کش بک چیست؟ و چگونه بر افزایش رضایت مشتریان شما تاثیر می گذارد؟

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
کش بک چیست

کش بک یا همان بازگشت نقدی پول، مفهومی جدید در حوزه کسب‌وکار مدرن محسوب می‌شود که برخی از افراد آن را با تخفیف اشتباه می‌گیرند، کش بک شاید شبیه یک کد تخفیف به‌نظر رسد، ولی معنای متفاوتی دارد که به صورت‌های مختلفی اجرا می‌شود. به‌طور کلی پیاده‌سازی درست سیستم کش‌بک در کسب‌وکارمان، سودآروی را دو چندان می‌کند. در نوین پال به این موضوع می‌پردازیم که کش بک چیست؟ و چگونه بر افزایش رضایت مشتریان شما تاثیر می گذارد؟

امروزه عموم ارائه‌دهندگان کالا و خدمات جهت جذب مشتریان بیشتر، از روش‌هایی نظبر قرعه‌کشی دوره‌ای یا ارائه اتواع تسهیلات بهره می‌برند. در این بین یکی از روش‌هایی که در زمینه تجارت آنلاین بسیار کارآمد است، می‌توان به سیستم بازگشت پول اشاره کرد. مشتریان به‌واسطه خرید کردن از یک فروشگاه آنلاین، می‌‌توانند درصدی از کل مبلغ خریدشان را به‌صورت نقدی در حساب‌شان دریافت کنند و یا اینکه به‌صورت اعتبار در کیف پول خودشان ذخیره نمایند. در ادامه شما مخاطبان محترم را با مفهوم کش بک و ماهیت کاربردی آن بیشتر آشنا می‌نماییم.

فهرست مطالب:

کش بک چیست؟

کش‌بک یا همان بازگشت نقدی پول، درواقع سرویسی محسوب می‌شود که توسط برخی از شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین برای مخاطبان ارائه می‌گردد. همانطور که در محتوای سرویس استرداد وجه یعنی چه توضیح داده بودیم، این دو سرویس با یکدیگر متفاوت هستند، در حقیقت سرویس بازگشت پول درصدی از مبلغ خرید مشتریان را به آن‌ها برمی‌گرداند تا با این کار به خرید بیشتری ترغیب شوند، اما استرداد وجه زمانی اتفاق می افتد که شما پولی را اشتباهی به حساب شخص دیگری اشتباها واریز نمایید و انتظار دارید هرچه سریع تر به حسابتان برگردد..

نکته جالب اینجاست که سیستم کش‌بک برای انواع کسب‌وکارها اعم از بزرگ و کوچک بسیار کارآمد است. کش بک برای مشتریان ما درواقع نوعی پس‌انداز به‌حساب می‌آید. در حقیقت هر کدام از مشتریان با پرداخت هزینه سبد خریدی که دارند، بخشی از آن را جهت خریدهای بعدی پس‌انداز می‌نمایند. به زبانی ساده‌تر بازگشت نقدی پول (Cash back) درواقع نوعی پاداش یا پیشکش جهت ایجاد انگیزه خرید بیشتر مشتریان است.

تاریخچه کش بک چیست

تاریخچه کش بک

تاریخچه سیستم کش بک قدمت چندانی ندارد و از روش‌های نوین بازاریابی محسوب می‌شود. برای نخستین‌بار در سال 1986 کارت دیسکاور فایننشال به بازار ارائه شد که واسطه معرفی سیستم بازگشت پول به دارندگان کارت‌های اعتباری بود. در در بررسی تاریخچه کش بک به این نکته می‌رسیم که این فرآیند در آغاز تحت عنوان یک پاداش عمومی بود.

این سیستم عمدتاً توسط شرکت‌‌های کارت اعتباری جهت تشویق مصرف‌ کنندگان به خرید اعتباری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طی چند سال اخیر محبوبیت استفاده از سیستم کش بک بسیار افزایش پیدا کرد و طیف گسترده‌ای از صاحبان کسب‌وکار با راه‌اندازی باشگاه مشتریان از آن بهره‌مند می‌شوند.

انواع کش بک

به‌طور کلی بازگشت وجه نقد، از انواع مختلفی برخوردار است که عبارتند از:

کش بک نقدی

در برگشت نقدی، مبلغی به حساب بانکی مشتری باز گردانده می‌شود. برخی از ارائه دهندگان این سیستم، سقفی معین در نظر می‌گیرند و در صورتی که مبلغ کش حساب مشتریان به عدد مدنظر برسند، آن‌ها می‌توانند درخواست برداشت‌شان را ثبت نمایند تا مبلغ کیف پول به حساب‌شان واریز شود.

کش بک کارت هدیه

در چنین روشی میزان کش بک کیف پول مشتریان به‌صورت کارت هدیه برای آن‌ها ارسال می‌گردد. درواقع مشتریان می‌توانند موجودی این کارت را نقد نمایند یا برای خرید حضوری و آنلاین از آن بهره‌مند شوند.

شارژ حساب کاربری با کش بک

عموم ارائه دهندگان کش‌بک در ایران تنها به‌صورت شارژ حساب کاربری به مشتریان این سیروس را فراهم می‌سازند. در چنین روشی تنها راه بهره‌مندی از کش بک ارائه شده خرید از همان سایت است.

کش بک کارت اعتباری

در برخی از روش‌های پرداخت Cashback از کارت اعتباری بهره می‌برند. درواقع مبلغ موجود در حساب کاربری به‌صورت کارت اعتباری به مشتریان ارائه می‌شود. به‌طور کلی موجودی کارت‌ اعتباری از امکان نقد شدن برخوردار نیست و تنها جهت خرید با کارت می‌توان از آن استفاده کرد.

کش بک چرخشی

در چنین روشی مشتریان باید طبق طی دوره‌ای مشخص توسط ارائه دهندگان سیستم بازگشت پول، در سقف مبلغ تعیین شده خرید نمایند تا درصد وعده شده تحت عنوان کش بک به آن‌ها ارائه گردد. البته طول دوره مشخص شده و مبلغ خرید در هر مجموعه‌ای با هم متفاوت است.

کش بک صد درصدی

در این نوع از سیستم بازگشت پول، همان‌طور که از نامش مشخص است تمام مبلغ خرید مشتریان را به صورت کش بک به آن‌ها برمی‌گرداند. البته در نگاه اول روش مذکور منطقی به نظر نمی‌آید، ولی برخی از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین از آن بهره می‌برند تا مشتریان را وفادار سازند. شاین ذکر است که کش بک صد درصدی بسیار محدود بوده و به‌طور معمول تنها روی برخی کالاهای خاص با شرایطی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کش یک به‌صورت دسته‌بندی

کش بک دسته‌بندی شده به کارت‌های اعتباری استفاده شده در زمان خرید توسط مشتریان بستگی دارد. در چنین روشی برای هر نوع از کارت‌های اعتباری درصدی بازگشت پول تعیین شده و مشتریان باید جهت دستیابی به کش بک بیشتر از کارت اعتباری مناسب بهره ببرند.

کش بک آفلاین

این کش بک تنها به فروشگاه آنلاین محدود نمی‌شود و عموم کسب‌وکارها می‌توانند از آن استفاده نمایند. درواقع مشتریان قادرند تا پس از خریدشان از فروشگاهی که Cash back آفلاین دارند، از فاکتور خریدشان عکسی تهیه و آن را برای سایت معرف ارسال کنند تا کش بک را دریافت نمایند.

کش بک درصد ثابت

در این نوع از کش بک، یک حداقل و حداکثر میزان خرید برای مشتریان در تعیین نشده و در هر صورت درصدی مشخص و ثابت از مبلغ خریدشان هر ماه به عنوان Cash back به آن‌ها ارائه می‌گردد.

مزایای کش بک

تفاوت کش بک با تخفیف چیست

اکثر فروشگاه‌های آنلاین و ارائه دهنگان خدمات، تخفیف‌های کوتاه مدت بر روی برخی از محصولات، دارند که مشتریان به‌واسطه خرید از این تخفیفات، بهره‌مند می‌شوند که در خرید‌های بعدی، این شرایط دیگر موجود نیست. اما کش‌بک به‌صورت دائمی بوده و  در دسترس عموم مشتریان قرار می‌گیرد. درواقع مشتریان پس از هر خرید، درصدی از هزینه پرداختی را دریافت می‌نمایند.

به‌طور کلی در اکثر فروشگاه‌های آنلاین هدف از ارائه انواع کد تخفیف، تخلیه انبار است. ولی با سیستم بازگشت پول، مشتریان را به برند خود وفادار می‌سازیم. همچنین در ارائه کد تخفیف بهره‌مندی از زمان درست بسیار حائز اهمیت است. چنانچه تخفیف به‌درستی صورت نپذیرد، به ارزش برندمان آسیبی جدی وارد می‌شود. اما در سیستم کش‌ بک، جهت وفادار سازی همواره درصدی از مبلغ پرداختی به حساب مشتریان برگشت می‌خورد.

علاوه‌بر موارد مذکور کد تخفیف در حقیقت نوعی استراتژی جهت فروش بالا در مدت زمانی کوتاه‌ است و چنانچه دراز مدت اجرا گردد، اررش برند نزد مشتری کم اعتبار می‌شود. برخلاف آن،کش‌ بک طولانی‌مدت موجب افزایش وفاداری مشتریان به برند ما خواهد شد.

کش بک و مزایای آن

مزایای کش بک

در حال‌حاضر یکی از مباحثی که در تجارت الکترونیک و فروش آنلاین بسیار داغ است، می‌توان به استفاده از سرویس بازگشت پول اشاره کرد. بسیاری از کسب‌وکارها مایلند تا به‌واسطه ارائه این سیستم به سود بیشتری برسند و همچنین در بازار رقابتی برنده باشند. مزایای بارز بازگشت پول را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • تبدیل سریع و حداکثر مشتریان به‌صورت دائمی بدون هیچ نیازی به تبلیغ مستقیم
  • ایجاد احساس مثبت در مشتریان
  • تبدیل مشتریان زودگذر به مشتریان وفادار
  • برقراری کانال ارتباط میان فروشندگان و مشتریان
  • امکان اعلام جشنواره‌، تخفیف و کمپین از طریق کانال ارتباطی با مشتریان
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش به‌صورتی قابل توجه، به‌واسطه تبدیل مشتریان به سفیران تبلیغاتی برند

تاثیر کش بک در افزایش فروش

به‌طور کلی شواهد امر در این چند سال اخیر نشان می‌دهد، مشتریانی که از سیستم‌ بازگشت نقدی پول استفاده می‌نمایند، دارای واکنش‌های زیر هستند.

  • بهره‌مندی از سیستم کش بک موجب ایجاد خریدهای بیشتری از سوی مشتریان می‌شود.
  • افرادی که از یک فروشگاه با استفاده از سیستم‌ کش بک خریدی را صورت می‌دهند، دوباره به این فروشگاه جهت خرید محصول مراجعه می‌نمایند.

اهمیت استفاده از کش بک

براساس به توضیحات عنوان شده در مطالب بالا، بازگشت پول برای خریداران از یک فروشگاه آنلاین مزایای متنوعی دارد  که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در هزینه: برخی از مشتریان به‌واسطه بهره‌مندی از Cash back، هزینه‌های خریدشان را کاهش می‌دهند.
  • سبد خرید بزرگتر: عموم کاربران جهت اینکه بتوانند  قدرت خریدشان را ارتقا دهند، به فروشگاه‌هایی که خدمات و محصولات را در قیمت پایین‌تر یا کش بک ارائه می‌دهند، مراجعه می‌نمایند تا بتوانند با توجه به مبلغی که دارند هزینه‌ها را پرداخت کنند.
  • صرفه جویی در زمان: بدون شک اینکه مشتریان فروشگاهی را جستجو نمایند که محصولاتی را با قیمتی کمتر ارائه می‌نماید، کاری زمان‌بر است، اما زمانی که آن‌ها بدانند فروشگاه ما به سیستم Cash back مجهز است، به‌طور یقین ببسیار راحت‌تر خریدشان را صورت می‌دهند.

سرویس کش بک در ایران

ما برای این کار ابتدا نیاز داریم تا اطلاعات مشترمان مانند شماره تلفن و خریدهای آن‌ها را ذخیره نماییم. سپس جهت اجرای سیستم Cashback به افزونه باشگاه مشتریان نیازمند هستیم.

به‌واسطه بهره‌مندی از باشگاه مشتریان، ما دوباره می‌توانیم کلیه سفارشات آن‌ها به روش‌های آنلاین یا آفلاین در کنار شماره تلفن مشتریان ثبت نماییم. سپس در قسمت فرآیند‌ خودکار تنها باید درصد کش‌ بک و مدت زمان اعتبار را تعیین نماییم و بقیه کارها به‌شکل هوشمند و اتوماتیک صورت می‌پذیرد.

تفاوت کش بک و خرید

روش های اجرای کش بک در ایران

به‌طور کلی سرویس اجرای برگشت نقدی به اشکال مختلفی صورت می‌پذیرد که عبارتند از :

  • به‌واسطه پرداخت یار نوین پال می‌توان از سرویس بازگشت پول بهره‌مند شد. به این صورت که مبلغ برگشتی به‌صورت نقدی یا اعتبار به کیف پول مشتریان برگشت داده می‌شود. چنانچه شما قصد دارید تا برای فروشگاه آنلاین خود درگاه پرداخت، پلاگین‌ها و افزونه‌های آماده را ایجاد کنید، به لینک مدنظر مراجعه نمایید.
  • برخی از شرکت‌ها که محصول یا خدماتی ارائه می‌دهند، سیستم بازگشت پول را در حساب مشتریان خود نگه داشته، تا آن‌ها در خریدهای بعدی بتوانند از این اعتبار بهره‌مند شوند.

خدمات پرداخت یار نوین پال

با توجه به اینکه خدمات نوین پال همواره در حال بروزرسانی و آپدیت شدن است، در حال حاضر می‌توان به خدمات بارز این پرداخت یار اشاره نمود که عبارتند از:

  • درگاه پرداخت اینترنتی پرسرعت و همیشه پایدار
  • انواع پلاگین‌ها و افزونه‌های آماده با مستندات کامل پرداخت یاری جهت برنامه‌نویسان
  • یاریفاند (Refund) پرداخت یاری
  • فرم ساز
  • لینک پرداخت شخصی با QR Code
  • سوئیچینگ هوشمند
  • ارائه سرویس تسهیم
  • سرویس
  • احراز هویت برخط و هوشمند
  • احراز هویت پرداخت کننده

شما می‌توانید از طریق هر فروشگاه ساز با درگاه پرداخت نوین پال، تمامی مبادلات پرداختی سایت خود را به‌راحتی صورت دهید.

کلام آخر

در این مقاله سعی داشتیم تا شما مخاطبان محترم را مفهوم کش بک آشنا نماییم. همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، این سیستم تفاوت‌های بسیاری با کد تخفیف دارد و نباید آن‌ها را با هم اشتباه گرفت. بازگشت نقدی پول از انواع مختلفی برخوردار است که در این مطلب به معرفی و بررسی آن‌ها پرداختیم. به‌طور کلی در سیستم Cashback، درصدی از مبلغ کل تراکنش مشتریان تحت عنوان هدیه به حساب بانکی، کیف پول دیجیتال یا حساب کاربری‌شان برگشت می‌خورد که این امر موجب وفاداری آن‌ها به برند ما می‌شود.

امیدواریم مقاله کش بک چیست؟ و چگونه بر افزایش رضایت مشتریان شما تاثیر می گذارد؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را درباره استفاده از انواع روش‌های کش بک با ما در بلاگ نوین پال به اشتراک بگذارید.

نوین پال

سوالات متداول

چگونه کش بک بر رضایت مشتری اثر می گذارد؟

کش‌بک، به عنوان یکی از روش‌های رایج بازاریابی و پاداش‌دهی به مشتریان، تأثیر چشمگیری بر افزایش رضایت مشتریان دارد. این روش نه تنها باعث جذب مشتریان جدید می‌شود، بلکه باعث وفاداری بیشتر مشتریان فعلی نیز می‌شود.

کش بک چیست؟

کش‌بک به معنی بازگشت بخشی از پولی است که شما برای خرید یک کالا یا خدمات پرداخت می‌کنید. به عبارت ساده‌تر، وقتی شما از یک فروشگاه یا کسب‌وکاری که برنامه کش‌بک دارد خرید می‌کنید، بخشی از مبلغ پرداخت شده به عنوان پاداش به شما بازگردانده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید