دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بدون کد مالیاتی

نوین پال 5 دقیقه زمان برای مطالعه
دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بدون کد مالیاتی

بحث درباره گرفتن درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی، در بین تمامی صاحبان کسب‌و‌کار مطرح است و جایی نیست که شما درباره این موضوع نشنوید و درگیر آن نشوید. می‌دانیم که دریافت مالیات، یکی از روش‌های اصلی مدیریت اقتصاد کشورها بوده و این عمل در اکثر کشورها اجرا می‌شود.

تقریبا حوالی سال 99 بود که گرفتن کد رهگیری مالیاتی برای متقاضیان درگاه پرداخت اجباری شد. این موضوع باعث نگرانی بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار از لحاظ پرداخت مالیات شده است و ابهام‌های زیادی را در این حوزه به وجود آورده. در این مقاله، به بررسی مفهوم درگاه پرداخت، تعریف و کاربرد کد مالیاتی و امکان گرفتن درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت چیست؟

قبل از اینکه به سراغ مفهوم کد رهگیری مالیاتی و امکان گرفتن درگاه بدون کد برویم، باید درک روشنی از درگاه پرداخت و انواع آن داشته باشیم. به طور کلی، درگاه پرداخت مکانیزمی است که به کسب‌و‌کارها یا وب‌سایت‌ها این امکان را می‌دهد تا هزینه محصول یا خدمت خود را با وارد کردن اطلاعات پرداخت توسط مشتری در درگاه، دریافت کنند.

به زبان ساده‌تر، درگاه پرداخت به مشتری این امکان را می‌دهد تا با تکمیل کردن سبد خرید خود در یک وب‌سایت یا اپلیکیشن فروشگاهی، به صفحه درگاه پرداخت برود و با وارد کردن اطلاعات بانکی خود، هزینه محصولات خریداری شده را بپردازد. درگاه‌های پرداخت به دو نوعِ مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

درگاه پرداخت مستقیم یا PSP

شرکت‌هایی که فعالیت‌های مالی انجام می‌دهند، درگاه‌های پرداخت بانکی را به افراد ارائه می‌کنند و حتما باید توسط یک بانک معتبر نظارت شوند. به این نوع از درگاه پرداخت، درگاه پرداخت مستقیم گفته می‌شود. برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم نیاز است تا وب‌سایتِ شما به طور کامل راه‌اندازی شده باشد و از مجوزهای لازم و ثبت شده در دفاتر ثبت اسناد رسمی برخوردار باشید.

اگر کسب‌و‌کار شما در ابعاد بزرگی فعالیت می‌کند و برند نسبتا معروفی دارید، توصیه می‌شود تا برای افزایش اعتبار و اعتماد خود در بین مشتریان، از درگاه پرداخت مستقیم استفاده کنید.

درگاه پرداخت غیر مستقیم

به درگاه‎‌های پرداخت غیر مستقیم، درگاه‌های پرداخت واسط نیز گفته می‌شود. این درگاه‌های پرداخت، توسط شرکت‌های پرداخت‌یار به افراد ارائه می‌شوند و استفاده از آن‌ها در مقایسه با درگاه‌های پرداخت مسقیم، ساده‌تر است. امروزه اکثر کسب‌و‌کارها در جهت راحتی بیشتر، از درگاه‌های پرداخت غیر مستقیم استفاده می‌کنند و در ازای آن، ملزم به پرداخت کارمزد به ارائه‌دهندگان این درگاه‌ها هستند.

لازم به ذکر است که درگاه‌های پرداخت واسطه‌ای، در عرض 24 ساعت آماده استفاده می‌شوند و این در صورتی است که برای استفاده از یک درگاه پرداخت مستقیم، نیازمند صرف 1 ماه زمان دارید. همچنین، به دلیل استقبال زیاد کسب‌و‌کارها از درگاه‌های پرداخت واسطه‌ای، این نوع درگاه پرداخت‌ها از پشتیبانی نسباتا خوبی برخوردار هستند و شما امکان استفاده از آن‌ها در سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف مانند وردپرس و جوملا را دارید.

کد رهگیری مالیاتی در دریافت درگاه پرداخت

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

به طور کلی، کد رهگیری مالیاتی شامل یک عدد 10 رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی به افراد تعلق داده می‌شود و اهداف متفاوتی دارد. برخی از صاحبان کسب‌و‌کار بیان می‌کنند که سازمان امور مالیاتی قصد گرفتن مالیات از کسب‌و‌کار های کوچک را دارد و به دنبال یافتن روشی برای گرفتن درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی هستند. برخی دیگر نیز این نظر را دارند که دریافت کد مالیاتی، تنها به منظور شناخت کسب‌و‌کارها توسط دولت و سازمان امور مالیاتی اجباری شده است.

از اصلی‌ترین اهداف دارا بودن کد رهگیری مالیاتی توسط کسب‌وکارها، می‌توان به شناخت کسب‌وکارها توسط دولت، جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی اشاره کرد؛ به همین دلیل نمی‌توان به طور قطعی گفت که سازمان امور مالیاتی، قصد دریافت مالیات از کسب‌و‌کارهای کوچک را دارد و این موضوع، هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

آیا می‌توان بدون کد مالیاتی درگاه پرداخت گرفت؟

امروزه گرفتن درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی، تبدیل به یک دغدغه برای صاحبان کسب‌و‌کارها شده است. همانطور که اشاره شد، سازمان امور مالیاتی در سال 99، الزامِ متقاضیان درگاه پرداخت، به دریافت کد مالیاتی را اعلام کرد. به همین دلیل، داشتن درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی، عملا کار درستی نیست؛ اما صبرکنید!

موضوع از این قرار است که کنترل حساب کسب‌و‌کارهای کوچک، برای سازمان امور مالیاتی پیچیدگی‌های زیادی دارد و این قانون، به طور کامل اجرا نشده است. همچنین باید گفت که هنوز سخن‌های غیر شفاف در این حوزه مانند معافیت کسب‌و‌کارهای کوچک از پرداخت مالیات وجود دارد. با اینکه در ابتدای سال 1400 و اوایل سال 1401 برخی از دستگاه‌های کارت‌خوانی که فاقد کد رهگیری مالیاتی بودند، غیرفعال شدند؛ اما این موضوع هنوز به کسب‌و‌کارهای کوچک و اینترنتی نرسیده است و همچنان راهی برای گرفتن درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی وجود دارد.

همچنین باید توجه داشته باشید که الزام کسب‌و‌کارها به دریافت کد رهگیری مالیاتی، به معنای اخذ مالیات از آن‌ها نیست و همانطور که اشاره شد، کد رهگیری مالیاتی می‌تواند به منظور شناخت کسب‌و‌کارهای کوچک توسط سازمان امور مالیاتی به کار رود.

از یک سو، برخی از کسب‌و‌کارها از پرداخت مالیات سنگین و کاهش سود می‌ترسند و از سوی دیگر، شرکت‌های ارائه درگاه پرداخت، ترس بزرگی از ریزش مخاطبان‌شان دارند؛ زیرا کسب‌و‌کارهای کوچک، بخش عمده‌ای از مخاطبان شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه‌های پرداخت واسطه‌ای را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، در حال حاضر، افراد این امکان را دارند تا بدون نیاز به کد مالیاتی و تنها با یک احراز هویت ساده، یک درگاه پرداخت داشته باشند. توجه داشته باشید که این کار تنها با مراجعه به یک شرکت ارائه‌دهنده درگاه پرداخت واسطه‌ای امکان‌پذیر است.

سخن آخر

در این مقاله با بررسی امکان گرفتن درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی همراه شما بودیم. بر اساس روشی که اشاره شد، امروزه خیلی از افراد در حال گرفتن درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی هستند و شما هم می‌توانید از طریق این روش، درگاه پرداخت خود را دریافت کنید.

مشخص نیست که سازمان امور مالیاتی، چه زمانی به سخت‌گیری روی خواهد آورد و تمام کسب‌و‌کارهای کوچک را ملزم به دریافت کد مالیاتی خواهد کرد؛ به همین دلیل اگر کسب‌و‌کار شما از ابعاد بزرگی برخوردار است، پیشنهاد می‌شود تا با دریافت کد مالیاتی به کار خود ادامه دهید. در غیر این صورت بهتر است تا همه سناریوها و مشکلات احتمالی را در نظر بگیرید و سپس، به گرفتن درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید