آشنایی با شناسه یکتا حافظه مالیاتی و کاربرد آن

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
شناسه یکتا حافظه مالیاتی

شناسه یکتا حافظه مالیاتی یا همان شناسه یکتا، در واقع یک کد منحصربه‌فرد به شمار می‌رود که برای اشخاص حقیقی یا حقوقی اختصاص می‌یابد. در واقع این کد به منظور شناسایی دقیق و یکتا آن‌ها در سامانه امور مالیاتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله با هدف آشنایی با شناسه یکتا حافظه مالیاتی و کاربرد آن برای شما مخاطبان محترم نوین پال ارائه می‌شود.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای هر فرد یا شرکت به‌ طور یکتا تعریف شده و تحت عنوان نشانی مالیاتی الکترونیکی جهت ثبت اطلاعات مالیاتی و همچنین انجام امور مرتبط با مالیات استفاده می‌شود. در واقع مودیان امور مالیاتی جهت اینکه امکان ارسال صورت‌حساب در سامانه مودیان را داشته باشند، موظفند تا نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام نمایند. دریافت شناسه مذکور برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی بسیار ضرورت دارد و در صورت عدم دریافت آن مشمول جرایمی می‌شویم. به موجب این امر پس از تشکیل پرونده و دریافت گواهی امضای دیجیتال (CSR)، باید برای دریافت شناسه یکتا از درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی اقدام نماییم. ولی شاید از خود بپرسید که شناسه یکتاچیست و چه کاربردهایی دارد؟ چطور می‌توان شناسه یکتا حافظه مالیاتی را دریافت کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات در ادامه مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینتاکد مالیاتی نحوه فعال کردن آن

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتا حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتا حافظه مالیاتی (شناسه یکتا) یک کد 6 رقمی و منحصربه‌فرد است که برای هر حافظه مالیاتی اختصاص می‌یابد. در واقع این شناسه تحت عنوا شماره مشخص‌ کننده در سیستم مالیاتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای شخص یا شرکتی تعیین می‌گردد که وظیفه پرداخت مالیات را بر عهده دارد. در واقع این شناسه از اجزای تشکیل دهنده شماره مالیاتی محسوب می‌شود که پس از درخواست مشمولین قانون پایانه‌های فروشگاهی یا مودیان مالیاتی در کارپوشه تولید ارائه می‌شود.

به طور کلی 6 کاراکتر شناسه یکتا از اعداد و حروف انگلیسی تشکیل می‌شود که در ابتدای شماره تمام صورت‌حساب‌های الکترونیکی درج می‌گردد. همان‌طور که عنوان شد این کد برای هر مودی به صورت یکتا و غیر تکراری است که توسط سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود.

دلایل اهمیت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

حال که با ماهیت شناسه یکتا آشنا شدید، به دلایل اهمیت این کد می‌پردازیم که شامل موارد زیر است:

  • شفافیت و دقت در اطلاعات مالیاتی

به واسطه برخورداری از شناسه یکتا برای هر حافظه مالیاتی، تمامی اطلاعات مالیاتی به‌ طور دقیق‌تر و بدون کوچکترین اشتباه در سیستم به ثبت می‌رسد.

  • افزایش مانیتورینگ و نظارت مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور از شناسه یکتا جهت نظارت دقیق‌تر در پرداخت مالیات‌ها و همچنین کنترل تراکنش‌های مالیاتی بهره می‌برد.

  • بهبود ارتباط الکترونیکی

شناسه یکتا حافظه مالیاتی برای اشخاص و شرکت‌ها امکان تعامل الکترونیکی با سازمان امور مالیاتی و همچنین سامانه مؤدیان را فراهم نموده و به راحتی کلیه اطلاعات مالیاتی را ارسال و دریافت می‌نماید.

  • افرایش دقت در صورت‌حساب‌های الکترونیکی

شناسه یکتا به‌ طور معمول در صورت‌حساب‌های الکترونیکی تحت عنوان بخشی از شماره مالیاتی اشخاص یا شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا صورت‌حساب‌ها به شکلی درست صادر گردند.

علاوه بر موارد مذکور شناسه یکتا، به عنوان ابزاری مهم در مدیریت مالیاتی کشور به شمار می‌رود که در بهبود فرآیندهای مالیاتی و همچنین ارتباط میان اشخاص و سازمان امور مالیاتی کمکی شایان می‌نماید.

همچنین مطالعه نمایید: معافیت مالیاتی و مالیات استارت آپ ها

مراحل دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

در واقع مراحل دریافت شناسه یکتا شامل موارد زیر می‌شود:

1. دریافت فایل گواهی امضای الکترونیک (CSR)

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، نحستین مرحله جهت دریافت شناسه یکتا برخورداری از فایل گواهی امضای الکترونیکی (CSR) است. در اصل برای این کار می‌توانیم به واسطه نرم‌افزارهایی مخصوص نظیر سپیدار سیستم، فایل CSR را ایجاد نماییم. سپیدار سیستم این امکان را برای ما فراهم می‌سازد تا بدون نیاز به طی نمودن مراحل طولانی، بتوانیم فایل گواهی امضای الکترونیکی (CSR) تنها را در چند ثانیه تهیه کنیم.

برای این کار تنها کافیست تا فرم زیر را تکمیل نموده و اپلیکیشن تولید فایل CSR را دانلود و نصب کنیم. به واسطه اجرای نرم افزار نصب شده و همچنین تکمیل اطلاعات، فایل CSR ما تولید خواهد شد. در واقع پس از نصب و باز نمودن اپلیکیشن سپیدار سیستم با تصویر زیر روبرو می‌شویم.

دریافت فایل گواهی امضای الکترونیک (CSR)

2. ورود به در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور

برای این کار ابتدا وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir می‌شویم.

ورود به در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور

3. ورود به کارپوشه درسامانه مودیان و انتخاب پرونده مالیاتی

بعد از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی و روی گزینه ورود به کارپوشه کلیک می‌کنیم. سپس پرونده‌ مالیاتی که قصد داریم تا برای آن شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت نماییم را انتخاب می‌کنیم.

ورود به کارپوشه درسامانه مودیان و انتخاب پرونده مالیاتی

4. انتخاب پرونده مالیاتی برای دریافت شناسه یکتا

همان‌طور که در مطلب بالا اشاره شد، پس از ورد به کارپوشه نوبیت به انتخاب پرونده مالیاتی می‌رسد.

انتخاب پرونده مالیاتی برای دریافت شناسه یکتا

در این صفحه، لیست پرونده‌های مالیاتی متعلق به ما نمایش داده می‌شود. حال باید پرونده‌ مدنظرمان را جهت دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی انتخاب کنیم.

5. ایجاد دسترسی به شناسه‌های یکتا

در صفحه پرونده مالیاتی، باید روی شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی مطابق تصویر زیر در سمت راست صفحه کلیک نماییم. پس از آن در سمت چپ صفحه باید روی دکمه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی کلیک کنیم.

ایجاد دسترسی به شناسه‌های یکتا

6. انتخاب نمودن نحوه ارسال صورت‌حساب الکترونیک

مطابق تصویر زیر در این مرحله، باید تعیین نماییم که از کدام روش جهت ارسال صورت‌حساب الکترونیکی استفاده می‌کنیم. ما می‌توانیم روش مدنظرمان را به صورت دلخواه بر اساس گزینه‌های پیشنهادی انتخاب کنیم.

انتخاب نمودن نحوه ارسال صورت‌حساب الکترونیک

7. بارگذاری نمودن فایل کلید عمومی (Public key)

در این مرحله، فایل کلید عمومی (Public key) که پیش‌تر به واسطه نرم‌افزار مورد استفاده خودمان تولید نموده‌ایم را از رایانه خود انتخاب و سپس بارگذاری می‌نماییم.

بارگذاری نمودن فایل کلید عمومی (Public key)

8. تکمیل اطلاعات درخواست شده

در این مرحله اطلاعات مربوط به حافظه مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی چنانچه وجود داشته باشن، را باید در فرم مشخص نماییم.

9. دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

در انتها هم شناسه یکتای حافظه مالیاتی ما مطابق عکس زیر نمایش داده می‌شود.

دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

در واقع ما به واسطه طی نمودن مراحل مذکور می‌توانیم شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت به راحتی دریافت نماییم و از آن جهت ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان بهره‌مند شویم.

همچنین مطالعه نمایید: محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲

غیر فعال نمودن شناسه یکتای حافظه مالیاتی

حال که با مراحل دریافت شناسه یکتا آشنا شدید، در این بخش از مقاله به نحوه غیر فعال‌سازی این کد می‌پردازیم. به طور کلی جهت غیرفعال‌سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی در هر ردیف به واسطه کلیک بر روی آیکون X شناسه یکتای حافظه مالیاتی غیر فعال خواهد شد. در واقع با غير فعال نمودن شناسه یکتا، شناسه مدنظرمان از پرونده مودی حذف نخواهد شد و به مودی دیگری هم تخصيص داده نمی‌شود. در حقیقت با درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی جدید، شناسه غیر فعال شده دوباره برای فعال می‌گردد.

غیر فعال نمودن شناسه یکتای حافظه مالیاتی

نکات مهم در غیرفعال‌سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی

همان‌طور مشخص است غیرفعال‌سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی چندان مهم کار دشواری نیست، اما در همین راستا نکت مهمی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • اگر شناسه یکتا حافظه مالیاتی توسط شرکت معتمد پشتیبانی گردد، در واقع غیر فعال‌سازی شناسه آن درست مانند حذف شرکت مذکور صورت می‌پذیرد.
  • چنانچه شناسه یکتا توسط مودی پشتیبانی گردد به واسطه انخاب گزینه حذف عملیات غیر فعال‌سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی صورت می‌پذیرد.
  • با غیر فعال‌سازی شناسه یکتا، ابزار پرداختی که به آن متص است برای شناسه یکتای حافظه مالیاتی دیگری اتصال می‌یابند تا فعال باشند.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

کاربردهای شناسه یکتا حافظه مالیاتی

در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با کاربردهای شناسه یکتای حافظه مالیاتی بیشتر آشنا نماییم. در واقع شناسه یکتا مالیاتی ابزاری بسیار مهم در فرآیندهای مالیاتی کشور محسوب می‌شود که از کاربردهای متعددی برخوردار است. به طور کلی اهمیت این شناسه در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • صدور صورت‌حساب الکترونیک

از شناسه یکتا حافظه مالیاتی در واقع به‌ عنوان بخشی مهم از شماره مالیاتی در صورت‌حساب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

  • ثبت و پایش اطلاعات مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور از شناسه یکتا جهت ثبت و پایش اطلاعات مالیاتی اشخاص و شرکت‌ها بهره می‌برد. در حقیقت این اطلاعاتی نظیر درآمدها، معافیت‌ها و مالیات‌های پرداختی را در سامانه‌های مالیاتی ذخیره و کنترل می‌نماید.

  • کاهش انواع تخلفات مالیاتی

شناسه یکتا برای سازمان امور مالیاتی کشور، امکان مانیتورینگ دقیق‌تر و کنترل مطلوب‌تر در مورد پرداخت مالیات‌ها را فراهم می‌سازد. در واقع این امر در شناسایی انواع تخلفات مالیاتی و همچنین جلوگیری از آن‌ها کمکی شایان می‌نماید.

  • تعامل الکترونیکی

همان‌طور که در بحش دلایل اهمیت شناسه یکتا حافظه مالیاتی این مقاله اشاره شد، کد مذکور برای اشخاص و شرکت‌ها امکان ارتباط الکترونیکی با سازمان امور مالیاتی کشور و سامانه‌های مرتبط مثل سامانه مؤدیان را فراهم می‌سازد. در واقع این تعامل و ارتباطات الکترونیکی، در افزایش سرعت و دقت امور معاملات مالیاتی نقش بسزایی دارد.

به طور کلی، شناسه یکتا حافظه مالیاتی در بهبود و سهولت فرآیندهای مالیاتی کشور بسیار حائز اهمیت است که از مزایای بسیاری در مدیریت مالیاتی و تسهیل ارتباط بین مالیات‌داران و سازمان امور مالیاتی کشور برخوردار است.

چه اشخاصی ملزم به دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی هستند؟

چه اشخاصی ملزم به دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی هستند؟

به طور کلی اشخاصی که ملزم به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی هستند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مؤدیان امور مالیاتی: اشخاص حقوقی که مدیریت و ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان در امور مختلف مالیاتی را بر عهده دارند.
  • انواع کسب‌وکارهای الکترونیکی: اشخاصی که در امور مختلف نظیر فروشگاه‌های آنلاین، خدمات اینترنتی و دیگر کسب‌وکارهای مشابه صورت‌حساب‌ الکترونیکی صادر می‌نمایند.

به طور کلی افراد ملزم به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و همچنین صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان، موظف به دریافت این شناسه هستند. در حقیقت، دریافت شناسه یکتا برای انجام تعهدات مالیاتی و تعامل با سازمان امور مالیاتی بسیار ضرورت دارد و عدم دریافت آن شاید مشمول جرایم مالیاتی را در پی داشته باشد.

تفاوت‌ شناسه یکتا حافظه مالیاتی با شناسه منحصر به فرد مالیاتی

حال که با ماهیت کلی شناسه یکتا و کاربردهایش آشنا شده‌اید، در این بخش از مقاله به تفاوت آن با شناسه منحصر به فرد مالیاتی می‌پردازیم. به طور کلی تفاوت‌ بارز شناسه یکتا حافظه مالیاتی با شناسه منحصربه‌فرد مالیاتی در مورد زیر حلاصه می‌شود:

  • شناسه‌ منحصر به فرد مالیاتی در واقع شامل 22 کاراکتر است که در پایانه فروشگاهی به شکل یکتا تولید و برای هر صورت‌حساب ایجاد می‌شود. اما شناسه یکتا از اجزای شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی محسوب می‌شود که به واسطه آن‌ سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند به راحتی تشخیص دهد که صورت‌حساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر گردیده است.
  • تعداد کارترهای شناسه‌ منحصر به فرد مالیاتی 22 عدد است، در حالی که شناسه یکتا حافظه مالیاتی تنها 6 کارکتر دارد.

علاوه بر موارد مذکور، شناسه منحصربه‌فرد مالیاتی به‌ طور یکتا برای هر پرونده مالیاتی اختصاص می‌یابد؛ این در حالی است که از شناسه یکتای حافظه مالیاتی تحت عنوان یک کد تشخیصی جهت شناسایی صورت‌حساب‌های الکترونیکی و مؤدیان استفاده می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: پرداخت یار کیست؟ تفاوت‌های پرداخت یاری و پرداخت سازی کدامند؟

منظور از شناسه کالا و خدمات چیست؟

در واقع پس از دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی، باید نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمات خود اقدام نماییم. البته این شناسه به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور، عموم مودیان تنها باید شناسه عمومی را دریافت نمایند. شناسه عمومی کالا و خدمات همان‌طور که از نماش مشخص است، یک کد منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که برای دسته‌ای از کالاها یا خدمات اختصاص می‌یابد.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات

چنانچه قصد دریافت شناسه کالا و خدمات را از سایت سازمان امور مالیاتی کشور داریم ابتدا باید به آدرس اینترنتی stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنیم. پس از ورود به سایت با تصویر زیر روبرو می‌شویم.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات

در صفحه بالا باید انتخاب کنیم که به فایل شناسه کالا یا خدمات را نیاز داریم و همچنین فرمت فایل دریافتی را تعیین نماییم. بعد از ورود کلمه امنیتی می‌توانیم فایل مدنظرمان را دانلود کنیم. چنانچه در فایلی که از سایت سازمان امور مالیاتی دریافت می‌کنیم، نتوانستیم شناسه کالا یا خدمت مورد نیازتان را بیابیم، باید به سامانه جامعه تجارت رجوع نماییم و نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمات در آنجام اقدام کنیم.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه جامعه تجارت

همان‌طور که در مطالب بالا اذعان شد، هنگامی که شناسه کالا و خدمات ما در فایل ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی وجود نداشته باشد، باید جهت دریافت شناسه به سامانه جامعه تجارت مراجعه نماییم. جهت ورود به این سامانه روی لینک درج شده https://www.ntsw.ir/ باید کلیک نماییم:

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات از سامانه جامعه تجارت

پس از ورود به سامانه جامعه تجارت ابتدا باید ثبت‌نام نماییم و با نام کاربری و رمز عبور وارد حساب کاربری خودمان شویم. سپس، شناسه کالا یا خدمتی که در نظرمان را که وجود دارد را باید ایجاد نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: مزایای درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب‌وکارها

کلام آخر

برخورداری شناسه یکتا جهت ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان بسیار حائز اهمیت است، چراکه این شناسه در صدور و مدیریت صورت‌حساب‌ها برای سازمان امور مالیاتی کشور ضرورت دارد. در این مقاله از بلاگ نوین پال سعی نمودیم تا کلیه ابهامات و سوالات شما مخاطبان محترم را پیرامون شناسه یکتا حافظه مالیاتی از بین ببریم و همچنین به نحوه دریافت آن را به صورت واضح ببپردازیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با شناسه یکتا حافظه مالیاتی و کاربرد آن برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از شناسه یکتا حافظه مالیاتی را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید