فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
سایت یا اینستاگرام

فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام کدام بهتر است؟ به‌طور کلی قیاس در مورد هرکدام از این روش‌ها جهت راه‌اندازی تجارت آنلاین یکی از چالش‌هایی است که امروزه عموم افراد با با آن درگیر هستند. در نوین‌پال قصد داریم تا به بررسی  این دو کانال کسب درآمد بپردازیم.

امروزه حوزه دیجیتال، روش عملکرد کسب‌وکارها را بسیار تغییر داده و انتخاب بهترین پلتفرم جهت ارتباط با مشتری و جذب مخاطب بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا دو ابزار مهم یعنی سایت و اینستاگرام پیش‌روی ما قرار دارد. درواقع هرکدام از این ابزارها از مزایای خاص خودشان برخوردار هستند، اما انتخاب بهترین گزینه در موفقیت یک کسب‌وکار اینترنتی بسیار حیاتی است. چنانچه مایلید بدانید که میان سایت یا اینستاگرام کدام گزینه انتخابی بهتر محسوب می‌شود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: فین تک چیست؟ و چه کاربردی در امور مالی و پرداختی دارد؟

مزایای فروش آنلاین در اینستاگرام

مزایای فروش آنلاین در اینستاگرام

در حال‌حاضر عموم افراد در طول شبانه‌روز در فضای مجازی اینستاگرام ساعت‌ها وقت می‌گذارند. به‌موجب این امر پلتفرم اینستاگرام جهت راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.‌ بدون شک شما در اطرفیان خود، با افرادی برخورد دارید که در فضای اینستاگرام به فعالیت کسب‌وکار آنلاین مشغول هستند. در ادامه این مقاله به بررسی مهم‌ترین مزایای فروش آنلاین در اینستاگرام می‌پردازیم:

  • در اینستاگرام زود به نتیجه می‌رسیم

ماهیت پلتفرم اینستاگرام Instagram که شبکه‌ای اجتماعی است، مدت زمان کمتری را به نسبت یک وب‌سایت از ما می‌گیرد که می‌توانیم خیلی زود نخستین فروش آنلاین خود را تجربه نماییم. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که چنانچه اصولی این بیزینس را آغاز کنیم زودتر به نتیجه می‌رسیم، اگر تجربه بازاریابی در این پلتفرم را نداشته باشیم، هرگز نمی‌توانیم تصمیماتی درست بگیرم و باید از تمام قابلیت‌های این شبکه اجتماعی نهایت بهره را ببریم.

  • استفاده رایگان از این پلتفرم

برای اشخاصی که هنوز در ابتدای راه تجارت آنلاین هستند و نمی‌توانند هزینه‌های بالای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی را پرداخت نمایند، اینستاگرام به‌خاطر رایگان بودنش بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شود.

  • کاربری ساده و راحت

ایجاد پست در فضای اینستاگرام، مشاهده آمار و بهره‌مندی از دیگر امکانات پروفایل‌های تجاری در این پلتفرم کار راحتی است. درواقع هر فردی که نحوه کار کردن با گوشی هوشمند را بداند، از انجام چنین کاری به‌راحتی برمی‌آید.

  • تعامل راحت با مخاطبان

در این پلتفرم تعامل با مخاطبان مستقیم، راحت و سریع است. درواقع ما می‌توانیم به‌سادگی و مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط و تعامل داشته باشیم.

  • تبلیغات هدفمند

به‌واسطه بهره‌مندی از ابزارهای تبلیغاتی اینستاگرام، کسب‌وکارها می‌توانند تا تبلیغاتی هدفمند برای افزایش فروش آنلاین به مخاطبان‌شان ارائه نمایند. درواقع قابلیت نمایش تبلیغات طبق مشخصه‌های جغرافیایی، جنسیت، علایق و سن مخاطبان به کسب‌وکار آنلاین ما کمکی شایان می‌کند تا به مخاطبان هدف خودمان دست یابیم.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام

معایب فروش آنلاین در اینستاگرام

معایب فروش آنلاین در اینستاگرام

درست همانند هر ابزاری اینستاگرام نیز معایب و محدودیت‌هایی خاص خودش را دارد. درواقع با آگاهی از این معایب در آینده کاری خودمان می‌توانیم تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم. از معایب فروش آنلاین در Instagram می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم برخورداری از امکان دسته‌بندی محصولات‌

به‌طور کلی جای دادن محصولات در دسته‌بندی  مشخص به مخاطبان ما کمک می‌نماید تا راحت‌تر محصول مدنظرشان را بیابند که متاسفانه این امکان در پلتفرم اینستاگرام طراحی نشده است. چنانچه تعداد محصولات‌مان زیاد باشد، مخاطبان مجبورند، تمام صفحه را بگردند تا محصول مدنظرشان را پیدا کنند.

  • عدم امکان به‌روزرسانی محصولات

درواقع قیمت محصولات و موجودیشان مدام حالتی متغیر دارد که اعمال تغییرات آن‌ها در اینستاگرام از ما وقت زیادی خواهد گرفت؛ خصوصاً چنانچه این محصولات زیاد باشند یا موقع گسترش کسب‌وکارمان باشیم. با توجه به موارد مذکور همواره مجبوریم تا پست‌های‌مان را آپدیت نماییم.

  • عدم درگاه پرداخت اینستاگرام به‌طور مستیم

در خرید اینستاگرام قابلیت اتصال به درگاه بانکی یا پرداخت آنلاین برای کاربران ایرانی موجود نیست. چنانچه فردی بخواهد از صفحه اینستاگرام ما خریدی را صورت دهد، جهت پرداخت مبلغ باید ابتدا شماره کارت‌مان را بگیرد و پس از انجام مرحله کارت به کارت و ارائه رسید سفارش خودش را تکمیل نماید. برخی اوقات انجام این پروسه به‌قدری سخت و زمان‌بر می‌شود که بسیاری از اشخاص از خرید منصرف می‌شوند.

  • فیلترینگ اینستاگرام

متاسفانه در کشور ایران اینستاگرام مدتی است که فیلتر شده و این خطری جدی برای تمام کسب‌وکارهای آنلاین در این پلتفرم بود. درواقع فیلتر شدن  اینستاگرام باعث از دست دادن دسترسی به مخاطبان و هم‌چنین افزایش هزینه‌های تبلیغاتی برای عموم کسب‌وکارها را به دنبال داشت. یکی دیگر از معایب این است که شاید به‌دلایلی مختلف و بدون اعلام قبلی پیج ما توسط اینستاگرام حذف و یا مسدود شود. درواقع این اتفاق برای بسیاری از اشخاص رخ داده و آن‌ها یک شبه تمامی مخاطبان خودشان را برای همیشه از دست داده‌اند. ولی چنانچه وب‌سایت در اختیار داشته باشیم، در صورت فیلتر شدن یا حذف پیج اینستاگرام، ما یک پشتیبان قدرتمند و مطمئن جهت حفظ و نگهداری مشتریان خودمان خواهیم داشت.

همچنین مطالعه نمایید: 25 محصول پرفروش اینترنتی را بشناسیم؟

مزایای فروش آنلاین در وب سایت

مزایای فروش آنلاین در سایت

روشی دیگر جهت راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین محصولات استفاده از سایت‌ها است. در گذشته راه‌اندازی سایت فروشگاه کاری پرهزینه و زمان‌بری بود، ولی در حال‌حاضر به‌خاطر وجود انواع سایت‌ سازها و پتلفرم‌های فروشگاه ساز متنوع، ما می‌توانیم در مدت زمانی کوتاه با حداقل هزینه کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی نماییم. در ادامه این مقاله به معرفی مزایای فروش آنلاین در سایت می‌پردازیم.

  • امکان طبقه بندی محصولات

به‌واسطه برخورداری از یک وب‌سایت فروشگاهی ما به‌راحتی می‌توانیم محصولات مختلف را دسته‌بندی و از یکدیگر متمایز نماییم. درواقع با انجام چنین فرآیندی خرید برای مخاطبان بسیار ساده‌تر می‌شود و آن‌ها می‌توانند از طریق سرچ در جستجو محصول مدنظرشان را در کمترین زمان ممکن پیدا کنند.

  • امنیت بسیار بالا

به‌طور کلی امنیت یک سایت فروشگاه آنلاین از نظر هک شدن و ایمن بودن اطلاعات در مقایسه با اینستاگرام بسیار قوی‌تر است که با بهره‌مندی از برخی تکنیک‌ها می‌توان ضریب امنیتی سایت را دو چندان نمود. علاوه‌بر این در اینستاگرام هر لحظه شاید، کسب‌وکارمان به‌دلایلی مختلف برای همیشه نابود شود، اما در یک سایت حاشیه امنیت بالاتری وجود دارد که می‌توان روی درآمدزایی آن حساب باز کرد.

  • قابل اعتماد بودن از دید مخاطبان

درواقع برای سایت فروشگاه می‌توان به‌واسطه بهره‌مندی از دریافت مجوزهایی مثل اینماد اعتماد مخاطبان نسبت به اعتبار سایت بیشتر کرد تا با خیالی آسوده‌تر اقدام به خرید نمایند. ولی در پیج‌های اینستاگرامی این قابلیت وجود ندارد و مخاطب نمی‌تواند با اعتماد کامل خریدشان را صورت دهند.

  • امکان ارتقا سایت

در پلتفرم اینستاگرام هیچ قانونی جهت افزایش فالور، لایک و به‌طور کلی پیشرفت وجود ندارد و اشخاص مختلفی براساس تجربه این موارد را به دست می‌آورند. اما در سایت‌ها قوانینی به‌طور تقریبی مشخص شده است که از بارزترین آن‌ها می‌توان به سئو و بهینه سازی، افزایش سرعت و بازدید و مواردی مشابه اشاره کرد که با رعایت این نکات فروش و درآمد بالاتری را تجربه خواهیم کرد.

  • درگاه بانکی برای سایت

درواقع با قابلیت اتصال مستقیم به درگاه‌های بانکی یا درگاه پرداخت دیگر نیازی به پیگیری مبالغ انجام شده از طرف مشتریان نداریم. همه‌ موارد فرایند پرداخت از ساعت تا مبلغ واریزی در پنل کاربری که بانک‌ در اختیارمان می‌گذارد، مشخص می‌شود. همچنین مشتریان نیز دیگر مجبور نخواهند بود که تا جهت پرداخت به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه نمایند. به‌طور کلی  پروسه پرداخت وجه از طریق سایت نسبت به اینستاگرام برای مشتریان بسیار راحت‌تر صورت می‌پذیرد. چنانچه شما سایت دارید، از طریق درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال مشتریان شما می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌‌روز خریدشان را به‌راحتی انجام دهند.

  • مدیریت محصولات

در سایت ما این امکان را داریم تا برای هر محصول قیمت و موجودی را به‌راحتی مشخص نماییم. به‌همین دلیل چنانچه موجودی محصول کم شود یا به اتمام رسد، یک پیام نظیر محصول مورد نظر موجود نیست در سایت به نمایش گذاشته خواهد شد. از طرفی دیگر ما می‌توانیم اطلاعات دیگری مانند تخفیف‌ و حراج‌ را به‌طور خودکار روی محصولات مدنظرمان مشخص نماییم.

  • احتمال فیلترینگ سایت بسیار کم است.

برخلاف به فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های نظیر اینستاگرام و تلگرام، در سایت این نگرانی بسیار کمتر است. دراقع به‌واسطه راه‌اندازی سایت ما می‌توانیم کسب‌وکارمان را پایدار کرده و دیگر نگرانی بابت بسته شدن آن نداشته باشیم.

  • استفاده از افزونه‌ها و ابزارهای مخصوص سایت

در حال‌حاضر ابزارهای زیادی در حوزه‌ سایت آنلاین وجود دارند که با بهره‌مندی از آن‌ها، ما می‌توانیم به تحلیلی دقیق‌تر از سایت بپردازیم تا بیشترین بازدهی را از آن دریافت نماییم. با پرداخت یار نوین پال می‌توانیم علاوه بر درگاه پرداخت و کلیه سرویس‌های مورد نیازمان را در سریع‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت و پشتیبانی حرفه‌ای از آن دریافت نماییم. از دیگر خدمات نوین پال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درگاه اینترنتی پرسرعت و همیشه پایدار
  2. پلاگین‌ها و افزونه‌های آماده با مستندات کامل پرداخت یاری برای برنامه نویسان
  3. فرم پرداخت دلخواه (فرم ساز)
  4. لینک پرداخت شخصی با QRCode
  5. سوئیچینگ هوشمند
  6. سرویس تسهیم
  7. سرویس بازگشت وجه (ریفاند) پرداخت یاری
  8. سرویس تسویه آنی
  9. احراز هویت برخط و هوشمند
  10. احراز هویت پرداخت کننده (در صورت انتخاب پذیرندگان و با هدف جلوگیری از پرداخت با کارت سرقتی و افزایش سطح امنیت پرداخت فعال می‌شود)

همچنین مطالعه نمایید: مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی

معایب فروش آنلاین در وب سایت

معایب فروش آنلاین در وب سایت

داشتن یک سایت مزایای زیادی برای تمام کسب‌وکارها دارد. اما پیش از راه‌اندازی سایت، باید موارد زیر را حتماً در نظر داشته باشیم.

  • بازدهی زمان‌بر

بدون شک برای راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی در قیاس با اینستاگرام و کسب درآمد کمی زمان‌ بیشتری می‌برد. در پلتفرم اینستاگرام ما می‌توانیم تنها در عرض 1 دقیقه صفحه‌ای بسازیم و محصولات را در آن وارد نماییم. ولی راه‌اندازی سایت آنلاین اولین قدم است و باید بتوانیم پس از آن با تولید محتوا و معرفی خود به مخاطبان کسب درآمد نماییم.

  • هزینه‌ ایجاد و نگهداری

همان‌طور که می‌دانید ایجاد و به‌روزرسانی یک سایت با توجه به مزایایی که دارد، هزینه‌بر خواهد بود. علاوه‌بر این، نگهداری و اجرای تغییرات هم شاید، هزینه‌های دیگری را به همراه داشته باشد.

  • نیاز به‌روزرسانی مناسب و مدیریت

در کل یک سایت‌، به مدیریت مناسب نیاز دارند تا اطلاعاتی جدید و جذابی را به مخاطبان ارائه نماید. درواقع عدم به‌روزرسانی مناسب، باعث افت کیفیت و امکان استفاده از آن می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: راه اندازی سریع فروشگاه ساز با درگاه

مقایسه سایت با اینستاگرام برای فروش آنلاین

مقایسه سایت با اینستاگرام برای فروش آنلاین

به‌طور کلی با توجه به مزایا و معایب هر کدام از روش‌های راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی که در مطالب بالا عنوان شد، انتخاب بین آن‌ها برای کسب‌وکار، محصولات و خدمات ما و اهداف بازاریابی که داریم، بستگی خواهد داشت. هم‌اکنون باتوجه به موضوع فیلترینگ اینستاگرام و همچنین نحوه انتقال پول آنلاین مخاطبین در این پلتفرم، راه اندازی کسب‌وکارهای بزرگ در آن هرگز توصیه نمی‌شود. در کل می‌توان اذعان نمود که سایت برای انواع کسب‌وکارهای آنلاین گزینه انتخابی مطمئن‌تر و مطلوب‌تری است. برای عموم کسب‌وکارها باتوجه به شرایط پلتفرم اینستاگرام در کشورمان، جهت تجارت آنلاین سایت بهترین گزیته انتخابی محسوب می‌شود.

در حال‌حاضر ما به‌واسطه بهترین سایت سازها می‌توانیم به‌راحتی برای راه‌اندازی سایت فروشگاه آنلاین اقدام نماییم. چنانچه قصد راه‌اندازی یک فروشگاه انلاین را دارید، نوین پال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی، تمامی نیازهای پرداختی شما را به‌راحتی برطرف می‌نماید. جهت گرفتن درگاه پرداخت واسط، اشنایی با خدمات دیگر برای سایت خود یا دریافت مشاوره،  می‌توانید به سایت پرداخت یار نوین پال مراجعه نمایید.

علاوه بر موارد مذکور شما می‌توانید، برای آشنایی با تعرفه، قیمت درگاه پرداخت و کارمزد خدمات نوین پال، به لینک مدنظر مراجعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: 10 ایده برتر کسب درآمد در منزل

کلام آخر

به‌طور کلی سایت درواقع اصلی‌ترین حوزه‌ کسب‌وکار آنلاین به‌شمار می‌رود و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی بیشتر برای جذب مخاطبان سایت عملکرد دارند. ما برای اینکه بتوانیم کسب‌وکارمان را به بهترین شکل ممکن رشد دهیم، علاوه بر سایت به اینستاگرام هم نیاز داریم.

امیدواریم مقاله فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را درباره استفاده از روش‌های مذکور برای راه‌اندازی سایت با ما در وب‌سایت نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید