خدمات پی پال چیست؟ و چگونه از پی پال استفاده کنیم؟

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
خدمات پی پال

پی پال (PayPal) شرکتی آمریکایی است که در زمینه تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه الکترونیکی فعالیت دارد. سرویس مالی آنلاین پی پال به ما این امکان را می‌دهد تا به واسطه یک حساب آنلاین مطمئن به اموری نظیر خرید، ‌پرداخت، حواله‌های داخلی یا خارجی وجه بپردازیم.‌ در نوین پال به این موضوع می‌پردازیم که خدمات پی پال چیست؟ و چگونه از پی پال استفاده کنیم؟

امروزه مشتریان یک فروشگاه آنلاین به راحتی می‌توانند ‌اطلاعات بانکی‌، کارت اعتباری یا دبیت کارت خود را به سیستم پی‌پال اضافه نمایند و هنگام پرداخت کارت مدنظرشان را انتخاب کنند. ‌‌علاوه‌ بر این مشتریان قادرند تا یکی از روش‌های پیش فرض پرداخت را انتخاب نموده و از آن استفاده نمایند. در کل دارندگان پی‌پال می‌توانند ‌ از تعداد کثیری فروشگاه آنلاین‌‌، رستوران‌ و پمپ بنزین‌ خرید یا پرداخت را صورت دهند. جهت آشنایی بیشتر با ماهیت PayPal تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نماید: ترفندهای دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

خدمات پی پال چیست؟

خدمات پی پال چیست؟

پی پال از روش‌های سریع و آسان جهت تراکنش‌های مالی آنلاین محسوب می‌شود. در واقع با بهره‌مندی از پی‌پال، ما می‌توانیم به راحتی پرداخت پول در خرید از یک تجارت آنلاین، حتی سایت‌های خارجی مانند eBay صورت دهیم.
شرکت آمریکایی PayPal در زمینه تجارت الکترونیک، خدمات انتقال وجه و انواع تراکنش‌های مالی فعالیت دارد، که کارش را از سال 1999 آغاز نمود. پی پال سالیان زیادی است که تخت عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین شرکت‌های پرداخت آنلاین در جهان محسوب می‌شود.

امروزه پی‌ پال به عنوان جایگزینی مطمئن برای روش‌های پرداخت سنتی مثل حواله و چک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما پس از انجام احراز هویت و تأیید وجه موجود در حساب‌های بانکی، امکان واریز یا دریافت وجه از دیگر حساب‌ها در این سیستم پرداخت الکترونیکی را داریم. پی پال در اکثر کشورهایی که قابلیت و زیرساخت‌های پرداخت آنلاین را دارند، خدمات شبکه پرداخت را ارائه می‌دهد.

تاریخچه پی پال (PayPal)

پی بال در سال 1998 توسط دو کارآفرین موفق به نام‌های پیتر تیل (Peter Thiel) و مکس لوچین (Max Levchin) با هدف ایجاد یک واحد پولی بین‌المللی خارج از کنترل نهادهای دولتی ایجاد شد. در ابتدای آغاز کار این سیستم پرداخت الکترونیکی، به‌دلیل عدم شناخت کافی عموم مردم از آن، یک سری سوءاستفاده‌های کلاهبرداری و هک صورت گرفت که به همین خاطر در برخی از ایلات‌های کشور آمریکا فعالیت پی بال ممنوع اعلام گردید.

اما با گذشت زمان اعتماد مردم به پی بال بیشتر شد و کم‌کم سایت‌های بزرگ حراجی آنلاین در جهان نظیر ای‌بی (eBay) از آن به عنوان درگاه پرداخت وجه بهره‌مند شدند. سال 2002 ای‌بی تمام سهام پی بال را خریداری نمود و مالیک کلی این شرکت را به تملک خود درآورد. به موجب این امر eBay توانست بر کلیه مراحل فروش کالا در این سایت نظارتی کامل داشته باشد تا در صورت عدم رضایت طرفین معامله، بتواند جهت بازگرداندن وجه اقدام نماید. همین رویکرد موجب شد تا پی پال به یکی از بزرگ‌ترین و مطمئن‌ترین سرویس‌های پرداخت الکترونیک در جهان مبدل شود.

پی پال در سال 2015 تحت عنوان یک شرکت مستقل شناخته شد و در حال حاضر سهامش در بازار نزدک (Nasdaq) در نماد PYPL معامله می‌گردد. طبق ارزیابی صورت گرفته کارشناسان مالی از بین 500 شرکت برتر آمریکایی طی سال 2019 از نظر درآمد پی پال رتبه 204 را به خود اختصاص داده بود.

کاربردهای پی پال

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، پی پال امکان ارسال، دریافت پول و خرید اینترنتی را برای کاربران فراهم می‌آورد. در ادامه این مقاله به بررسی بارزترین کاربردهای پی پال می‌پردازیم:

  • انتقال وجه بین‌ المللی

از مهم‌ترین کاربردهای PayPal، می‌توان به انتقال وجه بین‌المللی اشاره نمود. در واقع با بهره‌مندی از پی پال، می‌توانیم به سادگی به ارسال یا دریافت وجه به‌ شکل بین‌المللی بپردازیم. این مزیت ویژه برای انواع کسب‌وکارهای بین‌المللی، بسیار مفید و سودبخش محسوب می‌شود.

  • کسب درآمد

برخی اشخاص و کسب‌وکارها از PayPal تحت عنوان یک روش جهت کسب درآمد بهره می‌برند. در واقع آن‌ها قادرند تا خدمات و محصولات خود را به‌صورت آنلاین به فروش رسانده و از سرویس پی پال جهت پذیرش پرداخت‌های مشتریان بهره‌مند شوند.

  • انواع خریدهای آنلاین

انواع خریدهای آنلاین

پی پال برای ما این امکان را فراهم می‌آورد تا به سادگی از هر فروشگاه‌ آنلاین خریدمان را صورت دهیم. در واقع ما می‌توانیم هزینه کالا یا انواع خدمات را به واسطه بهره‌مندی از پی‌پال پرداخت کنیم و خریدی امن، راحت و آنلاین را تجربه نماییم. البته باید وب‌سایت مدنظرمان از درگاه پرداخت پرداخت پی پال برخوردار باشد تا بتواند محصول ما را ارسال نماید.

  • پرداخت وجه در سایت‌ خارجی

زمانی که برای خرید یا بهره‌مندی از خدمات به سایت‌های خارجی مراجعه می‌نماییم، پی پال در واقع یکی از روش‌های پرداخت مورد اعتماد از اکثر این سایت‌ها عمل می‌نماید. ما می‌توانیم به سادگی با خدمات پی پال هزینه‌های لازم را در سایت‌های خارجی پرداخت نماییم.

  • رزرو و پرداخت هتل‌ در کشورهای دیگر

جهت رزرو هتل‌ در کشورهای خارجی، پی پال برای ما این امکان را فراهم می‌آورد، تا هزینه‌های لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت آنلاین پرداخت نماییم. چنین مزیتی به ما این امکان را می‌دهد تا سفرهای خودمان را به سادگی با امنیتی بالا برنامه‌ریزی کنیم.

  • امکان انتقال وجه بین‌المللی به حساب‌های پی پال

در واقع ما می‌توانیم به ساده‌ترین شکل ممکن وجه مدنظرمان را برای هر حساب‌ در پی پال ارسال نماییم. همین ویژگی تخت عنوان یک روش سریع جهت انتقال وجه برای هر شخصی در تمام نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • دریافت وجه با پی‌ پال

چنانچه کسب‌وکاری داریم، خدمات پی پال (PayPal) برای ما این امکان را فراهم می‌سازد تا هزینه‌های مربوط را از مشتریان را دریافت نماییم. در واقع به واسطه بهره‌مندی از این روش ما می‌توانیم تمامی پرداخت‌های مشتریان خود را به سادگی پذیرش نماییم. همچنین اگر ما به عنوان کارهای فریلنسر نظیر برنامه نویس، گرافیست، تولید کننده محتوا، سئوکار یا ادمین سوشال مدیا برای سایت‌های خارجی فعالیت داریم، می‌توانیم از طریق پی پال، وجه خودمان را دریافت نماییم.

همچنین مطالعه نماید: فین تک چیست؟ و چه کاربردی در امور مالی و پرداختی دارد؟

نحوه استفاده از پی پال

نحوه استفاده از پی پال

روش کار با پی پال در واقع یکی از ساده‌ترین روش‌ها جهت پرداخت در سایت‌های خارجی محسوب می‌شود. برای ایجاد حساب ما می‌توانیم به راحت‌ترین شکل و در یک بازه زمانی کوتاه مدت، اطلاعات شخصی خودمان را با وارد کردن ایمیل در وب‌سایت پی پال صورت دهیم.

در مرحله بعد پی پال از ما می‌خواهد تا یکی از کارت‌های اعتباری نظیر ویزا کارت و مسترکارت، یا حساب‌های بانکی خودمان را به آن اتصال دهیم تا اکانت PayPal را وریفای نماییم. پس از آن، موجودی حساب کارت اعتباری خودمان را به پی پال انتقال می‌دهیم. حال می‌توانیم موجودی حساب کارت را به دیگر حساب‌های پی پال به راحتی انتقال داده یا پرداخت وجه در سایت‌‌های خارجی مدنظرمان را صورت دهیم.

انواع حساب پی‌ پال

به طور کلی حساب‌های مجازی از انواع مختلفی برخوردار هستند که هر کمپانی مانند اسکریل ، وب مانی، پرفکت مانی و مواردی دیگر حساب‌ مخصوص خود را ارائه می‌نمایند. زمانی که جهت افتتاح حساب PayPal اقدام می‌کنیم، باید نوع حساب را هم مشخص نماییم. انواع حساب‌های پی پال عبارتند از:

  1. پرسونال (Personal): حساب شخصی یکی از انواع حساب پی پال محسوب می‌شود که جهت خرید از سایت‌های خارجی و انتقال وجه در کوتاه‌ترین بازه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این حساب را تنها می‌توان جهت خرید اینترنتی استفاده نمود و برای فروش اینترنتی هیچ کاربردی ندارد.
  2.  پریمیر (Primier): این نوع حساب، درست همانند یک حساب عادی پرسونال است، با این تفاوت که از قابلیت‌های بیشتری نظیر: امکان دریافت کارت اعتباری، کارت و حساب بانکی برخوردار است. علاوه‌ بر این با بهره‌مندی از این نوع حساب می‌توانیم از امکاناتی مثل سبد خرید و گزارش پرداخت نیز استفاده نماییم.
  3. بیزینس (Businees): این نوع از حساب در واقع مخصوص تجارت آنلاین است. با حساب بیزینس می‌توان از تمام امکانات پرداخت و خرید با کارمزدی بسیار اندک استفاده نمود.

آیا استفاده از خدمات پی پال رایگان است؟

در پاسخ به پرسش مذکور باید اذعان نماییم که راه‌اندازی اکانت پی پال کاملا رایگان است. علاوه‌ بر این، خرید آنلاین و انجام اکثر تراکنش‌های شخصی هم رایگان صورت می‌پذیرد و نیاز به پرداخت کارمزدی نیست. ولی پی پال (PayPal) برای برخی از تراکنش‌ها‌ی خاص، کارمزد کم می‌کند. البته باید در نظر داشت که جهت نقد نمودن پی پال توسط صرافی‌ها، بخشی از پول به عنوان کارمزد کم می‌شود.

همچنین مطالعه نماید: اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت رمزارزی

مراحل ایجاد حساب پی پال

به طور کلی روش‌های راه‌اندازی یا ایجاد حساب پی پال به سه روش زیر صورت می‌پذیرد:

  1. از طریق سیستم لپ تاپ یا دسکتاپ
  2. مرورگر گوشی
  3. اپلیکیشن پی پال که می‌توان آن را از اپ استور یا گوگل پلی دانلود کرد.

مراحل ایجاد حساب PayPal شامل موارد زیر است:

  1. ابتدا وارد وب‌سایت زسمی paypal می‌شویم.
  2. سپس بر روی گزینه‌ آبی رنگ Sign Up کلیک می‌نماییم.
  3. گزینه Personal Account (حساب شخصی) را انتخاب می‌کنیم.
  4. شماره تماس خودمان را درج می‌نماییم تا پیامکی حاوی کد امنیتی را دریافت کنیم. در واقع کد مذکور را در باید مرحله بعد وارد نماییم.
  5. نام و نام خانوادگی با آدرس ایمیل خودمان وارد می‌کنیم و یک رمز عبور نیز باید انتخاب نماییم.
  6. در مرحله بعد باید وارد ایمیل خود شویم و جهت تایید حساب پی پال، با شرایط و قوانین آن موافقت نماییم.
  7. در مرحله آخر نیز یک حساب بانکی یا کارت اعتباری به اکانت پی پال خودمان باید اضافه کنیم.

شرایط ایجاد اکانت پی پال برای کاربران ایرانی

شرایط ایجاد اکانت پی پال کاربران ایرانی

جهت ساخت اکانت PayPal برای کاربران ایرانی برخورداری از شرایط زیر الزامی است:

  • سرور مجازی (VPS) برای اینکه همواره با یک IP ثابت وارد اکانت خودمان شویم تا ریسک مسدودی حساب‌مان کمتر شود.
  • داشتن ایمیل آدرس معتبر با نام خودمان که همیشه به آن دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم ایمیل ارسالی پی پال را تایید نماییم.
  • در صورت سکونت در ایران، باید شماره مجازی متناسب با کشوری که اکانت پی پال خودمان را انتخاب می‌نماییم، داشته باشیم.
  • داشتن آدرس معتبر و واقعی از کشوری که در اکانت پی پال خودمان انتخاب نموده‌ایم.
  • برخورداری از گیفت کارت نظیر ویزا، امریکن اکسپرس یا مستر کارت

مزایای پی پال برای کاربران ایرانی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که مزایای پی پال برای کاربران ایرانی چیست؟ در جواب به این سوال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امروزه به دلیل اطمینان از درگاه پرداخت پی پال، کاربران ایرانی به صورت گسترده‌ای از این سرویس مالی آنلاین استفاده می‌نمایند.
  • همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، کار با حساب پی پال بسیار راحت است، زیرا تنها به واسطه یک ایمیل آدرس می‌توان از خدمات پی پال بهره‌مند شد.
  • در واقع با حساب پی پال، اطلاعات مربوط به کارت اعتباری ما از دید دیگر اشخاص پنهان می‌ماند. به همین جهت PayPal، به عنوان امن‌ترین سیستم پرداخت آنلاین شناخته می‌شود.
  • انتقال پول برای دوستان و اعضای خانواده از هیچ کارمزدی برخوردار نیست.

محدودیت‌های استفاده از پی پال در ایران

متاسفانه پی پال، کشور ایران را جهت استفاده از خدمات تراکنشی خود در فهرست تحریم قرار داده است. این بدان معناست که در صورت استفاده از سایت پی پال در ایران، این سرویس مالی آنلاین بلافاصله حساب کاربری مذکور را مسدود می‌نماید و موجودی آن حساب هم بلوکه خواهد شد.

کاربران ایرانی برای بهره‌مندی از خدمات پی پال باید از نرم‌افزارهای تغییر IP استفاده نمایند. پی پال به‌ شکل تصادفی، بررسی می‌نماید که آیا فرآیند تراکنش‌های مالی براساس قوانین بین‌المللی صورت می‌پذیرد. چنانچه پس از انجام بررسی‌ها به یکی از طرفین مشکوک شود یا از کشورهای تحریم پی پال باشد، درخواست ارسال مدارک می‌نماید. تا موقع ارائه مدارک، پی پال حساب طرفین را در وضعیت on Hold Pending verification قرار خواهد داد و با بروز هر مشکلی، اکانت‌ها را به حالت محدودیت (Limited) در می‌آورد. پس از بررسی‌های لازم توسط پی پال، چنانچه مشکلی نباشد تراکنش را Completed (تکمیل شده) اعلام می‌نماید.

از روش‌های استفاده از خدمات پی پال برای کاربران ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد حساب پی پال به واسطه برخی از برخی شرکت‌ها و کسب‌وکارها مرتبط
  • بهره‌مندی از حساب‌ شخص ثالث در دیگر کشورها جهت انجام امور تراکنش‌های مالی
  • از طریق VPN

چنانچه شما کسب‌وکار آنلاین دارید، می‌توانید با پرداخت یار نوین پال به‌ سادگی جهت راه‌اندازی سایت فروشگاه آنلاین اقدام نمایید. نوین پال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی است که تمامی نیازهای پرداختی شما را برطرف می‌نماید. برای استفاده درگاه پرداخت، آشنایی با انواع خدمات یا دریافت مشاوره، شما می‌توانید به سایت پرداخت یار نوین پال مراجعه نمایید.

همچنین مطالعه نماید: روش های دریافت درگاه پرداخت

کلام آخر

در این مقاله صفر تا صد خدمات پی پال را مورد بررسی قرار دادیم و شما را با نحوه استفاده از خدمات PayPal آشنا نمودیم. در ادامه روش استفاده از خدمات پی پال برای کاربران ایرانی را تشریح کردیم.

امیدواریم مقاله خدمات پی پال چیست؟ و چگونه از پی پال استفاده کنیم؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در استفاده از پی پال را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید