رگ تک چیست و چه نقشی در فین تک دارد؟

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
رگ تک چیست و چه نقشی در فین تک دارد؟

همه روزه ما شاهد تحولاتی عظیم در صنعت خدمات مالی هستیم، بر اساس آمار کارشناسان حوزه مالی کلیه تغییرات نظارتی که بانک به طور روزانه کنترل می‌نماید در بین سالهای 2004 تا 2017 میلادی از 10 به 185 مورد افزایش داشته است. در این بین رگ‌ تک (RegTech) تحت عنوان عاملی مهم در حوزه مالی فین‌ تک، وظیفه تامین تجزیه و تحلیل دقیق و تسریع فرآیندهای تنظیمی را به عهده دارد. فناوری‌های مذکور عموماً از تکنولوژی‌هایی نظیر هوش مصنوعی (AI)، بلاک‌چین (Blockchain)، تحلیل داده‌های بزرگ (Big Data)، اتوماسیون فرآیند کسب‌وکار (BPM) و تحلیل ریسک (Risk Analytics) بهره‌مند شده‌اند.

در واقع ابزارهای رگ‌تک با هدف کنترل تراکنش‌های آنلاین که در زمان واقعی صورت می‌پذیرند، ایجاد شدند تا بی‌نظمی‌های حوزه پرداخت دیجیتال را شناسایی نماید. در واقع رگ‌تک به زبانی ساده به مدیریت فرآیندهای نظارتی در صنعت مالی به واسطه فناوری اطلاق می‌شود. از کاربردهای بارز رگ‌تک می‌توان به امور نظارتی، گزارش‌دهی و انطباق در حوزه مالی اشاره کرد. فناوری مذکور در واقع از زیرمجموعه‌های فین‌تک به شمار می‌رود که برای کسب‌وکارها این امکان را فراهم می‌سازد تا قوانین را به صورتی کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر رعایت نمایند. در بلاگ توین پال به این موضوع می‌پردازیم که رگ تک چیست و چه نقشی در فین تک دارد؟

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲

رگ تک چیست؟

اصطلاح رگ تک (RegTech) به واسطه ترکیب دو واژه تنظیمات (Regulation) و تکنولوژی (Technology) ایجاد شد. رگ‌تک در واقع به تکنولوژی‌ها و ابزارهای کامپیوتری اشاره می‌نماید که به شرکت‌ها یا سازمان‌ها کمک خواهد کرد تا بهترین روش را جهت پیروی از قوانین و مقررات مالی بیابند و این امور را به شکلی مطلوب و موثرتر صورت دهند.

در واقع فناوری رگ تک برای نهادهای خدمات مالی این امکان را میسر می‌نماید تا وظایف انطباق با قوانین را به طور خودکار صورت دهند و ریسک‌های مرتبط با رعایت الزامات نظارتی و همچنین تعهدات گزارش‌دهی را بسیار کاهش دهند. همچنین، فناوری مذکور موجب می‌شود که نهادهای مالی بتوانند طبق داده‌های واقعی ارائه شده به واسطه سیستم، انتخاب‌های آگاهانه را تجربه نمایند. همین داده‌ها نحوه کاهش و مدیریت خطراتی نظیر انطباق را که اکثر سازمان‌ها با آن مواجه هستند را مشخص می‌نماید.

رگ تک چیست؟

از بارزترین وظایف اصلی RegTech در کمک به شرکت‌ها و نهادها می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • بررسی و دنبال قوانین و مقررات مالی
  • بهینه‌سازی و بهبود کلیه فرآیندهای مالی و تنظیمی
  • شرکت‌ها و نهادها به واسطه رگ‌تک با بهره‌مندی از  تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی، تصمیمات بهتری می‌گیرند.

اهداف اصلی ایجاد رگ‌تک

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، رگ‌تگ صنعتی نوین در زمینه فین تک محسوب می‌شود که از فناوری اطلاعات جهت بهبود روندهای قانون‌گذاری بهره می‌برد. در واقع RegTech از گروهی از شرکت‌ها تشکیل شده که برای کسب‌وکارها این امکان را فراهم می‌سازند تا قوانین را به‌ صورت کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر رعایت و اجرا نمایند. از فناوری قانون‌گذاری می‌توان به افزایش ثبات و شفافیت فرایندهای فین تک (Fintech) اشاره کرد. به طور کلی اصلی‌ترین اهداف ایجاد رگ تک عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌ها

به واسطه بهره‌مندی از اتوماسیون و بهینه‌سازی فرآیندها، رگ‌تک در کاهش هزینه‌های اجرای مقررات و تطابق با آن‌ها نقش بسزایی دارد.

  • ارتقا دقت در تطابق با قوانین

امروزه به واسطه استفاده از تحلیل داده‌های پیشرفته و هوش مصنوعی (AI)، رگ‌تک این توانایی را دارد تا دقت در تطابق با قوانین را ارتقا دهد.

  • تسریع فرآیندهای تنظیمی

با فناوری‌ مذکور سازمان‌های مالی می‌توانند تا به فرآیندهای تنظیمی سرعت ببخشند و همچنین به تغییرات مقرراتی سریع پاسخ دهند.

  • کاهش ریسک مالی و تنظیمی

به طور کلی رگ‌تک در شناسایی و مدیریت ریسک‌های مالی و تنظیمی نقش بسیار پر رنگی دارد.

رگ تک (RegTech) فاکتوری مهم در بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های صنعت مالی محسوب می‌شود که نقش بسزایی در تطابق سازمان‌ها با مقررات مالی و حفظ شفافیت در عملکردشان ایفا می‌نماید.

همچنین مطالعه نمایید: حداقل و حداکثر مبلغ خرید از درگاه اینترنتی

تاریخچه رگ تک

در واقع تاریخچه ظهور RegTech به اوایل دهه 2010 می‌رسد که بر اساس نیاز روزافزون به تنظیمات و قوانین مالی در پی بحران مالی جهانی به سال 2008 ایجاد شد.

  • پیدایش مفهوم رگ‌تک

به طور کلی اصطلاح رگ‌تک برای نحستین بار در پی بحران مالی جهانی سال 2010 مورد توجه کارشناسان حوزه اقتصاد قرار گرفت. در آن هنگام، اکثر شرکت‌ها و نهادها با فشارهای قانونی و تنظیمی زیادی روبرو شدند که به همین خاطر نیاز به راهکاری موثرتری جهت پیروی از قوانین داشتند.

  • توسعه نرم‌افزاری

با پیشرفت روزافزون حوزه تکنولوژی و گسترش نرم‌افزارهای پیشرفته، رگ‌تک برای شرکت‌ها فرصتی جهت بهبود فرآیندها و کاهش هزینه‌ها فراهم ساخت. در واقع نرم‌افزارهای مذکور به شرکت‌ها کمک می‌نمایند تا قوانین و مقررات را به طور خودکار پیگیری نمایند و تا جای ممکن اشتباهات را کاهش دهند.

  • تکامل تحلیل داده

امروزه تکنولوژی‌هایی نظیر تحلیل داده (Data Analysis) و هوش مصنوعی (AI) به رگ‌تک قدرت بالاتری داده است. در حقیقت ابزارهای مذکور به شرکت‌ها کمک می‌نمایند تا داده‌های خود را تجزیه و تحلیل نموده و الگوهای مشکل‌ساز یا تخلفات را به راحتی شناسایی کنند.

  • استقبال حوزه مالی

با پیدایش RegTech طولی نکشید که صنعت مالی خیلی زود به این فناوری  علاقه نشان داد و از این تکنولوژی‌ در بهبود تنظیمات مالی، مدیریت ریسک، و پیگیری تراکنش‌ها بهره‌مند شد. در حال حاضر شرکت‌های مالی نظیر بانک‌ها، نهادهای مالی و موسسات مالی غیربانکی بزرگ، رگ‌تک را به عنوان یک راهکار مطمئن و مهم جهت بهینه‌سازی عملکردشان در مقابل تنظیمات قانونی به حساب می‌آورند.

علاوه بر موارد مذکور، مسائل دیگری که در تاریخچه رگ تک بسیار حائز اهمیت هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش تاکید بر تنظیمات: با وقوع بحران مالی جهانی سال 2008، تاکید روی تنظیمات و قوانین مالی بسیار افزایش یافت. این نکته به عنوان انگیزه‌ای مهم جهت توسعه رگ‌تک به شمار می‌رود. در واقع تشدید تنظیمات مالی باعث نیاز به روش‌هایی موثرتر جهت پیگیری و اجرای تنظیمات مذکور شد.
  • تاثیر بلاک‌ چین (Blockchain): در حقیقت فناوری بلاک‌ چین هم به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی در تاریخچه رگ تک ظاهر شد. بلاک‌ چین تحت عنوان سیستمی قابل اعتماد و شفاف جهت ثبت تراکنش‌ها و داده‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت که در پی آن برای اموری نظیر پیگیری تراکنش‌های مالی و شناسایی تقلب مورد استفاده قرار گرفت.
  • تغییرات مالی قانونی جهانی: به طور کلی تغییرات در قوانین و مقررات مالی جهان یکی دیگر از عوامل توسعه RegTech بودت. مثلاً مقررات مالی نظیر GDPR در اروپا یا FATCA در ایالات متحده به راهکارهای تکنولوژی نوینی جهت پیگیری و اجرای آن‌ها نیاز داشتند.
  • توجه بیشتر به امنیت داده: در واقع به واسطه افزایش توجه به امنیت داده و حفظ حریم خصوصی اطلاعات مشتریان به تکنولوژی‌های مخصوصی مانند RegTech نیاز داشت. تکنولوژی‌های مذکور برای شرکت‌ها این امکان را فراهم می‌سازد تا از داده‌های حساس مشتریان به شکلی مناسب محافظت نمایند.
  • رشد شرکت‌های رگ تک: امروزه به واسطه توسعه و رشد رگ‌تک، شرکت‌های متخصص در این حوزه هم ایجاد شدند. در حقیقت این شرکت‌ها تکنولوژی‌ها و راهکارهایی ارائه می‌نمایند که به دیگر شرکت‌ها کمک می‌نماید تا با تنظیمات مالی تطابق داشته باشند.

همچنین مطالعه نمایید: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

ویژگی راه حل‌های رگ‌تک (RegTech)

ویژگی راه حل‌های رگ‌تک

به واسطه پیچیدگی و سرعت بالای تغییرات نظارتی، راه‌حل‌های RegTech قابل تنظیم است که به راحتی در انواع محیط‌های مختلف قابل اجرا است. در واقع هیچ دو مؤسسه‌ای مشابه هم نیستند و راه‌حل‌های رگ تک در طراحی مناسب باید به راهنمایی مؤسسات برای بهبود مطلوب‌تر وضعیت انطباق کلی کمک نمایند.

به طور کلی راه‌حل‌های RegTech عموماً مبتنی بر کلاد (Clade) هستند که توانایی نگهداری، کنترل و پشتیبان‌گیری داده‌ها را از راه دور فراهم می‌سازد. همچنین اطمینان حاصل می‌گردد که تمامی داده‌ها به روشی کم هزینه و امن هستند. در واقع سطح مطلوب راه‌حل‌های مبتنی بر کلاد، امنیت بسیار بالا و کنترل روی داده‌های انطباق مؤسسه را تضمین می‌نماید. به طور کلی، فناوری  مذکور جهت کاهش زمان اجرا طراحی شده که مؤسسات مالی می‌توانند زمانی بیشتر را صرف تمرکز بر فعالیت‌های درآمدزا نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: نئو بانک چیست؟و چه مزیتی در کسب و کار های آنلاین دارد؟

دسته بندی‌ RegTech

امروزه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف شاید با توجه به ماهیت فعالیتشان، از دسته‌بندی متفاوتی رگ‌تک برخوردار باشند. دسته‌بندی کلی فناوری RegTech، عبارتند از:

  • احراز هویت مشتری (KYC)

در واقع شناخت مشتری طرف مقابل او در جمع‌آوری و پردازش اطلاعات ضروری مشتریان و طرفین یک شرکت مالی جهت احراز هویت ، مبارزه با پول شویی (AML) و دیگر اشکال بررسی و تأیید پیشینه متمرکز است. مثلاً روند حضور مشتری در بانک به شکل سنتی امری سخت و زمان‌بر خواهد بود. شاید فرایند مذکور چند روز تا هفته‌ها زمان بببرد تا بررسی‌ها تکمیل گردد و مشتری بتواند جهت کسب‌وکار مورد تایید قرار گیرد. ولی با بهره‌مندی از این فناوری‌ها نظیر بلاک چین یا بیومتریک، شرکت‌های RegTech، در زمان و هزینه صرفه جویی قابل چشمگیری خواهند داشت.

  • نظارت بر تراکنش‌ها

نظارت، یعنی بررسی اینکه آیا تراکنش‌ها مقررات ضد پولشویی (AML)، سوء استفاده از بازار یا پرداخت‌ها را نقض می‌نمایند یا و کشف تقلب پیشگری از آن است. در واقع قوانین ضد پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) شرکت‌ها را ملزم خواهد کرد تا از نرم‌افزاری نظیر سیستم‌های گزارش تراکنش‌های ارزی که بر تراکنش‌های نقدی بزرگ نظارت دارند، جهت جلوگیری و گزارش این فعالیت‌ها استفاده نمایند. دیگر سیستم‌ها جهت نظارت بر فعالیت‌های مشکوک، مانند معاملات داخلی یا دستکاری بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع هدف کلی رگ‌تک خودکارسازی چنین فرآیندهایی و ارائه تجزیه و تحلیل بهتر با بهره‌مندی از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ است.

  • گزارش‌دهی

در واقع گزارش‌دهی از راه‌حل‌هایی به شمار می‌رود که به تعهدات گزارش‌ سنتی و نظارتی متمرکز است. به طور کلی قوانین گزارش کسب‌وکار یا معاملات، شرکت‌های مالی را موظف می‌نماید تا داده‌ها را به مقامات نظارتی ارائه دهند. گزارش رگولاتوری جهت نظارت بر امنیت و سلامت سیستم مالی و انطباق مشارکت کنندگانش با قوانین آن ضرورت دارد. بعد از بحران مالی 2008، قانون‌گذاران و ناظران مالی، قوانین جدیدی را وضع نمودند که در نتیجه محدودیت‌های شرکت‌ها را جهت انجام تعهداتشان ارتقا بخشید. عموم کارشناسان معتقدند که بدون راه‌حل‌های نوینی چون رگ تک شاید شرکت‌ها نتوانند از لحاظ گزارش‌دهی به مسئولیت‌های خود پایبند باشند.

  • محافظت از داده‌ها

محافظت از داده‌ها

در واقع حفاظت از داده به همان راه‌حل‌های شرکت‌های RegTech اشاره دارد که بر حفاظت از حریم خصوصی اشخاص در بهره‌مندی از داده‌ها متمرکز بوده و خصوصاً در پرتو مقرراتی نظیر مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR)، که مؤسسات مالی را مجبور به انطباق در چارچوب متفاوتی می‌نماید. البته مورد مذکور، جنبه‌های دیگری را نیز پوشش می‌دهد که می‌توان آن‌ها را در تعاریف گسترده‌تری از امنیت سایبری خلاصه نمود.

  • تجزیه و تحلیل  و ذخیره‌سازی داده‌ها

در حقیقت مورد بالا به مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها مربوط می‌گردد. ذخیره‌سازی حجم بالایی از داده‌هایی که شرکت‌های مالی دریافت و جمع‌آوری می‌نمایند امری چالش برانگیز است. در همین راستا از رگ تک، جهت تمرکز بر ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌ها استفاده می‌شود.

  • تجزیه و تحلیل قانونی و نظارتی

در واقع مورد مذکور بر شناسایی و بررسی قوانین و مقررات قابل اجرا در حوزه خدمات مالی می‌پردازد. راه‌حل‌ها می‌توانند شکاف‌ها را در سیستم‌ها و کنترل‌های موجود بیابند، خطرات را برای یک موسسه مورد ارزیابی و مشخص نمایند. همین مسئله قوانین، مقررات یا دستورالعمل‌هایی را شامل می‌شود که شرکت‌ها را موظف به حفظ کنترل‌های داخلی و سیستم‌های حاکمیتی و همچنین سیاست‌ها و رویه‌های تعیین‌شده،‌ خواهند کرد. مثلاً یک راه حل رگ‌تک نه تنها مقررات جدید را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد، بلکه به کاربر درباره تغییرات مورد نیاز در خط مشی‌ها و رویه‌ها نیز هشدار  می‌دهد و به تاثیر آموزش کارکنان هم تاکید می‌نماید.

  • موارد آموزش

مورد آموزش در واقع شامل محصولات یا خدماتی است که هدف آن آموزش پرسنل کار در راستای موضوعاتی نظیر قوانین و مقررات در مسئولیت‌های روزمره آن‌ها اعمال می‌گردد. در حقیقت رگولاتورها از شرکت‌های مالی می‌خواهند تا پرسنل خود را درباره طیف وسیعی از موضوعات منجمله مقررات ضد پولشویی (AML)، تخلفات مالی، جنبه‌های مربوط به انطباق مثل تضاد منافع، مقررات سو استفاده از بازار، مبارزه با رشوه و فساد یا فناوری اطلاعات و امنیت سایبری (Cyber Security) آموزش دهند. لازم به ذکر است که این فهرست جامع نیست به ماهیت کسب‌وکار یک موسسه مالی بستگی خواهد داشت. گیمیفیکیشن گیمیفیکیشن (Gamification) یادگیری، یعنی تلاش جهت ارائه محتوای آموزشی به صورت یک بازی، از گرایش‌های نوین جهت ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان برای مطالعه به واسطه بهره‌مندی از طراحی بازی ویدیویی یا عناصر بازی در محیط‌های آموزشی است.

  • تطابق عمومی

مبحث انطباق عمومی به تمامی راه‌حل‌هایی اشاره می‌نماید که در یکی از دسته‌های پیشین رگ تک جای نمی‌گیرند و یا با گرایش‌ها و جنبه‌های نوینی سروکار دارند. مثلاً مدل‌سازی ریسک نظارتی، تحلیل سناریو و پیش‌بینی یا تمامی اقداماتی که جهت ارزیابی و نظارت بر فرهنگ و رفتار داخلی یک شرکت صورت می‌پذبرد. در بیشتر مواقع راه‌حل‌ها فقط به یک دسته تعلق ندارند و در چندین سبد جای می‌گیرند.

همچنین مطالعه نمایید: کش بک چیست؟ و چگونه بر افزایش رضایت مشتریان شما تاثیر می گذارد؟

کلام آخر

امروزه فناوری قانون‌گذاری یا همان رگ تک (RegTech) بیشتر تحت عنوان شاخه‌ای از فین تک شناخته می‌شود. به طور کلی کاربرد رگ تک بیشتر جهت بهبود نحوه مدیریت قانون‌گذاری است. در بلاگ نوین پال به معرفی ماهیت رگ‌ تک (RegTech) و کاربرد آن پرداختیم. در ادامه دسته‌بندی این فناوری را با شما مخاطبان محترم مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله رگ تک چیست و چه نقشی در فین تک دارد؟ مورد توجه شما مخاطبان محترم قرار گرفته باشد. لطفاً بعد از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را درباره فناوری رگ تک در زندگی روزمره با ما در نوین‌پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید