نحوه تطبیق شماره موبایل با کد ملی برای جلوگیری از تخلفات مالی

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
تطبیق شماره موبایل با کد ملی

امروزه با توجه‌ به افزایش آمار کلاهبرداری و سوءاستفاده با هویت جعلی، اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌هایی کاربران، بسیار حائز اهمیت است. در واقع احراز هویت مهمترین قدم جهت انجام امور اقتصادی و تجاری به شمار می‌رود که نحوه استعلام آن طی سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی طبق نیاز کسب‌وکارهای آنلاین بسیار تغییر یافته است. در بلاگ نوین پال به نحوه تطبیق شماره موبایل با کد ملی برای جلوگیری از تخلفات مالی می‌پردازیم.

هم اکنون اکثر نهادهای قانون‌گذار فرآیندهای متنوع و سخت‌گیرانه جهت احراز هویت اشخاص در فضای مجازی با هدف کاهش ریسک‌های مالی و اعتباری برای کسب‌وکارها اتخاذ نموده‌اند. به طور کلی وب‌سرویس‌های احراز هویت یا همان اصالت‌سنجی (Authentication) نظیر تطبیق شماره موبایل با کد ملی، بهره مندی از روش‌های کد تایید یکبار مصرف (OTP) و بیومتریک (Biometric)، استعلام شبا، شناسه واریز، اطلاعات بانکی و موارد مشابه دیگر از الزامات قانونی نهادهای مذکور با هدف کنترل صحت اطلاعات هویتی اشخاص در فضای آنلاین محسوب می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: احراز هویت کاربران در صرافی‌ رمزارز چیست و چه کاربردی دارد؟

ضرورت استعلام شماره موبایل

ضرورت استعلام شماره موبایل

به طور کلی اشخاصی که از سیم‌کارتی استفاده نمی‌کنند یا دیگر به آن نیازی ندارند، باید نسبت به مسدودی سیم‌کارت سریعاً اقدام نمایند. چراکه افرادی سودجو از سیم‌کارت‌های تحت مالکیت دیگران جهت انجام امور خلاف قانون استفاده می‌نمایند. در چنین مواقعی هر مشکلی که با سیم‌کارت ایجاد شود، بر عهده مالک آن خواهد بود. در برخی موارد هم اپراتور به صورت خودکار و پس از اعلام اخطار با پیامک، خط بدون استفاده را مصاده و مجدداً به فروش می‌گذارد.

با توجه به موارد مذکور چنانچه شما تعدادی سیم‌کارت‌های بی استفاده تحت مالکیت دارید، باید خیلی زود با استعلام سیم‌کارت‌های خود از بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر جلوگیری نمایید.

وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی

همان طور که در مطالب بالا اشاره شد، احراز هویت (Authentication) یکی از پیش‌شروط اساسی جهت ورود به حوزه اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود. در واقع عدم اجانم مراحل پیش‌‍‌شرط مذکور، امکان افتتاح حساب یا بهره‌مندی از خدمات بانکی و فعالیت در بازارهای موازی نظیر بازار سرمایه یا حوزه ارزهای دیجیتال میسر نیست.

در حقیقت احراز هویت شامل مراحل مختلفی است و با توجه به ماهیت هر کسب‌وکار، تفاوت‌هایی دارد. به طور کلی انجام برخی مراحل اجباری بوده و شاید اموری دیگر هم شاید درجه اهمیت کمتری داشته باشد. در حال حاضر سرویس شاهکار از جمله مراحل احراز هویت به شمار می‌رود که نقش بسزایی در اعتبار سنجی شماره موبایل و کد ملی اشخاص دارد که اغلب برای عموم کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصادی و تجارت آنلاین امری الزامی است.

در سامانه شاهکار یا همان وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی، کسب‌وکارها با ورود شماره همراه و کد ملی 10 رقمی مشتریان‌شان، احراز هویت آن‌ها را در دو گزینه درست و نادرست دریافت می‌کنند. چنانچه، مالکیت دارنده سیم‌کارت با کد ملی مورد تایید قرار گیرد و شخص مدنظر می‌تواند از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری برخوردار باشد.

به طور کلی وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی غیر از صحت سنجی مالکان، از جعل یا سوء استفاده از شماره تلفن شخص دیگر با هدف مقاصد اقتصادی و تجاری جلوگیری می‌نماید.

همچنین مطالعه نمایید: استعلام شرکت‌؛ روشی نوین جهت بررسی شرکای تجاری

سامانه شاهکار چیست؟

در سال 1394 سامانه‌ای برای تامین حریم خصوصی و افزایش امنیت اطلاعات کاربران در فضای آنلاین طی مصوبه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. این سامانه خیلی زود به یکی از تامین کنندگان حریم خصوصی کاربران مبدل شد که با گذشت زمان امکاناتی جدید به آن اضافه گردید. طرح به نام سامانه شاهکار شناخته می‌شود که درواقع شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی است. با این طرح، اپراتورها پیش از ارائه سرویس برای مشترکان‌شان با سامانه شاهکار، هویت کاربران را سنجیده تا از صحت اطلاعات آن‌ها اطمینان حاصل نمایند. چنانچه کاربران و مشترکان از فیلترهای قیده شده عبور نمایند، قادرند تا از سرویس‌های ارائه‌شده برخوردار باشند.

آشنایی با انواع سرویس‌های سامانه شاهکار

آشنایی با انواع سرویس‌های سامانه شاهکار

به طور کلی سامانه شاهکار شامل ارائه انواع سرویس‌ها است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سامانه تطبیق شماره موبایل با کد ملی

سامانه مذکور که تحت عنوان مرسوم‌ترین و متداول‌ترین سرویس شاهکار است برای تمامی کسب‌وکارهایی که حریم خصوصی در اولویت دارد، ارائه می‌شود. در اصل این سامانه هم اکنون یکی از روش‌های احراز هویت است که کسب‌وکارها با ارسال کد تأیید و همچنین کد ملی و شماره موبایل کاربر در آن، وضعیت تطبیق شناسه سرویس را بررسی می‌نماید.

سامانه استعلام تعداد خط

در اصل این سامانه، از دیگر سامانه‌های شاهکار بوده که برای تمامی مشتریان این امکان را فراهم می‌سازد تا جهت جلوگیری از مشکلات حقوقی، تمامی سرویس‌های ارتباطی دریافتی از انوع اپراتورها را استعلام و به شماره موبایل مطابق با کد ملی کاربر ارسال می‌نماید. در صورت مغایرت تعداد خطوط با خطوط ثبتی، مشترک ملزم به مراجعه یکی از دفاتر امور مشترکین جهت بررسی موضوع است.

سامانه استعلام وضعیت سرویس تخصیص داده شده

این سامانه که به کلاسه شاهکار شناخته می‌شود دو کاربرد دارد که عبارتند از:

  1. در شرایطی که سرویس‌دهنده به واسطه فراخوانی متد، می‌تواند کلاسه صادر شده برای سرویس و شخص مدنظرش را صادر نماید.
  2. هنگامی که سرویس‌دهنده در درخواست سرویس جهت مشخصه سرویس خاص با پیغامی مبنی بر تخصیص داده شدن سرویس مواجه گردد از این متد استفاده می‌نماید. در حقیقت این متد برای سرویس‌دهندگان ADSL استفاده قرار می‌شود.

احراز هویت مشترک متقاضی دریافت سرویس‌های ارتباطی

تمامی اپراتورهای ارتباطی جهت ارائۀ خدماتشان، مباید اطلاعات هویتی کاربران را به وب‌سرویس شاهکار ارسال و بعد از تأیید توسط مرجع تطبیق، فرایند مالکیت صورت پذیرد. در حقیقت این سامانه به واسطه اتصال به ثبت احوال برای اتباع ایرانی و درگر سامانه‌های مربوطه، هویت ایشان را بررسی و در صورت تایید اجازه انتقال مالکیت یا مالکیت سیم کارت جدید فراهم می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: API بانکداری باز چیست و چگونه کار می‌کند؟

ضرورت تطبیق شماره موبایل با کد ملی چیست؟

امروزه به واسطه پیشرفت‌های عرصه تکنولوژی و همچنین ایجاد روش‌های نوین جهت تشخیص هویت واقعی از جعلی و مواردی از این قبیل، همواره جعل هویت یکی از چالش‌های بارز کسب‌وکارها است. در واقع عموم کسب‌وکارها جهت مقابله با چنین چالش‌هایی با توجه به فرایند طولانی احراز هویت کاربران و از وب‌سرویس‌های احراز هویتی استفاده می‌نمایند. در واقع بهره‌مندی از این وب‌سرویس ریسک‌های مالی و اعتباری تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به موجب این امر وب‌سرویس همخوانی شماره موبایل با کد ملی از کاربردترین وب‌سرویس‌های احراز هویتی در سرویس‌های نوین پال محسوب می‌شود.

کاربردهای تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی در کسب‌وکارها

کاربردهای تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی در کسب‌وکارها

در واقع روش‌های مبارزه با جعل هویت به واسطه پیشرفت تکنولوژی، امروزه بسیار ارتقا یافته، ولی بازهم به طور کامل تحت کنترل قرار ندارد. به همبن خاطر اکثر کسب‌وکارها باید از امکاناتی بهره‌مند شوند که ریسک‌های عملیاتی را کاهش دهد و از جعل هویت یا سو استفاده از آن جلوگیری نماید. در همین راستا از بارزترین کاربردهای وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی می‌توان به احراز هویت کاربران در بازار سرمایه و حوزه ارز دیجیتال با هدف جلوگیری از کلاهبرداری و جعل هویت اشاره کرد.

عموم افراد جهت انجام هر فعالیت‌ اقتصادی یا تجاری به احراز هویت نیاز دارند. در حقیقت این کار امکان کنترل فعالیت‌های مشکوک را برای نهادهای نظارتی از پلیس فتا و دیگر نهادهای قانون‌گذار فراهم می‌سازد.

امروزه عموم کسب‌وکارهای خصوصی تا دولتی و برخی نهادها یا سازمان‌ها از استفاده‌کنندگان سرویس شاهکار هستند. همچنین بانک‌ها از استفاده‌کنندگان از سرویس مذکور به شمار می‌روند که با توجه به دسترسی کامل مراکز اطلاعاتی و آماری نظیر بانک مرکزی یا اپراتورهای تلفن همراه، تطبیق شماره موبایل با کد ملی را با سهولت و سرعت بیشتری صورت می‌دهند. ولی باید توجه داشت مه وضعیت برای بخش خصوصی کمی تفاوت دارد.

در واقع فعالان حوزه اقتصادی یا تجاری بخش خصوصی که ملزم به احراز هویت کاربران خود هستند و به‌ مراکز داده و اطلاعات دسترسی ندارند، برای این امور از شرکت‌های ارائه‌دهنده این وب‌سرویس  استفاده می‌نمایند. پرداخت یار نوین پال یکی از شرکت‌هایی به شمار می رود که سرویس شاهکار را به عنوان یکی از وب‌سرویس‌های احراز هویتی برای عموم کسب‌وکارها ارائه می‌نماید.

مزایای وب سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی نوین پال

از مزایای وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی نوین پال نسبت به دیگر ارائه‌دهندگان سرویس مذکور می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  • نوین پال به واسطه استفاده از تامین‌کنندگان متعدد (Multi Provider) با هدف ارتقا کیفیت سرویس‌های خود است تا کلیه رفع نیازهای کسب‌وکارها در هر زمان، بدون کوچکترین خللی در بازه زمانی مطلوبی به راحتی صورت پذیرد. در واقع مورد مذکور برای شرکت‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا صرافی‌های رمزارز  در هر ساعت شبانه‌روز مبادلات مالی و انتقال وجه دارند که جهت تسریع این امور به وب‌سرویسی با بیشترین تامین‌کننده نیازمند هستند. 
  • به طور کلی مبحث انعطاف‌پذیری در ثبت درخواست‌های روزانه هم از مزازی بارز وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی به شمار می‌رود. این بدان معناست که عموم کسب‌وکارها با توجه به نیازهای روزانه خود، قادرند تا سقف استفاده از این وب‌سرویس را ارتقا دهند.
  • در حقیقت دقت در پروسه تطبیق شماره موبایل با شناسه ملی از دیگر مزایای بارز پرداخت یار نوین پال در ارائه خدمت به کسب‌وکارها به شمار می‌رود. علاوه بر این قیمت مقرون به صرفه، هم یکی دیگر از مزایای این وب‌سرویس است. در واقع مزیت مذکور همراه با کیفیت بالای خدمت ارائه شده نوین پال یکی نکات اساسی جهت انتخاب ارائه‌ دهنده وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی برای صاحبان کسب‌وکارهاست.

همچنین مطالعه نمایید: مراحل ساخت درگاه پرداخت بانک پاسارگاد

خدمات نوین پال برای کسب و کارها

خدمات نوین پال برای کسب و کارها

نوین پال از یکی شرکت‌های دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در کشور ایران است که فعالیتش را از سال 1398 به منظور ارائه مطلوب‌تر خدمات پرداخت و امکاناتی نوین جهت تسهیل فرایند پرداخت میان مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین و همچنین ارائه وب سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی آغاز کرد.

از دیگر خادمات بارز پرداخت یار نوین پال برای عموم کسب‌وکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چنانچه به دنبال درگاه پرداخت اینترنتی خوب با امکاناتی نوین و بی‌شمار هستید، نوین پال بهترین گزینه انتخاب مناسب برای شماست. در واقع کلیه مراحل دریافت درگاه پرداخت آنلاین بسیار راحت است و احراز هویت در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌پذیرد. همچنین ارسال اطلاعات به شاپرک جهت تخصیص ترمینال درگاه پرداخت در بازه زمانی کوتاه مدتی انجام می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲

کلام آخر

به طور کلی امروزه با توجه به انواع کلاهبرداری‌ها و جعل هویتی عموم کسب‌وکارها به اطلاع از هویت سیم‌کارت‌هایی کاربران خود نیازمند هستند. همان طور که در مطالب بالا عنوان شد تطبیق شماره موبایل با کد ملی برای کسب‌وکارهای خصوصی با محدودیت‌هایی همراه است. نوین پال با ارائه وب سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی این نیاز کسب و کارها را برطرف می‌نماید.

امیدواریم مقاله نحوه تطبیق شماره موبایل با کد ملی برای جلوگیری از تخلفات مالی برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با شناسه ملی کاربران در کسب‌وکارتان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید