برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

امروزه به واسطه گسترش اینترنت جادوی عصر تکنولوژی در زندگی روزمره عموم مردم، راه اندازی کسب و کار اینترنتی بسیار اهمیت پیدا کرده است. در نوین پال قصد داریم تا شما مخاطبان محترم را با صفر تا صد راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین آشنا نماییم.

در حال حاضر کسب و کار اینترنتی و تجارت آنلاین از موضوعات جذاب برای اکثر افراد، خصوصاً جوان‌ها محسوب می‌شود. اما جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی باید ابتدا برنامه‌ای جامع و اصولی داشته باشیم تا بتوانیم در این راه پر تلاطم به موفقیت برسیم. هم اکنون انواع مختلفی از کسب و کارهای آنلاین وجود دارند، که رقابت در این عرصه را برای اشخاصی که با اصول بیزینس آنلاین آشنایی ندارند، بسیار سخت می‌کند. پس داشتن یک برنامه دقیق و مدون در کنار شناخت از روش‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی بسیار حائز اهمیت است. برای آشنایی با نکات مهم راه‌اندازی تجارت آنلاین در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: پرداخت اعتباری یا BNPL چیست؟ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین چگونه است؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

در واقع پیش از راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی، ابتدا باید با ماهیت آن آشنا شویم. به زبانی ساده کسب درآمد به واسطه اینترنت یا هر فعالیت آنلاینی که موجب درآمدزایی گردد، یک کسب‌وکار اینترنتی محسوب می‌شود. امروزه کسب‌وکارهای آنلاین انواع مختلفی دارند که به عرضه محصولات یا خدمات از طریق بستر اینترنت ‌مشغول هستند. البته تجارت آنلاین را می‌توان علاوه بر اینترنت، در شبکه‌های اجتماعی با ابزارهایی نظیر وب‌سایت، ایمیل، اینستاگرام و تلگرام نیز راه‌اندازی نمود.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

در حقیقت مشتریان و کاربران جهت بهره‌مندی از خدمات مشاغل دیجیتال، به وب‌سایت یا دیگر بسترهای ایجاد شده مراجعه می‌نمایند و پس از آشنایی با مزایای سرویس‌دهنده و محصولات آن خریدشان را صورت می‌دهند.

انواع کسب و کارهای اینترنتی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شده تجارت اینترنتی از مدل‌های مختلفی برخوردار است که در ادامه معرفی و بررسی بارزترین آن‌ها  می‌پردازیم.

1. فروش محصول

در این مدل از کسب‌وکار آنلاین کالای مدنظر ما به روش مستقیم یا غیرمستقیم به مخاطبان ارائه می‌شود. مثلاً دیجی کالا یک فروشگاه آنلاین است که علاوه بر کالاهای خود و امکان فروش محصولات دیگر فروشندگان را هم فراهم می‌سازد.

2. ارائه خدمات

در این روش کسب‌وکار آنلاین خدمات به صورت مستقیم یا واسطه‌ای به مخاطبان ارائه می‌گردد. به عنوان مثال پرداخت یار نوین پال خدمات پرداخت و امکانات جدید و نوین جهت تسهیل فرآیند پرداخت میان مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین را ارائه می‌نماید.

3. آموزش و فروش محتوا

در واقع کم دردسرترین نوع کسب‌وکار آنلاین است که به تولید محتوا و فروش آموزش درآمدزایی دارد. شایان ذکر است که آموزش و فروش محتوا به روش مستقیم و غیر مستقیم ارائه می‌شود.

چنانچه تصمیم دارید تا کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی نمایید، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله 10 ایده برتر کسب درآمد در منزل را مطالعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: شرکت‌ های PSP چیست؟

نکات کلیدی در راه اندازی کسب و کار آنلاین

در واقع پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی بهتر است ابتدا با موارد مهمی که در موفقیت یک تجارت آنلاین تاثیرگذارند، آشنا شویم.

  • ارزیابی نیازهای بازار

عموم افراد تازه کار بر این باورند که جهت درآمدزایی اینترنتی، باید محصولی برای فروش ارائه نمایند! اما جهت دستیابی به موفقیت باید کسب‌وکارمان را به واسطه روند بازاریابی شروع نماییم. این بدان معناست که ببینیم عموم مردم بیشتر دنبال چه نیازهایی هستند. چنانچه ما بتوانیم بازار هدف نیاز مخاطبان شناسایی و آن را در ارائه نماییم به سود بالایی می‌رسیم. برای اینکه راحت‌تر بازار هدف را شناسایی نماییم بررسی روش‌ها زیر به ما کمکی شایان خواهد کرد:

  1. عضویت در انجمن‌های آنلاین برای شناخت و بررسی نیازهای مردم
  2. توجه ویژه به کلید واژه: در واقع باید ببینیم که مردم بیشتر چه عبارت‌هایی را برای نیازهای خود سرچ می‌کنند؟ این نکته در بهینه سازیی سئوی سایت ما نقش بسزایی دارد.
  3. بررسی سایت‌های رقبا و تجزیه و تحلیل مشکلات و ایرادهای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. در واقع ما می‌توانیم برای ارتقا خدمات خود در این زمینه، به بررسی رویکرد رقبای موفق خودمان در بازار آنلاین بپردازیم.
  4. آشنایی با محصولات پرفروش: در کل یک تجارت آنلاین موفق پیش از هرچیز پرفروش ترین کالا و محصولات را در حوزه آنلاین باید مورد بررسی قرار دهد.

همچنین مطالعه نمایید: 25 محصول پرفروش اینترنتی را بشناسیم؟

  • بررسی هزینه‌های لازم جهت راه اندازی کسب و کار آنلاین

بررسی هزینه‌های لازم جهت راه اندازی کسب و کار آنلاین

پس از مشخص نمودن هدف بازار، از بارزترین نکات که باید به آن توجه داشته باشیم می‌توان به مقدار سرمایه جهت راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی اشاره کرد. در اصل اهمیت این نکته به میزانی است که در صورت عدم توجه یک کسب‌وکار اینترنتی را با شکست مواجه می‌نماید. البته تامین هزینه مورد نیاز، به گستردگی و ماهیت کسب‌وکار ما بستگی دارد.

چنانچه برای سایت آنلاین خود به دنبال درگاه پرداخت و کلیه سرویس‌های مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت و پشتیبانی حرفه‌ای هستید، نوین پال آماده ارائه این خدمات به شماست. جهت آشنایی با تعرفه، قیمت درگاه پرداخت و کارمزد خدمات نوین پال، می‌توانید به لینک مدنظر مراجعه نمایید.

  • برندسازی کسب و کار اینترنتی

در واقع جهت راه اندازی وب سایت، باید هاست و دامنه تهیه نماییم. اما نکته اصلی اینجاست که در انتخاب دامنه خود باید دقت داشته باشیم. چراکه دامنه هر سایت، در واقع به برند آن سایت مبدل می‌شود. به طور کلی عموم کسب‌وکارهای موفق آنلاین، در آغاز کارشان تنها نامی معمولی بودند، ولی با گذشت زمان خود را تحت عنوان یک برند معرفی نمودند که از نمونه‌های بارز آن می توان به دیجی کالا، بامیلو، تپسی، اسنپ و مواردی دیگر اشاره کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که برندینگ درست در موفقیت یک تجارت آنلاین نقش بسزایی دارد.

  • راه‌اندازی وب‌سایت برای کسب و کار

حال که نام دامنه را در حوزه کاری خود را مشخص نمودیم خرید دامنه و هاست از گام اصلی در این مرحله محسوب می‌شود. در واقع طراحی وب سایت به صورت درست و آشنایی با نکات طراحی سایت در کنار رعایت آن‌ها نقش مهمی در موفقیت تجارت آنلاین ما دارد. از مهم‌ترین نکاتی که یک وب‌سایت را جذاب و پرمخاطب می‌کند، عبارتند از:

  1. منوی وب‌سایت آسان و قابل فهم باشد.
  2. کاربرپسند بودن نمای کلی وب‌سایت
  3. استفاده از فونت مناسب برای مطالب سایت تا متن‌ها خواناتر شوند.
  4. در واقع عکس، صوت و فیلم علاوه بر جذابیت بصری وب سایت در بهینه‌سازی سئو نقش موثری دارد.
  5. فرایند خرید محصول را ساده‌تر نماییم.
  6. پیشنهاد عضویت مخاطبان با ترفندهای بازاریابی و ایجاد باشگاه مشتریان به واسطه جمع آوری ایمیل آن‌ها
  7. سرمایه‌گذاری روی وب‌سایت باید به صورتی باشد که در همان ثانیه‌های اول ورود مخاطب توجه آن‌ها را جلب نماید.
  • برسی دیگر رقبا در کسب و کار اینترنتی

به طور کلی بررسی رقبا از مهمترین فاکتورها در موفقیت یک تجارت آنلاین محسوب می‌شود که حتماً پیش از آغاز کسب‌وکار آنلاین باید به آن توجه داشت. برای انجام این کار سایت‌های صفحه اول گوگل که مربوط به حوزه کاری ما را باید شناسایی و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه باید این سایت‌ها را بررسی نماییم؟ در واقع فاکتورهای مهم که در این راستا به تجزیه و تحلیل ترافیک سایت، بررسی عمر سایت، محتوا، خدمات و محصولات ارائه شده آن خلاصه می‌شود.

  • ایجاد جذب در سایت برای ترافیک هدفمند

باید به این نکته توجه داشت که اگر سایت ما از ترافیک خوبی برخوردار نباشد، نمی‌توانیم به درآمد زایی برسیم. در واقع هم اکنون روش‌های زیادی جهت افزایش بازدید سایت در اینترنت وجود دارد که عموم افراد می‌پندارند که برای جذب ترافیک هدفمند حتماً پرداخت هزینه تبلیغات به تنهایی کفایت می‌کند. در حقیقت برای یک فروش آنلاین موفق می‌توان با کمترین هزینه کسب و کار اینترنتی را راه‌اندازی نمود.

از بارزترین موارد در ترافیک هدفمند برای یک وب‌سایت می‌توان به سئو (SEO) اشاره کرد. هنگامی که سایت ما در کلمات و عبارات کلیدی مربوط به حوزه فعالیت‌مان در صفحه اول گوگل باشد، بدون شک از ترافیک بالای روزانه‌ای به واسطه گوگل برخوردار می‌شویم. از مهم‌ترین ترفندهای بازاریابی در ترافیک هدفمند یک سایت علاوه بر سئو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بازاریابی محتوا (Content marketing) در واقع بهترین روش برای جذب مخاطبان هدفمند محسوب می‌شود.
  2. بهره‌مندی از شبکه‌های اجتماعی در راستای بهینه‌سازی ترافیک سایت

در اصل امروزه بسیاری از افراد به واسطه پلتفرم اینستاگرام درآمدزایی دارند، اما باید توجه داشته که این شبکه در کشور ما با چالش‌های زیادی روبرو است. برای درک بهتر مطلب پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام را مطالعه نمایید.

  • وفادارسازی مشتریان به وب‌سایت

وفادارسازی مشتریان به وب‌سایت

در حقیقت مبحث وفاداری مشتریان (Customers Loyalty) قدم نهایی در راه اندازی کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود. چنانچه مایلید تا هرچه زودتر به نتیجه مطلوب در تجارت آنلاین برسید، همواره به مشتریان خود اهمیت بدهید. در واقع موفقیت در کسب و کارمان تا حد زیادی به رضایت مشتریان از وب‌سایت بستگی دارد. اگر مشتریان از ارائه خدمات با محصول فروش ما راضی باشند، بدون شک نکنید در روند فروش ما و جذب کاربران بیشتر تاثیرگذار هستند. اکثر برندهای موفق در تجارت آنلاین، تنها به واسطه مشتریان فعلی خود به شهرت رسیده‌اند.

در حال حاضر یکی از بهترین تبلیغات و روش‌های بازاریابی برای هر کسب‌وکار تبلیغات دهان به دهان توسط مشتریان است. امروزه اکثر افراد حرف دوستان و آشنایان خود را بیشتر از هر تبلیغات اینترنتی قبول دارند. پس می‌توان نتیجه گرفت که به واسطه رضایت مشتریان از سایت، میزان فروش بهتری را تجربه خواهیم کرد. روش های زیادی جهت وفاداری مشتریان برای کسب‌وکار ما وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، پشتیبانی حرفه‌ای، اینماد درگاه پرداخت و ارائه کش بک اشاره کرد.

علاوه بر موارد مذکور دیگر نکات مهم در راه اندازی کسب و کار آنلاین عبارتند از:

  1. راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی
  2. آشنایی با تکنیک‌های فروش
  3. بهینه‌سازی وب سایت در موتورهای جستجو (سئو سازی)
  4. استفاده از متن‌های تبلیغاتی و تاثیرگذار
  5. ارائه خدمات مطلوب در روش ارسال محصولات

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با API های پرداخت یار‌ی

  • درگاه پرداخت مناسب برای کسب و کار اینترنتی

به طور کلی درگاه پرداخت به عنوان یک شخص ثالث میان مشتریان و فروشندگان است که به شکلی ایمن وجه را از آن‌ها می‌گیرد و به حساب بانکی فروشنده واریز می‌نماید. در حقیقت وظیفه درگاه پرداخت، جمع آوری داده‌ها، اطمینان از در دسترس بودن وجوه و دریافت دستمزد فروشنده است.

در زمان انتخاب یک درگاه پرداخت یا ارائه دهندگان خدمات پرداخت، بررسی نکات زیر ضرورت دارد:

  1. امنیت کلیه اطلاعات مالی
  2. بررسی ویژگی‌های ارائه شده متناسب با کسب‌وکار ما
  3. کیفیت و سطح پشتیبانی درگاه پرداخت ارائه شده

چنانچه به دنبال یک درگاه پرداخت برای کسب و کار اینترنتی خود هستید، پرداخت یار نوین پال با بروزرسانی و آپدیت شدن آماده ارائه خدمات به شما مخاطبان محترم است. نوین پال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی به‌شمار می‌رود که تمامی نیازهای پرداختی شما را به‌راحتی برطرف می‌نماید. از خدمات بارز نوین‌پال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فروشگاه ساز با درگاه پرداخت نوین پال، کلیه مبادلات پرداختی سایت خود را به‌ راحتی صورت دهید.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

کلام آخر

امروزه با توجه به بستر اینترنت در زندگی روزمره مردم، کسب‌وکارهای آنلاین زیادی وجود دارند که رقابت در این عرصه را بسیار سخت کرده‌اند. برای دستیابی به موفقیت در یک تجارت آنلاین، پیش راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید با اصول درست و قواعد کلی این نوع از بیزینس آشنا باشیم که در موارد بالا به آن‌ها اشاره شد.

امیدواریم مقاله برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟ مورد توجه شما مخاطبان محترم نوین‌پال قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی با ما در  نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید