سامانه هاب شاپرک چیست؟ راهنمای ثبت کارت بانکی

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
سامانه هاب شاپرک چیست؟ راهنمای ثبت کارت بانکی

امروزه سامانه هاب شاپرک، با هدف تعامل شاپرک با بانک‌ها و شرکت‌های حوزه پرداخت موبایلی ایجاد شد. در واقع هدف اصلی این سامانه تجمیع، پایش و کنترل تمام تراکنش‌های انتقال وجه کارت به کارت، تنها از طریق برنامه‌های گوشی همراه نظیر اپلیکیشن آپ خلاصه می‌شود. در بلاگ نوین پال به این موضوع می پردازیم که سامانه هاب شاپرک چیست؟ 

عموم افراد در زمان انجام عملیات کارت به کارت به واسطه اپلیکیشن‌های شبکه پرداخت یک پیام با عنوان الزام ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک را دریافت کرده‌اند. شاید برای عموم افراد این پرسش پیش بیاید که ماهیت این سامانه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چنانچه مایلید تا با سامانه هاب شاپرک و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: کیف پول الکترونیکی چیست؟ 

شاپرک چیست؟

شاپرک چیست؟

در حال حاضر اکثر افراد در طول روز برای انجام برخی امور بانکی و تراکنش‌های مالی از دستگاه‌های پوز استفاده می‌نمایند. در واقع این دستگاه جهت هر تراکنش مالی که افراد صورت می‌دهند، قبضی صادر می‌نماید که بر روی آن لوگوی شاپرک وجود دارد. فرقی ندارد که ما از خدمات کدام بانک و چه دستگاه پوز استفاده می‌نماییم، در کل شبکه بانکی شاپرک در اکثر تراکنش‌های درگاه بانکی قابل رویت است.

در واقع شاپرک شبکه‌ الکترونیکی پرداخت کارتی در نقش یک رابط میان بانک مرکزی، شرکت‌های PSP و شبکه بانکی ظاهر می‌شود که در سطح بین‌المللی با توجه به الگوبرداری از عملکرد شبکه‌ پرداخت، ایجاد شد و به واسطه همکاری برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت فعالیتش را آغاز نمود.

سامانه هاب شاپرک چیست؟

سامانه هاب فناوران مالی شاپرک یا همان سامانه تابش در آذرماه سال 1399 زیر نظر شرکت شاپرک راه‌اندازی گردید. در واقع هدف شاپرک ارتقا سطح امنیت در تراکنش‌های غیر حضوری نظیر  کارت به کارت به‌وسیله برنامه‌ها و همچنین مبارزه با رشد سایت‌های قمار، شرط بندی و پولشویی بود. در حقیقت طبق بخشنامه بانک مرکزی ایران کلیه بانک‌ها جهت انجام عملیات غیر حضوری لازم است تا به سامانه هاب شاپرک اتصال یابند؛ این بدان معناست که صاحبان کارت ملزم به ثبت نمودن کارت بانکی خودشان در سامانه مذکور هستند. هم اکنون کلیه بانک‌هایی کشور که در سامانه‌ هاب شاپرک ثبت شده‌اند، باید کارت‌های بانکی صادر شده‌ را هم احراز هویت کنند.

علاوه بر این پرداخت‌سازان هم ملزم هستند که قابلیت انتقال وجه کارت به کارت را برای عموم افراد فراهم سازند. بدون شک شما هم هنگام انجام عملیات کارت به کارت با نرم‌افزارهای شبکه‌ پرداخت مانند آپ پیام الزام ثبت اطلاعات کارت در سامانه‌ هاب شاپرک را دیده‌اید.

همچنین مطالعه نمایید: شرکت‌ های PSP چیست؟

نحوه عملکرد سامانه هاب شاپرک

به طور کلی هاب فناوران شاپرک نقش یک واسط را دارد که کلیه ارتباطات میان پرداخت سازها، بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت یار را به واسطه استعلام‌های کلیه تراکنش‌های روز، نظارت و مدیریت می‌کند. در حقیقت عملیات کارت‌ به‌ کارت در شکل کنونی تنها در  کشور ایران اتفاق می‌افتد و به طور مشخص آمار و اطلاعاتی از حجم تراکنش‌های صورت گرفته به شکل رسمی وجود ندارد. در حالی که بانک‌ها بر اساس قراردادهای دو یا چندین جانبه با شرکت‌های پرداخت‌ ساز، عملیات کارت به کارت و تراکنش‌های بانکی را برون‌سپاری (Outsourcing) می‌کردند و بانک مرکزی هم این مکانیسم را مورد تأیید قرار نمی‌داد. با توجه به شرایط مذکور شبکه‌ شاپرک با سامانه هاب فناوران تحت عنوان واسطه‌ای به این پروسه وارد شد تا تراکنش‎‌های شبکه‌ کارت‌ به‌ کارت را به صورت کامل تحت مدیریت و کنترل خود درآورد.

نحوه عملکرد هاب شاپرک

شایان ذکر است که علاوه بر پرداخت‌ساز‌ها، طی سال‌های اخیر شرکت‌های پرداخت یاری نظیر نوین پال ایجاد شدند تا به واسطه ارائه سرویسی نوین به عنوان درگاه پرداخت، فرآیند انتقال وجه را بسیار مطلوب‌تر و ایمن‌تر نمایند. پرداخت یار نوین پال یکی از چند شرکت دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک بانک مرکزی در ایران از سال 1398 محسوب می‌شود که با هدف ارائه مطلوب‌تر خدمات پرداخت و امکاناتی نوین جهت تسهیل فرآیند پرداخت بین مشتریان و انواع کسب‌ و کارهای آنلاین، به فعالیت مشغول است. از خدمات کلی پرداخت یار نوین‌پال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

همچنین مطالعه نمایید: نئو بانک چیست؟و چه مزیتی در کسب و کار های آنلاین دارد؟

مزایایی ثبت کارت بانکی در سامانه هاب

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، این سامانه با هدف نظارت بر کلیه تراکنش‌های کارت به کارت راه‌اندازی گردید. از مزایای بارز ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. یکپارچه سازی شبکه کارت به کارت کل کشور
  2. ارتقا مبلغ تراکنش‌ غیرحضوری به صورت روزانه جهت هر کارت تا سقف 5 میلیون تومان
  3. مبارزه با پولشویی و جلوگیری از ترویج سایت‌های شرط‌بندی، قمار و کلاهبرداری‌های از این قبیل
  4. افزایش سطح امنیت تراکنش‌های آنلاین

راهنمای ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک

جهت ثبت کارت بانکی در این سامانه‌‌، برخی مواقع شاید در حین انجام این فرآیند چند دقیقه‌ای، با چالش‌هایی روبر شویم. در واقع با هدف ممانعت از ایجاد چالش‌هایی مذکور و همچنین جهت اینکه شما بتوانید به راحتی کلیه مراحل ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک را طی نمایند، برخی از پرسش‌ها و مشکلات رایج را در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار داده‌ایم.

راهنمای ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک

جهت ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک، ابتدا باید یکی از برنامه‌های مورد تایید این سامانه را انتخاب نماییم و از طریق آن کارت خود را به ثبت رسانیم. جهت مشاهده فهرست برنامه‌های مورد تایید، ما باید از طریق سایت شاپرک به بخش شرکت‌ها و برنامک‌های مجاز مراجعه نماییم و پس از آن گزینه‌ برنامک‌های طرح چک را انتخاب کنیم.

در صفحه مذکور فهرست برنامه‌ها قابل رویت است. بنابراین چنانچه قصد دارید تا کارت بانکی خود را در سامانه هاب شاپرک ثبت نمایید ابتدا باید یکی از برنامه‌های معرفی شده را متناسب با سیستم عامل تلفن همراه خود دانلود و نصب کنید. لیست برنامه‌های مورد تایید شاپرک برای ثبت کارت بانکی عبارتند از:

  • برنامه آپ
  • برنامه 724
  • برنامه تاپ
  • برنامه سکه
  • برنامه ایوا

در فهرست مذکور سایت شاپرک چنانچه روی برنامک مدنظرتون کلیک کنید، لینک دانلود آن برای شما قابل رویت خواهد بود.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

آموزش ثبت کارت در سامانه هاب شاپرک با برنامه آپ

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به صورت تصویری به نحوه ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک از طریق برنامه آپ می‌پردازیم.

چنانچه از اپلیکیشن‌ آپ برای کارت به کارت کردن استفاده نموده باشید، بدون شک با پیام ثبت اطلاعات کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک برخورد داشته‌اید.

آموزش ثبت کارت در سامانه هاب شاپرک با برنامک آپ

  • در قدم اول پس مواجه با تصویر بالا، به واسطه انتخاب گزینه ثبت کارت به سامانه امنیت تراکنش شاپرک هدایت می‌شویم.

آموزش ثبت کارت در سامانه هاب شاپرک با برنامک آپ

  • حال در این قسمت باید کد امنیتی 6رقمی مربوطه را وارد نماییم و سپس گزینه ادامه را انتخاب کنیم تا کد تایید برای ما ارسال گردد.

سامانه هاب شاپرک

  • در این مرحله باید کد تایید ارسال شده را با شماره کارت و تاریخ انقضای آن در محل مناسب وارد نماییم. پس از آن گزینه موافقت با شرایط و قوانین را جهت ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک کلیک می‌کنیم. سپس باید گزینه ادامه را انتخاب نماییم تا وارد مرحله بعد شویم.

باید به این نکته توجه داشته باشید که ثبت اطلاعات کارت تنها در سامانه شاپرک مجاز است و دریافت اطلاعات از هر برنامه یا شخصی دیگر غیر قانونی بوده و درست مصداق کلاهبرداری تلقی می‌شود. علاوه بر این پیامک حاوی رمز یکبار مصرف حتماً باید از سرشماره SHAPARAK ارسال شود.

سامانه هاب شاپرک چیست؟ راهنمای ثبت کارت بانکی

  • در نهایت با دیدن این حالت یعنی کارت ما با موفقیت به ثبت رسیده است. حال با انتخاب گزینه بازگشت می‌توانیم به برنامه هدایت شویم تا فرآیند انجام کارت به کارت خود را صورت دهیم.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه پیچک بانک مرکزی چیست؟

نحوه ثبت کارت در سامانه هاب شاپرک با برنامک 724

به واسطه ورود به این برنامه، چنانچه گزینه کارت به کارت را انتخاب و شماره کارت مبدا را وارد نماییم با پیغام ثبت کارت در سامانه شاپرک مواجه می‌شوید. پس باید روی گزینه ثبت کارت در سایت شاپرک کلیک نماییم. در واقع با انتخاب این گزینه در صفحه شاپرک وارد می‌شویم و مابقی مراحل درست مانند ثبت کارت در برنامه آپ است که به‌ صورت تصویری در مطالب بالا شرح دادیم.

بعد از ورود کد تصویر، یک کد تایید برای شما ارسال می‌گردد که در قدم بعدی باید آن را با شماره کارت و تاریخ انقضا وارد نمایید. سپس بر روی گزینه ادامه را کلیک می‌کنید تا کارت بانکی شما در سامانه شاپرک به ثبت رسد.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید انواع کارت‌های بانکی خود را از به این روش در شاپرک ثبت کنید. برای این کار فقط باید برای ثبت هر کارت، گزینه اضافه نمودن کارت را انتخاب نمایید.

چالش‌های ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، برخی مواقع ما هنگام ثبت کارت بانکی در سامانه شاپرک با چالش‌های مواجه می‌شویم که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • ثبت نشدن کارت در سامانه شاپرک: در واقع این اتفاق به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. به عنوان مثال شاید اطلاعات را به درستی وارد نکرده باشید یا اینکه شماره خط موبایل به نام فرد دیگری باشد. اما چنانچه، مراحل بالا را به دستی طی کرده باشید ولی همچنان کارت شما در سامانه ثبت نمی‌شود، پیشنهاد می‌کنیم از یک برنامه دیگر برای این کار استفاده نمایید. مثلاً اگر از برنامه آپ استفاده نمودید و کارت ثبت نشد می‌توانید برنامه 724 جایگزین آن کنید و یا اینکه از ایوا کمک بگیرید. ذکر این نکته ضرورت دارد که برخی مواقع دلیل عدم ثبت کارت بانکی، به خاطر مشکلات کندی در سیستم‌های بانکی است و هیچ ارتباطی با شما ندارد. در چنین مواقعی باید در زمان‌های دیگری این کار را انجام دهید.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه چکاد چیست؟ و چگونه برای چک استفاده کنیم؟

کلام آخر

سامانه هاب شاپرک در آذرماه سال 1399 به واسطه شرکت شاپرکپ با هدف افزایش امنیت تراکنش‌های غیر حضوری راه‌اندازی گردید. بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی کلیه بانک‌های کشور جهت انجام عملیات غیر حضوری باید به سامانه هاب شاپرک اتصال یابند. در این مقاله از نوین پال به معرفی سامانه هاب شاپرک پرداختیم. در ادامه نحوه ثبت کارت بانکی در این سامانه را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله سامانه هاب شاپرک چیست؟ راهنمای ثبت کارت بانکی، برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را درباره ثبت کارت بانکی در سامانه هاب شاپرک با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید