فین تک چیست؟ و چه کاربردی در امور مالی و پرداختی دارد؟

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
فین تک چیست؟ و چه کاربردی در امور مالی و پرداختی دارد؟

شاید تکنولوژی و خدمات مالی به دهه‌های قبل مربوط شود، ولی واژه فین تک (Fintech) به عنوان کلمه‌ای جدید در سال 2018 میلادی به فرهنگ لغت اضافه شد. در این مقاله از نوین‌پال قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که فین تک چیست؟ و چه کاربردی در امور مالی و پرداختی دارد؟

واژه فین تک (Fintech) درواقع از کلمات مالی (Finacial) و فناوری (Technology) تشکیل شده است. این واژه به معنای استفاده از فناوری جهت ارائه خدمات مالی به‌شمار می‌رود. فین‌تک نوعی فناوری است که موجب سهولت در داد و ستد اقتصادی می‌شود که در تسریع کار نقش بسزایی دارد. چنانچه مایلید تا بیشتر با ماهیت Fintech و کاربردهای آن آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت رمزارزی

فین تک چیست؟

فین تک چیست؟

فین‌تک (FinTech) یا همان کاربرد نوآورانه فناوری در خدمات مالی است که برای تمام تکنولوژی‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع این فناوری نوین برای سرویس‌های مالی قدیمی افزونه‌ای را فراهم، تسهیل یا دیجیتالی می‌نماید. به عبارتی دیگر فین تک به‌واسطه بهره‌مندی از علم و تکنولوژی به شکلی نوآورانه با هدف بهبود در روند انجام عملیات مالی و همچنین توسعه حوزه‌های مرتبط با آن ایجاد گردید.

با توجه به اینکه FinTech اصطلاح نسبتاً جدیدی به‌شمار می‌رود، ولی ارتباط تکنولوژی و مسائل حوزه مالی به دهه‌های پیش‌تر از آن مربوط است. به‌طور کلی تکنولوژی همواره با صنعت مالی مرتبط بوده که تغییراتی مثبت در آن ایجاد نمود؛ مثلاً در مقطعی از زمان، ATM نوآوری بزرگی محسوب می‌شد، اما به‌واسطه اینترنت و بهره‌مندی از گوشی‌های هوشمند شاهد نوآوری‌های بیشتری هستیم، که این تغییرات با سرعت بالایی همچنان ادامه دارد.

امروزه فین تک به یکی از فاکتورهای اصلی مؤسسات مالی معتبر و قدیمی مبدل گردید که بر اثر تحولات موجود، اکثر مؤسسات مالی معتبر دنیا در این حوزه فعالیت دارند. به‌عنوان مثال، کمپانی جی‌پی مورگان چیس در سال 2019، مبلغی معادل 25 میلیون دلار را برای استارتاپ‌های فین تک سرمایه‌گذاری نمود.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه ساخت درگاه پرداخت شخصی با QrCode

کاربردهای فین تک

علاوه‌بر مؤسسات مالی نوین و استارتاپ‌ها، کمپانی‌ها و بانک‌های سنتی هم از خدمات فین تک (FinTech) در راستای اهداف خود بهره‌مند  می‌شوند. در ادامه این مقاله به کاربردهای FinTech در حوزه‌های مالی می‌پردازیم:

کاربردهای فین تک

  • بانکداری (Banking)

هم‌اکنون در حوزه بانکداری مشتریان مایلند که به حساب‌های بانکی‌شان به‌سادگی دسترسی داشته تا بتوانند تراکنش‌های مالی خود را بدون به مراجعه حضوری در بانک صورت دهند. به‌موجب این امر فین تک زمینه‌ای را جهت ارائه خدمات نوین بانکداری فراهم نموده است.

  • رمز ارز و بلاک چین (Cryptocurrency & Blockchain)

به‌طور کلی صرافی‌های ارز دیجیتال را می‌توان نمونه‌ای بارز از فین‌تک برشمرد، چراکه آن‌ها مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین و رمز ارز فعالیت ‌دارند. از سویی دیگر این خدمات مبنا و اساس مالی دارند که به‌واسطه رمز ارزها خدمات مالی ارائه می‌نمایند.

  • یادگیری ماشین و معاملات (Machine Learning & Trading)

از بارزترین کاربردهای یادگیری ماشین می‌توان به بهره‌مندی از توانایی پیش‌بینی و شناسایی روند یک موضوع اشاره کرد. به‌همین دلیل از یادگیری ماشین که از زیر مجموعه‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود، جهت ایجاد الگوریتم‌هایی به منظور شناسایی ترندها و یافتن بهترین مسیرهای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • اینشورتک (InsurTech)

در سال‌های اخیر فین‌ تک در رشد حوزه بیمه نقش بسزایی داشته است. اینشورتک که به فناوری‌های بیمه اطلاق می‌شود،‌ خدمات متنوعی را در حوزه بیمه صورت داده که زیرمجموعه‌ای از فین‌تک به‌شمار می‌رود. درواقع چه دنبال بیمه‌ حوادث یا شخص ثالث باشیم، اینشورتک به ما کمک  می‌نماید تا داده‌های‌مان را سریع‌تر ثبت و فرآیندهای پرداختی‌ راحت‌تر صورت پذیرد.

  • سرمایه‌گذاری و پس‌انداز (Investment & Savings)

اخیراً به‌واسطه وجود فین تک، تعداد اپلیکیشن‌های در ازتباط با سرمایه‌گذاری و پس‌انداز بسیار افزایش‌ یافته است و حالا دیگری، موانع موجود در سرمایه‌گذاری رو به حذف‌شدن هستند. البته هرکدام از اپلیکیشن‌های تولیدشده توسط شرکت‌های مالی از لحاظ عملکرد با هم تفاوت‌هایی دارند. در کل تمام آن‌ها از روش‌هایی مشابه با هدف انجام فرایند پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خودکار با مبالغ کم بهره می‌برند.

  • پی‌ تک (PayTech)

صنعت پرداخت به‌واسطه فناوری‌های مالی روندی صعودی را در سال‌های اخیر تجربه نمود. در حقیقت حوزه صنعت پرداخت ساده‌ترین روش شناخت فین‌تک به‌شمار می‌رود. پرداخت‌های موبایلی، از طریق اینترنت و روش‌های دیگر پرداخت غیرحضوری از نمونه‌های بارز مواجهه ما با صنعت فین تک هستند. با بهره‌مندی از پلتفرم‌های پرداخت موبایلی مانند Venmo ، Zelle، Paypal، Stripe و Square ارسال پول به‌صورت آنلاین و دیجیتالی در هر نقطه از جهان بسیار راحت‌تر شده است.

  • لندتک (lendtech)

فین‌ تک، حوزه وام‌دهیبسیار تغییر داده است و حالا وب‌سایت‌هایی با ارائه وام‌های‌ی به‌صورت همتا به همتا برای کسب‌وکارها و کاربران ایجاد شده‌اند. کمپانی‌هایی نظیر Kickstarter ،Patreon ،GoFundMe و مواردی دیگر نمونه‌ای بارز از گستره فین تک خارج از فضای بانکداری سنتی محسوب می‌شوند.

  • رگ‌ تک (RegTech)

رگ‌تگ  یا فناوری مقرراتی کلیه فعالیت‌های مالی و خدماتی را به‌واسطه نظارت نهادی تحت عنوان رگولاتوری قرار می‌دهد. این فناوری باعث تسریع شناسایی متخلفان، نقض کنندگان قوانین، توقف روندهای تخلف است و از ادامه چنین موضوعاتی جلوگیری می‌نماید.

همچنین مطالعه نمایید: روش های دریافت درگاه پرداخت

اهداف فین‌ تک

اهداف فین‌ تک

به‌طور کلی ایجاد تحول در صنعت مالی و بانکداری و شکل‌دهی مجدد به آن، براساس رعایت 3 اصل مهم است که عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌ها با حفظ کیفیت و افزایش سرویس‌های مالی
  • حذف نمودن بروکراسی‌ها و برداشتن محدودیت‌های زمانی و مکانی
  • توانایی هوشمندانه در برررسی و ارزیابی خطرها یا ریسک‌های احتمالی

مزایای فین‌ تک‌

بهره‌مندی از این فین‌ تک مزایای زیادی را به دنبال دارد، به صورتی‌که به عنوان جایگزین اصلی جهت ارائه خدامات مالی محسوب می‌شود. از مزیای بارز این فناوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمامی تراکنش‌های مالی را برای انواع کسب‌وکارها و مشتریان بسیار راحت‌تر می‌کند که همین امر موجب در دسترس‌تر بودن و کاهش هزینه‌های جانبی ‌می‌شود.
  • بهره‌بری در کمپانی‌هایی که از هوش مصنوعی و بلاک چین جهت ایجاد تراکنش‌های امن استفاده ‌می‌نمایند.
  • از فناوری Fintech در مبحث ارزهای دیجیتال بسیار استفاده ‌می‌شود و ترکیب آن با رمز ارزها موجب راحتی بیشتر در تراکنش‌های مالی بین‌المللی برای تجار و سرمایه‌گذاران است.
  • تکنولوژی‌های فین تک به‌سادگی این توانایی را دارند تا خدمات‌شان را برای هر فردی شخصی‌سازی نمایند و به هر شخص براساس یک سری از فاکتورها، خدمات خاص مالی ارائه دهند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با API های پرداخت یار‌ی

تاثیر فین تک در حوزه بلاک چین

درواقع می‌توان سال 2023 را عصر فین‌تک برشمرد. کمپانی‌های متعددی در حوزه فین تک فعالیت‌شان را از سال 2000 میلادی آغاز کردند، ولی در طی این چند سال اخیر همین کمپانی‌ها با بهر‌ه‌مندی از فناوری‌های مدرن، روش‌هایی در کمک خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مشتریان در سیستم‌های مالی ارائه نموده‌اند و در این راستا موفقیت‌هایی بزرگ را تجربه کردند.

تاثیر فین تک در حوزه بلاک چین

دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز گام بعدی از این تکامل محسوب می‌شود که از قرارداد هوشمند (Smart contract) بهره ‌می‌برند.‌ درواقع کمپانی‌های بسیار بزرگی در دنیا آغاز به سرمایه‌گذاری در حوزه بلاک‌چین و تحقیقات توسعه در این راستا نموده‌اند.

در کل ترکیب فین تک با بلاک چین (blockchain) را می‌توان امور مالی غیرمتمرکز دانست. بلاک‌چین و فین‌تک شبیه به هم نیستند، ولی در امور مالی موارد مسترک زیادی دارند. بلاک چین در امور مالی به‌خاطر ویژگی‌های غیرمتمرکز، توزیع شدگی، عدم تغییر ناپذیری و شفافیت بالا، بسیار حائز اهمیت شده است.

فین تک از چه تکنولوژی هایی استفاده می‌کند؟

امروزه فین تک مدرن توسط هوش مصنوعی، ابر داده‌ها و فناوری بلاک چین هدایت می‌شود. تکنولوژی‌های مذکور نحوه انتقال، ذخیره و محافظت از رمز ارز توسط شرکت‌ها را دوباره از نو تعریف نمودند. هوش مصنوعی این توانایی را دارد که در بینش‌های ارزشمندی درباره رفتار و عادت‌هایی در خرج کردن مصرف‌کنندگان را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد.

درواقع کسب‌وکارها به‌واسطه بهره‌مندی از این بینش‌ها می‌توانند درک بهتری از مشتریان خود داشته باشند. تجزیه و تحلیل ابر داده‌ها نیز می‌تواند به شرکت‌ها کمک نماید تا تغییرات بازار را به‌صورت مطلوب‌تری پیش‌بینی نمایند و استراتژی‌های کسب‌وکار جدید و مبتنی بر داده را ایجاد کنند.

بلاک چین (blockchain) یکی دیگر از تکنولوژی‌ها محسوب می‌شود که در حوزه مالی جدید قرار گرفته و امکان تراکنش‌های غیرمتمرکز را بدون هیچ نیازی به شخص ثالث فراهم می‌نماید.

کاربران فین تک

به‌طور کلی کاربران فین تک برای چهار دسته گرایش به بانکداری گوشی هوشمند، افزایش اطلاعات، داده‌ها، تجزیه و تحلیل دقیق‌ترشان و غیرمتمرکز نمودن دسترسی‌ها را ایجاد می‌کند. این چهار گروه از کاربران Fintech عبارتند از:

  • بانک‌ها B2B مخفف Business to Business
  • مشتریان تجاری آن‌ها
  • برای مشاغل کوچک B2C  مخفف Business to Consumer
  • مصرف‌کنندگان

همچنین مطالعه نمایید: راه اندازی سریع فروشگاه ساز با درگاه

فین تک در ایران چه جایگاهی دارد؟

به‌طور کلی عمده شرکت‌هایی که در زمینه بانکداری و پرداخت فعالیت دارند، به حوزه فین‌تک مربوط می‌شوند. فناوری مالی در ایران با کارت‌های بانکی و دستگاه‌های ATM، آغاز شد و هم‌اکنون بخش بسیاری از خدمات حوزه مالی نظیر پرداخت قبوض و قسط، خرید و فروش اینترنتی هم با استفاده از این فناوری در کشور صورت می‌پذیرد.

در کل  موارد مذکور به این معنا نیست که دیگر بخش‌های مالی و اقتصادی فعال در ایران از این فناوری بهره نمی‌برند. در حال‌حاضر شاهد فعالیت شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلفی هستیم که بهره‌مندی از فناوری مالی به جزئی جداناپذیر از این صنایع و حوزه‌ها مبدل شده است.

نمونه فین‌ تک‌ موفق در ایران

یه‌طور کلی طراحی انواع سامانه‌های پرداخت دیجیتال برای مشتریان، خریدهای انلاین از کسب‌وکارهای متنوع، ارائه خدمات مالی برای شرکت‌ها و موارد مشابه دیگر از نمونه های بارز فعالیت فین ‌تک‌ در ایران است. از نمونه‌های موفق فین‌ تک ایرانی می‌توان به شرکت‌های پادرخت یاری مانند نوین پال اشاره نمود.

چنانچه به‌دنبال درگاه پرداخت اینترنتی برای فروشگاه آنلاین خود هستید، نوین پال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی است که کلیه نیازهای پرداختی شما را به‌راحتی فراهم می‌سازد.

نوین پال با ارائه درگاه پرداخت و تمامی سرویس‌های مورد نیازتان برای فروش اینترنتی در سریع‌ترین زمان ممکن و در بهترین کیفیت، همراه با پشتیبانی حرفه‌ای آماده ارائه خدمات به شما است. جهت آشنایی با تعرفه، قیمت درگاه پرداخت و کارمزد خدمات پرداخت یار نوین پال، به لینک مدنظر مراجعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: نوین پال چیست؟

کلام آخر

امروزه به‌واسطه گسترش حوزه علم و دانش، در کنار فناوری‌های پیشرفته، مجهز شدن سازمان‌ها و صنایع مالی به تکنولوژی دور از انتظار نیست. هم‌اکنون فین تک، با هدف تحول در مدل‌های مالی و تکیه بر فناوری‌های دنیای مدرن در حوزه کسب‌وکار وارد شده است.

در واقع فناوری فین تک (Fintech)، به‌واسطه از بین بردن مرزهای جغرافیایی و کاهش هزینه باعث افزایش کارایی کسب‌وکارها شده است. همچنین امکان فعالیت‌های مالی را به‌صورت اتوماتیک برای عرصه‌های مختلف در اختیار اشخاص، شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهد. ما در این مقاله به فین تک و کاربردهای آن در امور مالی پرداختیم.

امیدواریم مقاله معرفی فین تک برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمین استفاده از فین تک با ما در بلاگ نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید