معرفی ولث‌‌تک (WealthTech) و کاربردهای آن

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
ولث‌تک

امروزه به واسطه رشد فناوری‌های مالی، مفاهیم زیادی نظیر FinTech و ولث‌تک (WealthTech) کم‌کم وارد این عرصه شده‌اند. Wealth Tech به عنوان یکی از این مفاهیم جدید با اینکه زیر چتر فین‌تک است، اما طیف گسترده‌ای از فناوری‌هایی را که بر مدیریت ثروت تمرکز دارند، پوشش می‌دهد. در بلاگ نوین پال به معرفی معرفی ولث‌‌ تک (WealthTech) و کاربردهای آن می‌پردازیم.

اصطلاح ولث‌ تک به بهره‌مندی از فناوری‌های نوین جهت بهبود و سهولت‌ در فرآیندهای مالی و سرمایه‌گذاری اطلاق می‌گردد. در واقع این اصطلاح به‌ صورتی گسترده‌ در حوزه‌های مختلفی منجمله مدیریت دارایی‌ها، مشاوره سرمایه‌گذاری، پرتفوی مالی و مدیریت مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم اکنون اشخاص زیادی ولث‌ تک را یک تکنولوژی تحول آفرین و خارق‌العاده می‌پندارند. به طور کلی ربات‌های مشاور و ابزارهای مدیریت سبد سهام از نمونه‌هایی بارز این تکنولوژی محسوب می‌شوند. چنانچه مایلید با صفر تا صد تکنولوژی ولث‌‌ تک (WealthTech) و کابردهای آن آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اصطلاح ولث‌‌تک (WealthTech)

اصطلاح ولث‌‌تک (WealthTech)

ولث (wealth) به ترجمه فارسی یعنی ثروت و تک (tech) هم معنای فناوری را می‌دهد. فناوری و ثروت در همراهی با هم، نسلی نوین از شرکت‌های مالی مبتنی بر فناوری را ایجاد می‌نمایند که روش دیجیتالی جدیدی را جهت تحول صنعت مدیریت دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها ارائه می‌نمایند.

ولث‌تک چیست؟

فناوری مدیریت ثروت ولث‌‌ تک (WealthTech) با هدف بهبود فرآیندهای مالی، مدیریت دارایی‌ها، پیش‌بینی بازار و ارتقا تجربه بهتر برای سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. WealthTech از چندین دسته تشکیل می‌شود که فرآیند سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی‌ها و پلتفرم‌های مالی دیجیتال را شامل می‌شود. تکنولوژی‌ مذکور در بهبود دسترسی به خدمات مالی و مدیریت ثروت، تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و همچنین کاهش هزینه‌ها نقش بسزایی دارد.

در واقع ولث‌تک همان شرکت‌های فین‌تک فعال در عرصه مدیریت ثروت و فرایند سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند که به خرده‌فروشی‌های متمرکز با بهره‌مندی از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای روی آورده‌اند. به طور کلی این فناوری را می‌توان جایگزینی مناسب برای شرکت‌های سنتی مدیریت برشمرد.

در حال حاضر بر اساس داده‌های آماری وب‌سایت FinTech Global، ارزش بازارهایی که در حوزه ولث‌تک وجود دارند، آن را به داغ‌ترین بازارها در جهان مبدل نموده است. از سال 2014 میلادی بازار ولث‌تک با رشدی چشم‌گیر فعالیتش را آغاز کرد و تا سال 2018 حجم سرمایه‌گذاری در آن افزایشی پنج برابری را تجربه نمود. در واقع روند رشد بازار WealthTech در سه ماه اول سال 2019 میلادی به حجم سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد دلار رسید.

ذکر این نکته ضرورت دارد که در ولث‌ تک از فناوری‌های نوینی چون هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و داده‌های بزرگ (big data) استفاده می‌شود. در واقع این فناوری‌های جدید جایگزین قدرتمند ابزارهای قدیمی در مدیریت ثروت به شمار می‌روند و تغییرات شگرفی را در حوزه امور مالی ایجاد می‌نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پرداخت آنلاین

انواع خدمات فناوری ولث‌تک

انواع سرویس‌های ولث‌تک

به طور کلی سرویس‌های ولث‌تک به چندین دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که در بهبود فرآیندهای مالی، ثروت و سرمایه‌گذاری نقشی پررنگ دارند. در واقع این خدمات فناوری مدیریت ثروت شامل موارد زیر می‌شود:

  • ربات تریدر (معامله‌گر)

ربات‌های سرمایه‌گذاری به واسطه بهره‌مندی از هوش مصنوعی در کنار الگوریتم‌های پیچیده، تحلیلی دقیق را از بازارهای مالی ارائه می‌نمایند و برای سرمایه‌گذاران توصیه‌های بهینه‌ای جهت سرمایه‌گذاری مطمئن دارند.

  • پلتفرم‌های کنترل دارایی

این نوع از پلتفرم‌ها برای کمک به مدیران دارایی‌ است تا ترکیب بهینه دارایی‌ها را تعیین نمایند و بدین طریق مدیریتی مطلوب‌تر از ریسک و بهره‌وری را ایجاد نمایند.

  • پلتفرم‌های مالی دیجیتال

به طور کلی پلتفرم‌های مالی دیجیتال از اپلیکیشن‌ها و ابزارهای موبایلی جهت مدیریت مالی، پرداخت‌های الکترونیکی و تجارت آنلاین را شامل می‌شوند.

  • تجزیه و تحلیل داده (Data Analytics)

فناوری‌های ولث تک به تجزیه‌ و تحلیل دقیق داده‌های بازار کمکی شایان می‌نمایند که الگوها و روندهای بازار شناسایی شوند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری صورت پذیرد.

  • مشاوره مالی آنلاین

هم اکنون پلتفرم‌های مشاوره مالی آنلاین به واسطه ارتباط مستقیم میان مشاوران مالی و مشتریان، به اشخاص کمک می‌نمایند تا برنامه‌های مالی مناسب‌تری را انتخاب کنند.

  • پرتفوی مالی هوشمند

در واقع این پرتفوها به واسطه بهره‌مندی از الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی، تنظیم و مدیریت می‌گردند تا بهره‌وری و سوددهی بالاتری داشته باشند.

  • پرداخت‌های الکترونیکی

در کل پلتفرم‌های مالی دیجیتال برای عموم افراد قابلیت پرداخت‌های آنلاین را فراهم می‌سازند که بدین طریق سرعت و راحتی بیشتری در پروسه مالی اضافه می‌گردد.

  • مدیریت مالی شخصی

تمامی ابزارهای WealthTech به اشخاص کمک می‌نمایند تا بودجه‌بندی، پیگیری هزینه‌ها و مدیریت مالی خود را به صورت مطلوب‌تری بهبود بخشند.

  • فناوری‌های امنیتی

این نوع از فناوری‌ها در حفاظت از اطلاعات مالی و شناسایی تقلب نقش بسزایی دارند.

لازم به ذکر است که این خدمات ولث‌تک موجب بهبود تجربه مالی و سرمایه‌گذاری برای اشخاص می‌شوند و نقشی مهم در توسعه حوزه مالی به واسطه بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ایفا می‌کنند.

همچنین مطالعه نمایید: رگ تک چیست و چه نقشی در فین تک دارد؟

سرویس‌ها و راه‌حل‌های ولث‌تک

به طور کلی ولث تک (Wealth Tech)، انواع مختلفی از سرویس‌ها و راه‌حل‌ها را ارئه می‌نماید که در بهبود فرآیندهای مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری کمکی شایان می‌نمایند. در واقع سرویس‌ها و راه‌حل‌های مذکور به هفت دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه مقاله به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سرویس‌ها و راه‌حل‌های ولث‌تک

1. ربات‌های مشاور (Robo-advisors)

 ربات‌های سرمایه‌گذاری یا مشاور به ابزارهایی که به واسطه بهره‌مندی از الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی، به سرمایه‌گذاران توصیه‌های دقیقی در سرمایه‌گذاری بازارهای مالی ارائه می‌نمایند، اطلاق می‌گردد. در واقع این ربات‌ها با تحلیل داده‌های بازار، پروفایل سرمایه‌گذار و اهداف مالی، پیشنهادهایی جهت ترکیب بهینه دارایی‌ها و سبد سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهند. همچنین ربات‌های مشاور برای سرمایه‌گذاران قابلیت مدیریت سرمایه‌گذاری در کمترین دخالت انسانی را فراهم می‌سازند و با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، بهره‌وری و کارایی در ارتقا فرآیند سرمایه‌گذاری نقش بسزایی دارند.

2. بازنشستگی رباتیک (Robo-retirement)

امروزه ربات‌ها در مدیریت برنامه‌های بازنشستگی به اشخاص جهت برنامه‌ریزی مالی برای امور بازنشستگی کمکی شایان می‌نمایند. در واقع بازنشستگی رباتیک سامانه‌ها و ابزارهایی است که با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های رباتیک و هوش مصنوعی، برای عموم افراد جهت برنامه‌ریزی و مدیریت مطلوب در دوران بازنشستگی کمک می‌کنند. ابزارهای مذکور به واسطه تحلیل اطلاعات مالی شخص، اهداف بازنشستگی و ترکیب مالیاتی، پیشنهادات و برنامه‌هایی متناسب با نیازهای اشخاص در دوران بازنشستگی را ارائه می‌نمایند. به طور کلی بازنشستگی رباتیک در بهبودی مدیریت مالی بازنشستگی و برنامه‌های مالی مناسب جهت تأمین نیازهای آینده افراد نقشی مهم دارند.

3. کارگزاری‌های دیجیتال (Digital brokerage)

کارگزاری‌های دیجیتال امکان معامله در بازارهای مالی را به‌ شکل آنلاین فراهم می‌سازند و همچنین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا خیلی راحت به معاملات بپردازند و سرمایه‌گذاری نمایند. این کارگزاری‌ها به نمایندگی‌ها و شرکت‌هایی اشاره می‌نمایند که خدمات مالی، معاملات سهام و دارایی‌ها را به طور آنلاین با پلتفرم‌های دیجیتال ارائه می‌کنند. در واقع نمایندگی‌ها به سرمایه‌گذاران مذکور این اجازه را می‌دهند تا آنلاین معاملات را اصورت دهند و سرمایه‌گذاری نمایند. در کل خدمات کارگزاری‌های دیجیتال از دسترسی به بازارهای مالی، اطلاعات تحلیلی، اجرای معاملات و کنترل پورتفوی مالی را شامل می‌شوند. کارگزاری‌های ذکر شده با فناوری‌های نوین، تجربه مالی سرمایه‌گذاران را ارتقا داده و همچنین در تسریع و راحتی معامله رنقشی اساسی دارند.

4. سرمایه‌گذاری خرد (Micro-Investing)

این نوع از سرمایه‌گذاری در حقیقت به روشی اشاره دارد که اشخاص با مقادیری کوچک از سرمایه قادرند تا در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری داشته باشند. سرمایه‌گذاری خرد برای سرمایه‌گذاران این امکان را فراهم می‌سازند تا با مبالغی کمتر به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی اقدام نمایند. این بدان معناست که عموم افراد قادرند تا مقداری کوچک از پول‌شان را به طور متناوب و تدریجی در سرمایه‌گذاری‌های مختلفی قرار دهند.

سرمایه‌گذاری خرد (Micro-Investing)

به طور کلی سرمایه‌گذاری خرد به واسطه پلتفرم‌های دیجیتال و اپلیکیشن‌های موبایل صورت می‌پذیرد. این نوع از سرمایه‌گذاری باعث می‌شود تا اشخاصی که دارایی کمی دارند هم با مسائل سرمایه‌گذاری و مزایای آن آشنا شده و با گذشت زمان سرمایه‌گذاری‌شان را افزایش دهند.

5. ابزارهای سرمایه‌گذاری (Investment tools)

در واقع ابزارهای مذکور به سرمایه‌گذاران اطلاعاتی مطلوب و تجزیه‌ و تحلیل‌هایی دقیق درباره بازارهای مالی و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری را ارائه می‌نمایند. این ابزارها به وسایل، تکنیک‌ها و منابعی اشاره دارند که سرمایه‌گذاران قادرند تا از آن‌ها در پروسه سرمایه‌گذاری‌ خود استفاده نمایند. در کل ابزارهای سرمایه‌گذاری به عموم سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا تحلیلی دقیق‌ از بازارهای مالی داشته و تصمیم‌گیری‌ بهتری درباره آن را صورت دهند.

به طور کلی ابزارهای سرمایه‌گذاری (Investment tools) عبارتند از:

  • تحلیل تکنیکال (Technical Analysis): در واقع این نوع از تحلیل‌ها طبق داده‌های تاریخی قیمت و میزان حجم معاملات، الگوهای نموداری و همچنین شاخص‌های فنی صورت می‌پذیرند.
  • تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental Analysis): در این نوع تحلیل‌ عوامل اقتصادی، مالی، سیاسی و اخباری جهت پیش‌بینی عملکرد دارایی‌ها بررسی می‌شوند.
  • سیستم معاملاتی خودکار (MABO): در حقیقت این سیستم‌ها با بهره‌مندی از الگوریتم‌ها و قوانینی تعیین‌شده به‌ شکل خودکار معاملات را صورت می‌دهند.
  • پلتفرم‌ معاملاتی: این نوع پلتفرم‌ها برای سرمایه‌گذاران امکان معامله در انواع بازارهای مختلف را به طور آنلاین فراهم می‌سازند.
  • ابزارهای پیش‌بینی بازار: در واقع ابزارهای مدل‌سازی و پیش‌بینی بازار به واسطه استفاده از الگوریتم‌ها و انواع داده‌ها به پیش‌بینی عملکرد بازار کمکی شایان می‌نمایند.
  • پرتفوی مالی هوشمند: ابزارهای مذکور با بهره‌مندی از هوش مصنوعی ترکیب دارایی‌ها را تنظیم و مدیریت می‌نمایند.
  • ابزارهای تحلیل ریسک: این نوع از ابزارها در ارزیابی ریسک‌های مختلف سرمایه‌گذاری به به سرمایه‌گذاران کمک می‌نمایند.

6. مدیریت سبد سهام (Portfolio management)

از سرویس‌های مهم ولث‌تک می توان به مدیریت سبد سهام اشاره کرد. در حقیقت این نوع مدیریت به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن، دارایی‌ها و سهام‌های یک سرمایه‌گذارها با ترکیب مناسبی تنظیم می‌گردند تا اهداف مالی و ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری دستیابی یابند. فرآیند مذکور از تحلیل و ارزیابی دارایی‌ها، تعیین سبد مناسب، مدیریت ریسک و نظارت بر عملکرد سبد سهام را شامل می‌شود.

به طور کلی در مدیریت سبد سهام، ترکیبی مناسب دارایی‌ها طبق اهداف سرمایه‌گذاری و سطح ریسک تعیین می‌گردد. این مدیریت از تعیین میزان سهام، اوراق بهادار دولتی، اوراق بهادار شرکتی و سایر دارایی‌های مالی را شامل می‌شود که سرمایه‌گذاران در پورتفوی خود قرار می‌دهند. علاوه بر این، در مدیریت سبد سهام مواردی نظیر تعیین زمانبندی خرید و فروش دارایی‌ها، مدیریت هزینه‌ها و مالیات‌ها و نظارت درعملکرد آن در طول زمان وجود دارد.

در واقع این نوع مدیریت به سرمایه‌گذاران کمک می‌نماید تا به واسطه تنظیم مناسب دارایی‌ها، بهره‌وری بیشتری از سرمایه‌گذاری‌ خود داشته باشند و ریسک‌های مالی را تا حد چشمگیری کاهش دهند. البته فرآیند مذکور نیازمند تحلیل دقیق بازارها، اطلاعات مالی و فهم عمیق از اهداف سرمایه‌گذاری و همچنین تحمل ریسک سرمایه‌گذاران است.

7. نرم‌افزارهای خدمات مالی (Financial Services Software)

در واقع این نرم‌افزارها، ابزارها و پلتفرم‌های مختلفی را جهت مدیریت مالی، پرداخت‌های آنلاین و تحلیل بازارهای مالی ارائه می‌نمایند.

نرم‌افزارهای خدمات مالی (Financial Services Software)

نرم‌افزارهای خدمات مالی (Financial Services Software) یکی دیگر از سرویس‌ها و راه‌حل‌های ولث‌تک است و به ابزارها و پلتفرم‌هایی اطلاق می‌شوند که جهت مدیریت مالی، پرداخت‌های الکترونیکی، تجزیه و تحلیل بازارهای مالی و همچنین ارائه انواع خدمات مالی ممورد استفاده قرار می‌گیرند. نرم‌افزارهای مذکور به سرمایه‌گذاران و اشخاص مختلف قابلیت دسترسی به خدمات مالی را به شکل آنلاین و سریع ارائه می‌دهند، که شامل موارد زیر است:

  • انواع پلتفرم‌ مدیریت مالی: در واقع این پلتفرم‌ها به اشخاص کمک می‌نمایند تا بودجه‌بندی، پیگیری هزینه‌ها، کنترل سرمایه و همچنین برنامه‌ریزی مالی را به راحتی صورت دهند.
  • پرداخت‌ الکترونیکی: نرم‌افزارهای مذکور برای افراد قابلیت پرداخت‌های آنلاین و الکترونیکی را فراهم می‌سازند.
  • نرم‌افزارهای کنترل بدهی و اعتبار: در حقیقت این ابزارها به عموم افراد کمک می‌نمایند تا بدهی‌ها و اعتبارات‌شان را به راحتی مدیریت نمایند.
  • انواع پلتفرم‌ معاملاتی: این پلتفرم‌ها برای سرمایه‌گذاران قابلیت معامله در بازارهای مالی را به طور آنلاین و سریع فراهم می‌سازند.
  • نرم‌افزارهای مختلف تجزیه‌وتحلیل بازار: این نوع از ابزارها به واسطه استفاده از داده‌های بازار، تحلیل‌های فنی و بنیادی را ارائه می‌نمایند.
  • سیستم‌های کنترل ریسک: نرم‌افزارهای مذکور به سرمایه‌گذاران کمک می‌نمایند تا ریسک‌های مالی‌شان را خیلی راحت ارزیابی و مدیریت نمایند.
  • انواع نرم‌افزارهای ارتقا بهره‌وری مالی: ابزارهای مذکور به سرمایه‌گذاران کمک می‌نمایند تا بهره‌وری سرمایه‌گذاری‌شان را به سادگی افزایش دهند.

همچنین مطالعه نمایید: کیف پول الکترونیکی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

پیش‌بینی آینده ولث‌تک (Wealth Tech)

به طور کلی پیش‌بینی آینده ولث‌تک (Wealth Tech)، بر اساس رشد همه روزه فناوری‌ها و نوآوری‌های مالی، به صورتی چشمگیر روشن و هیجان‌انگیز است. چراکه این حوزه به واسطه استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا نظیر هوش مصنوعی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ابرمحاسبات و زنجیره‌بلوک و دیگر قابلیت‌ها در بهبود فرآیندهای مالی، افزایش دسترسی به خدمات مالی و بهره‌وری سرمایه‌گذاری نقش بسزایی دارد.

در آینده‌ای نه چندان دور، ربات‌های مشاور و پلتفرم‌های خدمات مالی با بهره‌مندی از هوش مصنوعی، بسیار قدرتمند‌تر و دقیق‌تر می‌شوند که به سرمایه‌گذاران کمک می‌نمایند تا تصمیمات مالی بهتری را اتخاذ نمایند. علاوه بر این، بازنشستگی رباتیک و دیگر ابزارهای مدیریت سبد سهام با توجه به ارتقا آگاهی و توانایی‌های ماشینی بسیار بهبود می‌یابد.

با تمام این اوصاف، پیشرفت‌های مذکور به مدیریت دقیق ریسک‌ها و مشکلات امنیتی نیازمند هستند. همچنین، تاثیرات اجتماعی و اقتصادی تکنولوژی‌های جدید در جامعه و بازارهای مالی هم نیاز به مطالعه و بررسی دقیقی دارند.

در کل می‌توان چنین اذعان کرد که آینده ولث‌تک با توجه به تحولات سریع حوزه تکنولوژی و مالی، هنوز هم قابل پیش‌بینی است؛ ولی به نظر می‌آید که این حوزه به صورتی توانمندی‌ها را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد که با گذشت زمان بهبود و تغییرات زیادی پیدا می‌کند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با API های پرداخت یار‌ی

کلام آخر

فناوری ولث‌تک (WealthTech) در واقع یکی از محبوب‌ترین شاخه‌های فین‌تک محسوب می‌شود که از بسیاری جهات، روش‌های مدیریت ثروت را تا حد چشمیگری متحول ساخته است. در اصل ولث‌ تک باعث پیدایش نسلی نوین از شرکت‌های فناوری مالی شد که روش‌های دیجیتالی را جهت ایجاد تحول در سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی ایجاد نمودند و فرصت‌هایی تازه را با خود برای بازارها به ارمغان می‌آورند. در این مقاله از بلاگ نوین پال به معرفی و بررسی ماهیت ولث‌تک و و کاربردهای آن در حوزه مالی پرداختیم.

امیدواریم که مقاله معرفی ولث‌‌تک (WealthTech) و کاربردهای آن برای شما مخاطبان محترم نوین‌پال مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه ولث‌تک با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید