آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
آشنایی با اینستاگرام مارکتینک و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

اینستاگرام مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. پلتفرم اینستاگرام کارش را از سال 2010 میلادی در جهان آغاز کرد و اکثر اشخاصی که شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک یا توییتر داشتند در آن عضو شدند. در نوین پال به موضوع آشنایی با اینستاگرام مارکتینک و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین می‌پردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

پلتفرم اینستاگرام در واقع برترین شبکه اجتماعی محبوب کاربران جهان به‌ شمار می‌رود، که بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد. درحال‌حاضر همه‌روزه ما شاهد افزایش کسب‌وکارهای فعال در این پلتفرم هستیم. در واقع عموم کسب‌وکارها جهت برندسازی اینستاگرام خود از روش‌های زیادی استفاده می‌نمایند. در این مقاله، شما را با نحوه تجارت آنلاین در اینستاگرام آشنا می‌نماییم و نقش آن در کسب‌وکارها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب:

اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام (Instagram) رسانه‌ای جهت اشتراک عکس، ویدیو و برقراری تعاملات اجتماعی به حساب می‌آید که توسط کوین سیستروم و مایک کرایگر ایجاد گردید و هم‌اکنون شرکت متا (فیس‌بوک) مالکیت آن را برعهده دارد. در این پلتفرم کاربران عکس‌ها و ویدیوهای کوتاه خودشان را با دنبال‌کنندگان (Followers) به اشتراک می‌گذارند.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام، در واقع روشی نوین برای صاحبان کسب‌‌وکارها محسوب می‌شود تا با مخاطبان هدف‌شان تعامل داشته باشند و محصولات خود را در یک قالب جدید معرفی نمایند. در حقیقت این مفهوم فقط به معرفی محصولات ختم نمی‌شود و برای این شکل از بازاریابی، لازم است که ارتباطی منطقی با مخاطب برقرار نماییم. در کل اطلاع‌رسانی به مخاطبان مانند نشان دادن ماهیت کسب‌وکار، احترام به نظرات و تجارب مشتریان و دیگر نکات مهم است که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به‌ طور کلی بازاریابی در پلتفرم اینستاگرام را می‌توان به دو روش زیر صورت داد که عبارتند از:

  1. تبلیغ کسب‌وکار به‌ واسطه سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام
  2. تولید محتوای یونیک در پیج خود و تلاش جهت افزایش دنبال‌کنندگان (Followers) به‌ واسطه بهره‌مندی از ارتقا صفحه

در کل بهترین روش بازاریابی در اینستاگرام، بهره‌مندی از هر دو روش مذکور در کنار یک استراتژی منظم است. یعنی اول باید پیج خود را تا حدی ارتقا دهیم که ظاهری جذاب و گیرا داشته باشد. سپس با تولید محتوای مفید و موثر، جهت معرفی و برندسازی اینستاگرام خود استفاده نماییم.

مزایای اینستاگرام مارکتینگ برای انواع کسب و کارها

براساس آمارهای چند سال اخیر، پلتفرم اینستاگرام ماهانه چیزی در حدود یک میلیارد کاربر فعال دارد و دومین شبکه اجتماعی پربازدید پس از فیسبوک شناخته می‌شود. علاوه‌ بر این شبکه اجتماعی اینستاگرام، رتبه چهارم برنامه‌های نصب‌شده در جهان توسط کاربران است و توانسته رتبه نهم سرچ در گوگل را به خود اختصاص دهد. عموم کاربران اینستاگرام به‌ صورت تقریبی روزانه چیزی در حدود 54 دقیقه از وقت خودشان را به این شبکه اجتماعی اختصاص می‌دهند که در این بین 80 درصد آن‌ها کالا و خدمات مدنظرشان را در این پلتفرم محبوب جستجو می‌نمایند. علاوه‌ بر موارد مذکور 90 درصد کاربران، حداقل یک فروشگاه آنلاین یا پروفایل تجاری را در اینستاگرام دنبال می‌نمایند. در ادامه به مهم‌ترین مزایای بازاریابی در اینستاگرام برای کسب‌وکارها می‌پردازیم.

  • معرفی برند با بازاریابی در اینستاگرام

پلتفرم اینستاگرام در واقع فضایی در اختیار ما قرار می‌دهد تا برند یا تجارت آنلاین خودمان را در معرض دید دیگران به نمایش گذاریم. حتی چنانچه تعداد دنبال‌کنندگان پیج ما زیاد هم نباشد، باز هم ثبت برندمان در شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان معرفی خوب برای مارکتینگ کسب‌وکارمان به‌ شمار می‌رود.

  • بهبود تعاملات با مخاطبان

به‌ طور کلی انواع شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین روش‌ها جهت برقراری ارتباط با مخاطبان هستند؛ چراکه برای ما این امکان را فراهم می‌سازند تا از طریق لایک یا کامنت از آن‌ها بازخورد دریافت کنیم. همان‌طور که اشاره شد ما با تولید محتوای جذاب می‌توانیم مخاطبان در بازدید از صفحه خودمان ترغیب نماییم و به آن‌ها پیشنهاداتی ویژه ارائه دهیم. اینستاگرام در تعامل با مخاطبان، از سایر شبکه‌های اجتماعی بسیار بهتر است. به‌ عنوان مثال، یک عکس در این پلتفرم 23 درصد بیشتر از یک پست در فیسبوک از سوی مخاطبان بازخورد دارد.

  • افزایش فروش با اینستاگرام مارکتینگ

افزایش فروش با اینستاگرام مارکتینگ

براساس آمارهایی کارشناسان شبکه اجتماعی مخاطبان اینستاگرام با میل و رغبت بیشتری از برندهای موجود در این پلتفرم خرید می‌نمایند.  عموم کسب‌وکارها با توجه به این ویژگی، می‌توانند از بازاریابی اینستاگرام نهایت بهره را ببرند. غیر از تعداد بالای مخاطبان و مشتریان بالقوه، این پلتفرم به واسطه ارائه ابزارهایی قوی، به کاربران این امکان را می‌دهد تا به طور مستقیم از اینستاگرام خرید نمایند. در واقع همین امر در نرخ تبدیل مخاطب به مشتری نقش بسزایی دارد. از ابزارهای مهم اینستاگرام می‌توان به قابلیت ایجاد لینک در استوری اینستاگرام، تگ‌های خرید و تبلیغات اشاره کرد.

البته شایان ذکر است که در کشور ایران امکان درگاه پرداخت اینستاگرام میسر نیست، از روش‌های دیگری می‌توان انتقال وجه را صورت داد.

  • فرصت های زیاد جهت افزایش مخاطبان

قابلیت هدف‌گذاری (Targeting) در اینستاگرام برای مخاطبان فراهم است. در واقع به واسطه این امکان کسب‌وکارها می‌توانند دسترسی‌ خود را به مخاطبان هدف‌شان ارتقا دهند. امکان هدف‌گذاری از طریق مدیریت تبلیغات در اینستاگرام و دیگر گزینه‌ها برای کسب‌وکارها به‌ راحتی فراهم است. با این قابلیت ما می‌توانیم مطلوب‌ترین و مرتبط‌ترین مخاطبان را براساس اطلاعات جمعیت شناختی، سلایق، رفتار و دیگر موارد مشابه به‌ صورتی دقیق تعیین نموده و جهت جذب آن‌ها هدف‌گذاری را صورت دهیم.

  • کاهش هزینه‌‌های تبلیغاتی

چنانچه قصد تبلیغ یا بازاریابی برای کسب‌وکارمان را داشته باشیم، روش‌هایی نظیر تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد سطح شهر و تراکت هزینه‌های بالایی را برای ما به همراه دارد، در حالی که اینستاگرام مارکتینگ هزینه نسبتاً چندانی ندارد. اما ما برای بازاریابی در این پلتفرم به تلاش و ممارست بیشتری نیازمند هستیم که در کل تاثیرگذاری آن زمان‌بر خواهد بود.

  • فضایی جهت اشتراک گذاری جزئیات محصول

چنانچه ما صفحه اینستاگرام نداشته باشیم، می‌توانیم روند تولید محصول، معرفی پرسنل تیم، داستان کسب‌وکار و مواردی مشابه را در پیش روی مخاطبان قرار دهیم. در واقع پلتفرم اینستاگرام فضای بسیار مناسب جهت اشتراک گذاری جزئیات محصول و برندسازی را برای کاربران فراهم آورده است.

  • اطلاع‌ رسانی عمومی

به‌ واسطه شبکه اجتماعی اینستاگرام (Instagram) خود می‌توانیم درباره تخفیف‌، معرفی محصول جدید، فرایند پیشرفت، وقایع مهم، برندگان قرعه‌کشی و مواردی مشابه اطلاع‌رسانی نماییم.

  • ارتقا رتبه SEO در گوگل

زمانی که ما صفحه‌ای را در اینستاگرام ثبت می‌نماییم، این امکان فراهم می‌شود تا اشخاص را به وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین خودمان هدایت کنیم و به‌ همین جهت، ترافیک بازدید را افزایش دهیم. در واقع اینستاگرام مارکتینگ تاثیر بسزایی در افزایش فروش آنلاین ما خواهد داشت.

همچنین مطالعه نمایید: فین تک چیست؟ و چه کاربردی در امور مالی و پرداختی دارد؟

نکات مهم در اینستاگرام مارکتینگ

نکات مهم در اینستاگرام مارکتینگ

یک کسب‌وکار موفق، جهت اجرای اصولی بازاریابی اینستاگرام، باید همواره نکات مهمی را در نظر داشته باشد که عبارتند از:

  • بیو مناسب

به‌ طور کلی بیو (bio) در فضای اینستاگرام چیزی فراتر از نام کسب و کار، نام یا URL وب‌سایت ما محسوب می‌شود. در واقع بیو یعنی ارائه نمایی کلی از ماهیت کسب‌وکارمان همراه با یک عکس مناسب و مرتبط برای پروفایل در کمتر از 150 کاراکتر متن را شامل می‌شود. متن بیو اینستاگرام را باید شفاف، کوتاه و مفید بنویسیم. همچنین تصویر پروفایل را باید جذاب و مرتبط انتخاب نماییم تا نمایان‌گر برندمان باشد. جهت تشویق مخاطبان به کلیک روی لینک، باید از فراخوان استفاده کنیم و به‌ صورت مداوم آن لینک را تغییر دهیم تا با این کار مخاطبان را به سوی صفحات مدنظرمان هدایت نماییم.

  • شناسایی کامل مخاطبان

در واقع پس از بررسی پرسونای مخاطبان خود، باید براساس محصولات یا خدمات، جامعه هدف‌مان را تعیین نماییم. در این راستا می‌توانیم از ابزارهای پلتفرم اینستاگرام جهت شناخت علایق و نیازهای دنبال‌کنندگان (فالوورها) بهره‌مند شویم، مثلاً به فالوورهای فعال‌مان یک پیام در دایرکت داده و مطلع شویم که ما را چطور ارزیابی می‌نمایند.

همان‌طور که می‌دانید، داده‌های آماری این پلتفرم، اطلاعات مهمی از مخاطبان نظیر جنسیت، سن و مکان زندگی را در اختیار ما می‌گذارد. در واقع همین اطلاعات مهم جهت تولید محتوا و کمپین‌ها بسیار حائز اهمیت هستند.

  • روش‌های جذب مخاطبان را بشناسیم

در یک استراتژی موفق جهت بازاریابی اینستاگرام، شناخت روش‌های جذب مخاطبان بسیار ضرورت دارد، که عبارتند از:

  1. ساخت هشتگ مناسب در اینستاگرام درست همانند کلمات کلیدی برای کسب‌وکار است.
  2. تولید محتوای خاص و یونیک
  3. بهره‌مندی از فرصت‌هایی طلایی نظیر ایجاد چالش، مسابقه و قرعه کشی
  • برنامه منظم جهت انتشار محتوا

به‌ طور کلی عدم نظم و برخورداری از تقویم محتوایی، موجب می‌شود تا در انتشار پست، استوری و لایو در زمان‌های طلایی را از دست دهیم. در کل زیاده‌روی در تولید محتوا، مخاطب را خسته می‌کند و از طرفی دیگر عدم روند فرایند تولید مطلب موجب آنفالو شدن ما از سوی مخاطبان می‌شود.

  • برگزاری کمپین حرفه‌ای

درکل بر مبنای نوع کسب‌وکارها، کمپین‌های متنوعی با هدف افزایش دنبال‌کنندگان و برندسازی اینستاگرام در بین عموم کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمپین‌های تبلیغاتی نظیر راه‌اندازی مسابقات و ارائه تخفیف‌های چشمگیر، ایجاد انواع کمپین انگیزشی مانند حمایت از حیوانات یا محیط زیست و مواردی مشابه و در نهایت کمپین‌های اطلاع رسان درباره ویژگی‌های محصول، موجب ترغیب مخاطبان خواهد شد و آن‌ها را به سوی خرید هدایت می‌کند.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام

  • استفاده جدیدترین روش‌های اینستاگرام مارکتینگ

استفاده جدیدترین روش های اینستاگرام مارکتینگ

علاوه برموارد مذکور از مهم‌ترین نکات که در اینستاگرام مارکتینگ نقش بسزایی دارد، می‌توان بروزترین روش‌های بازاریابی این شبکه اجتماعی، اشاره کرد. همان‌طور که به این نکته واقفید بازاریابی از مبحثی بسیار گسترده برخوردار است و روش‌های نوین مانند اینستاگرام مارکتینگ، برای عموم کاربران چندان شناخته شده نیستند.

از بارزترین نکات مهم در بازاریابی اینستاگرام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دایرکت مارکتینگ: به‌ طور کلی بازاریابی به‌ واسطه ارسال پیام به مخاطبان از متد نوین و پرطرفدار در اینستاگرام مارکتینگ محسوب می‌شود. در واقع روش مذکور برای هر کسب‌وکاری توصیه نمی‌شود، ولی اکثر برندهای تازه‌وارد، می‌توانند در جهت دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود از آن بهره‌مند شوند.
  2. محتوا مارکتینگ: واقعیت اینجاست که بازاریابی محتوا برای هر پلتفرم‌ یا شبکه‌ اجتماعی به شکلی خاصی صورت می‌پذیرد. به‌ موجب این امر شناخت تکنیک‌های تولید محتوا برای اینستاگرام توسط ادمین‌ یا صاحب پیج‌های تجارت آنلاین در اینستاگرام بسیار حائز اهمیت است. هم‌اکنون با رصدی در بهترین پیج های فروش اینستاگرام متوجه این نکته می‌شویم که عموم آن‌ها از محتوا مارکتینگ مناسب و مرتبط برخوردار هستند.
  3. اینفلوئنسر مارکتینگ: همان‌طور که می‌دانید در شبکه‌های اجتماعی به شخصی که از جایگاهی ویژه در بین مخاطبان برخوردار است و کاربران زیادی او را دنبال می‌نمایند، اینفلوئنسر اطلاق می‌شود. در واقع این افراد قدرت بالایی جهت تأثیرگذاری بر آگاهی و تصمیمات دنبال‌کنندگان دارند. اینفلوئنسر مارکتینگ هم در حقیقت به معنی بازاریابی به‌ واسطه این اشخاص تأثیرگذار در اینستاگرام محسوب می‌شود.
  4. کامنت مارکتینگ: بازاریابی دیدگاه (Comment Marketing)در واقع یکی از روش‌های تاثیرگذار بازاریابی در پلتفرم اینستاگرام به‌ شمار می‌رود. در بازاریابی دیدگاه، ما از نظرات مخاطبان در پیج بهره می‌بریم و در مقابل می‌توانیم برای پیج‌های سایرین هم جهت معرفی کسب‌وکارمان، کامنت بگذاریم.
  • رعایت اصول بازاریابی در اینستاگرام

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد اینستاگرام، رسانه‌ای جهت تعاملات اجتماعی است. در واقع عموم مصرف‌کنندگان مایلند تا در این پلتفرم برندها را دنبال نمایند، اما تنها در صورتی که حس سود دوطرفه را داشته باشند. مخاطبان ما هرگز دوست ندارند بیش از حد تبلیغات و یا پست‌های محول و خدمات ما را مشاهده نمایند. به‌ موجب این امر، باید همواره قانون 80/20 را جهت تبلیغات و اینستاگرام مارکتینگ رعایت نماییم. این بدان معناست که تنها 20 درصد محتوای ما باید تبلیغاتی خواهد بود و مابقی باید جهت ایجاد ارتباطات و ارزش مطلوب را برای مخاطبان داشته باشند.

با توجه به موارد مذکور درباره مزایای اینستاگرام در کسب و کار، باید به این نکته توجه داشت که این پلتفرم به تنهایی در رشد تجارت آنلاین کافی نیست. در حقیقت چنانچه شما از کسب‌وکاری آنلاین برخوردار هستید، می‌توانید از به‌ واسطه پرداخت یار نوین پال به‌ راحتی جهت راه‌اندازی سایت فروشگاه آنلاین اقدام نمایید. نوین پال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی، تمامی نیازهای پرداختی شما را به‌ سادگی برطرف می‌نماید. جهت بهره‌مندی درگاه پرداخت واسط، آشنایی با خدمات دیگر برای فروشگاه آنلاین خود یا دریافت مشاوره، می‌توانید به سایت پرداخت یار نوین پال مراجعه نمایید.

علاوه بر موارد ذکر شده، شما می‌توانید جهت آشنایی با تعرفه، قیمت درگاه پرداخت و کارمزد خدمات، به لینک مدنظر مراجعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: 25 محصول پرفروش اینترنتی را بشناسیم؟

کلام آخر

به‌ طور کلی امروزه اینستاگرام یکی از اصلی‌ترین ابزارها حوزه‌ کسب‌وکار آنلاین محسوب می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های اصولی مارکتینگ می‌توانیم مخاطبان بیشتری را به کسب و کارمان سوق دهیم. ولی برای اینکه بتوانیم اینستاگرام مارکتینگ را به بهترین شکل ممکن اجرا نماییم، رعایت نکات مذکور در این مقاله الزامی خواهد بود.

امیدواریم مقاله آشنایی با اینستاگرام مارکتینک و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه تاثیر بازاریابی اینستاگرام در کسب و کارتان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید