارائه شده بیش از 87 درصد کل تراکنشهای ناموفق را در بر میگیرد. خوشبختانه رفع این نوع از خطاهای تراکنش ناموفق از دیگر خطاها بسیار راحتتر بوده یا حداقل دو طرف معامله بلاتکلیف نیستند. از کدهای این نوع خطا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- خطای 04 (Capture Code): خراب بودن کارت بانکی
- کدهای خطای 41 (Lost Card) و خطای 43 (Stolen Card): مسدود بودن کارت
- خطای 51 (Not Sufficient Funds): عدم موجودی کافی
- خطای 54 (Expired Card): اتمام تاریخ انقضای کارت
- خطای 55 (Incorrect Pin): ورود رمز اشتباه
- خطای 61 (exceeds withdrawal limit): بالا بودن مبلغ بیشتر از حد مجاز
- خطای 65 (exceeds withdrawal Freguency): بالا بودن تعداد تراکنش بیشتر از حد مجاز با کارت
- خطای 75 (PIN tries exceeded): مسدودی کارت بر اثر ورود اشتباه رمز در سه مرتبه
خطای کسب و کار
این تراکنش ناموفق به خاطر وجود اشکال در دستگاههای کارتخوان، ATM، پوز بانکی یا هر وسیلهای که کسبوکارها جهت انتقال وجه از حساب خریدار به فروشنده از آن بهره میبرند، ایجاد میگردد. اگر سختافزار یا نرمافزار نصب شده دستگاه مشکل داشته باشد یا عدم وجود اینترنت و مشکلات قانونی کارتخوان یا پوز، تراکنش را ناموفق میکند. به طور کلی کدهای خطای کسبوکار که موجب تراکنش ناموفق میشوند، عبارتند از:
- کد خطای 57 (Transaction not permitted by Issuer): دستگاه کارتخوان غیرمجاز است.
- کد خطای 58 (Transaction not permitted on terminal): مسدود بودن کارتخوان
- خطای 91 (TIMEOUT): طولانی شدن زمان
علاوه بر موارد مذکور از دیگر انواع خطای تراکنش ناموفق میتوان به موارد زیر اشار کرد:
- خطای 04 (Capture Code): کارت بانکی مشکل دارد و باید برای تراکنش از کارت دیگری استفاده کرد.
- کد خطای 06: وجود مشکل در سیستم مرکز
- کدهای خطای 41 (Lost Card) و خطای 43 (Stolen Card): به دلیل مفقود شدن، کارت مسدود شده است.
- خطای 62 (Restricted card): مشکل داشتن کارت
- کد خطای 90: قطع شدن ارتباط با مرکز
- کد خطای 93: پر شدن صف تراکنش
دلایل خطای درگاه پرداخت اینترنتی
به طور کلی خطای تراکنش ناموفق در درگاه پرداخت اینترنتی دلایل زیادی دارد، که شامل موارد زیر است:
- باگ یا خطایی در مرورگر شاید باعث از بین بردن کوکیها شود.
- اپراتورهای اینترنتی مورد دستکاری قرار گرفتهاند که روی ذخیرهسازی کوکیها تاثیر میگذارد.
- تغییراتی در نسخه PHP رخ داده که روی ذخیرهساز کوکیها تاثیر میگذارد.
- ایجاد مشکلی در درگاه پرداخت یا شاپرک رخ داده که شاید تغییراتی در شبکه پرداخت ایجاد نموده باشد.
- بروز مشکل در همگامسازی سرورهای درگاه پرداخت
پیگیری تراکنشهای ناموفق
به طور معمول تراکنشهای ناموفق نیازی به پیگیری ندارد. چنانچه وجهی از حساب ما کسر شده باشد، عموماً در بازه زمانی یک روز یا حداکثر 72 ساعت به حساب عودت داده میشود. اگر تراکنش ناموفق بدون کسر هزینهای صورت گرفته، باید از روشهای دیگر جهت انتقال وجه استفاده نماییم.
در مواردی هم که وجه از حساب کسر شده است و پس از 72 ساعت با عدم بازگشت پول مواجه شویم، میتوان از طریق تماس با شماره تلفن 29911 (میز امداد شتاب) یا گزارش مغایرت پرداخت در این سامانه به آدرس الکترونیکی emdadshetab.cbi.ir مشکل را جهت پیگیری به ثبت رساند. در ادامه برای دسترسی آسان راحتتر شما مخاطبان محترم، نشانی چند سامانهی پیگیری تراکنش ناموفق را فهرست نمودهایم که عبارتند از:
- سامانه سیام (پیگیری تراکنشهای ناموفق بانک ملت)
- سامانه پیگیری تراکنش ناموفق بانک شهر
- سامانه پیگیری تراکنش ناموفق بانک سرمایه
روش جلوگیری از تراکنش ناموفق کارتخوان
درباره تراکنش ناموفق کارتخوانها در حقیقت کار مشخصی نمیتوان مرد، اما بهترین راهحل داشتن آگاهی اطلاعات پیش از انجام عملیات است. چراکه این امر موجب میشود تا با محدودیت زمانی تعیین شده در دستگاه کارتخوان مواجه نشویم و بتوانیم در بازه زمانی مشخص عملیات مدنظرمان را به راحتی صورت دهیم.
همانطور که در مطالب بالا عنوان شد تمامی عواملی که باعث بروز خطای تراکنش ناموفق میشوند، همیشه تحت کنترل کاربران نیستند. مثلاً خطای درگاه شاپرک، یک خطای فنی لحظهای به شمار میرود که ما به عنوان کاربر در آن نقشی نداریم. با تمام این اوصاف، از آنجا که خطای کاربری نیز میتواند موجب یک تراکنش ناموفق شود تنها با رعایت چند نکته ساده، احتمال ایجاد خطای تراکنش ناموفق کاهش مییابد.
چنانچه در استفاده از کارتخوان با خطای تراکنش ناموفق مواجه شوید، میتوانید با شمارههای پشتیبانی زیر جهت پیگیری تماس بگیرید:
- فناپ پشتیبانی تجارت الکترونیک پاسارگاد: 23505-021
- پرداخت الکترونیک سپهر : 1686-021
- دفتر مرکزی فن آوا کارت : 88885161-021
- کارت اعتباری ایران کیش : 85949-021
- به پرداخت ملت : 27312731-021
نکات مهم در جلوگیری از تراکنش ناموفق
- پیش از انجام عملیات تراکنش باید از اتصال اینترنت اطمینان حاصل نماییم.
- عدم استفاده از فیلترشکن، که تقریباً تمامی درگاههای پرداخت بانکی، به دلایل فنی از تراکنش با فیلترشکن جلوگیری مینمایند.
- از صحت اطلاعات حساب مقصد باید مطمئن باشیم و آنها را به درستی وارد کنیم.
- ورود اطلاعات حساب یا کارت را باید با دقت وارد نماییم.
- اطمینان از اعتبار درگاه پرداختی که به آن متصل هستیم.
- در زمان تراکنش اینترنتی، نباید صفحه مرورگر خود را تازهسازی (Refresh) نماییم.
- در تراکنش به واسطه اینترنت چه از دستگاه خودپرداز یا کارتخوان، اطلاعات مربوط به تراکنش ناموفق، خصوصاً شمارهی پیگیری را باید در جایی ذخیره نماییم. چرا که شاید بعداً مجبور باشیم جهت پیگیری تراکنش ناموفق از آن استفاده کنیم.
- جهت پرداخت، تسویه مالی کسبوکارمان از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت خوشنام که دارای اعتبار و تیم پشتیبانی حرفهای هستند، استفاده نماییم. چنانچه دنبال یک درگاه پرداخت اینترنتی برای تجارت آنلاین خود هستید، پرداخت یار نوین پال با بروزرسانی و آپدیت شدن، آماده ارائه خدمات به شما مخاطبان محترم است.
پرداخت یار نوین پال
چنانچه تجارت آنلاین دارید و میخواهید کاربران شما، تراکنش اینترنتی موفقی را تجربه نمایند و همچنین به درگاه پرداخت ایمن و سریع نیاز دارید، نوین پال بهترین گزینه انتخابی محسوب می شود. نوین پال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی بهشمار میرود که تمامی نیازهای پرداختی شما را به راحتی برطرف مینماید. از خدمات بارز نوینپال میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- درگاه اینترنتی پرسرعت و همواره پایدار
- انواع پلاگین و افزونههای آماده در کنار مستندات کامل پرداخت یاری برای برنامه نویسان
- فرم پرداخت دلخواه (فرم ساز)
- لینک پرداخت شخصی با QR Code
- سوئیچینگ هوشمند
- سرویس تسهیم
- (ریفاند) پرداخت یاری
- سرویس
- احراز هویت برخط و هوشمند
- احراز هویت پرداخت کننده (در صورت انتخاب پذیرندگان و با هدف جلوگیری از پرداخت با کارت مسروقه و افزایش امن پذیری پرداخت فعال خواهد شد)
شما میتوانید برای بهرهمندی از درگاه پرداخت اینترنتی امن و آشنایی با انواع خدمات یا دریافت مشاوره به سایت پرداخت یار نوین پال مراجعه فرمایید.
کلام آخر
عموم افراد بارها با تراکنشهای ناموفق در انتقال وجه برخورد داشتهاند. در واقع تراکنش ناموفق در معنای عدم کامل شدن یک عملیات بانکی محسوب میشود. به طور کلی خطای تراکنش ناموفق در درگاه پرداخت به دلایل مختلفی صورت میپزیرد. از این دلایل مربوط به این مشکلات برخی به کاربر و کارت یا در مواقعی به سامانه بر میگردد. در این مقاله از بلاگ نوین پال ماهیت خطای تراکنش ناموفق در درگاه پرداخت و دلایل بروز آن را مورد بررسی قرار دادیم. سپس روشهای پیگیری تراکنش ناموفق را خدمت شما معرفی نمودیم.
امیدواریم مقاله دلیل خطای تراکنش ناموفق در درگاه پرداخت مورد توجه شما مخاطبان محترم نوینپال قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه مواجه و پیگیری خطای تراکنش ناموفق با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.
نوین پال
سوالات متداول
علت خطای کارت نامعتبر است، چیست؟
علت خطای “کارت نامعتبر است” میتواند به دلایل مختلفی از جمله انقضای کارت، مسدود شدن کارت، اشتباه در وارد کردن اطلاعات کارت، یا مشکل در سیستم بانکی باشد.
بازه زمانی اجرای تراکنش نامعتبر است، چقدر است؟
بازه زمانی برای اجرای مجدد تراکنش نامعتبر بسته به نوع خطا و سیاستهای بانک متفاوت است. معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت زمان لازم است.
دانش آموخته هنر-گرافیک و فیلمنامه نویس هستم، بیش از 12 سال در حوزه تولید محتوا و کپی رایتنیگ با رعایت اصول سئو مشغول به فعالیت هستم. عاشق تغییر هستم و همیشه به دنبال یافتن راهها و استفاده از تکنولوژیهای جدید هستم. علاقمند به نویسندگی و تولید محتوا در زمینه فرهنگ و هنر به خصوص سینما و در اوقات فراغت هم مشغول یادگیری و تحقیق روی هوش مصنوعی و نحوه استفاده بهینه از آن برای تولید محتوا و بررسی تاثیر آن هستم.