تعریف کیو آر کد یا QR Code به زبان ساده

بنیامین اصغرزاده 6 دقیقه زمان برای مطالعه
تعریف کیو آر کد یا QR Code به زبان ساده

شما حتما بر روی اجناس خریداری شده، تنظیمات گوشی موبایل، منو رستوران و انواع مختلف موقعیت‌های دیگر، یک نماد چهار گوشه را مشاهده کردید که قابل سرچ یا کلیک است، این کد به عنوان کد کیو آر شناخته می‌شود. امروزه با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی، راه‌های ارتباطی ما با انواع سازمان‌ها، اطلاعات و جوامع و همچنین درگاه پرداخت بانک‌های مختلف بسیار گسترش یافته است.

یکی از کدهای مهمی که امروزه بسیار استفاده می‌شود، همین QR Code است. شما با یک کلید ساده به آسانی می‌توانید به بسیاری از اطلاعات دسترسی پیدا کنید و با آن همراه باشید. اگر شما می‌خواهید به طور کامل بدانید کیو آر کد چیست؟ چه کاربرد و چه انواعی دارد؟

تا پایان این مقاله همراه ما در نوین پال باشید.

تعریف کیو آر کد یا QR Code

QR Code چیست؟ در پاسخ دقیق‌تر به این سوال باید گفت که کدهای کیو آر، بارکدهایی هستند که بر روی درصد بالایی از اجناس یا محل‌ها وجود دارند و درباره‌ی آن‌ها اطلاعاتی را به ما می‌دهند. در واقع با کمک این بارکد‌ها، شما به یک سری اطلاعات یک دست و همگانی متصل می‌شوید.

تعریف کیو آر کد یا QR Code به زبان ساده

چگونه QR Code را اسکن کنیم؟

اسکن کردن کدهای کیو آر اصلا کار سختی نیستند. شما به راحتی با یک کلیک ساده می‌توانید به اطلاعات دسترسی بیابید. برای این کار در ابتدا بر روی دوربین گوشی خود قرار بگیرید، سپس بر روی کد کیو آر مورد نظر زوم کنید. در این مرحله بر روی کلمه اسکن ظاهر شده کلیک کنید تا اطلاعات برای شما نمایش داده شود. در گوشی‌های سطح بالا معمولا به صورت خودکار این اسکن صورت می‌گیرد و نیازی به کلیک ندارد.

همچنین اگر به بازاریابی NFT علاقه دارید می‌توانید درمورد آن در نوین پال اطلاعاتی کسب کنید.

انواع کاربرد های QR Code

در ادامه انواع کاربرد‌های QR Code را برایتان قرار داده‌ایم:

اطلاعات خرید

علاوه بر توضیحات مربوط به اجناس، برخی جزئیات یا تایید اصالت کالا در بخش کد کیو آر به راحتی قابل دسترس است. شما با کمک کد کیو آر، می‌توانید در جریان کوچکترین بخش‌های محصول قرار بگیرید و با دید کاملا باز خرید کنید.  شما به کمک این کد می‌توانید اصل یا کپی بودن محصولات خریداری شده را بررسی کنید. این کار به تنظیم بازار بسیار کمک می‌کند و یک شبکه منظم از داد و ستدها را ایجاد می‌کند. با کمک تایید اصل کالا یا بررسی هویت حقیقی آن، با خیال راحت می‌توانید از اورجینال بودن کالا مطمئن شوید.

قیمت محصولات

شما به کمک قیمت محصول می‌توانید از قیمت تولید و عرضه محصولات به خوبی آگاه شوید. با کمک این استراتژی به راحتی می‌توانید خیال خود را بابت سودجویان بازار و شیطنت‌های ممکن راحت کنید.

احراز هویت

شاید مهمترین کاربرد این محصول استفاده از کدهای کیو آر برای بخش احراز هویت و شناسایی است. با احراز هویت در کلیه‌ی کارهای اداری و سازمانی، زمان به طرز قابل توجهی ذخیره می‌شود و دیگر نیازی به صرف زمان طولانی برای تاییدیه ورودی در محل‌های ویژه مانند سمینارها، محل‌های کار و انواع موقعیت‌های گوناگون، نیست. شما فقط با یک اسکن کوتاه که زیر 3 ثانیه زمان می‌برد، می‌توانید وارد محل کار خود شوید و از زمان خود به خوبی استفاده کنید.

روش پرداخت با کیو آر کد

از بهترین کاربردهای کد کیو آر، پرداخت هزینه بدون برقرار کردن تماس فیزیکی است. این اهمیت در زمان شیوع کرونا به شدت گسترش یافت. برای این کار شما باید کد کیو آر فروشنده را بر روی دستگاه خود اسکن کنید.

سپس درگاه پرداخت هزینه برای شما به نمایش می‌آید و شما به راحتی با پرداخت اینترنتی بدون تماس با پول و یا حتی کارت عابربانک، می‌توانید هزینه‌های خود را پرداخت کنید. پرداخت با کیو آر از پرداخت با دستگاه پوز نیز بسیار امن‌تر است زیرا شما فقط در تلفن همراه خود رمزهای بانکی را وارد می‌کنید.

مزایا و معایب QR Code

در ادامه برخی از مزایا و معایب QR Code را برایتان شرح داده‌ایم:

مزایای کیو آر کد

مزایای اصلی کیو آر کد به شرح زیر است:

ذخیره‌ی زمان

بدون شک مهمترین دارایی انسان، زمان مفید است. در گذشته زمانی که اینترنت وجود نداشت و یا قابلیت‌های جدید اینترنت مانند اسکن کردن، هوش مصنوعی و انواع مشابه آن در دسترس نبود، برای انجام هر کاری شما باید مدت زمان زیادی را صرف می‌کردید. نمونه بارز این ذخیره‌ی زمان را در موقعیت‌های مختلف مانند سلف‌های دانشجویی، تاییدیه محل ورود به کار، کارت‌های جدید اتوبوس و انواع مثال‌های مشابه آن را می‌بینیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سرعت کارهای ما را چندین برابر کرده اند.

کمک به حفظ محیط زیست

از باارزش‌ترین مزیت‌های استفاده از کدهای کیو آر، کمک به محیط زیست است. شاید اگر به بیست سال قبل برگردیم و تبلیغات را با امروز مقایسه کنیم، متوجه تفاوت فاحش آن‌ها می‌شویم. حجم کاغذ استفاده شده در تبلیغات، ژتون‌های غذایی، کارت‌های هویتی و تمام موارد مشابه آن، سرسام آور بود. امروزه با کمتر استفاده کردن کارت‌های مقوایی و کاغذی تا حد بسیار زیادی در صرفه جویی در مصرف کاغذ گام برداشتیم و به تبع آن، از درختان و جنگل‌های خود محافظت بیشتری داشته ایم. حتی امروزه برخی از کارت‌هایی که به طور دائمی هستند نیز، از پلاستیک‌های قابل بازیافت استفاده می‌شوند.

کاهش قابل توجه هزینه‌ها

کدهای کیو آر تنها با یک کلیک ساده در دسترس هستند و نیازی به استفاده از هزینه‌های مختلف مانند پخش تبلیغات، خرید کاغذ، هزینه چاپخانه و انواع مختلف هزینه‌های دیگر نیست. علاوه بر بحث هزینه، در تبلیغات و معرفی‌های گذشته، تعداد کمتری از افراد ممکن بود تبلیغات شما را مشاهده کنند اما امروزه شما بدون هزینه زیاد و دردسرهای تدارکات مربوط به آن، می‌توانید محصول و اطلاعات مختص آن را به راحتی در اختیار همگان قرار دهید تا در کمترین زمان افراد زیادی از شما دیدن کنند. در نتیجه بازدید بیشتر، شما سود بیشتری نیز دریافت خواهید کرد.

تعریف کیو آر کد یا QR Code به زبان ساده

معایب کیو آر کد

در ادامه برخی از معایب QR Code برایتان قرار داده‌ایم:

نیاز به شبکه اینترنتی

به جرات می‌توان گفت بزرگترین مشکل کدهای کیو آر، وابسته بودن آن‌ها به شبکه‌ی اینترنتی است. در زمانی که نت ضعیف باشد یا در دسترس نباشد، متاسفانه از این کدها نمی‌توان استفاده کرد. این مشکل در زمان قطعی اینترنت در محل‌های کار باعث بی‌نظمی و اتلاف وقت قابل چشم گیری می‌شود و اگر جامعه کاری جمعیت زیادی داشته باشند، عملا با یک مشکل زمان‌بر مواجه می‌شوند.

عدم امنیت کافی

این کدها توسط افراد سودجو می‌توانند مورد هدف قرار بگیرند. مهمترین مسئله برای این کدها، ایجاد امنیت بیشتر است تا کارمندان با امنیت بیشتر و بدون خطر هکرها بتوانند از این مزیت استفاده کنند.

نیاز به گوشی‌های هوشمند

برای دسترسی به اطلاعات این کدها نیاز است که از دستگاه اسکنر و یا گوشی‌های هوشمند استفاده شود و این موضوع برای افرادی که به گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند یا در محلات دور افتاده هستند، غیر قابل دسترس است.

کلام آخر

امروزه به کمک کدهای کیو آر، زندگی بسیار آسان و سریع شده است و شما به راحتی می‌توانید علاوه بر زمان، در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنید. نحوه ساخت درگاه پرداخت شخصی با  QrCode به این صورت است که شما باید در ابتدا یک لینک پرداختی مخصوص داشته باشید که به کمک آن بتوانید تبادلات خود را انجام دهید. برای این کار شما می‌توانید یک شرکت پرداخت یار انتخاب کنید و سپس در آن ثبت نام و احراز هویت کنید. در مرحله‌ی بعد شما باید منتظر تایید اطلاعات، مشخصات و کسب وکار خود باشید. سپس شما یک ایمیل دریافت خواهید کرد که شامل اطلاعات مورد نیاز شما برای لینک پرداخت عمومی و تراکنش‌ها است. سپس در سایت مشخص شده برای ساخت بارکد عضو شده و آدرس کیو آر خود را بسازید و دانلود کنید.

در این عرصه، شرکت‌هایی وجود دارند که پرداخت الکترونیک و جابه جایی دیجیتالی پول را مدیریت می‌کنند. از بهترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت الکترونیک یا psp های ایران، می‌توان به شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، ایران کیش، داده ورزی سداد، پرداخت نوین آرین ،الکترونیک کارت دماوند و هلدینگ فناپ، اشاره کرد.

سوالات متداول

چگونه با QR Code پرداخت انجام دهیم؟

برای پرداخت با QR Code، کافیست اپلیکیشن بانک یا کیف پول الکترونیکی خود را باز کرده، دوربین آن را روی کد QR بگیرید تا به طور خودکار اسکن شود و سپس مراحل پرداخت را دنبال کنید.

چگونه کیو آر کد بسازیم؟

برای ساخت کیو آر کد، می‌توانید از سایت‌های آنلاین رایگان یا اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنید. این ابزارها به شما اجازه می‌دهند اطلاعات مورد نظر خود را وارد کرده و یک کیو آر کد سفارشی ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید