کیف پول الکترونیکی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
کیف پول الکترونیکی

امروزه به واسطه فراگیر شدن اینترنت در خرید و پرداخت‌های آنلاین طی چند سال اخیر، استفاده از کیف پول دیجیتال بسیار طرفدار پیدا کرده است. در این مقاله از بلاگ نوین پال قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که کیف پول الکترونیکی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

کیف پول دیجیتال به یک دستگاه الکترونیکی یا سرویسی آنلاین اطلاق می‌شود که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تراکنش الکترونیکی خود را هنگام خرید محصول از فروشگاه آنلاین با کامپیوتر یا گوشی هوشمند به راحتی صورت دهند. در واقع حساب بانکی شخصی افراد، به کیف پول الکترونیکی متصل می‌شود. به زبانی ساده‌تر ماهیت و کاربرد کیف پول الکترونیکی یا همان کیف پول دیجیتال درست مانند کیف پول سنتی است با این تفاوت که جهت نگهداری پول دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنانچه مایلید تا بیشتر با ماهیت کاربردی کیف پول الکترونیکی آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

[post-content]

همچنین مطالعه نمایید: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

کیف پول الکترونیکی چیست؟

کیف پول الکترونیکی چیست؟

کیف پول دیجیتال یا همان کیف پول الکترونیکی یک سرویس تراکنش مالی به شمار می‌رود که بر روی گوشی هوشمند یا سیستم کامپیوتر نصب و اجرا می‌شود. در واقع کیف پول دیجیتال کلیه اطلاعات پرداخت و رمزهای عبور کاربر را به طور ایمن ذخیره می‌نماید. این برنامه مانند کارت‌های بانکی به کاربران امکان می‌دهد تا در زمان خرید آنلاین از موجودی آن استفاده نمایند. به طور کلی با کیف پول الکترونیکی می‌توانیم تراکنش‌های آنلاین نظیر خرید شارژ یا بسته اینترنتی، پرداخت قبوض و مواردی مشابه را با موبایل یا کامپیوتر به راحتی انجام دهیم.

انواع کیف پول‌های دیجیتال

به طور کلی کیف پول‌های الکترونیکی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  • کیف پول‌ دیجیتال بسته

در کشور ایران به طور معمول این نوع از خدمات در قالب کارت‌ هدیه ارائه می‌گردد که مبلغی از پیش تعیین شده در آن‌ها وجود دارد. از شرکت‌های مشهور در جهان که کیف پول بسته به کاربران ارائه می‌دهند می‌توان به فلیپ‌کارت (Flipkart)، میک مای تریپ (Makemytrip) و پلتفرم محبوب بلیط سرگرمی هند Bookmyshow اشاره کرد.

  • کیف پول‌ دیجیتال نیمه بسته

برای این نوع از کیف پول‌ها بانک مرکزی باید مجوز را صادر نماید. نمونه‌ این کیف در ایران، اپلیکیشن‌هایی هستند که ما می‌توانیم در آن‌ها حساب کاربری را به واسطه کارت‌های بانکی شارژ نماییم و موقع خریدها از آن استفاده کنیم. از نمونه‌های جهانی کیف پول‌های نیمه بسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. Paytm Wallet
  2. فری شارژ ولت (Freecharge Wallet)
  3. کیف پول Citrus Pay
  4. ونمو (venmo)
  • کیف پول‌ دیجیتال باز

در واقع این نوع از کیف پول‌ها، تنها از طریق بانک‌ها یا طرف قرارداد آن‌ها صادر می‌شود. از این کیف پول‌ دیجیتال می‌توانیم در کلیه تراکنش‌ها استفاده نماییم و علاوه بر این از دستگاه‌های خودپرداز وجه دریافت کنیم. البته کیف‌ دیجیتال باز هنوز در ایران، همچنان در مراحل آزمایشی قرار دارد.

همچنین مطالعه نمایید: پرداخت اعتباری یا BNPL چیست؟ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین چگونه است؟

مزایای کیف پول‌ دیجیتال

مزایای کیف پول‌ دیجیتال

بهره‌مندی از کیف پول‌ دیجیتال به جای استفاده‌ از کارت یا حساب بانکی مزایایی زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • افزایش سطح امنیت حساب

شاید بارزترین تهدید امنیتی در موضوع استفاده از کارت‌های بانکی در پرداخت‌های روزمره، به خطر افتادن موجودی حساب بانکی باشد. زمانی که ما از اطلاعات کارت بانکی خود جهت پرداخت آنلاین استفاده می‌نماییم، کلید دسترسی به کلیه موجودی حساب را در اختیار شخص فروشنده قرار می‌دهیم. به واسطه جایگزینی کیف پول الکترونیکی به جای کارت بانکی، موقع خرید از فروشگاه دیگر نگرانی بابت دسترسی غیر مجاز به موجودی حساب‌مان را نداریم و تنها مبلغ شارژ شده در کیف پول قرار می‌گیرد.

  • سهولت در پرداخت

با کارت بانکی در روش پرداخت آنلاین، برای هر خرید باید مشخصات کامل کارت را وارد نماییم که فرایندی زمان‌بر و شاید خسته کننده باشد. اما با کیف پول دیجیتال به راحتی و تنها با اسکن کد QR روی باجه‌ فروشگاه محلی یا کد نمایشی در درگاه پرداخت فروشگاه آنلاین می‌توانیم وجه تراکنش را بدون نیازی به حساب بانکی پرداخت نماییم. امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند از امکان پرداخت NFC پشتیبانی می‌نمایند که کار با کیف پول دیجیتال بسیار ساده‌تر از گذشته می‌کند. در واقع با فعال‌سازی NFC روی کیف پول دیجیتال تنها کافیست تا موبایل خودمان را در جوار ماژول نصب شده پایانه‌ پرداخت فروشگاه قرار دهیم تا پرداخت وجه به راحتی صورت پذیرد.

  • اتصال چندین حساب به یک کیف پول الکترونیکی

ما فقط با داشتن یک کیف پول دیجیتال می‌توانیم موجودی آن را به واسطه چند کارت بانکی دیگر به راحتی شارژ نماییم. به موجب این امر کیف پول دیجیتال دیگر به یک کارت بانکی محدود و وابسته نمی‌شود با مشکلات شارژ نمودن کیف مواجه نخواهیم شد.

همچنین مطالعه نمایید: نئو بانک چیست؟

معایب کیف پول الکترونیکی

به طور کلی کیف پول دیجیتال درست مانند دیگر ابزارهای مالی علاوه بر مزایا، از معایبی هم برخوردار است که عبارتند از:

  • چنانچه شرکت ارائه دهنده کیف پول الکترونیکی از اعتبار و سابقه مشخصی برخوردار نباشد، استفاده از آن رسیک بالای خواهد داشت.
  • در صورت دسترسی افرادی دیگر به تلفن همراه ما چنانچه از رمز عبور نامناسب برخوردار باشیم، امکان سوءاستفاده وجود دارد.
  • اطلاعات ما به صورت ایمن و منظم پشتیبان‌گیری نمی‌شود.

علاوه بر موارد مذکور در برخی از این کیف پول‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • برنامه‌هایی نظیر Venmo یا Zelle تنها از پرداخت‌های درون ­برنامه‌ای پشتیبانی می‌نمایند و ما نمی‌توانیم از اکانت Venmo خود به اکانت Zelle شخصی دیگر واریز وجه را صورت دهیم.
  • ما تنها به واسطه موبایل همراه‌ خود به این اطلاعات دسترسی داریم و چنانچه به هر علت امکان استفاده از گوشی همراه یا اینترنت را نداشته باشیم، کاری از پیش نخواهد رفت.
  • شاید ما قصد خرید از یک فروشگاه‌ یا کسب‌وکار محلی­ را داشته باشیم که به این فناوری مجهز نیست و همین امر انتقال پول را با مشکل مواجه خواهد کرد.

البته مشکلات مذکور با فراگیر شدن کیف پول‌ دیجیتال طی سال‌های آینده به صورت خودکار برطرف می‌شوند.

کیف پول‌های دیجیتال رایج دنیا

کیف پول‌های دیجیتال رایج دنیا

کیف پول الکترونیکی به واسطه حساب بانکی قابلیت شارژ دارد. در واقع با بهره‌مندی از این کیف پول، دیگر جهت ارسال یا دریافت پول، به کارت بانکی نیازی نداریم. ما می‌توانیم با استفاده از این کیف پول‌ها به راحتی عملیات واریز یا برداشت وجه را صورت دهیم و موجودی درون آن را مدیریت نماییم. امروزه استفاده از اپلیکیشن‌های کیف پول دیجیتال در تمامی نقاط دنیا گسترش پیدا کرده است. در این بین شرکت‌های معتبری در سطح جهان اپلیکیشن‌هایی در اختیار کاربران قرار داده‌اند که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  • گوگل پی (Google Pay)

اولین‌بار سال 2011 میلادی به صورت محدود توسط شرکت گوگل، تحت عنوان Google Wallet عرضه گردید که سپس به Google Pay تغییر نام پیدا کرد. کیف پول گوگل پی به تکنولوژی NFC مجهز شده و تنها روی تلفن‌های همراهی که از این تکنولوژی برخوردار هستند، قابل اجراست.

  • اپل پی (Apple Pay)

در سال 2014 میلادی بعد از گوگل، شرکت اپل هم از اپلیکیشن کیف پول بانکی خود تحت عنوان Apple Pay رونمایی کرد که از گوشی هوشمند ساخت کمپانی اپل پشتیبانی می‌نماید. نحوه عملکرد کیف پول دیجیتال Apple Pay هم درست مانند کیف پول گوگل بوده و تنها برای خریدها به واسطه دستگاه‌های NFC امکان پذیر است.

  • سامسونگ پی (Samsung Pay)

در سپتامبر سال 2015 میلادی شرکت سامسونگ هم از کیف پول بانکی الکترونیکی تحت عنوان Samsung Pay یا Loop Pay رونمایی کرد. روش کار اپلیکیشن کیف پول سامسونگ هم درست مانند کیف پول گوگل و اپل بوده با این تفاوت که این کیف پول به سیستم انتقال امن مغناطیسی (MST) مجهز شده است. در واقع تکنولوژی MST این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد تا خریدشان را از فروشگاه‌های فاقد سیستم NFC هم به راحتی صورت دهند.

  • کیف پول پی پال ( PayPal)

در قیاس با دیگر روش‌های پرداخت آنلاین، پی پال (PayPal) از نظر کاربران جایگاه ویژه‌ای دارد. با بهره‌مندی از سیستم پی پال ما می‌توانیم در تمامی نقاط جهان پرداخت آنلاین و در برخی از کشورها به صورت آفلاین را تجربه نماییم. ذکر این نکته ضرورت دارد که با کیف پول PayPal می‌توانیم تقریباً در کلیه فروشگاه‌های آنلاین برای پرداخت آنلاین با خریدهای اینترنتی استفاده نماییم.

علاوه بر موارد مذکور از دیگر کیف پول‌های دیجیتال رایج دنیا می‌توان به اسکریل (Skrill)، وبمانی (WebMoney) و پرفکت مانی (Perfect Money) هم اشاره کرد.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

چرا باید از کیف پول الکترونیکی استفاده نمود؟

نکته قابل تامل اینجاست که کارایی کیف‌ پول‌ دیجیتال تنها به نگه­داری پول محدود نمی‌شود. در واقع این کیف پول‌ها توانایی نگهداری گیفت­ کارت‌، کارت‌­ عضویت، کوپن‌، بلیط‌­ هواپیما، گواهینامه و کارت شناسایی را دارد و حتی در برخی از موارد به عنوان سوئیچ ماشین هم کاربرد دارند.

ما با بهره‌مندی از کیف پول الکترونیکی، می‌توانیم به راحتی پول خود را به صورتی امن نگه­داری نماییم و تراکنش­‌های مالی را صورت دهیم. همچنین به سوابق مالی خود به صورت مرتب و دقیق از طریق کامپیوتر یا گوشی همراه دسترسی داریم. علاوه بر موارد مذکور امکان ذخیره کلیه اطلاعات مالی یا مدارک شناسایی در یک کیف پول دیجیتال وجود دارد که کار ما را بسیار راحت می­‌نماید. از موارد بارز استفاده از این کیف ­پول‌ها باید به این نکته اشاره کرد که انجام تراکنش­‌ها برای ساکنین کشورهایی که درگاه‌­های بانکی بسته دارند، امکان پذیر می‌­شود.

آیا کیف پول الکترونیکی امنیت لازم را دارد؟

آیا کیف پول الکترونیکی امنیت لازم را دارد؟

در پاسخ به پرسش مذکور باید اذعان نماییم که امنیت این نوع از کیف پول‌ها در حفظ مدارک شناسایی و تمامی اطلاعات مالی به مراتب بیشتر از کیف­ پول‌ فیزیکی است. از سویی دیگر استفاده از کارت فیزیکی بانکی ربوده شده بسیار راحت‌تر از گذر از لایه‌های امنیتی گوشی همراه خواهد بود. در واقع  داده‌­ها در کیف پول الکترونیکی رمزگذاری و به صورت اختصاصی کدگذاری شده‌­اند و تنها توسط ما قابل دسترسی هستند. به موجب این امر کیف پول‌ دیجیتال امنیت بالایی دارد، اما در واقع انتخاب شرکت‌های ارائه دهنده معتبر، ایجاد رمز عبور امن و پشتیبان‌گیری منظم نقش مهمی در حفظ اطلاعات و دارایی ما خواهند داشت.

همچنین مطالعه نمایید: فین تک چیست؟ و چه کاربردی در امور مالی و پرداختی دارد؟

کیف پول پرداخت یار نوین پال

به طور کلی درآمد حاصل از تراکنش‌های ما به صورت خودکار و در سیکل‌های تسویه شاپرکی به حساب‌مان واریز می‌شوند، اما برخی از پذیرندگان ترجیح می‌دهند تا از خدمات کیف پول استفاده نمایند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

چنانچه به دنبال یک درگاه پرداخت برای کسب و کار اینترنتی خود هستید، پرداخت یار نوین پال با بروزرسانی و آپدیت منظم آماده ارائه خدمات به شما کاربران محترم است. نوین پال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی است که تمامی نیازهای پرداختی شما را به‌راحتی برطرف می‌نماید. از خدمات بارز نوین‌پال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جهت استفاده درگاه پرداخت، آشنایی با انواع خدمات یا دریافت مشاوره، شما می‌توانید به سایت پرداخت یار نوین پال مراجعه فرمایید.

کلام آخر

در این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی ماهیت کیف پول دیجیتال و کاربردهای آن در زندگی روزمره پرداختیم. در ادامه به مزایا و معایب کیف پول دیجیتال را مورد بررسی قرار دادیم و انواع کیف پول‌های الکترونیکی رایج را خدمت شما مخاطبان محترم معرفی نمودیم. کیف پول‌های دیجیتال ابزاری مفید جهت پرداخت‌های آنلاین هستند که معمولاً در قالب یک اپلیکیشن ارائه می‌شوند. در واقع کیف پول الکترونیکی نسخه‌های مجازی کارت‌ نقدی و اعتباری را به‌ صورت ایمن ذخیره می‌نماید و برای انجام پرداخت‌ دیگر نیازی به ورود اطلاعات کارت نداریم. در حقیقت امنیت بالا یکی از ویژگی‌های بارز کیف پول الکترونیکی محسوب می‌شود.

امیدواریم مقاله کیف پول الکترونیکی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در استفاده از کیف پول الکترونیکی را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید