آشنایی با پرسونال برندینگ و مراحل ساخت آن

امین شیرافکن 11 دقیقه زمان برای مطالعه
پرسونال برندینگ

پرسونال برندینگ (Personal Branding) چیست؟ یکی از روش‌های بازاریابی نوین محسوب می‌شود که امروزه اکثر اشخاص با برندسازی شخصی سعی در اعتبارسازی برای خودشان هستند. در این مقاله از بلاگ نوین پال به بررسی ماهیت پرسونال برندینگ یا همان ساخت برند شخصی و اقدامات لازم برای ساخت آن می‌پردازیم.

امروزه برندسازی شخصی یکی از مباحث مهم در حوزه بازاریابی است که برای موفقیت در کسب‌وکار به آن نیار داریم. در واقع پرسونال برندینگ به ما کمک می‌کند  تا در بیزینس خودمان موقعیت مناسبی داشته باشیم و راحت‌تر کسب‌وکارمان را ایجاد کنیم. به همین خاطر پرسونال برندینگ عاملی مهم در معرفی ویژگی‌ها، خصوصیات و اهداف ما برای مخاطبان است که در نتیجه برندمان در ذهن آن‌ها ثبت می‌شود. به موجب این امر زمانی که مخاطبان به ما فکر می‌کنند، فوراً برندمان به ذهن آن‌ها می‌آید. برای آشنایی با پرسونال برندینگ و مراحل ساخت آن در ادامه مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

برندسازی شخصی چیست؟

چنانچه  تخصص، مهارت یا دانشی خاص دارید، می‌توانید به واسطه راه‌اندازی تجارت آنلاین و اتصال آن به یک درگاه پرداخت اینترنتی، فروش یا خدمات خود را آغاز نمایید. اما نکته اصلی اینجاست که تما اقدامات مذکور به تنهایی کفایت نمی‌کند. در واقع مهمترین فاکتو موفقیت در این راه ایجاد برند شخصی جذاب و موثر دارید.

برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ (personal branding) شباهت زیادی به ساخت یک برند تجاری دارد. در حقیقت همان‌طور که برند یک شرکت به واسطه معرفی هویت و ارزش‌های خود به مشتریان در تمایزش از رقبا موثر است، برندسازی شخصی هم همین نقش را برای اشخاص دارد و در ایجاد هویت خاص و ارائه ارزش ویژه آن‌ها برای کارفرمایان و مشتریان کمکی شایان می‌نماید.

به طور کلی برندسازی شخصی داستان خاص ما محسوب می‌شود که نقشی بسیار مهم در ایجاد یا تقویت کسب‌وکارمان دارد. پرسونال برندینگ باید تا نقاط قوت ما را برجسته نماید، شهرت و اعتماد و ویژگی‌های منحصر به فردی را که برای تجارت‌مان به ارمغان آورد. با توجه موارد ذکر شده در یک تعریف کلی می‌توان به  ساخت برند شخصی را چنین توصیف کرد که:

پرسونال برندینگ به فرایند ایجاد یک برندی اصیل برای شخص یا یک شرکت به حساب می‌آید. با توجه به نام‌ این اصطلاح واضح است، این برند منحصر به شخص ما یا کسب‌وکارمان است.

جهت برندسازی شخصی باید اقدامات و مراحلی را طی کنیم و نکات و اصولی مهم را در آن رعایت نماییم. در ادامه مقاله به مراحل ساخت پرسونال برندینگ می‌پردازیم.

همچنین مطالعه نمایید: دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تاثیری در رشد کسب و کار دارد؟

دلایل اهمیت پرسونال برندینگ

دلایل اهمیت پرسونال برندینگ

در بازه زمانی محدوده توجه اشخاص کم‌کم کوچک‌تر می‌شود که در این شزایط تأثیرگذاری بیشتر از هر زمانی جوابگو خواهد بود. بهترین روش برای انجام این پروسه، برندسازی شخصی و ایجاد یک برند موفق و به‌ یاد ماندنی در ذهن مخاطبان است.

در حال حاضر عموم صاحبان کسب‌و‌کارها متاسفانه چندان از اهمیت پرسونال برندینگ اطلاعی ندارند و این کار از نظر آن‌ها فعالیتی اضافه و زائد به شمار می‌آید. اما حقیقت امر اینجاست که جهت برخورداری از یک کسب‌وکار موفق، قدم اول ایجاد یک برند موفق است. در ادامه چهار فاکتور مهم از دلایل اهمیت برندسازی شخصی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. متمایز نمودن کسب‌وکار از دیگر رقبا

در حال حاضر امروز بیشتر از هر زمانی برخورداری از یک برند شخصی و قوی در خوزه رقابتی بسیار حائز اهمیت است. در واقع برند شخصی، نشان‌گر افکار و نظرات سایرین در مورد ماست. یک برند شخصی، به نوعی شهرت ما محسوب می‌شود که می‌تواند عاملی موثر در پیشرفت تجارت یا شکست ما باشد.

حال شاید این در ذهن شما نقش بندد که چرا بنابراین چرا پرسونال برندینگ اهمیت دارد؟ در جواب باید اذعان نماییم که برای شروع کار، برندسازی شخصی به متمایز شدن ما از رقبای کسب و کارمان کمکی شایان می‌نماید. هم اکنون اکثر اشخاص مدرک تحصیلی دارند، برخورداری از یک ویژگی اضافه یا منحصر به فرد، بدون شک توجه کارفرمایان را به ما معطوف می‌نماید.

به واسطه برندسازی شخصی، قوی و معتبر، می‌توانیم همان شخصی باشیم که در خاطر ماندگار خواهد شد. همچنین، پرسونال برندینگ (personal branding) در درخواست حقوق بیش‌تر برای ما نقشی موثر دارد.

امروزه روش‌های بسیاری در مبحث برندسازی شخصی وجود دارد، اما جهت شروع هر مسیر در ابتدا باید بدانیم که چه کسی هستیم و می‌خواهیم برای چه موردی شناخته شویم. چنانچه برای تعریف برندمان وقت صرف نماییم، می‌توانیم در شغل‌مان و حتی فراتر از آن، موفقیتی شیرین را تجربه کنیم.

2. ایجاد فرصت

فعالیت در حوزه رقابتی جهان امروز موجب شده تا اشخاص زیادی برای مشاغل، مشتریان و فرصت‌های مشابه به رقابت بپردازند. جهت متمایز شدن از سایرین، پرسونال برندینگ (personal branding) و برخورداری از یک برند شخصی قوی برای ما نکته‌ای بسیار مهم است.

در حقیقت برندسازی شخصی، ترکیبی منحصر به فرد از مهارت‌ها و تجارب ماست که عامل مهم در شکوفایی خود واقعی ما خواهد شد. برند شخصی، ما را خاص و متمایز از سایرین نشان می‌دهد. در واقع برندسازی شخصی باعث می‌شود تا یک مزیت رقابتی برای خود را در معرض نمایش عموم بگذاریم.

زمانی که کارفرمایان به دنبال شخصی با مهارت‌ها و تخصص خاص ما باشند، خیلی زود برندمان را به یاد می‌آورند. همچنین، یک برند شخصی معتبر در دریافت فرصت‌های جدید نقشی موثر دارد. موقعی که کارفرمایان تخصص ما را در حیطه‌ کاری‌مان ببینند، احتمال اینکه به ما فرصتی جهت همکاری یا کار روی پروژه‌ای جدید دهند، بسیار افزایش می‌یابد. پس، چنانچه به دنبال پیشرفت کاری هستید، برندسازی شخصی نقطه شروع خواهد بود.

3. بالا بردن اعتماد مخاطبان

در زمانی که فرایند برندسازی شخصی را آغاز می‌کنیم، برای خودمان به عنوان یک شخص یا برای بیزینس، هویت ایجاد می‌نماییم. پرسونال برندینگ مواردی چون ایجاد یک وجهه، پیام و موجودیت واضح و منسجمرا شامل می‌شود که به صورت آنلاین و آفلاین قابل ارائه است. از لحاظ روانشناسی، تمایل برای برندسازی شخصی شاد دلایل زیادی داشته‌ باشد. از مهمترین این دلایل می‌توان به جلب اعتماد مخاطبان اشاره کرد.

در واقع هنگامی که مردم احساس کنند که ما را می‌شناسند و می‌فهمند که نماد چه چیزی هستیم، احتمال اینکه به ما اعتماد نمایند بسیار افزایش می‌یابد. بالا رفتن اعتماد به این جهت است که آن‌ها احساس می‌کنند با ما مراوده و تعامل دارند. مخاطبان می‌دانند که باید از ما چه انتظاری با توجه شناختی که پیدا کرده‌اند، داشته‌ باشند.

پرسونال برندینگ (personal branding) می‌تواند موجب تمایز شدن ما از سایرین شود. در جهانی که تلاش همه برای جلب توجه است، انجام برندسازی شخصی حکایت از تفاوت ما با دیگران را مشخص می‌سازد که نهایتاً در جذب فرصت‌ها به ما کمکی شایان خواهد کرد.

موقعی که کارفرمایان بدانند کهیک برند شخصی معتبر داریم، احتمال اینکه برایهمکاری در پروژه یا فرصت شغلی بعدی خود ما را در نظر گیرند، افزایش می‌یابد. به موجب این امر، چنانچه دنبال جلب اعتماد، جذب فرصت‌ها و متمایز شدن از سایرین هستید، برندسازی شخصی می‌تواند در این راستا به شما کمک نماید.

4. قابل دید بودن دائمی ما به صورت آنلاین

امروزه در عصر دیجیتال، برندسازی شخصی بیشتر از گذشته اهمیت دارد. به واسطه بهره‌مندی از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام (Instagram) و موتور جستجوگر گوگل، هر شخصی به سادگی قادر است تا با چند کلیک اطلاعاتی درباره ما را بیابد. بنابراین، اطلاع از شیوه‌های حضور در فضای مجازی برای ما ضرورتی بسیار مهم تلقی می‌شود.

پرسونال برندینگ می‌تواند به ما کمک نماید تا روایت‌مان را تنظیم و خودمان را در بهترین حالت ممکن به دیگران معرفی نماییم. علاوه بر این برندسازی شخصی روشی برای بولد شدن ما در بین دیگر رقبا است.

در جهانی که عموم اشخاص یک وب‌سایت آنلاین و موجودیت اینترنتی دارند، پرسونال برندینگ به ما کمک می‌نماید تا برتری برندمان را نسبت به سایرین ثابت کنیم. برندسازی شخصی به ما در جلب اعتماد مراجعان و مشتریان بالقوه هم کمکی شایان می‌نماید. در اصل اگر آن‌ها ببینند که ما در کار چقدر متخصص هستیم و از برند شخصی قوی برخورداریم، احتمال اینکه مشتری دائمی‌مان شوند بسیار افزایش می‌یابد. به همین خاطر، پرسونال برندینگ یکی از نکات ضروری در موفقیت حوزه دیجیتال به حساب می‌آید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

مراحل پرسونال برندینگ

مراحل پرسونال برندینگ

همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان نمودیم، پرسونال برندینگ (personal branding) شامل مراحلی است که طی کردن آن‌ها در راستای موفقیت ما نقشی پررنگ دارند. در این بخش از مقاله پیش‌رو به بررسی مراحل برندسازی شخصی می‌پردازیم.

1. شناخت عناصر مهم در برندینگ

نخستین قدم از مراحل ساخت برندسازی شخصی شناحت عناصر اصلی آن است که عبارتند از:

  • چشم انداز برند: ما باید بدانیم که می‌خواهیم به چه چیزی شناخته شویم؟ چنانچه قصد داریم تا به عنوان متخصص در زمینه خاصی شناخته شویم، آن چه موردی خواهد بود؟
  • توجه به اهداف برند: ما باید بدانیم که چرا می‌خواهیم یک نام تجاری شخصی بسازیم؟ اهداف ما از انجام این کار چیست؟ می‌خواهیم روی چه کسانی تأثیرگذار باشد؟ چه چیز و جایگاهی را در آینده برای خودمام در نظر داریم؟
  • پیام برند: در واقع پیام کلیدی که مقصد داریم تا به گوش مخاطبان برسانیم، چه چیزی است؟ می‌خواهیم چه پیامی را به صورت مداوم در محتوا و بازاریابی‌مان ارائه نماییم؟ چنانچه تنها بتوانیم یک توصیه به مخاطبان بدهیم، چه موردی خواهد بود؟
  • شخصیت برند: در حقیقت برخی از خصوصیات یا ویژگی‌های شخصی ما چیست که می‌توانیم آن را در برندمان لحاظ نماییم؟ آیا قصد داریم ما را بسیار شیک و حرفه‌ای یا شاید دمدمی و ماجراجو معرفی نماید؟

2. شناخت خودمان

به طور کلی جهت طراحی و ساخت پرسونال برندینگ که بتواند هویت شخصی و حرفه‌ای ما را به صورتی دقیق انعکاس دهد، در ابتدا باید بدانیم که کسی هستیم. باید درون نگری نماییم و فهرستی از نقاط قوت یا ضعف خودمان را تهیه کنیم. در این مرحله باید موارد زیر را از خودمان بپرسیم و با دقت و صداقت به آن‌ها پاسخ دهیم تا به شناختی کامل از خودمان برسیم.

  • در چه زمینه کاری برتری دارم؟
  • چه موردی به ما انگیزه می‌دهد؟
  • اطرافیان از کدام ویژگی‌هایی ما تعریف می‌کنند؟
  • کدام فعالیت‌ها برای ما لمری دشوار است و انگیزه کافی برای انجامشان نداریم؟
  • بدون داشتن احساس خستگی و بی انگیزگی، بیشتر روی کدام فعالیت‌ها می‌توانیم تا ساعت‌ها وقت بگذاریم؟

3. بررسی اهداف شناخته شدن

در کل نام برند تجاری‌مان بیش از اینکه بازتابی از شخصیت فعلی شما باشد، در حقیقت نقشه راهی است که مشخص می‌کند چه فردی می‌خواهیم باشیم و به کجا قصد داریم برسیم. لازم است تا نقاط قوت و ضعف‌مان را در ارتباط با هر صنعت یا شغلی که در آینده به آن می‌رویم، را مورد ارزیابی قرار دهیم.

به صورت کلی با انجام کارهای مذکور، مهارت‌ها یا ویژگی‌هایی که ما را متمایز می‌نماید و همچنین حوزه‌های را که جهت پیشرفت یا دستیابی به دانشی جدید که نیاز داریم، به راحتی کشف می‌نماییم. پیش‌بینی آنکه در چند سال آینده کجا قصد داریم باشید و تعیین ویژگی‌هایی که می‌خواهیم به واسطه آن‌ها شناخته شویم، به ما کمک می‌کند تا بهتر بدانیم که جهت دستیابی به آنجا چه اقداماتی را باید صورت دهیم.

4. مشخص کردن مخاطبان ما

پیش از آغاز به ساخت پرسونال برندینگ، باید تعیین نماییم که مخاطب ما چه افرادی هستند. در واقع باید خیلی زود مخاطبان هدف‌مان را تعیین نماییم و ایجاد داستان ما راحت‌تر خواهد شد، چراکه نوع داستان باید تا جای مممکن از شفافیت لازم برخوردار باشد.

5. نوشتن سناریوی داستان

زمانی که شروع به ایجاد برندسازی شخصی می‌کنیم، مدتی را باید صرف طراحی سناریوی داستان شخصی‌مان نماییم. در واقع یک داستان 60 ثانیه‌ای درباره اینکه چه فردی هستیم را باید جهت ارائه به سایرین آماده کنیم.

داستان‌مان لازم است تا شامل اطلاعاتی باشد که هم اکنون برای ما مهم هستند. به طور مثال برای اینکه به دنبال یک موقعیت جدید هستیم، باید نقاط قوت‌مان را در زمینه‌ای خاصی که داریم یا اخیراً ارزش سازمان یا شرکت فعلی‌مان افزایش داده‌ایم، را بیان نماییم.

6. شبکه سازی برای پرسونال برندینگ

برای مسیر ایجاد برندسازی شخصی (Personal Branding) که ایده‌آل باشد، لازم است تا به صورت منظم و موثر جهت توسعه حلقه تعاملات حرفه‌ای خود شبکه‌سازی کنیم. به واسطه رفتن به رویدادهای رسمی و غیر رسمی، با همکاران، متخصصان و رهبران صنعت‌مان می‌توانیم به سادگی ارتباط برقرار نماییم.

شبکه سازی برای پرسونال برندینگ

در واقع هرچه تعامل بیشتری داشته باشیم برند شخصی ما بهتر شناخته می‌شود. همچنین جهت یافتن متخصصان کسب و کارمان می‌توانیم از لینکدین استفاده نماییم. برای آشنایی بیشتر با این معقوله پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله آشنایی با لینکدین مارکتینگ و نقش آن در بازاریابی را مطالعه نمایید.

7. کمک گرفتن از دیگران برای پرسونال برندینگ

به طور کلی گرفتن توصیه‌نامه از همکاران یا مدیران فعلی و سابق ما یکی از راحت‌ترین و موثرترین روش‌ها جهت ایجاد پرسونال برندینگ است. در واقع این توصیه‌ها به سایرین کمک می‌نماید تا ارزش‌های ما را بهتر بشناسند.

همان‌طور در کسب‌و‌کار شاید نظرات و توصیفات مشتریان را جهت استفاده در فروش و بازاریابی موثر باشد، ما نیز لازم است تا از نظرات مثبت سایرین درباره خودمان در برندسازی شخصی استفاده نماییم.

8. فعالیت بیشتر در حوزه آنلاین

از بارزترین جنبه‌های پرسونال برندینگ و فاکتورهای مهم مراحل ساخت برند شخصی اینجاست که مطمئن شویم حضور آنلاین ما برای مدیران، همکاران و دیگران جذاب باشد. در اصل ایجاد برند شخصی در اینستاگرام، لینکدین یا توییتر را باید از همین حالا آغاز نماییم.

ایجاد برند شخصی در پلتفرم اینستاگرام برای ما این امکان را فراهم می‌نماید تا بتوانیم کارمان و آنچه هستیم را به واسطه عکس‌ها به نمایش گذاریم.

لینکدین (LinkedIn Corporation) یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای به شمار می‌رود که بهترین سایت جهت ساخت پرسونال برندینگ است. بهترین روش بهره‌مندی از این شبکه شرکت در گروه‌ها، معرفی اشخاص مورد علاقه ما و همچنین درخواست و ارائه توصیه‌نامه خواهد بود. علاوه بر این از توییتر (Twitter) هم می‌توانیم جهت ساخت پرسونال برندینگ و بولد نمودن و تقویت تخصص‌مان در کسب و کار بهره‌مند شویم.

9. ارائه نمونه کار با وب سایت شخصی

یکی دیگر از از مراحل ساخت پرسونال برندینگ تاسیس یک وب سایت شخصی و ارائه نمونه کارهای ما در آنجاست. البته برخورداری از یک وب سایت مزایای بسیاری را برای ما به ارمغان می‌آورد. در حقیقت ما می‌توانیم به واسطه اتصال وب سایت یک درگاه پرداخت اینترنتی نظیر نوین پال، عرضه و فروش خدمات یا محصولات‌مان را به راحتی آغاز نماییم. برای آشنایی بیشتر با این پرداخت‌یار می‌توانید به مقاله آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها مراجعه نمایید.

امروزه در حوزه آنلاین مشتریان و مخاطبان بیشتر از هر زمان دیگری مایلند تا بدانند ما به عنوان یک متخصص یا صاحب تجارت اینترنتی چه فردی هستیم. در واقع یک وب سایت شخصی بهترین جا جهت معرفی خودمان است. وب سایت شخصی به واسطه ایجاد اعتبار برای ما، در ساخت برندسازی شخصی و توسعه آن بسیار ضرورت دارد.

10. ارائه پیشنهادات متفاوت

جهت ایجاد یک پرسونال برندینگ سودآور و موفق، باید از نکته‌ای برخوردار باشیم تا به مخاطبان مدنظرمان بفروشیم. ما برای این امر به یک پیشنهاد مقاومت ناپذیر نیازمند هستیم که به مخاطبان ما کمک نماید تا مشکل خاصی را رفع نموده و یا به نتیجه‌ای مطلوب برسند.

در حال حاضر عموم کارآفرینان ابتدا محصول و خدمات مدنظرشان را تولید یا ارائه می‌نمودند. ولی با گذشت زمان متوجه شدند که هیچ کس حاضر به پرداخت وجه جهت خرید آن‌ها نیست. به همین علت شناسایی کامل مشتریان پیش از ایجاد محصول یا خدمات نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. موقعی که دقیقاً می‌دانیم می‌خواهیم به چه افرادی کمک نماییم، می‌توانیم پیشنهادی ارائه نماییم که راه حلی مناسب برای آن‌ها باشد.

همچنین مطالعه نمایید: استراتژی ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در کسب و کار

کلام آخر

هم اکنون برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ (Personal Branding) به عنوان روشی نوین در بازاریابی جهت مبدل شدن اشخاص معمولی به یک برند به حساب می‌آید. در واقع برند شخصی ما روشی برای تبلیغ خودمان است! به صورت کلی این مهم به واسطه ترکیبی منحصر به فرد از مهارت‌ها، تجارب و شخصیت ما ایجاد می‌شود که می‌خواهیم دنیای‌مان را به واسطه خصوصیات مذکور ببیننم. به عبارتی دیگر، برندسازی شخصی بیانب از داستان ما برای دیگران است.

امیدواریم آشنایی با پرسونال برندینگ و مراحل ساخت آن مورد توجه شما مخاطبان محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله چنانچه تجاربی در زمینه استفاده از پرسونال برندینگ را دارید، آن را با ما در نوین‌پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید