نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی واتساپ

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
فروشگاه اینترنتی واتساپ

واتساپ بیزینس (WhatsApp Business) یا همان فروشگاه اینترنتی، روشی جهت ایجاد و مدیریت کسب‌وکار آنلاین به واسطه استفاده از پیام‌رسان واتساپ به شمار می‌رود. چنانچه مایلید تا با ماهیت واتساپ بیزینس و نحوه راه‌اندازی بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله از بلاگ نوین پال با ما همراه باشید.

در این روش بیزینسی، ما می‌توانیم محصولات یا خدمات‌مان را از طریق واتساپ به مشتریان ارائه دهیم و تراکنش‌های مالی را به واسطه این پیام‌رسان اجتماعی به راحتی صورت دهیم. در واقع روش مذکور برای کسب‌وکارهای کوچک یا متوسط ​​و همچنین اشخاصی که قصد دارند تا کسب‌وکار آنلاین خود تازه راه‌اندازی نمایند، بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شود. هم اکنون، پیام‌رسان واتساپ (WhatsApp) بستری مناسب و راحت جهت راه‌اندازی کسب‌و‌کار و فروش اینترنتی است. در ادامه به بررسی نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی واتساپ می‌پردازیم.

همچنین مطالعه نمایید: دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تاثیری در رشد کسب و کار دارد؟

واتساپ چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، برای آن دسته از مخاطبانی که چندان با ماهیت و کاربردهای این پیام‌رسان اجتماعی آشنایی ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه می‌گردد.

در واقع پیام‌رسان واتس‌اپ (WhatsApp)، یک اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند اندروید و آی‌او‌اس به حساب می‌آید. پیام‌رسان مذکور از ارتباط اینترنت همراه یا وای-فای جهت ارسال پیام بهره می‌برد. همان‌طور که به این نکته واقفید واتساپ از محبوبیت بالایی در جهان برخوردار است. این پلتفرم محبوب پیام‌رسان بر اساس اعلام آمار سایت رسمی واتس‌اپ، از تعداد کاربران بسیار بالایی برخوردار است به‌ صورتی که در فوریه 2020 تا مرز 2 میلیارد نفر را هم رد کرد.

خرید واتس‌اپ توسط فیس‌بوک

در 19 فوریه 2014 شرکت فیس‌بوک یا همان متا (Meta) اعلام نمود که پلتفرم واتس‌اَپ را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرده‌ که از مبلغ مذکور 4 میلیارد دلار به شکل نقدی و مابقی هم به صورت  سهام فیس‌بوک به مالکان آن پرداخته است. در همان سال، مؤسس واتس‌اپ هم بعد از خریداری شرکت وی توسط فیسبوک، به دنیای میلیاردرها پیوست.

همچنین مطالعه نمایید: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

واتساپ بیزینس (فروشگاه اینترنتی واتساپ) چیست؟

واتساپ بیزینس

فروشگاه اینترنتی واتساپ یا همان واتس‌اَپ بیزینس (WhatsApp Business) ابزاری پیام‌رسان تجاری است که برای کسب‌وکارها این امکان را فراهم می‌سازد تا با مشتریان و مخاطبان‌شان در تعامل باشند و محصولات یا خدمات‌شان را به آن‌ها عرضه نمایند. در واقع این نسخه از واتس‌اَپ امکاناتی اختصاصی را در اختیار کسب‌وکارها فراهم می‌آورد که از یارزترین آن‌ها می‌توان به ایجاد کاتالوگ محصولات، پاسخ‌گویی به صورت اتوماتیک به پیام‌ها، ایجاد پروفایل تجاری و دیگر موارد مشابه اشاره کرد.

به طور کلی با بهره‌مندی از کاتالوگ محصولات در واتس‌اَپ بیزینس، کسب‌وکارها قادرند محصولات یا خدمات‌شان را به‌ صورت جذاب و سازمان‌ یافته‌ای به نمایش گذارند. در حقیقت امکان مذکور برای مخاطبان این مجوز را می‌دهد تا به‌ سادگی محصولات را رویت نمایند، جزئیات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند و حتی آن‌ها را به سبد خریدشان اضافه نمایند.

در حقیقت فروشگاه اینترنتی واتساپ برای کسب‌وکارها این امکان را فراهم می‌سازد تا با مشتریان خود به‌ طور مستقیم و در هر زمانی از شبانه‌روز ارتباط داشته باشند. این امر در افزایش فروش و بهبود تجربه مشتریان نقش بسزایی خواهد داشت. واتس‌اَپ بیزینس در اصل یک ابزار مفید برای کسب‌وکارهایی محسوب می‌شود که می‌خواهند به واسطه ساده‌ترین روش‌ با مخاطبان خود در تعامل باشند و محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها عرضه نمایند.

اهمیت راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی واتساپ

در حال حتضر به خاطر استفاده عموم مردم از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، واتساپ، یوتیوب، تلگرام و دیگر موارد مشابه این شبکه‌ها به فضایی پر رونق برای عموم کسب‌وکار مبدل شده‌اند. در حقیقت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به ما کمک می‌نماید فروشمان چند برابر شود. ولی دلیل اهمیت واتس‌اَپ بیزینس اینجاست که این پلتفرم بیشتر یک پیام‌رسان تا شبکه ی اجتماعی محسوب می‌شود.

به طور کلی کاربران در شبکه‌های اجتماعی شاید چندین صفحه و فروشگاه را دنبال نمایند، اما چندان توجهی به آن‌ها نکنند. ولی در واتساپ ما با مخاطبان‌مان تعامل برقرار می‌نماییم، برای آن‌ها پیام می‌فرستیم که این نکته در اعتماد دوطرفه بسیار حائز اهمیت است. باید به این نکته توجه داشت که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی آنلاین شاپ در این شبکه‌ها به تنهایی کافی نیست. در واقع جهت رونق کسب‌وکارمان باید فروشگاه آنلاین و درگاه پرداخت اینرنتی هم داشته باشیم. وب‌سایت به کسب‌وکارمان اعتبار می‌بخشد که باعث افزایش فروش می‌شود. چنانچه هنوز برای کسب‌و‌کار یا فروشگاه اینترنتی خود درگاه پرداخت راه‌اندازی نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا از خدمات پرداخت‌یار نوین پال برای این کار بهره‌مند شوید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی واتساپ

به طور کلی ساخت فروشگاه اینترنتی در واتس‌اَپ بیزینس (WhatsApp Business) می‌تواند به کسب‌وکارها کمک نماید تا با مشتریان‌شان در تعامل باشند و محصولات یا خدمات خود را به‌ سادگی تبلیغ کنند.

نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی واتساپ

جهت بهره‌برداری مطلوب‌تر از امکانات مذکور، می‌توانید طی کردن مراحل زیر الزامی است:

  • دانلود و نصب واتس‌اَپ بیزینس (WhatsApp Business)

در حقیقت دانلود و نصب پلتفرم واتس‌اَپ بیزینس از فروشگاه اپلیکیشن نظیر Google Play برای اندروید و App Store برای iOS به راحتی امکان پذیر است.

  • تکمیل نمودین پروفایل بیزینس

اطلاعات مهم مثل روند ساعات کاری، آدرس ایمیل و وب‌سایت در پروفایل کسب‌وکار بسیار ضرورت دارد. این اطلاعات به مخاطبان‌مان کمک می‌نماید تا با بیشتر با کسب‌وکارمان آشنا شوند و راحت‌تر به ما اعتماد نمایند.

  1. جای دادن تصویر پروفایل لوگوی کسب‌وکار را در کادر دوربین
  2. در بخش Business Name، نام اجارت خود را تایپ نماییم.
  3. انتخاب نوع کسب‌وکار
  4. در گزینه show more option، بخش Description کسب‌وکارمان را به‌ صورت کامل به مشتریان معرفی کنیم.
  5. در بخش Business Address، آدرس‌مان را وارد نماییم.
  6. با سه نقطه بالای صفحه وارد بخش تنظیمات (setting) می‌شویم، سپس روی business tools کلیک می‌نماییم و Business profile را باز می‌کنیم. در قسمت مذکور می‌توانیم آدرس سایت، ایمیل و ساعات کاری خود را درج نماییم.
  • ایجاد کاتالوگ محصولات

جهت ساخت کاتالوگ محصولات، در واتس‌اَپ بیزینس باید به بخش Catalogue برویم و گزینه Add Item را انتخاب کنیم. برای هر محصول، تصویر از طریق گزینه add image، توضیحات (more field)، قیمت (Price) و لینک مرتبط (Link) را وارد نماییم. همچنین می‌توانیم تصاویر محصولات را آپلود کنیم و اطلاعات کاملی را برای آن‌ها ارائه دهیم. پس از انجام این مراحل محصولات مدنظر  به کاتالوگ ما اضافه می‌گردند.

به طور کلی اطلاعات کاتالوگ‌های فروشگاه اینترنتی واتساپ، شامل موارد زیر هستند:

  1. لیست محصولات یا خدمات
  2. نام و توضیحات تجارت
  3. امکان ادغام با پیام‌رسان فیسبوک
  4. قابلیت درج اطلاعاتی مانند تصویر ، نام محصول و خدمات، توضیحات تکمیلی درباره ویژگی‌های محصول یا خدمات، قیمت، لینک به وب‌سایت و درج کد برای هر محصول به صورت اختصاصی
  • ایجاد پیام خودکار در پلتفرم واتساپ

در واقع ایجاد پیام‌هایی به صورت خودکار در واتس‌اَپ بیزینس (WhatsApp Business) به کسب‌وکارها کمکی شایان می‌نماید تا برای مشتریان خود پاسخ سریع و مؤثری ارائه نمایند. در ادامه مراحل ایجاد پیام‌های خودکار در فروشگاه اینترنتی واتساپ را به‌ صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. پیام خوشامدگویی (Greeting Message)

  • در بخش Business Tools وارد می‌شویم و سپس به قسمت Messaging می‌رویم.
  • در قیمت Greeting Message، گزینه Edit یا Set Up را باید انتخاب کنیم.
  • در ادامه متن خوشامدگویی را وارد می‌کنیم. این متن برای مشتریانی که نخستین‌بار با کسب‌وکارمان ارتباط برقرار می‌نمایند، نمایش داده می‌شود.

2. پیام عدم حضور (Away Message)

  • در قسمت Away Message، گزینه Edit یا Set Up را انتخاب می‌کنیم.
  • متن پیامی که زمان عدم حضور ما برای مشتریان ارسال می‌شود را وارد می‌نماییم.
  • از قسمت Schedule، می‌توانیم تنظیم نماییم که پیام برای تمامی مخاطبان در هر زمانی یا تنها در زمان‌های خاص تعیین شده، ارسال گردد.
  • در قسمت Recipients، مشخص می‌کنیم که پیام برای کدام مخاطبان ارسال گردد. برای مثال همه، مخاطبانی که برای نخستین‌بار ارتباط برقرار می‌نمایند و یا مخاطبان خاص آن را ببینند.
  • در بخش Quick Replies، می‌توانیم چندین پاسخ سریع ایجاد کنیم تا به ما کمک کند که خیلی  زود به پرسش‌ها یا درخواست‌های متداول مشتریان پاسخ دهیم.

به طور کلی به واسطه انجام مراحل ذکر شده، می‌توانیم پیام‌های خودکاری تنظیم کنیم تا به مشتریان خودمان پاسخ سریع و مؤثری ارائه دهیم و تجربه آن‌ها را بهبود ببخشیم.

  • تعامل با مشتریان

مشتریان قادرند تا به‌ راحتی محصولات ما را در کاتالوگ رویت نمایند و با ما در قسمت چت ارتباط داشته باشند. در واقع از این فرصت برای پاسخگویی به پرسش‌ها، توضیحاتی بیشتر درباه ماهیت محصولات و حتی پذیرش سفارش‌ها بسیار کاربرد دارد.

  • ارسال اعلان‌ها و پیام‌های تبلیغاتی

ارسال اعلان‌ها و پیام‌های تبلیغاتی

در حقیقت قابلیت ارسال پیام‌های تبلیغاتی و اعلان‌ها در واتس‌اَپ بیزینس جهت اطلاع‌رسانی به مشتریان و اعلان تخفیف‌ها و پیشنهاد‌ات ویژه بسیار کاربرد دارد.

  • پشتیبانی از پرداخت آنلاین

چنان کسب‌وکارتان پشتیبانی از پرداخت آنلاین نظیر درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال دارد، این امکان را در فروشگاه اینترنتی واتساپ هم ارائه دهید تا مشتریان بتوانند به‌ سادگی محصولات را سفارش دهند و پرداخت را صورت دهند.

  • بهره‌مندی از ابزارهای تبلیغاتی

فروشگاه اینترنتی واتساپ ابزارهای تبلیغاتی را ارائه می‌نماید که به ما کمک می‌کند تا پیام‌های تبلیغاتی‌مان را به گروه‌هایی خاصی از مخاطبان به راحتی ارسال کنیم.

  • مانیتورینگ و تجزیه‌وتحلیل

به طور کلی ابزارهای مانیتورینگ و تجزیه‌وتحلیل واتس‌اَپ بیزینس جهت ردیابی عملکرد کاتالوگ محصولات و پیام‌های تبلیغاتی‌مان قابل استفاده هستند تا بتوانیم استراتژی‌های فروش و بازاریابی را خیلی بهبود ببخشیم.

در کل باید اذعان نماییم که با انجام مراحل مذکور، فروشگاه آنلاین ما در واتس‌اَپ بیزینس آماده استفاده از این پلتفرم پیام‌رسان تجاری است. البته باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که برای موفقیت در این خوزه، ارتباط فعال با مشتریان، پاسخگویی به پیام‌ها و ارائه خدمات مطلوب بسیار حائز اهمیت هستند.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

مزایای فروشگاه اینترنتی واتساپ

واتساپ بیزینس (WhatsApp Business) از قابلیت‌های متنوعی برای عموم کسب‌وکارها برخوردار است که برای آن‌ها این امکان را فراهم می‌نماید تا به‌ صورتب مؤثرتر با مشتریان‌شان در تعامل باشند و محصولات یا خدمات خود را به عرضه نمایند. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری درباره قابلیت‌های فروشگاه واتساپ ارائه می‌نماییم.

1. قابلیت افزودن بیش از 500 محصول

ما می‌توانیم بیش از 500 محصول مختلف را به کاتالوگ واتساپ بیزینس خود اضافه کنیم و این محصولات را به مشتریان نمایش دهیم.

2. تعامل با فروشگاه اینترنتی در فیسبوک

ما به راحتی می‌توانیم یک فروشگاه اینترنتی در فیسبوک ایجاد کنیم و آن را با فروشگاه واتساپ متصل نماییم تا اطلاعات و محصولات در هر دو پلتفرم به راحتی قابل نمایش باشد.

3. نمایش اطلاعات پروفایل

با تکمیل اطلاعات پروفایل کسب‌وکار، اطلاعات ما در کاتالوگ قابل رویت است که این نکته به مشتریان اطمینان می‌دهد که با کسب‌وکاری معتبر و معرفی‌شده در واتساپ، در تعامل هستند.

4. درج قیمت محصولات

ما می‌توانیم برای هر محصول قیمتی مشخص اختصاص دهیم تا مشتریان از قیمت محصولات ما آگاه شوند.

5. لینک دادن به سایت

ما می‌توانیم برای هر محصول لینک به صفحه مرتبط در وب‌سایت خود اضافه نماییم. در واقع امکان مذکور به مشتریان این اجازه را می‌دهد تا به‌ صورت مستقیم به وب‌سایت ما مراجعه نموده و محصولات را خریداری نمایند.

6. اختصاص کد محصول

می‌توانیم برای هر محصول کدی اختصاصی در فروشگاه اینترنتی واتساپ تعریف نماییم. این کد به مشتریان کمک می‌نماید تا به‌ سادگی محصول مدنظرشان را در کاتالوگ پیدا کنند و آن را سفارش دهند.

آیا فروشگاه اینترنتی واتساپ امکان پرداخت آنلاین را دارد؟

در جواب به چاسخ این سوال باید اذعان نماییم که هم اکنون،واتس‌اَپ بیزینس امکان انتقال وجه یا پرداخت آنلاین به‌ طور مستقیم ندارد؛ ولی ما می‌توانیم به واسطه درگاه‌های پرداخت خارجی برای انجام تراکنش‌های مالی بهره‌مند شویم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

کلام آخر

واتساپ در بروزرسانی خود، به کاربران این امکان را می‌دهد تا محصولات یا خدمات یک شرکت، برند یا فروشگاه را مستقیماً از طریق برنامه معماله نمایند . در حال حاضر واتساپ  از به روزترین و پرطرفدارترین برنامه‌های پیام‌رسان در سراسر جهان محسوب می‌شود که همه روزه به قابلیت‌های خود می‌افزاید تا کاربران تجربه بهتری در زمان کار با این برنامه داشته باشند. با توجع به فیلترینگ این برنامه در کشورمان، اما هنوز چیزی از محبوبیت این پیام‌رسان کم نشده است. از قابلیت‌های بارز واتساپ برای کسب و کارها، می‌توان به واتس‌اَپ بیزینس (WhatsApp Business) اشاره کرد. در مقاله پیش‌رو از بلاگ نوین پال به معرفی و کاربردهای فروشگاه اینترنتی واتساپ پرداختیم. در ادامه روش راه‌اندازی واتس‌اَپ بیزینس را با شما مخاطبان محترم مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی واتساپ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه فروشگاه اینترنتی واتساپ را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید