افزونه ووکامرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
افزونه ووکامرس

امروزه روش‌های ساخت فروشگاه آنلاین از تنوع بالایی برخوردار است. ما می‌توانیم از فروشگاه‌سازهای مختلفی نظیر جوملا، پرستاشاپ تا افزونه ووکامرس، استفاده نماییم. در مقاله پیش‌رو از بلاگ نوین پال قصد داریم تا بررسی نماییم که افزونه ووکامرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در حال حاضر به واسطه آمدن ووکامرس (WooCommerce)، ساخت یک سایت فروشگاه آنلاین نسبت به گذشته بسیار آسان آسان شده است؛ زیرا بدون نیازی به دانش کدنویسی، ما می‌توانیم همه‌چیز را تحت کنترل و مدیریت خود داشته باشیم. این افزونه یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین فروشگاه سازها در جهان محسوب می‌شود. چنانچه مایلید تا با ماهیت افزونه WooCommerce و نحوه ساخت قروشگاه اینترنتی با آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: افزونه وردپرس چیست و چه کاربردهایی برای سایت دارد؟

افزونه ووکامرس (WooCommerce) چیست؟

در واقع از مقرون به‌صرفه‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی می‌توان به ووکامرس اشاره کرد. این افزونه جهت فروش محصولات یا خدمات اینترنتی بهترین گزینه انتخابی است. افزونه ووکامرس تمام امکانات لازم جهت کنترل و مدیریت یک فروشگاه اینترنتی را برای ما به راحتی فراهم می‌سازد.

افزونه WooCommerce ابزاری قدرتمند جهت سیستم مدیریت محتوا وردپرس محسوب می‌شود که به کاربر این امکان را می‌دهد تا فروشگاه آنلاین کامل خود را به راحتی بسازد. به واسطه بهره‌مندی از این افزونه، ما می‌توانیم علاوه بر فروش محصول، نوع پرداخت یا نحوه ارسال آن را مشخص نماییم و پیگیری سفارشات یا پرداخت‌ها را خیلی راحت صورت دهیم.

ووکامرس طی سال‌های اخیر رشدی چشمگیر داشته و توانسته توجه کاربران زیادی را در سراسر جهان به خود معطوف نماید. هم اکنون قالب‌های متعددی برای ووکامرس ساخته‌ شده و افزونه‌های بسیاری هم برای آن کدنویسی شده‌اند. پس چنانچه می‌خواهید یک سایت فروشگاه آنلاین را با ووکامرس راه‌اندازی نمایید، اصلاً نگران محدودیت‌های آن نباشید، چراکه با افزونه ووکامرس هیچ محدودیتی سر راه شما نخواهد بود!

ویژگی‌های ووکامرس

ویژگی‌های ووکامرس

بنا به گزارش سایت startupbonsai هم اکنون هنگام نگارش این مقاله ووکامرس (WooCommerce) بیش از 23 درصد سهم کل بازار را در اختیار دارد. این موضوع نشان می‌دهد که افزونه ووکامرس به خاطر ویژگی‌هایی که دارد، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است.

  • مدیریت محصولات

امروزه یکی از چالش‌های صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی، مدیریت اصولی و درست محصولات است. در واقع اینکه هر محصول در کدام دسته‌بندی جای بگیرند و چه فیلترهایی جهت تفکیک آن‌ها از هم تعریف گردد و دیگر موارد مشابه، شاید بیشتر افراد را در ادامه یک فروشگاه آنلاین کمی سردرگم نماید.

به واسطه افزونه ووکامرس، مدیریت محصولات یا سرویس‌هایی که عرضه می‌کنیم، بسیار راحت‌تر می‌شود. ما می‌توانیم نوع و کتگوری هر کدام از محصولات را مشخص نماییم تا در جایی درست قرار گیرند. همچنین با کمک این افزونه امکان جداسازی هر محصول طبق ویژگی‌هایی نظیر رنگ یا سایز هم به راحتی فراهم می‌شود.

علاوه بر موارد مذکور، می‌توانیم هر محصول را بر اساس قیمت، از دیگر محصولات به راحتی تفکیک کنیم. همچنین اگر قرار باشد که روی بخشی از محصولات تخفیفی اعمال نماییم، انجام این کار برای ما بسیار راحت است.

  • مدیریت سفارشات

زمانی که ما یک فروشگاه آنلاین داریم، باید سفارشات ثبت‌شده را با نهایت دقت مورد بررسی قرار دهیم که این کار در ووکامرس به‌ راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع همین موضوع باعث می‌شود تا رسیدگی به درخواست مشتریان و کنترل کسب‌وکارمان راحت‌تر شود. همچنین، ما می‌توانیم به‌صورت دستی، هر تعداد سفارش مدنظرمان را ثبت کنیم. به عنوان مثال وقتی محصول را در جایی دیگر غیر از سایت‌مان می‌فروشیم، می‌توانیم فروش خودمان را به آمار فروشگاه‌مان به راحتی اضافه نماییم.

  • درج راحت کد تخفیف یا اعمال فروش ویژه

در برخی مواقع به خاطر روش‌های بازاریابی شاید بخواهیم بعضی از محصولات را به دلایل مختلف، با قیمتی پایین‌تر بفروشیم؛ اما اعمال تغییر قیمت محصولات منتخب، همیشه پروسه‌ای وقت‌گیر و پیچیده‌ است که با افزونه ووکامرس و قابلیت‌هایی که دارد، این کار را آسان‌تر خواهد شد.

  • مدیریت پرداخت و ارسال

یکی دیکر تر مسائل مهم در ساخت یک فروشگاه آنلاین که بسیار حائز اهمیت است، موضوع پرداخت و ارسال محصولات برای مشتریان است.

برای این مورد هم جای هیچ نگرانی نیست، چراکه افزونه ووکامرس از انواع درگاه‌های پرداخت پشتیبانی می‌نماید؛ این بدان معناست که ما می‌توانیم چه درگاه‌های مستقیم بانک‌ها یا درگاه‌های واسط نظیر درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال را با ووکامرس به سایت‌مان وصل نماییم.

علاوه بر موارد ذکر شده، ما می‌توانیم سیستمی تعریف کنیم که پرداخت پس از تحویل سفارش به مشتری صورت پذیرد. البته در رابطه با ارسال می‌توانیم از انواع روش‌ها در این پلتفرم تعریف کنیم. همچنین قادریم تا منطقه‌های مختلف را با هدف تعیین هزینه پیش از ارسال، در ووکامرس به راحتی مشخص نماییم تا مشتریان پیش از سفارش بدانند که باید چقدر برای ارسال هزینه پرداخت کنند.

  • گزارشات فروش و وضعیت خریدها

به طور کلی جهت مدیریت موفق کسب‌وکارمان،باید گزارشات مربوط به فروش و همچنین پارامترهای مرتبط دیگر را به‌ درستی آنالیز و بررسی نماییم. افزونه ووکامرس به‌ شکل پیش‌فرض، گزارشات در رابطه با این موضوع  را به ما ارائه می‌دهد. چنانچه به گزارشاتی دقیق‌تر نیاز داشته باشیم، افزونه‌های زیادی برای این کار موجودند که اطلاعات لازم را از طریق آن‌ها بدس می‌آوریم.

  • برخورداری از افزونه‌های جانبی جهت توسعه ووکامرس

همان‌طور که می‌دانید، ووکامرس یک افزونه وردپرسی است. نکته جالب اینجاست که این افزونه از پلاگین‌های متعددی برخوردار است که می‌توان قابلیت‌های مختلفی مانند  افزونه‌های مربوط به گزارش‌گیری یا افزونه‌های اتصال به پست و درگاه‌های واسط را بدان اضافه نمود.

در کل بالاتر افزونه ووکامرس (WooCommerce) متن‌باز است؛ این بدان معناست که هر فردی می‌تواند تغییرات مدنظر خودش را در کدهای آن اعمال نماید و در اختیار دیگر افراد بگذارد. در حقیقت همین نکته باعث شده که برنامه‌نویسان بسیاری دست‌به‌کار شوند و افزونه‌های متنوعی برای ووکامرس بسازند. ما حتی می‌توانیم به واسطه کمک برنامه‌نویسان، افزونه‌های اختصاصی برای سایت خودمان را داشته باشیم.

  • قابل اتصال به سایر سرویس‌ها و نرم‌افزارها

از دیگر ویژگی‌های بارز افزونه ووکامرس، می‌توان به هماهنگی و سازگاری کامل با سایر نرم‌افزارها و سرویس‌هایی مورد نیاز یک فروشگاه اینترنتی اشاره کرد.

به طور کلی اینویژگی‌های ووکامرس که در مطالب بالا به آن‌ها اشاره شد، باعث می‌شوند تا کاربران بسیاری برای نصب ووکامرس اقدام کنید.

همچنین مطالعه نمایید: سیستم‌ مدیریت محتوای پرستاشاپ چیست؟

تفاوت ووکامرس و وردپرس چیست؟

تفاوت ووکامرس و وردپرس چیست؟

به طور کلی وردپرس (WordPress) و ووکامرس (WooCommerce) دو ابزار مجزا هستند که با بهره‌مندی از آن‌ها می‌توانیم یک وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین بسازیم.

در واقع وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوا به شمار می‌رود که جهت ساخت وب‌سایت‌های ساده تا پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. وردپرس برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا بدون داشتن کوچکترین دانش برنامه نویسی، وب‌سایت را با استفاده از قالب‌هایی آماده و افزونه‌های متنوع بسازند. در اصل وردپرس به صورت پیش‌فرض از یک سری امکانات اساسی برخوردار است، ولی امکانات مذکور به ایجاد وب‌سایت و نمایش محتوا محدود می‌شود.

حال اینکه ووکامرس، افزونه‌ای برای وردپرس به شمار می‌رود که برای کاربران این امکان را فراهم می‌سازد تا یک فروشگاه آنلاین را برای فروش محصول بسازند. افزونه ووکامرس به کاربران امکان می‌دهد تا به واسطه بهره‌مندی از امکاناتی پیشرفته، محصولات‌شان را به فروش بگذارند، نوع پرداخت یا حمل و نقل را هم به راحتی تعیین نمایند و پیگیری سفارشات یا پرداخت‌ها را نیز خیلی ساده صورت دهند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

مزایا و معایب استفاده از افزونه ووکامرس

حال که با ماهیت افزونه ووکامرس و کاربردهای آن آشنا شده‌اید، در ادامه مقاله می‌خواهیم تا با شما مخاطبان محترم مزایا و معایب استفاده از افزونه ووکامرس را مورد بررسی قرار دهیم.

  • مزایای افزونه ووکامرس

در واقع اینکه چرا باید از ووکامرس استفاده کنیم و مزایای ووکامرس چیست؟ ما با استفاده از این افزونه می‌توانیم بر عملکرد فروشگاه‌مان نظارت داشته باشیم و امکان هر تغییراتی در طراحی آن را به راحتی داریم. افزونه ووکامرس به‌ راحتی با وردپرس ادغام‌ شده و کاملاً رایگان در دسترس عموم کاربران قرار دارد.

در حال حاضر فروشگاهای آنلاین تقریباً جایگزین بازارهای سنتی شده‌اند که بین مردم مهم محبوبیت بالایی دارند. اما از دلایل این محبوبیت می‌توان به سهولت دسترسی، بهینه شدن وقت و زمان آن‌ها اشاره کرد. ما به‌ سادگی با قرار دادن بهترین محتوا و بالا بردن سئو سایت‌مان می‌توانیم تا فروشی چشمگیر را تجربه نماییم. از مزایای بارز افزونه ووکامرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. قالب‌های متنوع: به خاطر محبوبیت بالای افزونه ووکامرس، اکثر قالب‌های طراحی شده در وردپرس از آن پشتیبانی می‌کنند و همچنین قالب‌های فروشگاهی بیشتری بر پایه این فروشگاه‌ساز طراحی شده‌اند.
  2. افزونه‌های جانبی: در حال حاضر افزونه‌های زیادی جهت توسعه طراحی سایت فروشگاهی با ووکامرس مانند کیف پول آنلاین عرضه می‌شوند.
  3. افزونه ووکامرس رایگان است: شاید مهمترین مزیت ووکامرس در اصل رایگان بودن آن باشد که ما بدون نیاز به پرداخت هزینه می‌توانیم به سادگی آن را دانلود نماییم. البته باید به این نکته هم توجه داشت که برای بعضی از امکانات جانبی و پیشرفته آن باید مبالغی را پرداخت نماییم.
  4. پشتیبانی از زبان فارسی: این افزونه به صورت کامل فارسی‌سازی شده و ووکامرس فارسی به راحتی در دسترس عموم افراد قرار دارد.
  5. نصب آسان افزونه ووکامرس: ما جهت نصب این افزونه در سایت وردپرسی خود به دانش چندانی نیاز نداریم. چنانچه آشنایی ابتدایی با وردپرس داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم ووکامرس را هم نصب نماییم.
  6. بروزرسانی منظم افزونه ووکامرس: این افزونه درست مانند وردپرس، بروزرسانی می‌شود تا ایرادات آن برطرف گردد.
  7. روش‌های پرداخت متنوع: همان‌طور که در مطالب بالا هم اشاره شد، در واقع ما می‌توانیم انواع روش‌های پرداخت را در این سیستم داشته باشیم.
  • معایب افزونه ووکامرس

به طور کلی هر فروشگاه‌سازی علاوه بر مزایایی که دارد از معایبی هم برخوردار است و افزونه ووکامرس (WooCommerce) هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع از معایب افزونه ووکامرس می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  1. سرعت نسبتاً پایین افزونه ووکامرس: چنانچه محصولات بسیار زیادی داریم که می‌خواهیم آن‌ها را در سایت فروشگاه به فروش رسانیم، افزونه ووکامرس شاید به لحاظ سرعت کمی مشکل داشته باشد.
  2. داشتن داشبورد پیچیده: در واقع افزونه ووکامرس می‌توانست از داشبوردی راحت‌تر و بهتر برخوردار باشد. ما ممکن است در بعضی مراحل داشبورد این افزونه کمی سردرگم شویم.
  3. امنیت: چنانچه قصد راه‌اندازی فروشگاه با افزونه ووکامرس را دارید باید همواره برای موضوع امنیت فروشگاه خود نگران باشید و از یک متخصص جهت تامین امنیت آن کمک بگیرید.
  4. سئو و بهینه‌سازی: در حقیقت مبحث سئو و بهینه‌سازی یکی از چالش‌های بزرگ در فروشگاه‌های ساخته شده با افزونه ووکامرس به شمار می‌روند. البته افزونه ووکامرس از سئوی ضعیفی برخوردار نیست، اما با بعضی از معیارهای سئو مثل Duplicate Page و Canonical URLs همواره مشکل دارد و هنوز نتوانسته تا این مشکلات را برطرف نماید.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

مراحل نصب و راه‌اندازی ووکامرس

مراحل نصب و راه‌اندازی ووکامرس

حال که با ماهیت ووکامرس و مزایا و معایب آن آشنایی پیدا کردید، می‌خواهیم تا در این بخش از مقاله مراحل نصب و راه‌اندازی این افزونه را مورد بررسی قرار دهیم.

1. تهیه هاست و دامین

پیش از هر قدمی ما برای راه‌اندازی هر سایتی به هاست و دامینی نیازمند هستیم تا بتوانیم سایت را روی آن‌ها بالا بیاوریم. البته برای این کار بهتر است که از شرکت مطمئنی استفاده نماییم، چراکه انتقال هاست و سرور دردسرهای خاص خودش را دارد.

2. نصب وردپرس

در قدم بعدی باید وردپرس را روی هاست خودمان نصب نماییم. البته همان‌طور  که در مطالب بالا اشاره شد، استفاده و نصب وردپرس کاملاً رایگان است و هر فرد می‌تواند این کار را به راحتی صورت دهد. شما برای راهنمایی بیشتر این زمینه و استفاده از پلاگین‌های کاربردی دیگر می‌توانید با بخش با بخش پشتیبانی نوین پال تماس حاصل فرمایید تا در سریعترین زمان ممکن شما را در این امر راهنمایی نمایند.

3. نصب افزونه ووکامرس

در واقع نصب افزونه مذکور هم درست مانند دیگر پلاگین‌هاست. جهت راه‌اندازی ووکامرس ابتدا وارد داشبورد وردپرس شویم و به بخش Plugins برویم. در این قسمت روی گزینه‌ی Add New کلیک می‌کنیم. سپس یک پنجره‌ برای ما باز می‌شود که باید در قسمت جستجوی آن، عبارت woocommerce را سرچ نماییم.

در مرحله بعد باید گزینه‌ Install Now را انتخاب کنیم تا افزونه ووکامرس راه اندازی شود. پس از مدتی، گزینه Install Now به نام Activate تغییر نام می‌دهد؛ حال باید روی آن کلیک کنیم. چنانچه تمامی مراحل را به درستی انجام دهیم، می‌توانیم گزینه WooCommerce را در ستون کناری وردپرس مشاهده نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: با فروشگاه‌ساز‌ها بیشتر آشنا شویم

درگاه پرداخت بانکی برای ووکامرس

درگاه‌های پرداخت در قالب افزونه‌های تولید شده برای و فروشگاه آنلاین وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، پلاگین درگاه پرداخت بانکی برای ووکامرس نوین پال است که می‌توانید از لینک زیر دانلود نمایید:

افزونه پرداخت آنلاین نوین پال برای فروشگاه ساز ووکامرس

کلام آخر

ووکامرس (woocommerce) یک افزونه قدرتمند برای سیستم مدیریت محتوا وردپرس به حساب می‌آید که به کاربران امکان را میدهد تا  فروشگاه آنلاین خودشان را بدون نیازی به داشتن تخصص فنی به راحتی ایجاد نمایند. در این مقاله از بلاگ نوین پال افزونه ووکامرس و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه به مزایا و معایب ووکامرس پرداختیم.

امیدواریم مقاله افزونه ووکامرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از افزونه ووکامرس برای راه‌اندازی سایت را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید