وب سرویس تبدیل کارت به شبا برای کسب و کارهای آنلاین

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
مزایای وب‌ سرویس تبدیل کارت به شبا

به طور معمول کلیه امور مالی بین بانکی، انواع کارگزاری‌ بورس، فروش بیمه و دیگر موارد، فعالیت‌های خود با کاربران‌شان را به واسطه اینترنت صورت می‌دهند. در بلاگ نوین پال به موضوع وب سرویس تبدیل کارت به شبا برای کسب و کارهای آنلاین می‌پردازیم.

امروزه غیر از اموری معدود که ملزم به حضور فیزیکی شخص دارد، در اکثر موارد کلیه معاملات مالی به صورت اینرنتی انجام می‌شود. در طی سال‌های اخیر، حجم معملات مالی آنلاین افزایشی چشمگیر داشته است. البته این رویکرد در رفاه زندگی ما نقش بسزایی دارد، ولی گستردگی امور مالی اینترنتی تاثیری هم در موضوع امنیت دارد، به‌ طوری که سازمان‌ها، نهادهای مالی و کسب‌وکارها مجبور به اتخاذ راهکارهایی جهت اعتبارسنجی (Verification and validation) اطلاعات اشخاص به منظور کاهش ریسک‌های جعل هویت و جرایم مالی شدند. چنانچه تمایل دارید تا با صفر تا صد وب سرویس تبدیل کارت به شبا و مزایای آن برای تجارت آنلاین بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: استعلام شرکت‌؛ روشی نوین جهت بررسی شرکای تجاری

شماره شبا چیست؟

همان‌طور که می‌دانید طبق تعریف بانک مرکزی به شناسه حساب بانکی ایران، شبا اطلاق می‌گردد که شماره‌ای 24 رقمی است و یک حساب بانکی را به طور اختصاصی در کلیه نظام بانکی کشور مشخص می‌نماید. به طور کلی تعیین مشخصات شبا یا همان شناسه حساب بانکی ایران، بر اساس استاندارد بین المللی ISO 13616 جهت بانکداری و معاملات ایمن است.

شماره شبا چیست؟

اشخاص و طرفین معملات تجاری قادرند تا با دریافت شماره شبا بدون کوچکترین نیازی به نام بانک یا کد شعبه، نوع حساب و اطلاعاتی از این قبیل، به شکل الکترونیکی وجه موردنظر خودشان را حواله نمایند. علاوه بر این هر شخص می‌تواند از شبای دیگران جهت انتقال وجه به دیگر حساب‌ها هم بهره‌مند گردد.

استاندارد بین المللی ISO 13616 چیست؟

امروزه مهمترين بخش در حیطه بانکداری بهينه در هر کشور، وجود يک سيستم شماره حساب استاندارد است. لذا جهت تسهيل پردازش پرداخت‌های برون مرزی با هدف افزايش فعاليت پردازش مستقيم، تسریع امور انتقالاتی پرداخت و ايجاد هزينه‌های سرويس دهی مطلوب، به یک استاندارد شماره حساب بانکی بین‌المللی (International Bank Account Number) نیاز دارد که بر مبنای ISO13616 پايه‌گذاری شده است.

در واقع به توانايی عبور و غنی‌سازی اطلاعات در بين برنامه‌های مختلف پردازش مستقيم اطلاق می‌شود که در کاهش هزينه‌های پردازش تراکنش‌ها، حذف عمليات غیر ضروری، جلوگیری از ريسک‌های عملياتی و بهبود سرويس‌دهی به مشتریان نقش بسزایی دارد. به همین خاطر بهره‌مندی از استاندارد بین المللی ISO 13616 کمکی شايان در اين راستا می‌نماید.

مزایای شبا

شبا در حقیقت جایگزین شماره حساب‌های فعلی محسوب نمی‌شود و به عنوان شماره‌‌ای استاندارد در کنار آن‌ها جای می‌گیرد. ما هر حسابی که داریم، می‌توانیم یک شبا برای حساب‌های متنوعی نطیر جاری، سپرده، تسهیلات و دیگر داشته باشیم و از مزایای آن بهره‌مند شویم. از مزایای بارز شماره شبا می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  1. به تمامی اطلاعات شماره حساب معمولی دسترسی کامل داریم.
  2. تمامی انتقلات وجه بدون لو رفتن کوچکترین جزئیات حساب‌مان صورت می‌پذیرد.
  3. در حواله‌های شبا به نکاتی نظیر ثبت و کنترل نام بانک، کد شعبه، نوع حساب، شماره حساب یا درگیری با کدهای مختلف نیازی نیست، زیرا همه داده‌های مذکور در آن وجود دارند.
  4. چنانچه به طور سهوی در ثبت یا نوشتار شماره شبا خللی ایجاد شود، سامانه‌های بانکی از اشتباه مشتری یا متصدی بانک آگاه می‌شوند و به واسطه گزارش خطا از ادامه عملیات بانکی جلوگیری می‌نمایند. یعنی چنانچه مشتری یا متصدی رقمی از شماره شبا را به اشتباه وارد نماید، سیستم بانکی پس از کنترل محتوا اعلام می‌نماید که خطایی رخ داده و باید شبای وارد شده دوباره بررسی و اصلاح گردد. در واقع این ساز و کار امکان خطا در ورود اطلاعات حساب و انقال پول به دیگر حساب‌ها را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.
  5. در حال حاضر سامانه‌های حواله اینترنتی مثل ساتنا و پایا بر مبنای شبا فعالیت دارند. به موجب این امر آگاه بودن از شماره شبای حساب جهت انجام حواله میان بانک‌ها برای عموم مشتریان امری ضروری به شمار می‌رود.

همچنین مطالعه نمایید: API بانکداری باز چیست و چگونه کار می‌کند؟

آشنایی با وب‌ سرویس تبدیل کارت به شبا

به طور کلی داده ورودی به واسطه وب‌ سرویس تبدیل کارت به شبا که شماره‌ای 16 رقمی روی کارت بانکی است، علاوه بر شماره شبا و نام بانک، وضعیت حساب نظیر فعال، بلوکه یا مسدودی هم به‌ عنوان بخشی از پاسخ به استعلام‌ گیرنده ارائه می‌شود. در حقیقت این طیف از اطلاعات ارسالی برای استعلام‌گیرنده، به انتقال وجه به حساب کاربران یا مشتریان در امنیت بالا کمکی شایان می‌نماید.

دلایل اهمیت شماره شبا

دلایل اهمیت شماره شبا

جدا از مبحث مزایای شبا که در مطالب بالا عنوان شد، این شناسه حساب بانکی ایران، شماره‌ای 24 رقمی و یکتا جهت هر شماره حساب است که برای مبادلات مالی در هر وجهی کاربرد دارد و می‌توان مبالغ مختلفی را با آن جابه‌جا نمود. این ویژگی موجب می‌شود که در دسته ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش‌های انتقال وجه جای گیرد.

با توجه به آنکه شبا برای هر شماره حساب، اختصاصی است، امکان بروز خطا در آن، موقع تراکنش‌ مالی یا انتقال وجه کاهشی چشمگیر خواهد داشت. در واقع امتیاز انتقال وجه با شماره شبا در اکثر کسب‌وکارها نظیر صرافی‌ ارز دیجیتال، کارگزاری‌، پلتفرم‌ فروش بیمه یا فروشگاه آنلاین بسیار حائز اهمیت است. زیرا می‌توان به واسطه استناد به آن غیر از صحت‌سنجی اطلاعات بانکی کاربران، از نوع حساب و حتی صاحبان آن هم مطلع شد.

از روش‌های دریافت شماره شبا جهت کسب‌وکارها، بهره‌مندی از شماره کارت کاربران و تبدیل آن به شناسه حساب بانکی ایران است. جهت تبدیل مذکور هم باید از وب‌سرویس تبدیل بانکی یا همان تبدیل کارت به شبا استفاده کرد. در واقع بهره‌مندی از وب‌سرویس مذکور، انتقال وجه به شکل پایا و ساتنا را برای عموم کسب‌وکارها جدا از حوزه و ماهیت فعالیت اقتصادی، پشتیبانی می‌نماید.

هم اکنون برخی از بانک‌ها قابلیت دریافت شماره شبا را برای مشتریان ایجاد نموده‌اند و هم چنین برخی نهادها یا سازمان‌های اقتصادی نظیر بورس هم به واسطه دسترسی به مراکز داده اصلی، قادرند تا به شماره شبای کاربران خود دسترسی یابند. ولی دسترسی مذکور برای کسب‌وکارهای آنلاین امر ساده‌ای نیست و به همین دلیل با یک وب‌ سرویسی نیاز است که بتواند تبدیل کارت به شبا را در بالاترین حد اطمینان برای تمام بانک‌ها صورت دهد.

آشنایی با تامین‌ کنندگان وب سرویس تبدیل کارت به شبا

امروزه شبکه بانکی از بارزترین ارائه‌‌دهندگان وب سرویس استعلام کارت به شبا محسوب می‌شود که اطلاعات و داده‌هایش را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. در واقع عدم دسترسی راحت به داده‌های مذکور یکی از چالش‌های مهم کسب‌وکارها است که با استفاده از تامین‌ کنندگان وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا این مشکل حل می‌شود.

نوین پال یکی از ارائه‌‌دهندگان وب سرویس تبدیل کارت به شبا در ایران است که این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌نماید. در حقیقت استعلام‌گیرندگان قادرند تا به واسطه بهره‌مندی از وب‌سرویس مذکور، شماره شبای کارت مدنظرشان را مستقیماً از نوین دریافت کنند و از درستی آن اطمینان حاصل نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: منظور از شناسه واریز چیست؟

شرایط عدم پاسخ به استعلام‌ گیرنده تبدیل کارت به شبا

شرایط عدم پاسخ به استعلام‌ گیرنده تبدیل کارت به شبا

در حال حاضر عموم کسب‌وکارهای آنلاین جهت رسیدگی به مراودات مالی خود از شماره شبا استفاده می‌نمایند. در واقع این مراودات به شکل انتقال وجه بین کسب‌وکار و کاربران صورت می‌پذیرد. با توجه به آنکه هر تجارت آنلاینی ملزم به رعایت دستورالعمل‌هایی جهت جلوگیری از جرایم مالی است، باید هویت بانکی کاربران اعم از مشخصاتی نظیر شماره کارت، شبا و حساب با داده‌هایی که در اختیار کسب‌وکار قرار دهند، همخوانی داشته باشد و صحت کلیه موارد ذکره شده مورد تایید قرار بگیرد.

به طور کلی کسب‌وکارهای آنلاین به واسطه استعلام شماره شبا کاربران از سلامت مراودات مالی اطمینان حاصل می‌نمایند. البته در برخی موارد هم شماره شبای کاربران از مشکلاتی برخوردار است که انتقال وجه را غیرممکن می‌سازد. برای مثال چنانچه کارت کاربری گم شود و از سوی بانک مسدود خواهد شد. این خطایی است که شاید استعلام‌گیرنده با آن به خاطر سوزاندن کارت یا حتی منقضی اعتبار مواجه شوند.

علاوه بر موارد بالا، عدم تطبیق نام صاحب حساب با مواردی که در سیستم‌ ثبت احوال وارد شده، از دیگر نکاتی است که استعلام‌ گیرنده تبدیل کارت به شبا را با خطا مواجه می‌نماید. در کل اشتباه متصدی بانک در ورود نام دارنده حساب و همچنین عدم ورود پسوند و پیش‌وند صحیح در سیستم از دیگر مواردی محسوب می‌شود که باعث خطای عدم تطابق نام صاحب حساب می‌شود. در چنین شرایطی تبدیل کارت به شبا برای استعلام‌ گیرنده داده نخواهد شد.

کاربردهای وب سرویس تبدیل کارت به شبا

وب سرویس تبدیل کارت به شبا برای عموم کسب‌وکارهایی که مبادلات مالی صورت می‌دهند، بسیار کاربرد دارد. در واقع صرافی‌های رمزارز، تجارت در حوزه فین تک (Fintech)، خرده‌ فروش‌ها و فروشگاه‌های آنلاین در هر حوزه‌ای که فعالیت دارند، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

علاوه بر این ریفاند یا استرداد وجه به حساب کاربران از مهمترین کاربردهای وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا محسوب می‌شود. در واقع به واسطه بهره‌مندی از وب‌سرویس مذکور کسب‌وکارها قادرند تا در صورت انصراف از خرید کالا یا درخواست بازگشت پول از طرف کاربران، وجه خرید را به حساب آن‌ها بازگردانند.

در زمان خرید کالا به صورت آنلاین، شماره کارت کاربر در سیستم به ثبت می‌رسد و چنانچه پروسه خرید با خطا مواجه گردد، کسب‌و کار جهت بازگرداندن وجه با وب‌ سرویس تبدیل کارت به شبا، شماره شبای کارتی که با آن خریدصروت گرفته را دریافت و به حساب وی واریز می‌نماید.

به واسطه بهره‌مندی از این وب‌ سرویس، امکان خطا در پروسه ریفاند به حساب دیگر اشخاص و انتقال به کارت‌هایی با امکان واریز یک‌ طرفه نظیر کارت هدیه یا بن کارت به صورت قبل توجهی کاهش می‌یابد. در واقع دریافت اطلاعات تکمیلی کارت مثل تاریخ انقضا، مسدود و راکدی حساب هم از جمله مواردی است که درستی آن بررسی و به استعلام‌ گیرنده پاسخ داده می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، وب سرویس تبدیل کارت به شبا تنها به استرداد وجه محدود نمی‌شود، بلکه تضمینی ایمین در انتقال وجه به شمار می‌رود. همچنین کسب‌وکارها به واسطه تبدیل شماره کارت به شبای کاربران‌شان، اقدامی موثر برای تکمیل پروفایل بانکی آن‌ها هم صورت می‌دهند. برخورداری از شماره شبا در تسهیل فرآیندهای مالی نقش بسزایی دارد و از سو استفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌نمایند. به موجب این امر شماره شبا در انتقال وجه ایمن، اطمینان خاطر بیشتری را برای کسب‌وکارها و کاربران به ارمغان می‌آورد.

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پرداخت آنلاین

مزایای وب‌ سرویس تبدیل کارت به شبا

از مزایای مهم وب سرویس تبدیل کارت به شبا نوین پال می‌توان به گستردگی اطلاعاتی که در اختیار استعلام‌گیرندگان قرار می‌دهد، اشاره کرد. در واقع نوع حساب از بلوکه تا مسدودی نمونه‌های بارزی از اطلاعات بازگردانده شده به متقاضیان است. شناسایی حساب با امکان واریز یک طرفه و اعلام آن به استعلام‌گیرندگان هم از یکی دیگر مزایای این وب‌ سرویس است که با بهره‌مندی از آن می‌توان احتمال خطا در انتقال وجه را بسیار کاهش داد.

همچنین اطلاع‌ رسانی درباره خطای پیش آمده جهت تبدیل کارت به شبا به طور دقیق و بهره‌مندی از داده‌های بانکی بی واسطه برای بیشتر کارت‌های بانکی از سایر مزایای این وب‌ سرویس محسوب می‌شود. این بدان معناست که نوین پال، تبدیل کارت به شبا را برای عموم بانک‌ها صورت داده و نتیجه را بعد از بررسی لازم برای استعلام‌ گیرنده نمایش می‌دهد. در حقیقت نوین پال با بهره‌مندی از قابلیت‌های درونی و تکیه بر توانایی داخلی وب‌ سرویس تبدیل کارت به شبا را گسترش می‌دهد و آن را در مواقع ضروری برای کسب‌وکارها به‌روزرسانی می‌نماید.

جهت آشنایی بیشتر با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها لینک درج شده را مطالعه نمایید.

خدمات نوین پال برای کسب و کارهای آنلاین

نوین پال از شرکت‌های دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در کشور ایران از سال 1398 محسوب می‌شود که با هدف ارائه مطلوب‌تر خدمات پرداخت و امکاناتی نوین برای تسهیل فرآیند پرداخت بین مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین، فعالیت دارد.

ذکر این نکته ضرورت دارد که خدمات پرداخت یار نوین پال همواره در حال بروزشدن و آپدیت شدن است، در حال حاضر خدمات برجسته زیر توسط این پرداخت یاری ارائه می‌گردد:

همچنین مطالعه نمایید: مراحل ساخت درگاه پرداخت بانک پاسارگاد

کلام آخر

امروزه اکثر کسب و کارها جهت انجام امور مالی از شماره شبا استفاده می‌نمایند. نوین پال با ارائه سرویس‌های متنوع برای منجمله وب سرویس تبدیل کارت به شبا در راستای این امر به کسب‌وکارهای آنلاین کمکی شایان می‌نماید. در این مقاله به بررسی وب سرویس تبدیل کارت به شبا برای کسب و کارهای آنلاین پرداختیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با وب سرویس تبدیل کارت به شبا نوین پال برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از وب سرویس تبدیل کارت به شبا را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید