آشنایی با بانک آفشور و نحوه استفاده از آن

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
آفشور بانک (Offshore Bank)

بانکداری آفشور چیست؟ امروزه به واسطه گسترش فعالیت‌های اقتصادی اشخاص و شرکت‌ها به عموم کشورها به جابه‌جایی ارز و تراکنش‌های مالی را در سطح بین‌المللی نیازمند هستند. به همین خاطر بانک‌ها و موسسات مالی مهم‌ترین واسطه تبادلات مالی محسوب می‌شوند که در تلاشند تا نقشی گسترده‌تر جهت تسهیل تراکنش‌های مالی داشته باشند. لذا بانکداری آف‌شور (Offshore) و حساب‌های آن از جمله خدماتی است که بانک‌ها جهت فراهم‌ نمودن امکان انتقال وجه در سطح بین‌المللی ارائه می‌نمایند.

آف‌‌شور یا همان بانکداری برون مرزی، تحت مجوز بانکداری بین‌المللی تنظیم می‌گردد و عموماً بانک را از ایجاد هر نوع فعالیت تجاری در حوزه قضایی منع می‌نماید. با توجه به مقررات و شفافیت کمتر، حساب‌های Offshore اغلب جهت پنهان نمودن درآمدهای اعلام‌ نشده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع حساب بانکی در خارج از کشور یا حساب آفشور هم حسابیبه شمار می‌رود که ما در کشوری که در آن ساکن نیستیم، داشته باشیم. برای آشنایی با بانک آفشور و نحوه استفاده از آن در ادامه این مقاله از بلاگ نوین پال با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: اینشورتک چیست و چه تاثیری در صنعت بیمه گذاشت؟

بانکداری آفشور چیست؟

بانکداری آفشور (Offshore) یکی از مفاهیم مهم مالی است که در حوزه اقتصاد بسیار مورد توجه قرار گرفت. در واقع این اصطلاح به ایجاد حساب بانکی و انجام امور مالی در کشوری خارج از محل اقامت یا سکونت اشخاص اشاره دارد. به طور کلی کشورهایی مظیر سوئیس، جزایر کیمن، برمودا و سنگاپور تحت عنوان مقاصد محبوب جهت ایجاد حساب‌های آفشور به شمار می‌روند.

در کل بهره‌مندی از بانک آف‌شور بانک جهت سرمایه‌داران بین‌المللی، کسب‌وکارها و اشخاص ثروتمند از مزایای قابل توجهی برخوردار است. از بارزترین مزایای بانکداری آفشور می‌توان به کاهش مالیات اشاره کرد. در حقیقت بانک‌های آفشور به مشتریان‌شان این امکان را فراهم می‌نمایند تا به واسطه انتقال دارایی‌ و سرمایه به کشورهایی با مالیات کمتر، سودشان را بهبود ببخشند و علاوه بر این مالیات‌های قابل پرداخت را تا جای ممکن کاهش دهند.

علاوه بر موارد مذکور، حفظ حریم خصوصی و امنیت مالی از دیگر مزایای بانک آفشور محسوب می‌شود. معمولاً آف‌شور بانک از قوانین سخت‌گیرانه‌تری درباره رویت حساب‌ها و اطلاعات مشتریان برخوردار است. لذا این نکته برای حفظ حریم خصوصی و همچنین جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مالی مشتریان، بسیار حائز اهمیت است.

به طور کلی سیستم بانکداری آفشور برای مشتریان خود، قابلیت مدیریت مطلوب‌تر دارایی‌ها را فراهم می‌سازد. به واسطه ایجاد حساب‌های آف‌شور، مشتریان می‌توانند در بازارهای مالی جهانی سرمایه‌گذاری نمایند و همچنین به انواع ابزارهای مالی دسترسی راحتی داشته باشند. همین نکته به کاربران کمکی شایان می‌نماید تا ریسک‌های مالی را تاحد ممکن کاهش دهند و بازدهی بهتری را تجربه نمایند.

بانک‌ آف‌شور (Offshore) خدماتی نظیر دریافت‌‌ یا پرداخت و نگهداری وجه و همچنین افتتاح حساب‌های پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری با یک یا چندین ارز خارجی را ارائه می‌نماید. طی چند سال اخیر، بسیاری از کشورها از بانکداری آف‌شور استفاده نموده‌اند که از مشهورترین آن‌ها عبارتند از:

حساب بانکی آفشور (Offshore) چیست؟

حساب بانکی آفشور (Offshore) چیست؟

حساب بانکی آف‌شور (Offshore)، در واقع  نوعی حساب بانکی در خارج از کشور محل اقامت یا سکونت ما به شمار می‌رود. این نوع از حساب‌ها به ما امکان می‌دهند تا در کشوری خارجی، به راحتی حساب بانکی ایجاد نماییم و فعالیت‌های مالی‌مان را در سطح بین الملل صورت دهیم. حساب Offshore از تفاوت‌هایی با حساب بانکی معمولی برخوردار است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. مکان جغرافیایی

به طور کلی حساب بانکی آف‌شور در یک کشور خارجی ایجاد می‌گردد که از حساب بانکی محل کشور اقامت‌مان متمایز است.

2. قوانین و مقررات

حساب بانکی Offshore از قوانین و مقررات متفاوتی برخوردار است. در واقع این قوانین شرایط و محدودیت‌هایی خاص را جهت استفاده از حساب بانکی آفشور تعیین می‌نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با حساب ارزی و انواع آن

آشنایی با انواع حساب‌‎های آفشور

حال که با ماهیت حساب بانکی آف‌شور آشنا شده‌اید، درذ این بخش از مقاله به بررسی انواع آن می‌پردازیم. در کل حساب‌های Offshore بر اساس نیازها و موقعیت مالی ما متنوع هستند.

1. حساب بانکی شخصی آف‌شور

در حقیت این نوع از حساب Offshore برای اشخاصی است که قصد دارند تا دارایی‌های خودشان را در کشور خارجی نگهداری نمایند و به‌ صورت شخصی از آن استفاده نمایند. ما قادریم تا خیلی راحت سرمایه خود را به این حساب واریز نماییم، پرداخت‌های مختلفی را هم صورت دهیم و علاوه بر این از سرویس‌های بانکی مرتبط با حساب آفشور نیز بهره‌مند گردیم.

2. حساب بانکی تجاریر آف‌شور

این نوع از حساب Offshore همان‌طور که از نامش پیداست برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مایلند تا فعالیت‌های خود را در یک کشور خارجی صورت دهند. در واقع به واسطه این حساب، ما می‌توانیم درآمد کسب‌وکارمان را دریافت کنیم، تراکنش‌های بین‌المللی را به سادگی انجام دهیم و همچنین در بازارهای خارجی سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

3. حساب بانکی سرمایه‌گذاری آف‌شور

در واقع این نوع حساب Offshore بیشتر برای اشخاصی است که قصد دارند تا در بازارهای بین‌المللی سرمایه‌گذاری داشته باشند. به واسطه این حساب، ما می‌توانیم در سهام، اوراق بهادار، املاک، صندوق سرمایه‌گذاری و دیگر ابزارهای مالی، سرمایه‌گذاری نماییم.

ذکر این نکته مهم ضرورت دارد که لازم است پیش از ایجاد هر نوع حساب بانکی آف‌شور، قوانین و مقررات مربوط به کشور مقصد را با دقت مورد بررسی قرار دهیم و همچنین با یک مشاور مالی و حقوقی متخصص مشورت داشته باشیم تا به بهترین گزینه برای نیازهای خودمان دسترسی داشته باشیم.

مزایای آفشور بانک (Offshore Bank)

مزایای آفشور بانک (Offshore Bank)

به صورت کلی استفاده از حساب‌های آف‌شور برای بعضی اشخاص و شرکت‌ها از مزایای قابل توجهی برخوردار است. در ادامه به بارزترین دلایل بهره‌مندی از حساب‌های Offshore می‌پردازیم.

  • محفاظت از دارایی‌ها

در واقع حساب‌های Offshore برای ما این امکان را فراهم می‌نماید تا دارایی‌های خودمان را در کشوری با قوانین بانکی و حقوقی متفاوت ذخیره نماییم. به موجب این امر می‌توانیم دارایی‌های‌مان را در مقابل خطراتی چون ریسک‌های محلی، قوانین مالیاتی سختگیرانه یا پرونده‌های حقوقی به راحتی محافظت نماییم.

  • کاهش مالیات

شاید از بارزترین دلایل استفاده از حساب‌های بانکی آف‌شور، به توان به کاهش مالیات اشاره کرد. در اصل به واسطه انتقال دارایی‌ها و سرمایه به کشورهایی که مالیات پایین‌تری دارند، می‌توانیم از مزایای مالیاتی بیشتری برخوردار شویم. البته برای این کار حتماً باید با مشاوران مالی و حقوقی متخصص مشورت داشته باشیم و قوانین مربوط به مالیات در کشورهای آفشور (Offshore) را با دقت تمام مورد بررسی قرار دهیم.

  • حفظ حریم خصوصی

معمولاً بانک برون مرزی آفشور قوانینی بسیار سخت‌گیرانه‌تر درباره حفظ حریم خصوصی و همچنین محرمانه‌ ماندن اطلاعات دارد. همین امر به ما کمکی شایان می‌نماید تا اطلاعات مالی‌مان را از دسترسی غیرمجاز به سادگی محافظت نماییم.

  • دسترسی راحت به بازارهای جهانی

به واسطه برخورداری از حساب بانکی Offshore، ما می‌توانیم به سادگی در بازارهای بین‌المللی فعالیت داشته باشیم و سرمایه‌گذاری در ملک، سهام، اوراق بهادار و دیگر امور مالی را صورت دهیم.

همچنین مطالعه نمایید: نئو بانک چیست؟و چه مزیتی در کسب و کار های آنلاین دارد؟

معایب بانکداری آفشور (Offshore)

در کل استفاده از بانکداری آف‌شور علاوه بر مزایایی که در مطالب بالا عنوان شد، از معایب و چالش‌ها هم برخوردار است. در ادامه مقاله پیش‌رو به بررسی برخی از معایب مرتبط با بانک‌های آف‌شور می‌پردازیم.

  • قوانین بسیار پیچیده

به طور کلی قوانین و مقررات مربوط به بانکداری آفشور بسیار پیچیده و متغیر هستند. تحقیق و آشنایی لازم با قوانین بانکداری و مالیاتی Offshore، شاید امری زمان‌بر و دشوار تلقی شود و تغییرات در قوانین، تأثیرات زیادی بر وضعیت مالی و معاملات‌مان خواهد داشت.

  • هزینه‌های بسیار بالا

بانکداری آفشور به طور معمول هزینه‌های بالایی برای ایجاد و نگهداری حساب از ما دریافت می‌نمایند. در واقع هزینه‌ها مذکور مواردی چون افتتاح حساب، نگهداری حساب، کارمزد تراکنش و دیگر هزینه‌های جانبی مرتبط با سرویس‌های بانکی را شامل می‌شود؛ به موجب این امر، پیش از انتخاب بانک آفشور، لازم است تا با دقیت هزینه‌های مربوطه به آن را بررسی کنیم.

  • برخورداری از محدودیت‌های ارتباطی و جغرافیایی

در حقیقت برخی بانک‌های آف‌شور، از محدودیت‌هایی در ارتباطات و امکانات بانکی برخوردارند. همیننکته می‌تواند به عدم دسترسی راحت به سرویس‌ها و ابزارهای بانکی مورد نیازمان، محدودیت‌های تراکنش بین‌المللی و همچنین دشواری در ارتباط با بانک در صورت نیاز به پشتیبانی را منجر گردد.

  • داشتن ریسک سیاسی و اقتصادی

بهره‌مندی از بانکداری آفشورخطرات سیاسی و اقتصادی را هم شاید به دنبال داشته باشد. در اصل تغییرات در سیاست‌ها، شرایط امنیتی، نوسانات اقتصادی و احتمال تحریم‌ها نیز تأثیرات زیادی بر وضعیت مالی و دسترسی به دارایی‌های ما خواهد گذاشت.

  • عدم شفافیت مالی

بانکداری آف‌شور همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، از شفافیت مالی کمتری نسبت به بانک‌های محلی برخوردار است.

  • ناتوانی در تامین سپرده‌

بانکداری Offshore به این خاطر که توسط هیچ سازمان‌ مالی و بانکی قوی تحت نظارت قرار ندارند، عموماً قادر نیست تا سپرده‌های مشتریان خود را به طور کامل تامین نمایند. در صورت یک بحران مالی یا ورشکستگی بانک، مشتریان شاید قادر به بازگرداندن همه سرمایه‌شان نباشند. البته این امر در انتخاب کشوری که بانکداری Offshore دارد، بستگی خواهد داشت.

امنیت بانک‌ آف‌شور چگونه است؟

امنیت بانک‌ آف‌شور چگونه است؟

مهمترین نکته در بهره‌مندی از بانک‌های آف‌شور اینجاست که باید در انتخاب بانک مدنظرمان دقتی بالا داشته باشیم. چنانچه بانک خودمان را از کشورهایی با ثبات اقتصادی بالا نظیر آلمان یا سوئیس انتخاب نماییم، دیگر نیازی نیست تا درباره امنیت سرمایه‌مان نگرانی داشته باشیم. ولی باید به این موضوع هم توجه نماییم که در حساب‌های آف‌شور خبری از ضمانت‌های مشابه بانک‌های داخلی نیست. اما در برخی از کشورها یک سری برنامه‌های بیمه‌ای برای این نوع بانک‌ها اتخاذ شده که امنیت آن‌ها را بسیار افزایش می‌دهد.

پیش از افتتاح حساب بانکی آف‌شور باید به این نکته مهم توجه داشته باشم که بررسی بیمه یکی از موارد بسیار ضروری در این راستا است.

همچنین مطالعه نمایید: کراودفاندینگ چیست؟

کشورهای دارای حساب‌های آف‌شور

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به معرفی برخی از کشورهایی که حساب آفشور دارند، بپردازیم.

  • سوئیس: کشور سوئیس در واقع به‌ عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای بانک آفشور در سراسر جهان شناخته می‌شود. این کشور به خاطر حریم خصوصی بانکی قوی و سیستم مالی پایدار در نظام بانکداری جهان مشهور است.
  • سنگاپور: کشور سنگاپور هم یکی از مراکز مالی و مالیاتی بسیار مهم در سطح آسیا است که ارائه‌دهنده حساب‌های آفشور هم به شمار می‌رود. این کشور به‌ عنوان محلی مناسب جهت حساب‌های شرکتی و سرمایه‌گذاری شهرت دارد.
  • لوکزامبورگ: کشور لوکزامبورگ هم یکی دیگر از مقاصد محبوب جهت ایجاد حساب‌های آفشور در قاره اروپا محسوب می‌شود. در واقع این کشور تحت عنوان یک مرکز مالی و سرمایه‌گذاری بسیار شناخته شده است که قوانین حفاظت از حریم خصوصی بسیار بالایی دارد.
  • هنگ کنگ: یکی از مراکز مالی و تجاری بزرگ در قاره آسیا است که در ارائه‌ حساب‌های آفشور شهرت دارد. این شهر محبوبیت بسیار زیادی در سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی دارد.
  • دبی: کشور دبی هم به‌ عنوان یکی دیگر از مقاصد محبوب برای بانکداری آفشور در سطح جهان شناخته می‌شود.

علاوه بر موارد مذکور، باید به این نکته مهم توجه داشت که فهرست فوق تنها چند نمونه از کشورهایی به حساب می‌آیند که در ارائه حساب‌های آفشور شهرت دارند.

ریال آفشور

رئیس‌ فعلی کل بانک مرکزی در هنگام نگارش این مقاله محمدرضا فرزین، طی نشستی با برخی از اقتصاددانان از طراحی ریالی به نام آف‌شور را جهت استفاده در بازارهای افغانستان، عراق و روسیه خبر داد. همچنین بانک مرکزی کشور هم به دنبال آن است تا بتواند پول دیجیتال را در مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه استفاده نماید. در واقع پول یا ریال دیجیتال به شکل متمرکز است که اختیار آن دست بانک مرکزی خواهد بود و قابلیت ردیابی ندارد. از بارزترین مزایا و کاربردهای ریال آفشور، می‌توان به توسعه ارز ملی ایران در انجام تجارت و مدیریت مصارف ارزی اشاره نمود. علاوه بر این، بهره‌مندی از ریال Offshore در معاملات بین کشورمان و دیگر کشورها، بر اعتماد مردم به ارز داخلخواهد افزود و تقاضا هم برای ارزهای خارجی کاهش می‌یابد.

همچنین مطالعه نمایید: فین تک چیست؟ و چه کاربردی در امور مالی و پرداختی دارد؟

کلام آخر

بدون شک خدمات بانکی در سطح ملی محدود نمی‌شوند، بلکه موسسات و نهادهای مالی‌ باید وجود داشته باشند که به اشخاص جهت انجام فعالیت‌های بانکی خود در سطح بین‌المللی کمک نمایند. بانکداری آف‌شور با همین هدف امروزه در اکثر کشورهای جهان دایر شده‌اند. در واقع حساب‌های آفشور امکان انجام فعالیت‌های بانکی در کشوری که در آن سکونت نداریم را به راحتی فراهم می‌سازد. به واسطه استفاده از حساب‌های Offshore می‌توانیم جهت انتقال وجه، ایجاد حساب پس‌انداز و دیگر امور مالی مشابه اقدام نماییم. در این مقاله ابتدا به ماهیت بانکداری آفشور پرداختیم. در ادامه مزایا و معایت بانک Offshore را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با بانک آفشور و نحوه استفاده از آن برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه استفاده از آفشور با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید