آشنایی با ضرورت سرویس استرداد وجه برای تجارت آنلاین

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
سرویس استرداد وجه

سرویس استرداد وجه تراکنش یا همان ریفاند (Refund) در واقع یکی از ابزارهای کاربردی و مورد نیاز تجارت آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی به شما می‌رود. به واسطه بهره‌مندی از سرویس بازگشت وجه نوین پال، شما به راحتی و بدون اتلاف زمان، به صورت آنی و در لحظه، تمام یا بخشی از مبلغ تراکنش را می‌توانید به حساب مشتریان خودتان برگشت بزنید. در بلاگ نوین پال به موضوع آشنایی با ضرورت سرویس استرداد وجه برای تجارت آنلاین می‌پردازیم.

سرویس ریفاند (Refund) در ترجمه فارسی به ‌معنای برگشت یا استرداد است. همان‌طور که از نام آن پیداست، سرویسی به شمار می‌رود که جهت برگشت پول مشتریان ایجاد می‌شود. برای ما پیش آمده که محصولی را خریدیم، اما به دلایلی، از خریداری آن پشیمان شده‌ و از فروشنده درخواست برگشت وجه را داشته‌ایم. یا چنانچه صاحب تجارتی آنلاین باشیم بنا به دلایل انصراف خریداران یا اتمام موجودی، لازم شده تا وجه مشتریان را به آن‌ها برگردانیم. در واقع به ابزاری که قابلیت برگرشت وجه به حساب خریداران را فراهم می‌نماید، سرویس استرداد وجه اطلاق می‌شود. بر حسب شرایط به طور معمول از پیش توافق می‌شود که شاید استرداد وجه به‌ طور کامل صورت پذیرد یا تنها بخشی از پول به حساب خریداران برگشت بخورد. چنانچه مایلید با صفر تا صد سرویس ریفاند آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: منظور از شناسه واریز چیست؟

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک چیست؟

به هر نوع فعالیت بیزینسی که در بستر اینترنت صورت می‌پذیرد، تجارت الکترونیکی (E-commerce) یا همان کسب‌وکار آنلاین اطلاق می‌شود. در واقع صاحب یک کسب‌وکار که بخش یا کلیه فعالیت‌های تجاری خود را با بهره‌مندی از اینترنت انجام می‌دهد، به عنوان گرداننده تجارت آنلاین شناخته می‌شود. به طور کلی گرداندن تجارت اینترنتی از مواردی چون خرید و فروش کالا یا ارائه سرویس‌های خدماتی آنلاین را شامل می‌شود. در حقیقت امروزه با توجه به پیشرفت‌های حوزه تکنولوژی دامنه این مشاغل در صنایع مختلفی بسیار گسترده شده است. امروزه هر فردی می‌تواند به راحتی یک کسب‌وکار آنلاین را راه‌اندازی نماید.

چنانچه شما محصولی خاص یا ایده‌ای خلاقانه داشته باشید، می‌توانید به روش آنلاین آن را به مخاطبان خود ارائه دهید. برای این کار شما صرفاً باید مشخص نمایید که محصول و تجارت‌تان در بستر اینترنت چگونه برای مشتریان به نمایش درآید. چنانچه مایلید تا بیشتر با مبحث اصول راه‌اندازی یک تجارت اکترونیکی موفق آشنا شوید، مقاله آشنایی با لین استارتاپ و تاثیرش در موفقیت کسب وکارها را مطالعه نمایید.

سرویس استرداد وجه یا همان ریفاند چیست؟

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد سرویس ریفاند (Refund) کمک می‌نماید تا وجه مشتریان سریع‌تر به‌ حسابشان برگرشت بخورد. در واقع سرویس ریفاند قابلیت برشگت وجه را برای کسب‌وکارهای آنلاین به راحتی فراهم می‌سازد. زمانی که ما در حین خرید از انجام ادامه فرایند پشیمان می‌شویم، کلیه وجه یا بخشی از آن را پس می‌گیریم که تمامی این پروسه با سرویس استرداد وجه صورت می‌پذیرد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که زمانی ما می‌توانیم از این سرویس بهره‌مند شویم که به‌ طور آنلاین و با درگاه پرداخت اینترنتی، خریدمان را انجام داده باشیم.

به واسطه استفاده از سرویس ریفاند، فروشندگان آنلاین قادرند تا وجه را خیلی راحت به‌ حساب مشتریان واریز نمایند. البته انجام این پروسه به شرایط و قوانینی که فروشندگان قبل از خریدار مشخص کرده‌اند، طی می‌شود. برای مثال موقعی که می‌خواهیم بلیت هواپیما یا قطاری را از سایت علی بابا بخریم در ابتدای قراردادی پیش روی ما قرار می‌گیرد که در آن قید شده، در صورت انصراف از خرید، نمی‌توانیم تمام پول بلیت را پس بگیریم.

نحوه عملکرد سرویس استرداد وجه

همان‌طور که در ابتدای این مقاله عنوان شد، سرویس استرداد وجه یا همان ریفاند (Refund)، ابزاری است که پس دادن پول مشتریان را در بستر آنلاین را به راحتی ممکن می‌سازد. چنانچه در شرایط معامله، امکان برگشت قید شده باشد، از این سرویس به دو صورت‌ زیر استفاده می‌شود:

  1. بازپرداخت کامل پول (ریفاند کامل)
  2. بازپرداخت بخشی از پول (ریفاند جزئی)

حال کدام‌ یک از این دو روش اعمال گردد، به شرایط و توافقی که میان فروشنده و مشتری پیش از انجام خرید صورت پذیرفته، بستگی خواهد داشت.

نحوه عملکرد سرویس استرداد وجه

به طور معمول در پروسه قدیم استرداد وجه، عموماً بعد از اینکه خریدار، دلیل انصرافش را اعلام می‌نمود، با هماهنگی بخش مرجوع سفارشات، شماره کارت یا شبا از وی گرفته می‌شد و یا اینکه مشتری باید شماره کارتش را در پنل کاربری وارد می‌کرد. سپس پس از ارجاع اطلاعات به واحد مالی مراحل لازم، برگشت وجه به حساب مشتری صورت می‌پذیرفت. در حقیت روش مذکور، به طور معمول از چند ساعت تا چندین روز زمان می‌برد تا وجه مدنظر به دست مشتریان برسد که همین نکته در میزان رضایت آن‌ها به کسب‌وکار آنلاین نقش بسزایی داشت. همچنین روش گذشته وقت و انرژی زیادی از طرفین معامله هم می‌گرفت.

امروزه در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین کشورمان، همچنان بیشترین حجم روش برگشت وجه، به صورت شکل دستی گذشته صورت می‌پذیرد. با تمام این اوصاف، طی سال‌های اخیر برخی از شرکت‌ها به ارائه خدمات سرویس استرداد وجه پرداخته‌اند که تمامی انجام این فرایند تنها با یک کلیک در چند ثانیه کاهش یافته است.

در حقیقت با بهره‌مندی از سرویس ریفاند ما می‌توانیم بدون کوچکترین نیازی به دریافت شماره کارت بانک یا شبای مشتریان، تنها به واسطه یک کلیک در پنل کاربری خودمان یا در وب سرویس استرداد وجه، مبلغ مدنظر را به حساب خریدار برگردانیم.

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پرداخت آنلاین

نقش سرویس استرداد وجه در تجارت آنلاین

برای اینکه با نقش سرویس استرداد وجه یا همان ریفاند در درگاه‌های پرداخت اینترنتی بهتر آشنا شویم، در ابتدا به‌ طور اجمالی باید از ماهیت وب سرویس شناخت داشته باشیم. وب سرویس ‌(Web service) در اصل قطعه کدهایی به شمار می‌روند که از طریق پروتکل‌‌های استانداردی نظیر انتقال ابرمتن (HTTP)، انتقال داده (Data communication)، اطلاعات را میان سرور و کلاینت ممکن می‌سازند. در حقیقت تمامی وب سرویس‌‌ها پیام‌‌ها و درخواست‌های کلاینت‌ها را دریافت و پاسخ‌ مناسب را برای آن‌ها ارسال می‌نماید.

به عنوان مثال، از بارزترین روش‌های بهره‌مندی از وب سرویس‌، می‌توان به پنل‌های پیامکی در نرم افزارها یا وب سایت‌‌های مختلف اشاره کرد. مثلاً زمانی که از دستگاه خودپرداز (ATM) پولی برداشت می‌‌کنیم، یک پیامک برای ما ارسال می‌گردد که از اطلاعات تراکنش صورت گرفته برخوردار است. جهت ارسال این پیامک در واقع از وب سرویس بهره می‌برند؛ بدین شکل که وب سرویسی متصل به پنل پیامکی، کلیه اطلاعات را از بانک دریافت می‌نماید و آن را در اختیار پنل قرار می‌دهد تا برای ما ارسال گردد.

در حقیقت وب سرویس درگاه پرداخت اینترنتی یکی از این خدمات به شمار می‌رود که با استفاده از آن، می‌توانیم وب‌سایت یا پلتفرم خودمان را به شبکه بانکی کشور اتصال دهیم و درگاه پرداخت داشته باشیم. جهت اتصال به درگاه پرداخت آنلاین و انجام تراکنش، طی کردن چهار مرحله الزامی است که عبارتند از:

  1. ارسال دیتا
  2. انتقال کاربران به صفحه پرداخت
  3. برگشت به سایت پذیرنده
  4. تایید تراکنش

پرداخت یار نوین پال، به واسطه فرآهم نمودن سرویس بازگشت وجه یا همان ریفاند (Refund) این کار را برای کسب‌وکارهای آنلاین بسیار راحت‌تر کرده است. تنها کافیست با یک دستور به نوین پال بگویید تا وجوه تراکنش یا تراکنش‌های پرداختی مشتریان به حسابشان بازگردانده شود، تا نوین‌پال این پروسه را در سریعترین زمان ممکن و بدون کوچکترین نیازی به اطلاعات پرداخت‌کنندگان صورت دهد. با استفاده از این خدمات نوین پال شما می‌توانید به راحتی تمام یا بخشی از وجه پرداختی را به حساب پرداخت‌کننده به راحتی برگردانید.

شرایط و قوانین بازگشت وجه

شرایط و قوانین بازگشت وجه

شاید برای شما این سوال پیش آید که شرایط استفاده از سرویس استرداد وجه چیست؟ به طور کلی در مواقع مختلفی می‌توان از سرویس ریفاند استفاده نمود که در ادامه این مقاله به چند موقعیت بارز آن اشاره می‌نماییم.

  • تراکنش ناموفق

در واقع بیشترین کاربرد سرویس استرداد وجه، در شرایطی است که تراکنش ناموفق ایجاد شده باشند. این بدان معناست که در پروسه برداشت وجه از حساب و پرداخت به حساب دیگر، اختلالی بروز نماید و تراکنش به‌ درستی صورت نپذیرد. در این مواقع، سرویس Refund فعال می‌شود و وجه کسر شده بر حسب شرایط ظرف چند دقیقه تا حداکثر 72 ساعت بعد به‌ شکل خودکار به حساب مشتری برگشت می‌خورد.

همچنین مطالعه نمایید: دلیل خطای تراکنش ناموفق در درگاه پرداخت

  • انصراف خریدار

از دیگر مواردی که نیاز به استفاده از سرویس استرداد وجه ضروری می‌نماید، می‌توان به مواقعی که مشتریان از خریدشان منصرف می‌شوند؛ اشاره کرد. در واقع دلایل انصراف آن‌ها شامل مواردی نظیر عدم رضایت از کیفیت یا ظاهر کالا، یا مغایرت مشخصات کالا در سایت و دیگر علل است. به طور معمول درگاه‌ معروف پرداخت بین المللی نظیر پی پل (PayPal) در این مواقع ساز و کارهایی وضع کرده که کلیه عملیات Refund، به‌ شکل شفاف و خودکار صورت می‌پذیرد. متاسفانه در کشورمان هنوز سیستم مذکور همه‌گیر نشده و اغلب روند بازگشت وجه به‌ صورت قدیمی و دستی انجام می‌شود. با تمام این اوصاف، نوین پال با ارئه سرویس استرداد وجه، این عملیات را به‌ طور آنی و بدون کوچکترین دخالت انسانی صورت می‌دهد.

  • بازپرداخت خرید

امروزه برخی از فروشگاه‌های آنلاین، جهت جذب مشتریان و ترغیب آن‌ها به خریدهای بعدی، این قابلیت را ایجاد کرده‌اند تا پس از هر خرید، بخشی اندک از وجه پرداخت‌ شده به‌ طور خودکار به حساب آن‌ها برگشت بخورد. برای آشنایی بیشتر با چگونگی این سیستم مقاله کش بک چیست؟ و چگونه بر افزایش رضایت مشتریان شما تاثیر می گذارد؟ را مطالعه نمایید.

  • بازپرداخت مالیات

بازپرداخت مالیات در واقع از رایج‌‌ترین انواع سرویس استرداد وجه در جهان به حساب می‌آید که هم اکنون این روش در ایران رسمیت ندارد. در حقیقت کلیه اجناسی که کاربران می‌خرند یا خدماتی که دریافت می‌نمایند، از پیش شامل مالیات هستند و آن‌ها علاوه بر قیمت، مالیاتشان را هم پرداخت می‌نمایند. سرویس Refund در بازپرداخت مالیات بدین شکل است که در انتهای سال مالیاتی، مالیات هر شخص طبق مالیاتی که از درآمدش کسر می‌گردد و همچنین مالیاتی که همراه با قیمت کالا یا خدمات پرداخت نموده، حساب می‌شود. چنانچه مجموع مالیات‌های مذکور بیشتر از مبلغ مالیاتی سالانه باشد که طبق قانون باید بپردازند، اضافه پرداختی به حساب آن‌ها ریفاند (Refund) خواهد شد.

همچنین مطالعه نمایید: حداقل و حداکثر مبلغ خرید از درگاه اینترنتی

پروسه بازگشت وجه چقدر زمان می‌برد؟

پروسه بازگشت وجه چقدر زمان می‌برد؟

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، سرویس استرداد وجه از فرآیندی پیچیده‌ برخوردار است. چراکه چندین سازمان و مؤسسه را درگیر می‌نماید که هر کدام از بخش‌های مذکور ساز و کار و ضوابط خودشان را دارند. به طور کلی در اکوسیستم بانکی کشور، اکثر این فرایندها هنوز خودکار و هوشمند نیستند، بخش عمده‌ای از آن با نظارت و درستی‌‌سنجی، به طور دستی صورت می‌پذیرد. به موجب این امر با توجه به تعداد بخش‌های درگیر و عدم انطباق فرایندها جهت رسیدگی به بازپرداخت، سرویس استرداد وجه بین چند روز و برخی مواقع چندین هفته زمان می‌برد.

نحوه ثبت درخواست سرویس استرداد وجه در نوین پال

از ویژگی‌های بارز پنل مدیریتی درگاه پرداخت نوین پال، می‌توان به امکان ثبت درخواست استرداد وجه تراکنش‌های انجام شده به صورت آنی و لحظه‌ای اشاره کرد. در واقع به واسطه استفاده از سرویس ریفاند نوین پال، در صورت تغییر یا لغو سفارش مشتریی، واریزی‌های اشتباه یا هر نوع الزامات جهت بازگرداندن وجه به خریدار، تمام یا بخشی از مبلغ واریز شده به صورت خودکار و آنی، به حساب آن‌ها برگشت می‌خورد. شما با نوین پال می‌توانید بدون معطلی و تنها با فشردن یک کلیک پرداخت مشتری را لغو و مبلغ را به حسابشان بازگردانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا می‌توانید به بخش ارتباط با نوین پال مراجه نمایید.

از دیگر خدمات پرداخت یار نوین پال می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

همچنین مطالعه نمایید: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

کلام آخر

در این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی سرویس ریفاند (Refund) یا همان استرداد وجه پرداختیم. در حقیقت یکی از خدمات اینترنتی در درگاه‌های پرداخت اینترنتی یا لینک پرداخت سرویس استرداد وجه است. سرویس Refund امکان بازگشت پول را تسریع می‌نماید که این نکته در جلب رضایت مشتریان برای رونق کسب‌وکارهای آنلاین نقش بسزایی دارد. چنانچه می‌خواهید تا برای تجارت آنلاین خود یک درگاه پرداخت اینترنتی تهیه نمایید، پرداخت یار نوین پال بهترین گزینه انتخابی است. در واقع نوین پال برای کسب‌وکارهای آنلاین درگاه پرداختی امن و سریع را ارائه می‌دهد و با سرویس استرداد وجه رضایت مشتریان شما را دو چندان می‌نماید.

امیدواریم مقاله آشنایی با ضرورت سرویس استرداد وجه برای تجارت آنلاین برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از سرویس استرداد وجه را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید