آشنایی با وب اپلیکیشن و تفاوت آن با اپلیکیشن

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن چیست؟ برنامه‌ای تحت وب و نرم‌افزار کامل و جامعی است که از طریق مرورگر وب با استفاده از شبکه محلی و اینترنت عمل می‌نماید. در این مقاله از بلاگ نوین پال به آشنایی با وب اپلیکیشن و تفاوت آن با اپلیکیشن می‌پردازیم.

شاید شما هم تا کنون به تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن تلفن همراه فکر کرده‌اید؟ البته بر خی مواقع به نظر می‌آید که هر دو ماهیتی یکسان دارند، ولی در حقیقت باهم کاملاً متفاوت هستند. این دو خصوصاً در مورد فناوری‌هایی که استفاده می‌نمایند و امکاناتی که ارائه می‌دهند با یکدیگر فرق دارند. به طور کلی درک تفاوت‌های آن‌ها کلید ساخت محصول دیجیتالی موفق است. چنانچه مایلید تا ابتدا با ماهیت کلی وب اپلیکیشن آشنا شوید و در ادامه تفاوت آن را اپلیکیشن تلفن همراه بررسی نمایید، با ما تا انتهای مقاله پیش‌رو همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: هوش تجاری چیست و چه تاثیری در کسب و کار دارد؟

وب اپلیکیشن چیست؟

نرم‌افزار تحت وب یا وب اپلیکیشن (web application) برنامه‌ای کامپیوتری به شمار می‌رود که از تکنولوژی وب و توانایی مرورگرها جهت انجام وظایف خود بهره ‌می‌برد. در اصل اپلیکیشن وب برنامه‌ای کاربردی است که در سروری راه دور ذخیره شده و در بستر اینترنت به واسطه استفاده از مرورگرها امکان اجرا و ارائه خدمات به استفاده کنندگان را فراهم می‌سازد.

در واقع اغلب وب‌سایت‌هایی که به‌ طور روزانه استفاده می‌شوند، حداقل از یک وب اپلیکیشن برخوردار هستند. به صورت کلی هر جزئی از سایت که خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌نماید یا عملکردی را برای آن‌ها صورت می‌دهد، در واقع یک اپلیکیشن تحت وب به شمار می‌رود. امروزه می‌توان برنامه‌های تحت وب را برای طیف وسیعی از مصارف طراحی نمود که برای عموم افرد قابل استفاده هستند.

اپلیکیشن موبایل چیست؟

پیش از آنکه به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم، برای آن دسته از مخاطبانی که چندان با ماهیت و کاربرد اپلیکیشن موبایل آشنایی ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه می‌دهیم. اَپلیکیشن موبایل یا به اختصار اَپ موبایل (Mobile app) برنامه‌ رایانه‌ای یا نرم‌افزاری کاربردی است و برای تلفن هوشمند، تبلت، ساعت هوشمند و سایر دستگاه‌های همراه طراحی شده  که تنها در آن‌ها اجرا شود.

در ابتدا اپ‌ها برای اهداف کمک به بهره‌وری مانند دستیار ایمیل ، تقویم و پایگاه داده مخاطبین بودند، ولی با خواست عموم خیلی زود وارد عرصه‌های مختلفی چون ردیابی با جی‌پی‌اس (GPS)، اتوماسیون کارخانه، بازی موبایل، خریدهای آنلاین شدند. اپ‌ها را می‌توان با اینترنت از پلتفرم‌های توزیع اپلیکیشن که توسط سازنده سیستم عامل گوشی ساخته شده، مانند گوگل پلی یا اپ استور دانلود نمود.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با احراز هویت بیومتریک و نحوه عملکرد آن

کاربرد وب اپلیکیشن و اپلیکیشن موبایل

امروزه عموم مردم بیشتر از هر زمانی با دستگاه‌های تلفن همراه خود جهت دسترسی به اطلاعات سروکار دارند. این بدان معناست که چنانچه کسب‌وکارتان از با تلفن همراه در دسترس نباشد، خیلی زود توسط رقبایی که از این مزیت برخوردارند، کنار زده می‌شوید. با تمام این اوصاف، دسترسی به کاربران‌تان در کانال‌های تلفن همراه هم چندان امر ساده‌ای نیست. در واقع نوعی استراتژی جهت تعیین بهترین رویکرد مورد نیاز است تا کاربران بتوانند از طریق دستگاه‌های تلفن همراه با کسبو‌کارتان تعامل برقرار نمایند. در حال حتضر اکثر شرکت‌ها، بهترین روش برای انجام  چنین کاری را از طریق یک اپلیکیشن صورت می‌دهند.

کاربرد وب اپلیکیشن و اپلیکیشن موبایل

زمانی که صحبت از ایجاد و استقرار اپلیکیشن در میان باشد، دو رویکرد متفاوت اپلیکیشن‌های موبایل و اپلیکیشن‌های وب پیش‌روی ما قرار می‌گیرد. پیش از سرمایه‌گذاری جهت ایجاد اپلیکیشن، باید تصمیم بگیریم که کدام نوع آن متناسب با بودجه، الزامات و اهداف‌مان تطابق دارد. این کار به ما کمک می‌کند تا تصمیم بگیریم که به سمت توسعه موبایل یا وب برویم.

به موجب این امر، شاید سوالی مطرح شود که آیا باید برای توسعه یک اپلیکیشن موبایل سرمایه‌گذاری نماییم یا باید منابع خود را روی ایجاد یک وب اپلیکیشن بگذاریم؟ این سوال در مورد تفاوت‌های وب اپلیکیشن و اپلیکیشن موبایل هم مطرح است. پیش از پرداختن به تفاوت آن‌ها باید اذعان نماییم که چنانچه فروشگاه آنلاین در قالب اپلیکیشن یا وب اپلیکشن اینستاگرام دارید، جهت پرداختی امن و راحت برای مشتریان خود، می‌توانید به درگاه پرداخت نوین پال اعتماد داشته باشید.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

تفاوت‌های وب اپلیکیشن با اپلیکیشن

برخی اوقات تفاوت میان یک وب اپلیکیشن با یک اپلیکیشن تلفن همراه کمی سردرگمی ایجاد نماید. جهت درک بهتر این موضوع باید اشاره نماییم که یک وب اپ اساساً وب‌سایتی محسوب می‌شود که به صورتی روان طراحی شده، طوری که به سادگی در مرورگر وب قابل رویت است. در واقع پروسه ساخت وب اپلیکیشن‌ها از تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با پروسه ساخت یک اپ موبایل برخوردار است. با تمام این اوصاف بر خلاف اپلیکیشن‌های موبایل، اپلیکیشن‌های وب دیگر نیازی به دانلود نخواهند داشت. بنابراین کاربران قادرند تا از طریق مرورگرشان به اپلیکیشن‌های وب خیلی راحت دسترسی داشته باشند.

به طور کلی، اپلیکیشن‌های موبایل برای دستگاه خاصی نظیر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی شده‌اند و تنها در آن‌ها اجرا می‌شوند. وب اپلیکیشن‌ها از طریق مرورگرهای وب در دسترس هستند و با هر دستگاهی قابلیت سازگاری دارند. برخلاف اپلیکیشن‌ موبایل، اپلیکیشن‌های وب به سیستم یا دستگاهی خاص محدود نمی‌شود و نیازی به دانلود یا نصب هم ندارند. از بهترین مزایای وب اپلیکیشن‌ها یاید به این نکته اشاره کرد که آن‌ها به طور تقریبی در هر دستگاهی قابلیت استفاده دارند. بحتی در برخی مواقع می‌توانند به عنوان یک اپلیکیشن تلفن همراه هم کاربرد داشته باشند.

علاوه بر موارد مذکور از اصلی‌ترین معایب وب اپلیکیشن (web application) باید به این نکته اشاره کرد که نیاز به اتصال به اینترنت دارد، در حالی که اپلیکیشن‌های موبایل اغلب این توانایی را دارند که در حالت آفلاین هم عمل نمایند. از دیگر تفاوت‌های وب اپلیکیشن‌با اپلیکیشن تلفن همراه، اینجاست که این اپلیکیشن‌ها بسیار سریع‌تر و کارآمدتر از وب اپلیکیشن‌ها به شمار می‌روند. اما باید به این نکته هم توجه داشت که برای حفظ عملکرد بهینه، کاربران باید مرتباً اپلیکیشن‌های موبایل را به‌ روزرسانی‌ نمایند، این در حالی است که وب اپلیکیشن‌ها به صورت به‌روزرسانی می‌شوند.

مزایای طراحی وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن‌ (Web Application) از مزایای بسیاری برخوردار هستند که همین نکته در محبوبیت آن‌ها میان کاربران اینترنتی نقش بسزایی دارد. همچنین امروزه عموم از کسب‌وکارها به استفاده از اپلیکیشن موبایل، به طراحی وب اپلیکیشن روی آورده‌اند. در ادامه مقاله بارزترین مزایای طراحی وب اپلیکیشن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای طراحی وب اپلیکیشن

1. عدم محدودیت به سیستم عامل

از بارزترین مزایای وب اپلیکیشن‌ها، می‌توان به عدم محدودیت به سیستم عامل اشاره کرد. در واقع پیش از ظهور وب اپلیکیشن‌ها، کسب‌وکارها نرم افزارشان را در دو نسخه مناسب سیستم عامل اندروید و آی‌اواس طراحی می‌نمودند تا بتوانند نظر گروه عظیمی از کاربران را به خود معطوف نمایند. پس از ایجاد وب اپلیکیشن‌ها، دیگر محدودیت سیستم عامل برای همیشه از میان رفت، چراکه آن‌ها بر روی تمامی دستگاه‌ها از طریق مرورگر در دسترس هستند.

متاسفانه از موقعی که اپ استور، اپلیکیشن‌های کشورمان را تحریم نمود و بسیاری از اپ‌های ایرانی در آن حذف شدند. در کل باید اذعان نماییم که وب اپلیکیشن جایگزینی بسیار مناسب برای نسخه‌های آی‌اواس اکثر اپلیکیشن‌ها شده است. برای مثال، پس از حذف برنامه اسنپ از اپ استور، بسیاری از کاربران آی‌اواس، از نسخه وب اپلیکیشن این برنامه بهره می‌برند.

2. عدم نیاز به نصب و اشغال حافظه

به طور کلی هر برنامه‌ای که روی گوشی همراه نصب می‌گردد، در واقع بخشی از حافظه تلفن را اشغال می‌نماید. بر اساس تحقیقات، عموم افراد به طور معمول برنامه‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، مرورگرها، پیام رسان‌ها را روی گوشی همراه‌شان نصب می‌نمایند و ئیگر برنامه‌ها را به خاطر استفاده کمتر، نصب نمی‌کنند یا بعد از مدتی آن را حذف می‌نمایند.

همان‌‎طور که پیش‌تر اشاره شد، وب اپلیکیشن‌ها به واسطه مرورگر کاربران قابل دسترسی هستند و دیگر نیازی به نصب ندارند. بنابراین وب اپلیکیشن‌ها حافظه تلفن همراه کاربران را اشغال نخواهند کرد و آن‌ها هر وقت بخواهد به سادگی از طریق مرورگر دسترسی دارند.

علاوه بر موارد مذکور باید اذعان نماییم که دسترسی به وب اپلیکیشن‌ها نیاز به نصب برنامه‌ای خاص ندارد که همین امر موجب کارایی راحت‌تر نرم‌افزارهای تحت وب می‌شود و با حذف پروسه دانلود و نصب، دسترسی به وب اپلیکیشن با سرعتی بیشتر صورت می‌پذیرد.

3. عدم نیاز به بروز رسانی

معمولاً اپلیکیشن‌ها بعد مدتی استفاده نیاز به بروز رسانی دارند، ولی درمورد وب اپلیکیشن‌ها چنین قانونی صدق نمی‌کند. درواقع با توجه به آنکه روی یک سرور قرار گرفته‌اند، با هر ورود به آن، آخرین نسخه وب اپلیکیشن در دسترس ما قرار می‌گرید.

4. ریسپانسیو بودن

در کل وب اپلیکیشن‌ها به صورت ریسپانسیو طراحی شده‌اند؛ این بدان معناست که بر روی تمامی دستگاه‌ها در اندازه صفحه نمایشگرهای مختلف، عملکرد و نمایش بسیار خوبی دارند. به موجب این امر همه کاربران با هر نوع تلفن همراه می‌توانند به سادگی از وب اپلیکیشن استفاده نمایند.

5. مقرون به صرفه‌تر از اپلیکیشن

به صورت کلی طراحی وب اپلیکیشن (Web Application)، نسبت به اپلیکشن‌های موبایل، هزینه کمتری دارد. زمانی که ما اقدام به طراحی اپلیکیشن برای کسب‌وکارمان می‌نماییم، باید اپلیکیشن خود را در نسخه‌های اندروید و آی‌اواس تهیه کنیم و همچنین نیاز به یک تیم برنامه‌نویسی حرفه‌ای برای هر کدام از این نسخه‌ها داریم، که با وب اپلیکیشن این موارد برطرف می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده از دیگر مزایای وب اپلیکیشن می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • ساختوب اپلیکیشن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از اپلیکیشن‌های موبایل است.
  • نیاز به تایید فروشگاه‌های اپلیکیشن ندارد، بنابراین اپلیکیشن‌های وب قادرند تا بسیار سریع‌تر راه‌اندازی شوند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

معایب وب اپلیکیشن

به طور کلی وب اپلیکیشن (Web Application) هم درست مانند هر برنامه‌ای علاوه بر مزایایی که دارد، از معایبی هم برخوردار است که عبارتند از:

  • بدون اتصال به اینترنت عملکرد ندارند.
  • کمی کندتر از اپلیکیشن‌های تلفن همراه هستند.
  • یافتن وب اپلیکیشن‌ها شاید کمی دشوار باشد، چراکه آن‌ها در یک پایگاه داده خاص نظیر یک بازار اپلیکیشن میزبانی نمی‌شوند.
  • از ریسک‌های بالاتری برخوردارند، منجمله اینکه امنیت را نمی‌توان در آن‌ها تضمین نمود، چراکه نیازی به تایید فروشگاه‌های اپلیکیشن ندارند.

تفاوت وب اپلیکیشن با وبسایت

تفاوت وب اپلیکیشن با وبسایت

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به تفاوت‌های وب اپلیکیشن و وبسایت بپردازیم. به صورت کلی چندین نکته در این بین وجود دارد که آن‌ها را از هم تمایز می‌نماید.

  • تعامل

نخستین نکته‌ای تفاوت وب اپلیکیشن را با وب سایت مشخص می‌نماید، تعامل است. در واقع یک وبسایت محتوای بصری و متنی ارائه می‌دهد که کاربران می‌توانند آن را مطالعه نمایند، اماهچچ تاثیری روی محتوا نمی‌توانند بگذارند. درباره یک وب اپلیکیشن، کاربران نه تنها قادرند تا محتوای صفحه را مطالعه نمایند، بلکه می‌توانند داده‌های موجود در این صفحه را هم مدیریت کنند.

  • ادغام

یکپارچه‌سازی در معنای ادغام اجزای مختلف جهت ایجاد یک سیستم جامع‌تر است. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب را می‌توان به واسطه نرم‌افزارهایی چون CRM، ERP و دیگر موارد مشابه به راحتی ادغام نمود. با تمام این اوصاف، یکپارچه‌سازی برای وب اپلیکیشن‌ها عمومی‌تر است، چراکه عملکرد پیچیده آن‌ها اغلب نیازی به تعامل با سیستم‌های اضافی خواهند داشت.

برای مثال ادغام یک وب اپلیکیشن تجاری با یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را در نظر بگیریم. در واقع یک CRM کلیه داده‌های مشتری را در مکانی ذخیره می‌نماید و دسترسی آسان به آن‌ها را برای کارمندان فراهم می‌سازد. یکپارچه‌سازی مذکور امکان جمع‌آوری خودکار داده‌های کاربر وب‌اپلیکیشن و ذخیره آن در CRM را فراهم می‌نماید. به موجب این امر، تیم ما به مجموعه‌ای کامل از داده‌ها درباره مشتریان، سوالات، ارتباطات و بازخورد آن‌ها  را در دسترس دارند. این نکته امکان بررسی رفتار مشتریان و عادات خرید و تسویه سریع‌تر مطالبات آن‌ها را به راحتی فراهم می‌نماید. همچنین، هر نوع تغییر در داده‌های مشتریان بلافاصله در CRM انعکاس می‌یابد. در واقع با بروزرسانی درباره ترجیحات مشتریان‌، نرخ ریزش را کاهش می‌دهیم و فروش را افزایش خواهیم داد.

در کل یک وب‌سایت می‌تواند با CRM هم ادغام شود. همین امر اجازه می‌دهد تا محتوای شخصی شده‌تری برای کاربران ارائه گردد. با تمام این اوصاف، برای وب‌سایت،  ویژگی مذکور کمتر اجرا می‌شود.

  • احراز هویت (Authentication)

احراز هویت یا اصالت‌سنجی (Authentication) در واقع روشی برای ورود لاگین و رمز عبور کاربران جهت دسترسی به سیستم محسوب می‌شود. روش مذکور برای وب اپلیکیشن که به هر نوع اطلاعات شخصی نیازمند است، ضرورت دارد. حساب‌های کاربران باید جهت جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و نشت داده‌های حساس، از ایمنی لازم برخوردار باشند.

معمولاً وب اپلیکیشن‌ها به اصالت‌سنجی هیچ نیازی دارند، چراکه دامنه گزینه‌های بسیار وسیعی نسبت به وب‌سایت‌ها را ارائه می‌نمایند. برای درک بهتر نمونه‌ای از شبکه‌های اجتماعی را در نظر داشته باشید. موقع ثبت‌نام، یک حساب کاربری ایجاد می‌نماییم و شماره شناسایی اختصاصی هم دریافت می‌کنیم. چنانچه لاگین و رمز عبورمان ضعیف باشد، سیستم به ما هشدار خواهد داد. اگر آن‌ها را بدون هیچ تغییری رها کنیم، هکرها به حساب ما دسترسی می‌یابند و اطلاعات‌مان را به سرقت می‌برند. همچنین ممکن است هکرها با ایمیل‌های ناخواسته به نام ما سایر کاربران را مورد آزار قرار دهند.

اصالت‌سنجی به طور معمول برای وبسایت‌ها امری اجباری نیست. شاید به کاربران پیشنهاد شود که ثبت‌نام نماید تا به دیگر گزینه‌ها که برای بازدیدکنندگان غیر ثبت‌نامی موجود نیست، دسترسی داشته باشند. مثلاً، می‌توانیم بدون زحمت ثبت‌نام، به اخبار و مقالات برجسته در یک وب‌سایت خبری دستررسی داشته باشیم. با این حال، چنانچه بخواهیم نظری بگذاریم، ثبت‌نام اجباری است. به موجب این امر، کاربران هویت‌شان را تأیید می‌نمایند و به سیستم اجازه می‌دهند تا هرزنامه‌ها را مسدود نماید.

پس با توجه به نکات ذکر شده، وبسایت‌ها و همچنین وب اپلیکیشن‌ها نیاز به احراز هویت دارند. ولی این کار برای اپلیکیشن‌های تحت وب به خاطر مسائل امنیتی اجباری است.

همچنین مطالعه نمایید: دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تاثیری در رشد کسب و کار دارد؟

کلام آخر

در حال حاضر استفاده از وب اپلیکیشن (Web Application) به خاطر استفاده گسترده از گوشی‌های هوشمند و تبلت در کنار وب‌سایت به ضرورتی عمومی برای گسترش کسب‌وکارها مبدل شده است. همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد وب‌اپلیکیشن‌ها امکانات زیادی را در اختیار کاربران جهت استفاده قرار می‌دهند. در این مقاله ابتدا به ماهیت و مزایای وب اپلیکیشن پرداختیم و سپس تفاوت آن با اپلیکیشن و وب‌سایت را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با وب اپلیکیشن و تفاوت آن با اپلیکیشن برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از وب اپلیکیشن را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید