سامانه شاپرک چیست؟ معرفی درگاه های پرداخت اینترنتی دارای مجوز

امین شیرافکن 7 دقیقه زمان برای مطالعه
سامانه شاپرک

امروزه فعالیت در حوزه کسب‌وکار آنلاین به آگاهی و آشنایی با برخی نهادهای ناظر و کنترل‌کننده نیاز دارد که در سامان‌دهی حوزه پرداخت از نقش بسزایی برخوردار هستند. از بارزترین نهادها در صنعت پرداخت به منظور عملی نمودن اهداف مهم، می‌توان به سامانه شاپرک اشاره کرد. در بلاگ نوین پال قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که سامانه شاپرک چیست؟ درگاه‌های پرداخت اینترنتی دارای مجوز کدامند؟

از سال 1383 روند خرید اینترنتی در کشورمان، مطرح گردید. کارت‌های بانکی نیز به دلایلی نظیر عدم نیاز به داشتن پول نقد و مراجعه حضوری در کنار امنیت بالا، خیلی زود مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. همین موضوع در نهایت موجب آن شد که دستگاه‌های پوز رواج یابند و تعداد کثیری دستگاه کارتخوان در ایران فعال شود. با توجه به اینکه همواره تغییر و تحولات در نظام بانکی امر چندان ساده‌ای نیست و این تغییرات با مشکلاتی نظیر کلاهبرداری همراه شد. به موجب این امر نیاز برای نظارت و تنظیم مقررات در این حوزه و همچنین افزایش امنیت تراکنش‌ اینترنتی، سامانه شاپرک ایجاد شد.

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی برای آن دسته از مخاطبانی که اطلاعات چندانی درباره ماهیت درگاه پرداخت اینترنتی و نحوه عملکرد آن را ندارند، توضیحاتی اجمالی را ارائه می‌دهیم. یکی از ابزارهای پرداختی پرطرفدار که جهت انتقال وجه به صورت غیرفیزیکی کاربرد دارد، درگاه پرداخت اینترنتی است. امروزه عموم کسب‌وکارهای آنلاین که محصولات یا خدمات‌شان را در بستر اینترنت ارائه می‌دهند جهت دریافت هزینه، می‌توانند وب‌سایت خودشان را به یک درگاه پرداخت اتصال دهند تا با پایانه‌های بانکی هزینه مدنظرشان را دریافت نمایند. جهت آشنایی بیشتر با درگاه پرداخت، لینک درج شده را مطالعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: مزایای درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب‌وکارها

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

به طور کلی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم (واسط) تقسیم‌بندی می‌شوند. هرکدام از این درگاه‌ها ویژگی‌ها، امکانات، مزایا و معایب خودشان را دارند که استفاده از آن‌ها را برای نیازهای مختلف مناسب می‌نماید. جهت آشنایی بیشتر با این مبحث می‌توانید به مقاله مقایسه درگاه پرداخت واسط و مستقیم مراجعه نمایید.

آشنایی با درگاه پرداخت اینترنتی واسط

درگاه پرداخت اینترنتی واسط یکی از گزینه‌های امن کسب‌وکارهای آنلاین، محسوب می‌شود. در واقع این دسته از درگاه‌های پرداختی نظیر نوین پال، با شرکت‌های PSP مثل به پرداخت ملت، قرارداد می‌بندند تا واسطه‌ای میان فروشگاه آنلاین و درگاه‌های بانکی باشند. به موجب این امر، فروشگاه‌های آنلاین دیگر به طی کردن مراحل سخت دریافت درگاه پرداخت بانکی نیازی ندارند.

سامانه شاپرک چیست؟

سامانه شاپرک چیست؟

نظام پرداخت کارتی با بهره‌مندی از ابزار کارت در تجهیز پایانه فروش الکترونیکی، قابلیت پرداخت وجه و خدمات را توسط خریداران به فروشندگان، را بدون نیاز به ابزارهای نقدی فراهم می‌سازد. سامانه شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی)، در واقع شبکه‌‌ای است که تمامی ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت و پایانه‌‌های فروش آن‌ها را تحت نظامی یکپارچه گردآوری نموده تا با مدیریت و نظارت متمرکز، کارایی، اثربخشی و امنیت شبکه پرداخت را افزایش بخشد.

از وظایف بارز سامانه شاپرک طی این چند سال اخیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل و نظارت سیستم پرداخت آنلاین
  • سیاست‌گذاری و پايش
  • تحلیل و برنامه‌ريزی
  • رصدگری و آينده‌پژوهی
  • توسعه و گسترش زيرساخت‌های فنی، قانونی، حقوقی، نظارتی و انسانی شبکه پرداخت الکترونیک
  • مديريت بازار و رانت‌زدايی در شبکه پرداخت الکترونیک زیر نظر بانک مرکزی

به زبانی ساده‌تر، شاپرک یک نهاد ناظر و تعیین‌کننده مجموعه‌ای از قواعد و قوانین برای کلیه نقل و انتقالات مالی و همچنین فعالیت در بستر فضای مجازی به شمار می‌رود. امروزه با توجه به افزایش حجم نقل و انتقالات مالی در بستر اینترنت، گسترش حوزه کسب‌وکارهای آنلاین و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، نظارت استاندارد، باکیفیت و پیگیری‌های جدی در حوزه پرداخت، وجود سامانه شاپرک به عنوان نهادی که بتواند کلیه این موارد را مدیریت نماید و قانون‌گذاری‌های درستی را مطابق با شرایط صورت دهد، امری الزامی محسوب می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه هاب شاپرک چیست؟ راهنمای ثبت کارت بانکی

اهداف کلی ایجاد سامانه شاپرک

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، نیاز به سامانه‌ای نظارتی مانند شاپرک با توجه به حجم انتقلات وجه آنلاین و همچنین گسترش حوزه کسب‌وکارهای اینترنی امری ضروری بود. از بارزترین اهداف کلی ایجاد سامانه شاپرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت‌های نظام پرداخت اینترنتی و اجرای عملیات مربوط به آن
  • تدوین استانداردها، مقررات، قوانین و الزاماتنظام پرداخت اینترنتی و نظارت بر رعایت آن‌ها
  • تحلیل، برنامه‌ریزی و سامان‌دهی حوزه پرداخت آنلاین طبق سیاست‌های بانک مرکزی کشور
  • استقرار نظامی جامع از مدیریت امنیت اطلاعات و مخاطرات در شبکه پرداخت آنلاین کشور

تاریخچه فعالیت‌های سامانه شاپرک

سامانه شاپرک در سال 1390 پس از انجام مطالعات اولیه و آماده‌سازی زیرساخت‌های مربوطه تاسیس شد. در ادامه به بررسی تاریخچه فعالیت شاپرک از زمان تاسیس تا کنون می‌پردازیم.

  • 1391 یکپارچه‌سازی شبکه پرداخت و انتقال تراکنش‌های پایانه‌های فروش و تسویه حساب با پذیرندگان
  • 1392 نظارت بر کلیه عملکردهای شرکت‌های PSP، تسویه حساب بین بانکی، پالایش اطلاعات و همچنین تکمیل اطلاعات پذیرندگان
  • 1393 یکپارچه‌سازی کلیه پرداخت‌های آنلاین، تداوم نظارت بر شرکت‌های PSP، کشف و شناسایی الگوهای مشکوک
  • 1394 تدوین چارچوب ممیزی برای شرکت‌های PSP و ایجاد شفاف‌سازی با مشارکت شرکت‌ها، اجرای مرکز امنیت شبکه پرداخت و اتصال به سامانه‌های حاکمیتی برای افزایش صحت اطلاعات
  • 1395 اجرای کردن پروژه سامانه جامع پذیرندگان، اتصال کلیه شرکت‌های PSP و عموم سامانه‌های حاکمیتی، اصلاح کلیه اطلاعات پایه پذیرندگان مثل کد اصناف و حذف اکثریت پایانه‌های فاقد تراکنش و راه‌اندازی زیرساخت‌های شبکه اختصاصی شاپرک با شرکت‌های PSP
  • 1396 تکمیل پروژه نظارت هوشمند، پیاده‌سازی SOC سلسله مراتبی و ارائه طرح پرداخت یار و پرداخت بان به بانک مرکزی کشور
  • 1397 اجرای کردن پروژه پرداخت یاران، مقابله با حوادث امنیتی در شبکه پرداخت به واسطه سامانه SOC و راه‌اندازی مرکز داده سامانه شاپرک
  • 1398 نظارت برپایانه‌های خارج از کشور، سامانه یکپارچه عملیات و جامع پرداخت یاری
  • 1399 عملیات سازی هاب فن آوران مالی، خوشه‌بندی اصناف و پروفایلینگ و بازنگری برنامه‌های استراتژیک
  • 1400 اتصال به سامانه امورمالیاتیريال سیاح و نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)، راه‌اندازی سرویس کارت به کارت برای بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت ساز، ایجاد سرویس پیچک برروی هاب فن آوران مالی، تغییرات اساسنامه و افزایش سرمایه شرکت، اعمال تغییرات در مدل موافقت نامه با شرکت‌های PSP و پرداخت یاران، ایجاد سامانه جامع پایش کیف پول الکترونیکی

همچنین مطالعه نمایید: فهرست جامع کد خطاهای شاپرک و بررسی کد خطای 99

لیست شرکت‌های PSP دارای مجوز

لیست شرکت‌های PSP دارای مجوز

هم اکنون شرکت‌های PSP مخفف عبارت Payment System Provider در انواع متفاوت تحت عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه پولی و مالی کشور شناخته می‌شوند. در واقع شرکت‌های PSP نقش واسطه میان بانک‌ها و مشتریان تجاری را برعهده دارند و خدمات بانکی را به شکل آنلاین برای عموم افراد ارائه می‌نمایند. امروزه تعداد زیادی از شرکت‌های PSP به فعالیت مشغول هستند، که قابلیت ارائه خدمات مورد نیاز کسب‌وکارها و مشتریان تجاری را دارند. در ادامه مقاله لیست شرکت‌های PSP دارای مجوز را خدمت شما مخاطبان محترم معرفی می‌نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: روش ایجاد درگاه پرداخت آپ

لیست پرداخت‌یارهای ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینرتنتی با مجوز بانک مرکزی و شاپرک

در حال حاضر تعداد پرداخت یارهای دارای مجوز ارائه درگاه پرداخت اینترنتی در کشور چیزی بیش از 80 عدد است. فهرست شرکت‌های پرداخت یار دارای مجوز شاپرک عبارتند از:

لیست بانک‌های فعال در فرایند پرداخت‌یاری

در ادامه فهرست بانک‌های فعال در فرایند پرداخت‌یاری را خدمت شما مخاطبان محترم معرفی می‌نماییم، که عبارتند از:

فهرست برنامک‌های طرح چک

  • برنامک آپ
  • برنامک 724
  • برنامک تاپ
  • برنامک سکه
  • برنامک ایوا

نحوه ورود به سامانه شاپرک

جهت ورود به سایت شاپرک با آدرس www.shaparak.ir  وارد سایت می‌شویم. همچنین با نوشتن سامانه شاپرک در بخش سرچ گوگل، به صفحه اصلی سایت شاپرک دسترسی خواهیم داشت. باید به این نکته توجه داشته باشیم که پیش از ورود به سایت شاپرک، وی پی ان خود را خاموش نماییم، چراکه در غیر این صورت صفحه برای ما باز نمی‌شود.

چنانچه بخواهیم لیست پرداخت یارها و یا شرکت‌های PSP که مورد تایید بانک مرکزی و سامانه شاپرک هستند را مشاهده نماییم، مطابق تصویر زیر به بخش شرکت‌ها و برنامک‌های مجاز می‌رویم.

نحوه ورود به سامانه شاپرک

ما می‌توانیم آخرین اخبار و اطلاعیه‌های حوزه پرداخت که در این سامانه منتشر می‌گردد را از صفحه اصلی سایت شاپرک، بخش اخبار و اطلاعیه‌ها دنبال نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

درگاه پرداخت اینترنتی نوین پال

پرداخت یار نوین پال با ارائه خدمات درگاه پرداخت اینترنتی پایدار برای صاحبان کسب‌وکار اینترنتی در کنار سرویس‌های نوین، تحولی عظیم در رونق تجارت آنلاین شما را فراهم می‌سازد. به واسطه بهره‌مندی از درگاه پرداخت نوین پال و سرویس هدایت خودکار با همکاری شرکت‌های PSP برتر کشور، فروش شما در نتیجه رشد تراکنش‌های موفق افزایش می‌یابد. علاوه بر این سرویس بازگشت وجه، تسویه آنی و تسهیم همراه با گزارشات کامل و جامع در پنل کاربری کلیه دغدغه‌های یک کسب‌وکارها در حوزه پرداخت آنلاین را به راحتی برطرف می‌نماید.

نوین پال از شرکت‌های دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در کشور است که فعالیت خود را از سال 1398 با هدف ارائه مطلوب‌تر خدمات پرداخت و امکاناتی نوین برای تسهیل فرآیند پرداخت میان مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین، آغاز نمود.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

کلام آخر

سامانه شاپرک به عنوان یک پلتفرم امن جهت انتقال وجه و پرداخت‌های الکترونیکی در ایران، فعالیت دارد که بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های اینترنتی از آن جهت پرداخت سفارشات مشتریان خود بهره‌مند می‌شوند. در این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی ماهیت سامانه شاپرک و نحوه عملکرد آن پرداختیم. در ادامه فهرست شرکت‌های PSP و پرداخت یارهای مدارای مجوز شاپرک را معرفی نمودیم.

امیدواریم مقاله سامانه شاپرک چیست؟ معرفی درگاه های پرداخت اینترنتی دارای مجوز برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود درباره سامانه شاپرک را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید