محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال 1402

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲

با توجه به رشد تکنولوژی و افزایش ارتباط کاربران در فضای اینترنت، کسب‌وکارهای آنلاین بسیار گسترش پیدا کردند. با افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی و گردش حساب‌ بانکی صاحبان مشاغل مذکور، سازمان امور مالیاتی کشور جهت سامان‌دهی آن‌ها وارد عمل شد. در بلاگ نوین پال به محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

بر اساس اطلاعیه‌ سازمان امور مالیاتی کشور، تکالیف صاحبان کسب و کارهای اینترنتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص گردید. در واقع صاحبان این مشاغل، مشمول قوانین مالیاتی خواهند بود و جدا از محلی که در آن فعالیت دارند باید تکالیف خودشان را صورت دهند تا مشمول جرائم قانونی امور مالیاتی کشور نشوند. به واسطه گسترش حوزه کسب‌وکار اینترنتی، سازمان امور مالیاتی این مشاغل را موظف نموده تا 4 ماه پس از آغاز فعالیت در بستر اینترنتی پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهند. چنانچه مایلید با صفر تا صد مالیات کسب و کارهای اینترنتی آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: همه چیز درباره کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان و IPG

مالیات کسب و کار آنلاین چیست؟

مالیات کسب و کار آنلاین چیست؟

به واسطه پیشرفت تکنولوژی و ظهور تعداد کثیری از کسب‌وکارهای مجازی در انواع پلتفرم‌ها، سازمان امور مالیاتی کشور قانونی وضع نمود که بر اساس آن کلیه صاحبان مشاغل آنلاین موظفند تا 4 ماه بعد از آغاز فعالیت در بستر اینترنت نسبت به تشکیل پرونده‌ مربوط مالیات کسب‌وکار مجازی اقدام نمایند. بر اساس قانون 1 مالیات مستقیم هر فردی که در ایران یا خارج از کشور درآمدی دارد، باید پس از طی مراحل مربوطه، مالیات درآمدش را پرداخت کند. در واقع مالیات برای کسب‌وکار اینترنتی از مالیات‌های مستقیم محسوب می‌شود. به موجب این امر، چنانچه تا حالا صاحبان مشاغل آنلاین نسبت به تشکیل پرونده‌ خود اقدام نکرده‌اند باید سریعاً نسبت به این کار را صورت دهند تا مشمول جرائم قانونی امور مالیاتی نشوند.

نحوه محاسبه مالیات کسب و کارهای آنلاین

به طور کلی مالیات کسب و کارهای اینترنتی درست مانند فروشگاه‌های عادی محاسبه می‌گردد. ولی با توجه به نوع فعالیت‌های این کسب‌وکارها به صورت حقیقی یا حقوقی، تکلیف مالیاتی متفاوت است. کسب‌وکار آنلاین با فعالیت‌ اشخاص حقوقی به سه گروه زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. افرادی که تراکنش‌های مالی زیادی دارند و تکالیف مالیاتی آن‌ها درست مانند شرکت‌ها باشد، موظفند تا در انتهای سال دفاتر مالی خود را پلمپ نموده و اظهارنامه مالیاتی را تسلیم نمایند.
  2. گروه بعدی افرادی هستند که تکالیف مالیاتی کمتری نسبت به گروه پیشین دارند و از نوع اشخاص حقیقی هستند که به پلمپ دفاتر آن‌ها نیازی نیست. اشخاص این گروه باید ماهانه یا سالانه فرم‌هایی را تکمیل کرده و به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند.
  3. گروه سوم اشخاصی هستند باید یک فرم سالانه مشخصی را تکمیل نموده که بر اساس ماده 100 ق.م.م 5 درصد به مالیات سال پیش اضافه شده را پرداخت کنند.

نحوه گروه‌بندی محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی

در گروه‌بندی کسب و کارهای آنلاین جهت دریافت مالیات، ماهیت کسب‌وکار تفاوتی نمی‌کند و  تقسیم‌بندی طبق درآمد و فروش صورت می‌پذیرد. عموم کسب‌وکارهای آنلاین باید فهرستی از حقوق و دستمزد پرسنل خود را تنظیم و به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. چنانچه شما هم به تجارت آنلاین اشتغال دارید، می‌توانید به واسطه بهره‌مندی از یک درگاه پرداخت مطمئن نظیر نوین پال، محیطی امن و راحت را جهت پرداخت‌های مشتریان کسب‌وکارتان ایجاد نمایید.

پرداخت یار نوین پال یکی از چند شرکت دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در ایران از سال 1398 است که به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات پرداخت و امکانات جدید و نوین جهت تسهیل فرآیند پرداخت بین مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین، به فعالیت می‌پردازد. از خدمات بارز پرداخت یار نوین‌پال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

مبنای محاسبه مالیات کسب و کارهای آنلاین

به طور کلی مالیات فروشگاه اینترنتی اینترنتی با توجه به انوع مالکیت متفاوت است که در ادامه آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • چنانچه شخصی مالک وب‌سایت یا کسب و کار اینترنتی خود یا صاحب اصلی کالا یا تولیدکننده آن باشد، در واقع مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نوع کالا و سیاست فروشنده محاسبه می‌گردد.
  • اگر مالک یک وب‌سایت تنها وظیفه فروش کالا و خدمات را به عهده دارد و در روند تولید نقشی ندارد یا فروشگاه آنلاین او فقط یک درگاه جهت فروش خدمات و کالا داشته باشد، مالیات به صورت درصدی از فروش محاسبه می‌گردد.

معیار وضع مالیات کسب و کارهای آنلاین

جهت محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی نظیر مشاغل واقعی، در حقیقت معیار محاسبه همان خود اظهاری خواهد بود که فروشندگان دارند. ولی در صورت عدم تطابق اظهارات فروشنده با واقعیت اداره امور مالیاتی با توجه به شواهد و مدارک موجود، برای آن فروشگاه آنلاین مالیاتی را تعیین می‌نماید.

همچنین مطالعه نمایید: دلیل خطای تراکنش ناموفق در درگاه پرداخت

تکالیف قانونی مالیات فروشگاه‌های آنلاین

تکالیف قانونی مالیات فروشگاه‌های آنلاین

به طور کلی تکالیف قانونی صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • تشکیل دادن پرونده مالیاتی و همچنین به صورت کتبی اعلام نمایند که فعالیت آن‌ها به شکل اینترنتی صورت می‌پذیرد.
  • ثبت‌نام الکترونیکی و دریافت کد اقتصادی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور
  • صدور صورت‌حساب موضوع ماده 8 آیین‌نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات‎‌های مستقیم و وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از کلاهای مشمول مالیات مذکور
  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی در وقت تعیین شده قانونی و پرداخت مالیات مربوطه
  • ارائه دادن فهرست معاملات فصلی
  • ارائه دادن فهرست حقوق پرسنل کار و پرداخت مالیات متعلقه
  • نگهداری دفاتر، صورت درآمد و هزینه ماهانه، خلاصه درآمد، هزینه سالانه و اسناد و مدارک حسب مورد و ارائه آن‌ها به ماموران مالیاتی زیربط جهت رسیدگی در زمان درخواست کتبی آن‌ها

علاوه بر موارد مذکور مودیان مالیاتی باید بر اساس هر مورد حق تمبر را هم پرداخت نمایند.

روش نگهداری از اسناد و مدارک

صاحبان کسب‌وکار اینترنتی اعم از حقیقی یا حقوقی بر اساس ماهیت نوع کالا و خدماتی که ارائه می‌نمایند، موظفند تا دو نوع صورتحساب را صادر و نگهداری کنند:

  1. صورتحساب اول: این نوع صورت حساب باید به صورت دستی با شماره سریال چاپی یا ماشینی، همراه با تاریخ صادر گردد و حداقل اطلاعات هویتی نظیر نام، نام خانوادگی یا نام اشخاص حقوقی، کد اقتصادی، کد پستی، نشانی کامل و دقیق فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدماتی که ارائه شده در کنار مبلغ آن درج شود.
  2. صورتحساب دوم: این صورتحساب تنها زمانی که از صندوق مکانیزه فروش استفاده گردد، صادر می‌شود. باید شماره‌ سریال ماشین، تاریخ، حداقل اطلاعات هویتی، مشخصات خدمات یا کالای ارائه شده و همراه با مبلغ آن در این صورتحساب ذکر شود.

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی مشاغل اینترنتی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد صاحبان مشاغل آنلاین باید تا ظرف حداکثر 4 ماه پس از شروع فعالیت خود در بستر اینترنت، مراتب آغاز به کار و نوع فعالیت را به صورت کتبی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام و پرونده مالیاتی کسب‌وکارشان را تشکیل دهند. در واقع مهلت تشکیل پرونده مالیاتی برای صاحبان حقوقی حداکثر تا دو ماه پس از تاسیس شخصیت حقوقی مقرر گردیده است.

باید به این نکته توجه داشت که اشخاص حقوقی پس از تاسیس موظفند دفترچه ثبت‌نام را از اداره امور مالیاتی کشور دریافت نمایند و جهت تشکیل پرونده، دریافت کد مالیاتی، شماره کلاسه پرونده و پرداخت حق تمبر مالیاتی اقدام نمایند.

نحوه نظارت اداره امور مالیاتی کشور بر فروشگاه‌های آنلاین

اشخاصی که اقدامات لازم را جهت اخذ گواهی ارزش افزوده صورت داده باشند، نماد الکترونیکی (اینماد) را دریافت می‌نمایند. کلیه فروشگاه‌های آنلاین جهت ارائه خدمات اینترنتی و دریافت وجه به ازای فروش کالا، به اینماد نیاز دارند که اداره امور مالیاتی بتواند از روی این نماد الکترونیکی به میزان فروش آن‌ها دسترسی یابد. جهت محاسبه سود نیز بررسی مدارک و اسنادی که توسط فروشنده ارائه می‌گردد، نیاز است. در غیر اینصورت سود به صورت برآوردی محاسبه می‌گردد.

دوره مالیات فروشگاه اینترنتی چیست؟

صاحبان مشاغل آنلاین باید درست مانند اشخاص حقوقی به صورت فصلی به سامانه الکترونیکی مراجعه نمایند و در مدت زمان 3 ماهه یا همان دوره‌های فصلی نسبت به پرداخت مالیات فروشگاه آنلاین خود اقدام نمایند. علاوه بر این تا یک ماه‌ و نیم پس از پایان هر فصل فرصت دارند تا صورت معاملات فصلی خود را به شکل الکترونیک یا به واسطه استفاده از لوح فشرده به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهند.

همچنین مطالعه نمایید: روش ایجاد درگاه پرداخت آپ

جرائم عدم پرداخت مالیات کسب و کارهای آنلاین

چنانچه صاحبان تجارت آنلاین اعم از حقوقی یا حقیقی از انجام تکالیف ذکر شده خودداری نمایند، به معنای عدم شفافیت مالی آن‌ها خواهد بود. همین امر باعث تعلق گرفتن جرائم پیش‌بینی شده در قانون مالیات برای این اشخاص است. علاوه بر این در بعضی از موارد موجب می‌شود تا این اشخاص از معافیت‌های مالیاتی و امتیازات آن محروم گردند.

معافیت‌ مالیاتی کسب و کار اینترنتی

معافیت‌ مالیاتی کسب و کار اینترنتی 

بر اساس قوانین مالیاتی وضع شده در مواردی بعضی از کسب‌وکارهای آنلاین به طور کلی در شرایطی خاص از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. از جمله نکاتی که شامل معافیت پرداخت مالیات می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در بین کسب‌وکارهای آنلاین، سایت‌های آموزشی و فعالیت‌های مربوط با آن به واسطه برخورداری از مجوز وزارت ارشاد اسلامی قادرند تا از معافیت‌هایی که برای این نوع مشاغل تعیین شده، بهره‌مند شوند.
  • شرکت‌هایی که در دسته دانش‌بنیان (Knowledge enterprise) قرار دارند، اگر به صورت اینترنتی فعالیت نمایند به مدت 20 سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

نکته مهم درباره معافیت مالیاتی برای کسب‌وکار اینترنتی، اینجاست که این اشخاص مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، اما بدان معنا نیست که تکالیف مالیاتی را نیاز نیست صورت بدهند. با تمام این اوصاف افراد مذکور باز هم موظفند اظهارنامه‌ مالیاتی خودشان را ارائه نمایند. اما نرخ مالیات آن‌ها به جای 25 درصد در صفر ضرب خواهد شد.

همچنین مطالعه نمایید: فهرست جامع کد خطاهای شاپرک و بررسی کد خطای 99

خود اظهاری در سازمان امور مالیاتی چیست؟

در ابتدا باید مشخص گردد که قصد داریم به صورت حقوقی یا حقیقی فعالیت نماییم. چراکه وظایف مالیاتی اشخاص حقوقی بسیار سنگین خواهد بود که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تسلیم اظهارنامه‌ مالیاتی
  • پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس فراخوان مرحله هفتم
  • پلمب دفاتر قانونی در پایان هر سال مالی
  • ارائه لیست مالیات حقوق و معاملات فصلی

صورت حساب مالیات کسب و کار اینترنتی

به طور کلی صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی پس از راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود، باید در سامانه کل امور مالیاتی ثبت‌نام نموده و حق تمبر را پرداخت نمایند. سپس باید به دادگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی که به نشانی اینترنتی www.tax.gov.ir مراجعه کنند و ثبت‌نام الکترونیکی خود را صورت دهند تا کد اقتصادی را دریافت نمایند. آن‌‎ها بر اساس ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، موظف هستند تا برای کلیه معاملات خود صورت‌حساب صادر نمایند و شماره اقتصادی خود و طرفین را در قراردادها و دیگر اسناد مربوطه درج کنند.

باورهای اشتباه نسبت به مالیات کسب و کار آنلاین

عموم کسب‌وکارهای اینترنتی با گذشت چند سال از آغاز فعالیت‌شان، هیچ مالیاتی با توجه به درآمد بالایی که دارند پرداخت نکرده و به کار خود ادامه می‌دهند. در واقع اکثر افراد می‌پندارند که کسب‌وکارهای آنلاین شامل پرداخت مالیات نیستند! اما این باور کاملاً اشتباه بوده و دیر یا زود سازمان امور مالیاتی کشور با آن‌ها برخورد خواهد کرد. به موجب این امر عقب انداختن تکالیف مالیاتی تنها موجب سنگین‌تر شدن جرائم مالیاتی این نوع کسب‌وکارها می‌شود. پس بنابراین بهتر است از همان آغاز فعالیت مالیات کسب و کارهای اینترنتی را به درستی اجرا و رعایت نماییم.

علاوه بر موارد مذکور یک باور رایج اشتباه دیگر این است که صاحبان مشاغل اینترنتی در بعضی از موارد می‌پندارند تا زمانی که تشکیل پرونده نداده‌اند، نیازی ندارند تا تکالیف مالیاتی خود را صورت دهند.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

کلام آخر

امروزه به واسطه پیشرفت تکنولوژی اینترنت، کسب‌وکارهای آنلاین بسیار گسترش یافته‌اند. نکته‌ مهم درباره کسب‌وکارهای اینترنتی، اینجاست که بر خلاف تصور اشتباه برخی از افراد آن‌ها هم مشمول قوانین مالیاتی خواهند بود. در واقع قوانین مالیات کسب و کارهای اینترنتی با توجه به اینکه مالک حقیقی یا حقوقی باشد، تفاوت‌هایی خواهد داشت. البته تحت شرایطی خاص برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی شامل معافیت‌هایی می‌شوند که در مطالب بالا به آن‌ها اشاره شد، ولی معافیت به معنای عدم انجام دیگر تکالیف مالیاتی نخواهد بود و این اشخاص همواره موظفند تا اظهارنامه‌های خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه نمایند.

امیدواریم مقاله محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲ مورد توجه شما مخاطبان محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را درباره مالیات کسب و کارهای اینترنتی با ما در نوین‌پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید