آشنایی با سوشال مدیا مارکتینگ و نقش آن در موفقیت کسب و کارها

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
سوشال مدیا مارکتینگ

سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید اذعان نماییم که اصطلاح مذکور به بخشی از دیجیتال مارکتینگ اشاره دارد که شامل ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوا روی شبکه‌های اجتماعی به منظور افزایش تعامل با مخاطبان است. برای آشنایی با سوشال مدیا مارکتینگ و نقش آن در موفقیت کسب و کارها با ما تا انتهای این مقاله از بلاگ نوین پال همراه باشید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید آیا می‌دانستید شبکه‌های اجتماعی بزرگترین و سریع‌ترین ترند تاریخ بشر محسوب می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی (سوشال مدیا)، به واسطه بستر اینترنت توانسته‌اند عموم مردم جهان را به خود درگیر نمایند. بر اساس آمار از هر چهار انسان بر کره زمین، یک نفر به فیسبوک یا همان متا (Meta) دارد! بنا به تعبیری می‌توان این شبکه اجتماعی پرمخاطب را به کشوری مستقل برشمرد که در حقیقت یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است. غیر از فیسبوک، پلتفرم اینستاگرام (Instagram) نیز در وضعیتی مشابه است و کم‌کم، شبکه‌های اجتماعی در آینده‌ای نه چندان دور بر جهان ما حکمرانی می‌نمایند. با توجه به نکات مذکور نباید نقش سوشال مدیا را در مبحث مارکتینگ نادیده گرفت. در مقاله پیش رو قصد داریم تا به ماهیت سوشال مدیا مارکتینگ بپردازیم و مزایای آن را برای کسب‌وکارها مورد بررسی قرار دهیم.

[post-content]

سوشال مدیا چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، برای آن دسته از مخاطبانی که چندان با ماهیت سوشال مدیا (Social Media) یا همان شبکه‌های اجتماعی (Social media channels) آشنایی ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه می‌گردد.

به طور کلی شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های اجتماعی (Social media) فناوری‌های رایانه‌ای به شمار می‌آیند که ایجاد یا اشتراک اطلاعات، ایده‌ها، علایق شغلی و دیگر اشکال گفتگوها را به واسطه جوامع و شبکه‌های مجازی، در بسترهایی نظیر وب و تلفن همراه تسهیل می‌نمایند.

در واقع سوشال مدیا برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که روی پایه‌های ایدئولوژیک و فناوری وب 2٫0، برای کاربران امکان ایجاد و تبادل تولید محتوا را فراهم می‌سازند. رسانه‌های اجتماعی روی بسیاری از اشکال مختلف، منجمله؛ تالار گفتگو، وبلاگ‌، وبلاگ اجتماعی، میکروبلاگ‌، ویکی‌، پادکست‌، عکس‌ یا تصویر، ویدئو، در قالب نوعی امتیاز بر اساس مشارکت اجتماعی، به شمار می‌روند.

انواع سوشال مدیا

شاید برای شما این سوال پیش آید که انواع سوشال مدیا کدامند؟ کدام یک از آن‌ها در بیزینس کاربردی‌تر است؟ در حال حاضر انواع رسانه‌های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما مبدل شده‌اند که برای کاربران در هر نقطه‌ای از جهان این امکان را فراهم می‌نماید تا فقطبه واسطه یک گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت، به طیفی وسیع از اطلاعات به راحتی دسترسی داشته باشند. شایان ذکر است که هر یک از رسانه‌های اجتماعی با توجه به ویژگی‌های خاص‌شان؛ فرصت‌های مختلفی را در جذب انواع مخاطبان ارائه نموده‌اند.

به صورت کلی برخی از انواع آن‌ها نظیر مثل واتس‌اپ (WhatsApp) و تلگرام (Telegram) تحت عنوان پیام‌رسان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ نوعی دیگر پلتفرم‌های مبتنی بر پروفایل مثل اینستاگرام (Instagram) و فیس‌بوک هستند. در این بین برخی نهم بیشتر جهت اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو مانند پینترست (Pinterest) و یوتیوب (YouTube) کاربرد دارند. دیگر انواع سوشال مدیا عبارتند از:

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با لینکدین مارکتینگ و نقش آن در بازاریابی

سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing)

سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing)

سوشیال مدیا مارکتینگ یا همان سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) به معنای تولید محتوا با هدف تبلیغ و توزیع کسب‌وکار و محصول در انواع پلتفرم‌ شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، ویمئو و دیگر موارد مشابه است. در حقیقت محتوای منحصربه‌فردمان باید برای هر پلتفرم به طور اختصاصی تهیه گردد و به ما کمک نماید تا نرخ تبدیل و آگاهی بخشی خودمان را افزایش دهیم.

همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان شد، سوشیال مدیا مارکتینگ به عنوان بخشی از دیجیتال مارکتینگ، مواردی چون ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوا روی انواع شبکه‌های اجتماعی با هدف جلب توجه مخاطبان برای دریافت تعامل بیشتر و دستیابی به اهداف بازاریابی اطلاق می‌شود.

به واسطه ظهور فیس‌بوک در تاریخ 4 فوریه سال 2004 عصری جدید در بازارابی پیدا شد. البته هر چند که فیس‌بوک آغازگر صنعت بازاریابی اینترنتی محسوب نمی‌شود، ولی زمانی که آغاز به فعالیت بازاریابی آنلاین نمود مفهومی جدیدتر از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را از آن خود کرد.

هم اکنون به واسطه پیشرفت‌های روزافزون بازاریابی اینترنتی، اکثریت شرکت‌ها قادرند تا بدون صرف هزینه‌های هنگفت و تنها با ایجاد یک اکانت به فعالیت‌های تبلیغاتی در راستای اهداف مارکتینگ خود اقدام نمایند.

سوشال مدیا مارکتینگ یا همان SMM مخفف عبارت Social Media Marketing غیر از تبلیغات و فروش بیشتر، توانایی ابزاری در جلب ترافیک و توجه به سمت وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین ما را دارد. ذکر این نکته ضرورت دارد که فرآیند سوشال مدیا مارکتینگ اغلب بر تولید محتوای مفید و جذاب متمرکز است هر چه استمرار ما در این موضوع بیشتر باشد، اعتبار کسب‌وکارمان افزایش می‌یابد.

در خلل رسانه‌های اجتماعی (SMM) لازم است تا مخاطبان را درست بشناسیم و طبق نیازها و دغدغه‌های آن‌ها محتوا تولید کنیم و تعامل بر قرار نماییم تا با برندتان مشارکت داشته باشند. به طور کلی استراتژی ما در فعالیت با هر شبکه اجتماعی باید تفاوت داشته باشد تا بتوانیم به اهداف‌مان دست یابیم.

تاریخچه سوشال مارکتینگ (Social Marketing)

پیش از اینکه رسانه‌های اجتماعی تمامی زندگی مردم را درگیر خودشان نمایند، بازاریابان بر این فکر بودند که این ترند خیلی زود نابود خواهد شد. ولی به واسطه ظهور فیس بوک در تاریخ 4 فوریه سال 2004، این پلتفرم‌ مبتنی بر پروفایل خیلی زود مورد توجه و استقبال عموم مردم قرار گرفت و بدین طریق استراتژی‌ بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی گسترش یافت.

در واقع طی سال‌های 1970 تا 1980 شبکه‌های اجتماعی تنها به صورت سایت‌های دوست‌یابی خلاصه می‌شد، ولی در خلل تاریخ 1995 تا 2002 و مبدل شدن اینترنت به ابزاری در راستای بازاریابی، موتورهای جستجوی گوگل و یاهو و MSN هم تغییر یافتند. با گذشت زمان بازاریاب‌ها و ارزش بازاریابی محتوا و همچنین بازاریابی درونگرا  یا همان اینباند مارکتینگ (Inbound Marketing) بهتر درک شد.

طی سال‌های 2003 و 2004 که فیس‌بوک، لیندکدین و مای‌اِسپِیس پدیدار شدند، خیلی زود کاربران حوزه اینترنت به آن‌ها اقبال زیادی نشان دادند. در سال‌های بعدی هم مشتریان و کاربران باهم در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌نمودند تاجایی که 90 درصد مدیران مارکتینگ در حال حاضر از شبکه‌های اجتماعی جهت پیش برد اهداف بازاریابی بهره می‌برند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

سوشال مدیا مارکتر کیست؟

حال که تا این بخش از مقاله با مفهوم سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) آشنایی لازم را پیدا کرده‌اید،  در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که سوشال مدیا مارکتر کیست؟

در حال حاضر ما شاهد حضور اشخاصی تحت عنوان شغلی سوشال مدیا مارکتر یا همان بازاریاب شبکه های اجتماعی هستیم. این افراد  به واسطه فراگیری اصول بازاریابی آنلاین کنار قابلیت‌ها و استراتژی‌های هر شبکه اجتماعی به فعالیت مشغولند. در این میان اشخاصی مثل اینستاگرام مارکترها هم وجود دارند که به طور تخصصی روی یک شبکه اجتماعی متمرکز هستند. در حقیقت افراد مذکور به شکلی تخصصی روی پلفرم اینستاگرام تمرکز دارند و به خوبی سلیقه کاربران آن را می‌شناسند.

به صورت کلی فراگیری سوشال مدیا مارکتینگ نوعی سرمایه‌گذاری هوشمندانه به حساب می‌آید. ما به واسطه یادگیری سوشال مدیا مارکتینگ می‌توانیم برای رشد و توسعه کسب‌وکارمان فعالیت نماییم و همچنین به عنوان بازاریاب شبکه‌های اجتماعی در برندهای مختلف و سازمان‌ها به فعالیت مشغول شویم.

وظایف سوشیال مدیا مارکتر حرفه‌ای چیست؟

با توجه به اینکه یک سازمان تا چه حد بزرگ است، وظایف سوشال میدیا مارکتر حرفه‌ای هم متفاوت است. در کل می‌توان چنین اذعان کرد که وظایف هر سوشیال مدیا مارکتر به موارد مهم زیر خلاصه می‌گردد:

  • آشنایی کار با کلیه کانال‌‍‌های سوشال مدیا و بتواند در هر کدام فعالیت مربوط به خود آن کانال را از سر گیرد.
  • استراتژی‌های منحصر به هر شبکه اجتماعی را طراحی و اجرا نماید و هر کدام را متناسب با توجه به اهداف سازمان برنامه‌ریزی کند.
  • آشنایی با کمپین‌های مختلف مربوط به هر شبکه اجتماعی و توانایی طراحی و اجرای آن
  • به واسطه ابزارهای تحلیلی این توانایی را داشته باشد تا استراتژی‌های مختلف را تست، اندازه‌‌گیری و گزارش‌دهی نماید.
  • محتوای سوشال شامل متن، تصویر یا ویدیو ایجاد نماید.
  • برای هر شبکه اجتماعی، تقویم محتوایی به صورت مجزا ایجاد کند.
  • بتواند همه پست‌های هر پلتفرم را به راحتی ویرایش یا تایید نماید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی درستی داشته باشد.
  • با فالوورهای برند و طرفداران هر شبکه تعامل داشته باشد و آن‌ها را به مشارکت ترغیب نماید.
  • به واسطه بهره‌مندی از ابزارهایی مناسب صدای مشتریان را بشنود و هر شبکه را به درستی مورد بررسی قرار دهد.
  • در مورد ترندهای روز جها، همواره به روز باشد و با ابزارهای نوین در حوزه شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی، تکنولوژی و تبلیغات آشنایی لازم را داشته باشد.
  • بر قرار تعامل دوطرفه با سایر برندها، شرکت‌های حاضر در شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها
  • در مواقع اضطراری بتواند پیشنهاداتی کارساز دهد و مدیریت سوشال میدیا را به شکلی درست پیش برد.

همچنین مطالعه نمایید: استراتژی ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در کسب و کار

تفاوت‌های دیجیتال مارکتینگ با سوشال مدیا مارکتینگ

تفاوت‌های دیجیتال مارکتینگ با سوشال مدیا مارکتینگ

با توجه به مطالب عنوان شده در این مقاله، می‌توان خیلی راحت به تفاوت دیجیتال مارکتینگ با سوشال مدیا مارکتینگ پی برد. همان‌طور که پیش‌تر عنوان نمودیم Social Media Marketing یکی از زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. یک فرد می‌تواند تخصصش را سوشال مدیا مارکتینگ اعلام نماید اما نمی‌توان اذعان کرد که فردی متخصص دیجیتال مارکتینگ است.

به همین خاطر سوشال مدیا مارکتر فعالیتی است که به تنهایی صورت می‌پذیرد اما اگر بخواهیم یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق داشته باشیم، کارمان تنها با یک متخصص بازاریابی شبکه‌های اجنماعی حل نخواهد شد و نیازمند به تیمی متخصص در مبحث دیجیتال مارکتینگ هستیم تا بتواند تمامی نیازهای بیزینسی ما را فراهم نمایند.

مزایای سوشال مدیا مارکتینگ

امروزه سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) به یکی از رایج‌ترین و موثرترین انواع بازاریابی به شمار می‌آید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از مزایای زیادی برخوردار است که موجب آن شده تا بازار این رسانه‌ها داغ شود و تمام کسب‌وکارها، تجارب شگفت‌انگیزی از سوشال مدیا مارکتینگ داشته باشند. در ادامه مقاله به بررسی مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

  • دسترسی به مخاطبان بیشتر

به طور کلی یکی از بارزترین مزایای سوشال مدیا مارکتینگ که رسانه‌های اجتماعی را در بین صاحبان کسب‌وکارها بسیار محبوب کرده، اینجاست که به واسطه استفاده از این رسانه‌ها قادرند تا به تعداد زیادی از مخاطبان هدف، خیلی راحت دسترسی داشته باشند. با این نوع بازاریابی اینترنتی ما می‌توانیم با میلیون‌ها کاربر تعامل داشته باشیم و برندمان را به آن‌ها معرفی نماییم.

  • برندینگ راحت‌تر

هم اکنون بر اساس کاربرد شبکه‌های اجتماعی، برندسازی شخصی (Personal branding) در این حوزه امر چندان سخت و پیچده‌ای نیست. به واسطه فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی و تولیدات محتواهای ارزشمند، می‌توانیم در کلیه نقاط کشور شناخته شویم و محصولات یا خدمات‌مان را به راحتی ارائه نماییم. علاوه بر این با تولید محتوای مفید، موجب آن می‌شویم تا مخاطبان، آن را با دوستان‌شان در شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری نمایند. به موجب این امر تعداد اشخاصی که با برندمان آشنا می‌شوند به صورتی چشمگیر افزایش می‌یابد.

  • بهینه‌سازی ارتباط با مشتریان

هم اکنون سوشال مدیا مارکترها به واسطه بهره‌مندی از این نوع بازاریابی، می‌توانند تا تعاملی بهتر و مداوم با مخاطبان خودشان داشته باشند. در نوع حضوری بازاریابی، مشتریان به شکل شبانه‌روزی به تجارت مدنظرشان دسترسی نخواهند داشت. ولی با وجود پلتفرم‌های اجتماعی، مخاطبان و بازاریابان همواره با یکدیگر در تعامل هستند.

علاوه بر نکات ذکر شده، از مزایای دیگر سوشال مدیا مارکتینگ می‌توان به مواردی چون تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند، حذف نمودن محدودیت‌های جغرافیایی، افزایش حس وفاداری در مشتریان و همچنین یادگیری از دیگر رقبا اشاره نمود.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی واتساپ

عوامل تاثیرگذار در موفقیت سوشال مدیا مارکتینگ

به طور کلی موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) به عوامل مختلفی وابسته است که در ادامه این مقاله به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

عوامل تاثیرگذار در موفقیت سوشال مدیا مارکتینگ

به طور کلی عوامل موفقیت در سوشال مدیا مارکتینگ عبارتند از:

  • به این مورد مهم در تبلیغات آنلاین همواره باید توجه داشته باشیم که هر نوع بازاریابی به یک سری استراتژی خاص نیازمند است و هر بازاریاب قرار نیست بدون آن‌ها به موفقیت دست یابد.
  • جهت بدست آوردن موفقیت در این نوع بازاریابی اینترنتی لازم است تا نکاتی را بدانیم که به واسطه رعایت‌شان بتوانیم کسب‌وکارمان را گسترش دهیم.
  • از متن به سوی مدیا حرکت داشته باشیم چراکه بر اساس آمارهای انجام شده عموم کاربران رسانه‌های اجتماعی بیشتر از آنکه به متن توجه نماید به ویدیو یا عکس اهمیت می‌دهند.
  • تولید مقاله در شبکه‌های اجتماعی هیچ جایگاهی ندارند و به جای آن فیلم، عکس و اینفوگرافیک‌ها و مواردی از این قبیل در بین کاربران محبوبیت بالاتری دارند.
  • بدون شک باید به ساعتی که مطالب‌مان را در شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری می‌کنیم دقت داشته باشیم، زیرا چیزی در حدود 30% بازده فعالیت‌مان را افزایش می‌یابد.
  • باید به این نکته مهم هم توجه داشته باشیم، مطالبی که قصد انتشار آن‌ها را داریم، آپدیت باشد و اطلاعات سوخته در اختیار مخاطبان قرار ندهیم.
  • به جذابیت بصری صفحه در رسانه‌های اجتماعی باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم، زیرا کاربری که برای نخستین‌بار به صفحه‌مان مراجعه می‌کند، چنانچه توجه‌اش جلب نگردد شاید دیگر بدان مراجعه نکند.

انواع بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

به صورت کلی می‌توان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا همان سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) را به سه دسته اصلی زیر تقسیم‌بندی نمود:

  1. بازاریابی ارگانیک: این روش از مارکتینگ در اصل همان تولید محتوای غنی برای کسب‌وکارمان است. به واسطه چنین روشی ما بدون صرف هزینه‌های اضافی و به صورت طبیعی مخاطبان جامعه هدف‌مان با محتوا درگیر می‌نماییم.
  2. بازاریابی پولی (Paid Marketing): در واقع این نوع مارکتینگ شامل محتواهایی است که از اسپانسر برخوردار هستند و به واسطه پرداخت هزینه، تحت حمایت مجموعه‌ای خاصی قرار می‌گیرد.
  3. بازاریابی دستاورد: به هر میزانی که محتوای تولید شده ما مفیدتر باشد، در حقیقت احتمال بازنشرش هم بیشتر خواهد شد و در نتیجه نرخ تعامل کاربران هم افزایش می‌یابد. بدین ترتیب محتوای ارائه شده برای اشخاص بیشتری نشان داده می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی

کلام آخر

هم اکنون پلتفرم‌های زیادی جهت تبلیغات و بازاریابی پیش‌روی ما وجود دارند و باید با توجه به ماهیت و نوع کسب‌وکارمان و جامعه هدف و شکل نیازمان یک یا چند شیوه را انتخاب نماییم. سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین  شیوه‌های بازاریابی محسوب می‌شود که از آن تحت عنوان بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM) هم یاد می‌شود. در این مقاله به بررسی مفوم سوشال مدیا مارکتینگ پرداختیم و ادارامه مزایای بارز آن برای کسب و کارها را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با سوشال مدیا مارکتینگ و نقش آن در موفقیت کسب و کارها برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM) برای کسب‌وکارتان با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با سوشال مدیا مارکتینگ و نقش آن در موفقیت کسب و کارها;

  1. ارزانترین خدمات پریمیوم دنیا⭐️

    شناسه 7612: TG 𝐏𝐫𝐞𝐦𝐢𝐮𝐦 عضو [۱۵ روز ضمانت] ۳ تومان

    شناسه 7616: TG 𝐏𝐫𝐞𝐦𝐢𝐮𝐦 عضو [30 روز ضمانت] 6 تومان

    شناسه 7632: TG 𝐏𝐫𝐞𝐦𝐢𝐮𝐦 عضو [60 روز ضمانت] 12 تومان

    شناسه 7636: TG 𝐏𝐫𝐞𝐦𝐢𝐮𝐦 عضو [۱۰۰ روز ضمانت] ۲۲ تومان

    SmmStone.com

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید