همه چیز درباره کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان و IPG

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
کد پذیرنده و کد پایانه

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که در زمان خرید با کارتخوان (پوز)، وجهی را به اشتباه پرداخت نموده باشید؟ به عنوان مثال یک صفر اشتباهی بیشتر بزنید. حال در این شرایط چه‌ باید کرد؟ سامانه بانکی کشور جهت رفع چنین مشکلاتی کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان را ارائه نمود.

کد پذیرنده و کد پایانه کارتخوان در واقع کدهایی هستند که بسیاری از مشکلات ما را بعد از پرداخت‌های ناموفق یا اشتباه برطرف می‌نمایند. به طور کلی این دو کد اطلاعات را در اختیار ما می‌گذارند که در صورت عدم برخورداری از آن‌ها شاید با خسارات مالی مواجه شویم. لازم به ذکر است که جای هیچ نگرانی نیست چرا که با پرداخت به واسطه یک درگاه پرداخت امن، نظیر نوین پال چنین مشکلات پیش نمی‌آید. در مقاله پیش‌رو از بلاگ نوین پال به همه چیز درباره کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان و IPG می‌پردازیم.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: دلیل خطای تراکنش ناموفق در درگاه پرداخت

کد پذیرنده چیست؟

منظور از کد پذیرنده (Merchant) در واقع کدی محسوب می‌شود که به افراد خریدار کارتخوان اختصاص داده شده است. عموم افرادی که به کسب‌وکار مشغولند می‌توانند تعداد زیادی کارتخوان را جهت استفاده از جاهای مختلف خریداری نمایند.  فرقی ندارد که چه تعداد کارتخوان داشته باشیم، به هر حال تنها یک کد پذیرنده به ما اختصاص داده می‌شود. در حقیقت به واسطه پیگیری از این روش، نام و نام خانوادگی صاحب کارتخوان و همچنین کاربری از آن کارت کشیده مشخص می‌گردد.

کد پایانه چیست؟

کد پایانه یا همان ترمینال (Terminal) کدی به شمار می‌رود که به خود دستگاه کارتخوان مربوط می‌شود. در واقع هر کارتخوان به یک کد مخصوص خود مجهز است. البته شاید یک کد پذیرنده از تعداد بالایی کد ترمینال برخوردار باشد که به تمامی کارتخوان‌های صاحب آن، اشاره دارد. چنانچه شخصی تنها کد پذیرنده را داشته باشد، می‌تواند صاحب کارتخوان را بیابد. ولی در صورتی که فردی چند کارتخوان مثل یک فروشگاه زنجیره‌ای دارد، جهت اثبات اینکه در یکی از فروشگاه‌های او کارت کشیده‌ایم با چالشی بزرگ مواجه می‌شویم. چراکه برای ثابت نمودن آن باید پروسه طولانی را طی نماییم. البته با داشتن کد پایانه، می‌توان کد پذیرنده را هم با اندک دردسری یافت. زیرا مشخص می‌شود که کارتخوان با شماره ترمینال خاص متعلق به چه فردی است. به هر حال با آشنایی با این کدها می‌توانیم از خسارت‌های مالی جلوگیری به عمل آوریم.

شماره ترمینال کارتخوان چیست؟

کد ترمینال یا همان شماره پایانه دستگاه پوز، توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی صادر می‌گردد. در واقع ما جهت استفاده از درگاه پرداخت یا دستگاه پوز، به یک کد ترمینال فعال نیازمندیم تا بتوانیم پرداخت‌های مشتریان خود را دریافت و به حساب‌مان واریز نماییم.

در اصل اصطلاح کد پایانه با کد ترمینال یکسان بوده و به طور معمول جهت پیگیری پرداخت‌های مشتریان و دریافت پشتیبانی از شرکت پرداخت الکترونیک نظیر خرابی دستگاه پوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین مطالعه نمایید: روش ایجاد درگاه پرداخت آپ

ضرورت داشتن کد پذیرنده و کد پایانه

ضرورت داشتن کد پذیرنده و کد پایانه

به طور کلی داشتن کد پذیرنده یا کد پایانه همیشه ضرورت ندارد. ولی در مواقعی که با مشکلات عنوان شده در مطالب بالا روبرو می‌شویم برخورداری از این کدها اهمیت می‌یابد. به عنوان مثال دستگاه کارتخوانی که به درستی کار نمی‌کند و وجهی را از حساب ما کم کرده و  طی 72 ساعت بعد به حساب‌مان عودت داده نشده است. در چنین شرایطی باید روشی جهت ثابت نمودن اینکه از چه دستگاهی استفاده نموده‌ایم، داشته باشیم. در حقیقت داشتن این کدها در این شرایط ما را از مواجه با ضرر و زیان مالی نجات خواهند داد.

علاوه بر موارد مذکور، شاید در زمان پرداخت با کارتخوان، یک صفر اضافه را زیادی وارد کرده باشیم که در این صورت مقدار زیادی پول از حساب ما به حساب فرد فروشنده منتقل شده و آن شخص هم زیر بار چنین اتفاقی نرود. خب در چنین شرایطی جهت پیگیری وجه مذکور و ثابت نمودن این قضیه در تاریخی خاص، به کد پذیرنده و کد پایانه نیاز خواهیم داشت.

توجه داشته باشید که نیاز به این کدها تنها به موارد مذکور محدود نمی‌شود. در برخی از مواقع هم شاید تراکنش ما مشکل داشته باشد، ولی ندانیم که کجا کارت کشیده‌ایم. در این شرایط با استفاده از کد پذیرنده و کد پایانه می‌توانیم به واسطه بانک یا قوه قضائیه، صاحب دستگاه و آدرس مغازه‌ را به راحتی پیدا کنیم.

روش دریافت کد پذیرنده و کد پایانه

در این بخش از مقاله به نحوه دریافت کد پذیرنده و کد پایانه می‌پردازیم.

1. بررسی رسید چاپی

به این نکته همیشه توجه داشته باشید که تا موقع بررسی درست فیش کارتخوان آن را نگه داریم. چراکه به طور معمول کد پذیرنده و کد پایانه در قسمت بالای رسید چاپی کارتخوان درج می‌شوند. البته در برخی موارد هم تنها کد پایانه در رسید چاپی درج شده که به واسطه آن می‌توان کد پذیرنده را پیدا نمود.

2. بازدید حساب بانکی

در حال حاضر اکثر نرم‌افزارهای بانکی، اطلاعاتی از تراکشن‌هایی که صورت داده‌ایم در اختیار ما قرار می‌دهند. با بررسی ریز تراکشن‌ها می‌توان تراکنش مشکل‌دار را یافت و از بخش توضیحات شماره کد پایان را پیدا کرد. در واقع کد پایانه (شماره پایانه) در بخش توضیحات تراکنش وجود دارد. شاید برخی از بانک‌ها غیر از شماره پایانه، شماره پذیرنده را هم نمایش دهند. البته برای بدست آوردن اطلاعاتی بهتر این در مورد مراجعه حضوری به بانک مطلوب‌تر است.

3. بررسی منوی کارتخوان

معمولاً این روش در مواقعی کاربرد دارد که ما به کارتخوانی که از آن پول منتقل داده‌ایم، دسترسی داشته باشیم. به طور معمول تمامی کارتخوان‌ها در منوی خود از بخش رویت کد پذیرنده و کد پایانه برخوردار هستند. پس چنانچه فیش خریدمان را نداشته باشیم از طریق دستگاه، این کدها را می‌توان از منوی کارتخوان به راحتی استخراج نماییم.

4. تماس با پشتیبانی دستگاه پوز

چنانچه نتوانیم کد پذیرنده و کد پایانه را از طریق روش‌های مذکور در مطالب بالا بیابیم، بهترین راه‌حل ممکن تماس با پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده دستگاه کارت‌خوان است تا در این مورد ما راهنمایی‌ نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: حداقل و حداکثر مبلغ خرید از درگاه اینترنتی

نحوه حل مشکل تراکنش با کد پذیرنده و کد پایانه

نحوه حل مشکل تراکنش با کد پذیرنده و کد پایانه

در واقع بعد از دسترسی به کد پذیرنده و کد پایانه به واسطه روش‌های زیر می‌توانیم مشکل تراکنش ایجاد شده را برطرف نماییم:

  • از طریق فیش می‌توان فروشنده را از مشکل ایجاد شده با خبر کرد. در اکثر مواقع خوشبختانه مشکل مذکور در همان لحظه رفع می‌شود. اما چنانچه فروشنده زیر بار چنین مشکلی نرود یا آدرس فروشگاه را نداشته باشیم، باید از روشی دیگر استفاده نماییم.
  • در فیش کارتخوان اغلب موارد نظیر شماره تلفن، نام فروشگاه یا کد پستی درج شده است. به واسطه بهره‌مندی از اطلاعات مربوطه می‌توانیم فروشنده را بیابیم و با نمایش فیش مشکل تراکنش را به صورت مسالمت‌آمیز برطرف نماییم.
  • با کد پذیرنده و کد پایانه می‌توان به بانک مراجعه نمود و از این از طریق شماره تراکنش اشتباه را به اثبات رساند یا آدرس فروشگاه را پیدا کرد. البته برای دسترسی این اطلاعات از طریق بانک در اکثر مواقع مجوز قوه قضاییه الزامی است. به هر صورت با داشتن این کدها می‌توان به واسطه مراجع قضایی مشکل را پیگیری نمود و یا آدرس پذیرنده را یافت.
  • در صورت عدم موفقیت در روش‌های مذکور، به واسطه کد پذیرنده و کد پایانه باید به صورت مستقیم به مراکز قوه قضائیه مراجعه نماییم تا مشکل مستقیماً پیگیری شود.

نحوه دستیابی کد پذیرنده و پایانه در خرید آنلاین

همان‌طور که اشاره شد در شرایط عادی، ما به کد پذیرنده و کد پایانه نیازی نخواهیم داشت. اما چنانچه با مشکلی در فرایند دریافت خدمات مواجه شویم، می‌توانیم از کدهای مذکور جهت ثبت درخواست شکایت بهره‌مند شویم. به عنوان مثال چنانچه از یک فروشگاه آنلاین خرید نماییم، اما محصول مدنظر به دستمان نرسد، جهت ثبت شکایت به کد پذیرنده و کد پایانه نیاز داریم. در ادامه به بررسی کاربردهای این کدها در خرید می‌پردازیم.

1. بررسی فیش واریزی

ما به واسطه بررسی فیش واریز می‌توانیم نام فروشگاه، شماره‌ تماس، کد پذیرنده و کد پایانه، شماره پیگیری تراکنش و مواردی از این قبیل را به راحتی پیدا کنیم.

2. مراجعه حضوری به بانک

در واقع یا پرینت حساب خودمان و مشخص نمودن زمان پرداخت از طریق کارشناس بانک تراکنش مدنظر شناسایی می‌شود و کد پذیرنده و کد پایانه در اختیار ما قرار می‌گیرد.

3. استفاده از اپلیکیشن‌ بانکی

در واقع ما می‌توانیم با استفاده از موبایل بانک، همراه بانک، وب‌سایت یا اپلیکیشن بانک جهت بررسی تاریخچه تراکنش‌ها و دریافت جزئیات بیشتر بهره‌مند شویم.

آیا می‌توان با شماره پایانه نام فروشگاه پیدا کرد؟

در حقیقت شماره پایانه نشان‌دهنده دستگاهی است که از آن کارت کشیده‌ایم. یافتن شماره پایانه از کارتخوان ثابت که در مکان خاصی قرار گرفته امکان‌پذیر است، ولی درباره کارتخوان سیار اینگونه نیست. پس چنانچه بخواهیم به واسطه شماره ترمینال نام فروشگاه را بیابیم شاید به هیچ نتیجه‌ای نرسیم، زیرا این امکان وجود دارد که کارتخوان به نام فروشگاه نباشد و در جاهای مختلف گردش داشته باشد. ولی برخی مواقع از دستگاه‌های ثابت، به خصوص انواع کارتخوان‌های امانی که از طریق بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکار داده شده‌اند، برای محل خاصی بوده و ما می‌توانیم با شماره پایانه، نام فروشگاه را بیابیم.

البته شاید یافتن نام فروشگاه با شماره پایانه به طور مستقیم میسر نباشد، ولی ما می‌توانیم با پیدا نمودن صاحب کارتخوان، فروشگاه را نیز به راحتی بیابیم. البته با توجه به نوع مشکلی که برای ما رخ داده، شاید پروسه مذکور آسان و سخت شود. با تمام این اوصاف، یافتن نام فروشگاه به طور معمول چندان اهمیتی ندارد. در واقع اگر ما بتوانیم ثابت نماییم که با دستگاه خاصی متعلق به شخصی تراکشنی اشتباه را صورت داده‌ایم، قادریم تا آن در پیگیری قضایی استفاده نموده و مشکل را برطرف نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: فهرست جامع کد خطاهای شاپرک و بررسی کد خطای 99

راهکار نوین پال برای صاحبان تجارت آنلاین

راهکار نوین پال برای صاحبان تجارت آنلاین

چنانچه صاحب یک تجارت آنلاین هستید و می‌خواهید کاربران‌ شما، تراکنش اینترنتی موفقی را تجربه نمایند و به یک درگاه پرداخت ایمن و سریع نیاز دارید، نوین پال بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شود. نوین پال یکی از چند شرکت دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در ایران از سال 1398 است که با هدف ارائه هرچه بهتر خدمات پرداخت و قابلیت‌های جدید و نوین جهت تسهیل فرآیند پرداخت بین مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین، به فعالیت می‌پردازد. از خدمات بارز پرداخت یار نوین‌پال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

شما می‌توانید جهت بهره‌مندی از درگاه پرداخت اینترنتی امن و آشنایی با انواع خدمات یا دریافت مشاوره به بخش ارتباط پرداخت یار نوین پال مراجعه فرمایید.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه هاب شاپرک چیست؟ راهنمای ثبت کارت بانکی

کلام آخر

به طور کلی کدهای پذیرنده و پایانه روی فیش کارتخوان درج شده‌اند. همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد کد پذیرنده به صاحب دستگاه کارتخوان متعلق است. اما کد پایانه اختصاصی خود کارتخوان بوده و چنانچه تراکنشی مشکل‌دار با آن صورت پذیرد، می‌توان از طریق کدهای مذکور، کارتخوان و شخص صاحب آن را یافت و مشکل رفع نمود. در صورت عدم همکاری صاحب کارتخوان در حل مشکل، ما می‌توانیم با این کدها به دستگاه قضائی مراجعه نماییم. در این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی ماهیت کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان پرداختیم.

امیدواریم مقاله همه چیز درباره کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان و IPG مورد توجه شما مخاطبان محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه پیگیری تراکنش اشتباه از طریق کد پذیرنده و کد پایانه با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید