پرداخت یار کیست؟ تفاوت‌های پرداخت یاری و پرداخت سازی کدامند؟

امین شیرافکن 7 دقیقه زمان برای مطالعه
پرداخت یار

امروزه با توجه به گستردگی حوزه اینترنت و ایجاد انواع کسب‌وکارها در این بستر، اشخاص زیادی به راه‌اندازی تجارت آنلاین سوق پیدا کرده‌اند. در این شرایط، مفاهیمی نظیر پرداخت‌ آنلاین، درگاه پرداخت، پرداخت یاری و پرداخت سازی وجود دارند که نقشی کلیدی در این بستر را ایفا می‌نمایند.

پرداخت یاری و پرداخت سازی در واقع دو سیستم تحت نظر شرکت شاپرک به شمار می‌روند. اما جهت معرفی پرداخت یاری ابتدا باید به دلایل ظهور آن‌ و رابطه‌اش با شرکت‌ ارائه دهنده خدمات پرداخت را مورد بررسی قرار دهیم. فرایند پرداخت الکترونیک به طور رسمی از سال 1384 در کشورمان آغاز شد. در آغاز شرکت‌های PSP مسئولیت ارائه خدمات پرداخت الکترونیک را برعهده داشتند و خدماتی نظیر دستگاه کارت‌خوان، عابربانک، درگاه پرداخت و دیگر موارد مشابه را به کارابران ارائه می‌نمودند. ولی تعداد محدود شرکت‌های PSP و همچنین قوانین سخت‌گیرانه، موجب شد تا این ساختار پاسخگوی تمامی نیازهای مردم نباشد. لذا ساختاری دیگر تحت عنوان پرداخت یارها جهت پاسخگویی به نیاز مشتریان ایجاد شدند. در این مقاله از بلاگ نوین پال به این موضوع می‌پردازیم که پرداخت یار کیست؟ تفاوت‌های پرداخت یاری و پرداخت سازی کدامند؟

همچنین مطالعه نمایید: مزایای درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب‌وکارها

پرداخت یاری چیست؟

پرداخت یاری چیست؟

شاید شما هم در چندسال گذشته اصطلاحی جدید تحت عنوان پرداخت یاری را شنیده‌اید، اما اطلاعات چندانی درباره دلایل ایجاد آن و فعالیت شرکت‌های پرداخت یاری نداشته باشید.

از گذشته تا هم اکنون، تمامی کسب‌وکارها جهت فروش و ارائه خدمات به ابزاری امن جهت دریافت وجوه از مشتریان‌شان نیاز داشته‌اند. قبل‌تر با توجه به کمیت تقاضا در دریافت ابزارهای پذیرش پرداخت، بانک‌ها مستقیماً، این امور را صورت می‌دادند. ولی امروزه به واسطه افزایش تعداد کسب‌وکارها و خصوصاً فروشگاه‌های آنلاین، تقاضا جهت دریافت ابزارهای پذیرش منجمله درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه‌های کارتخوان هم افزایش پیدا کرده است.

به موجب این امر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت تحت عنوان PSP مخفف عبارت Payment Service Provider ایجاد شدند تا نیازهای کسب‌وکارها به ابزارهای پرداخت را برطرف نمایند . هم اکنون 12 شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، به طور رسمی در سطح کشور فعالیت دارند. جهت آشنایی و بررسی شرکت‌های PSP زیر نظر سامانه شاپرک، به لینک درج شده مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌های PSP وابسته به یک یا چندین بانک و برخی دیگر هم به طور مستقل و بدون وابستگی مستقیم به بانک‌ها به فعالیت مشغولند.

پرداخت یار کیست؟

طی این چند سال اخیر، با توجه به با افزایش همه روزه تقاضا جهت دریافت ابزارهای پرداختی و نیاز عموم کسب‌وکارها به سرویس‌های پرداختی نوین، شرکت‌های دیگر تحت عنوان پرداخت یار فعالیت‌شان را آغاز نمودند.

در حقیقت پرداخت یارها روند دریافت ابزارهای پرداختی را در کسب‌وکارها تسهیل می‌نمایند. به طور کلی پرداخت‌یار زیرساخت ابزارهای پرداختی منجمله درگاه پرداخت اینترنتی را از شرکت‌های PSP دریافت می‌نماید و به واسطه توسعه آن‌ها، نسخه‌ای جامع‌تر را همراه با دیگر سرویس‌های جانبی و کاربردی برای عوم کسب‌وکارها فراهم می‌سازد.

همچنین مطالعه نمایید: روش های دریافت درگاه پرداخت

تفاوت‌های پرداخت یار با شرکت PSP

از تفاوت‌های بارز PSP و پرداخت یار می‌توان به این نکته اشاره کرد که پرداخت یارها تا پیش از سال 1399 نیازی به نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) نداشتند؛ چراکه این شرکت‌ها به طور مستقیم با بانک مرکزی طرف قرارداد بودند. این در حالی بود که برای شرکت‌های PSP برخورداری از نماد الکترونیکی ضرورت داشت.

علاوه بر موارد مذکور تسویه حساب در دو سیستم روزانه صورت می‌پذیرد با این تفاوت که مدت زمان فرایند ثبت‌نام در پرداخت یار، تنها به چند ساعت ختم می‌شود. اما روند ثبت‌نام در پرداخت PSP شاید تا دو هفته زمان ببرد.

یکی دیگر از نکات بارز تفاوت این دو در پشتیبانی آن‌هاست. در پرداخت یار پشتیبانی به صورت چت آنلاین در هر ساعتی از شبانه روز صورت می‌پذیرد. اما در شرکت‌های ارائه دهنده پرداخت PSP رویه مذکور کمی متفاوت است و به صورت شخصی انجام می‌شود. همچنین هر دو  درگاه‌های پرداخت به سیستم گزارش‌گیری مجهز شده‌اند با این تفاوت که در پرداخت‌یار صدور فاکتور آنی، ارسال پیامک و درگاه بدون سایت امکان‌پذیر است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های پرداخت یار با شرکت PSP لینک درج شده را مطالعه نمایید.

چه نهادهایی بر فعالیت پرداخت یارها نظارت دارد؟

به طور کلی کلیه پرداخت یارها نظیر نوین پال، زیر نظر بانک مرکزی و شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) فعالیت دارند. در واقع شاپرک، بازوی اجرایی بانک مرکزی جهت نظارت بر شبکه پرداخت محسوب می‌شود؛ که بر اساس رشد صنعت پرداخت و نیاز به نظارت دقیق‌تر بر آن، فعالیتش را آغاز نمود.

تفاوت درگاه ارائه شده پرداخت یار با درگاه PSP

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، کلیه زیرساخت سرویس‌های ارائه شده پرداخت یارها، از شرکت‌های PSP دریافت می‌گردد؛ به موجب این امر درگاه پرداخت یاری از هیچ تفاوتی با درگاه PSP برخوردار نیست. اما شاید بتوان تفاوت درگاه ارائه شده این دو را در فرآیند دریافت درگاه و همچنین سرویس‌های جانبی ارائه شده همراه با آن برشمرد.

دلیل محبوبیت درگاه پرداخت یار برای کسب و کارها

دلیل محبوبیت درگاه پرداخت یار برای کسب و کارها

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، تا پیش از سال 1399، عموم کسب‌وکارها می‌توانستند بدون نیاز به اینماد و کد مالیاتی از پرداخت یارها درگاه پرداخت بگیرند. البته در سال 1400، برخورداری از اینماد و کد مالیاتی برای فعال‌سازی تمامی درگاه‌ها ضرورت یافت. اما جدا از این مباحث پرداخت یارها درگیر پروسه‌های طولانی مدت اداری نیستند و درخواست‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال جهت ثبت درخواست و دریافت درگاه بانکی 3 الی 14 روز کاری زمان لازم است؛ ولی در درگاه‌های واسط کمتر از 24 ساعت این کار صورت می‌پذیرد.

از دیگر دلایل بارز محبوبیت درگاه پرداخت یار برای عموم کسب‌وکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرآیند ثبت‌نام و دریافت درگاه پرداخت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری صورت می‌پذیرد.
  • دریافت درگاه پرداخت اینترنتی در کمتر از یک روز کاری امکان‌پذیر است.
  • عدم برخورداری از مدارک و مجوزهای پیچیده برای کسب‌وکارها
  • قابلیت دریافت سرویس‌های کاربردی در کنار درگاه پرداخت اینترنتی
  • پشتیبانی به صورت حرفه‌ای
  • ارائه مستندات کامل پرداخت یاری و نمونه کدهای آماده برای برای برنامه نویسان جهت نصب آسان درگاه پرداخت اینترنتی
  • تسویه حساب منظم و آنی
  • ارائه همزمان چند درگاه پرداخت اینرنتی توسط پرداخت یارها

پرداخت یار نوین پال، به صورت همزمان چند درگاه پرداخت معتبر را برای کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. در واقع عموم کسب‌وکارها تنها با یک بار ثبت‌نام در نوین پال، می‌توانند چند درگاه پرداخت را دریافت می‌نمایند. به موجب این امر بدون نیاز به ثبت‌نام مجدد قادرند تا درگاه را تغییر داده و از سرویس‌های جانبی کاربردی هم بهره‌مند شوند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

پرداخت ساز کیست؟

امروزه با توجه به افزایش تعداد کسب‌وکارهای آنلاین، خصوصاً آن‌هایی که به واسطه پلتفرم اینستاگرام درآمد کسب می‌نمایند، به سیستمی نیاز دارند که حجم از مبادلات مالی را سهولت ببخشد و مدیریت نماید. در چنین تجارت‌هایی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین راهکارها جهت انتقال وجه، روش کارت به کارت است.

با توجه به موارد مذکور سیستم پرداخت سازی، بستری را فراهم می‌سازد تا اشخاص بتوانند به واسطه استفاده از آن فرآیند کارت‌به‌کارت را خیلی راحت صورت دهند. به عنوان مثال اپلیکیشن آپ (آسان پرداخت پرشین) یکی از پرداخت سازهای محبوب در کشور محسوب می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

تفاوت‌های پرداخت یاری و پرداخت سازی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، پرداخت ساز اپلیکیشنی نظیر آپ به شمار می‌رود که خدمات انتقال وجه به روش کارت به کارت را ارائه می‌نماید. درحالی که پرداخت یار برای صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی که وب سایت دارند، درگاه پرداخت اینترنتی را ارائه می‌دهد.

علاوه بر مورد مذکور، پرداخت ساز ملزم است با یکی از بانک‌های مبدا یا مقصد تراکنش قرارداد منعقد نماید تا بتواند خدمات مرتبط به کارت به کارت را در بستر اپلیکیشن‌های پرداخت، ارائه دهد. به طور کلی شرکت‌های پرداخت یار مجوزشان را از بانک مرکزی کشور می‌گیرند و شاپرک بر تمامی فعالیت‌های آن‌ها نظارت می‌نماید.

مزایای پرداخت یاری چیست؟

حال که به صورت اجمالی با ماهیت و تفاوت پرداخت یار و پرداخت ساز آشنا شده‌اید، در این بخش از مقاله به معرفی مزایای پرداخت یاری می‌پردازیم که عبارتند از:

  • ساماندهی کلی درگاه‌های پرداخت واسط
  • جلوگیری از جرایم مالی و سوء استفاده‌های وبسایت‌ها
  • نظارت جامع شاپرک بر کلیه درگاه‌های پرداخت واسط
  • ارائه کد پذیرندگی اختصاصی برای هر پذیرنده (کاربران زیر مجموعه)
  • واریز تنها سود کارمزد پذیرنده‌ها به حساب پرداخت یار

علاوه بر موارد مذکور مزیت دیگر پرداخت یاری اینجاست که چنانچه این طرح به طور کامل پیاده‌سازی گردد، پرداخت یاران دیگر به نگهداری تمام هزینه‌های پرداخت شده با درگاه‌های اینترنتی کاربران زیر مجموعه خود را نیاز نخواهند داشت. در واقع تنها کارمزد تعیین شده مرتبط با تراکنش هر کاربر درون حساب شرکتی واریز می‌گردد.

درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال برای کسب و کارها

درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال برای کسب و کارها

پرداخت یار نوین پال به واسطه ارائه خدمات درگاه پرداخت پایدار برای صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین در کنار سرویس‌های نوین، تحولی عظیم در رونق تجارت شما ایجاد می‌نماید. با بهره‌مندی از درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال و سرویس هدایت خودکار با همکاری شرکت‌های PSP برتر در سطح کشور، فروش شما در نتیجه رشد تراکنش‌های موفق، رشدی چشمگیر را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این سرویس بازگشت وجه (ریفاند)، تسویه لحظه‌ای و تسهیم در کنار گزارشات کامل و جامع در پنل کاربری کلیه دغدغه‌های یک کسب‌وکار در حوزه پرداخت آنلاین را برای همیشه برطرف می‌نماید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با API های پرداخت یار‌ی

کلام آخر

در حال حاضر با توجه به رشد روز افزون تجارت آنلاین و بستر گسترده رقابت در این حوزه، آشنایی با موضوعاتی نظیر پرداخت‌ آنلاین، درگاه پرداخت، پرداخت یاری و پرداخت سازی برای افرادی که می‌خواهند تازه وارد این بازار شوند، ضرورت دارد. در این مقاله از بلاگ نوین پال ابتدا به ماهیت پرداخت یاری و پرداخت سازی را تشریح نمودیم. سپس تفاوت‌های پرداخت یاری و پرداخت سازی را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله پرداخت یار کیست؟ تفاوت‌های پرداخت یاری و پرداخت سازی کدامند؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از درگاه پرداخت یار برای کسب و کار خود را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید