آشنایی با لینکدین مارکتینگ و نقش آن در بازاریابی

امین شیرافکن 11 دقیقه زمان برای مطالعه
لینکدین مارکتینگ

لینکدین (LinkedIn)، در واقع بزرگترین شبکه اجتماعی متخصصین و کسب‌وکارها در دنیا محسوب می‌شود که سال 2023  بیش از 900 میلیون کاربر در سراسر جهان داشت. این مقاله جهت آشنایی با لینکدین مارکتینگ و نقش آن در بازاریابی برای شما مخاطبان محترم نوین پال ارائه شده است.

به واسطه استفاده از لینکدین می‌توانیم کسب‌وکارمان را گسترش دهیم و همچنین امکان شبکه‌سازی قدرتمند، کاریابی، معرفی مشاغل، یافتن نیروهای متخصص و تبلیغات در آن هم میسر است. هنگامی که صحبت از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در میان باشد، تقریباً عموم افراد از سه شبکه اجتماعی بزرگ یعنی اینستاگرام (Instagram)، توییتر (Twitter) و فیس‌بوک یا همان متا (Meta) یاد می‌کنند. اما در حقیقت یکی از برترین شبکه‌های اجتماعی جهت بازاریابی با نرخ تبدیل بالا، لینکدین است. چنانچه مایلید با صفر تا صد لینکدین مارکتینگ و تاثیر آن در بازاریابی بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی

لینکدین چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، برای ان دسته از مخاطبابی که چندان با ماهیت و کاربردهای لینکدین (LinkedIn) آشنایی چندانی ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه می‌شود. به طور کلی شبکه اجتماعی لینکدین جهت ارتباطات تجاری و شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت این پلتفرم برای اشخاص حرفه‌ای و شرکت‌ها فرصتی را فراهم می‌سازد تا تعاملات کاری خود را تقویت نمایند و در حوزه کسب‌وکار و تجارت نیز امکانات لازم را جهت شبکه‌سازی ایجاد می‌نماید.

رید هافمن (Reid Hoffman)، آلن بلو (Allen Blue)، کنستانتین گوریک (Konstantin Guericke) و ژان لوک ویلانت (Jean-Luc Vaillant) بنیان‌گذاران لینکدین، این شبکه را در سال 2002 تأسیس نمودند. از آن هنگام تا حال حاضر لینکدین به یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی در حوزه حرفه‌ای مبدل شده است.

لینکدین رای کاربران خود این امکان را فراهم می‌کند تا پروفایل حرفه‌ای خودشان را به راحتی بسازند و اطلاعاتی نظیر تحصیلات، مهارت‌ و تجارب کاری را به اشتراک گذارند. در واقع این پروفایل‌ها تحت عنوان نسخه‌ای آنلاین از رزومه اشخاص محسوب می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند تا با دیگر اشخاص مختلف در صنعت خود تعامل داشته باشند و همچنین شغل‌های جدید یا فرصت‌های کاری مناسبی را بیابند.

علاوه بر موارد مذکور پلتفرم لینکدین اعضای خود را قادر می‌سازد تا با دیگر متخصصان منجمله همکاران، کارفرمایان بالقوه، شرکای تجاری، رقبا، کارکنان جدید و مشتریان ارتباط داشته باشند و محتوای خودشان را با آن‌ها به اشتراک بگذارند. به موجب این امر، لینکدین ابزاری قدرتمند را در حوزه بازاریابی و تبلیغات در اختیار متخصصین و کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

لینکدین مارکتینگ چیست؟

لینکدین مارکتینگ چیست؟

لینکدین مارکتینگ (LinkedIn Marketing) یا یا همان بازاریابی در لینکدین، در واقع فرآیند استفاده از این پلتفرم جهت ایجاد تعامل، تبلیغ برند تجاری، تقویت روابط تجاری و مشارکت‌ها، اشتراک‌گذاری محتوا و همچنین افزایش ترافیک وب‌سایت است. به خاطر تاثیرگذاری شبکه‌های حرفه‌ای، امروزه لینکدین به بخشی جداناپذیر در بسیاری از استراتژی‌های موفق بازاریابی مبدل شده است.

به زبانی ساده‌تر، لینکدین مارکتینگ یعنی پیشبرد برنامه‌ای استراتژیک جهت دستیابی به اهداف بازاریابی است. به طور کلی از تولید سرنخ و افزایش فروش تا ایجاد آگاهی از برند و ارتقا نرخ تبدیل، کلیه امور مذکور می‌توانند در اهداف این روش بازاریابی جای گیرند.

چنانچه به واسطه راه‌اندازی وب‌سایت شخصی یا سازمانی و همچنین اتصال آن به یک درگاه پرداخت اینترنتی، می‌خواهید یک فروشگاه آنلاین تاسیس نمایید، لینکدین بهترین ابزاری مناسب و خاص در تبلیغات و بازاریابی شما محسوب می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها

7 نکته در گسترش کسب و کار با لینکدین

جهت شروع باید ابتدا با پاسخ این سوال شروع کنیم که چطور می‌توانیم با شبکه اجتماعی لینکدین کسب و کارمان را گسترش دهیم؟ این پلتفرم چه کمکی به ما در بازاریابی کیب و کارمان می‌کند؟ اما فعالیت در لینکدین هم قواعدی دارد که به واسطه رعایت آن‌ها می‌توانیم به گسترش کسب‌وکارمان بسیار امیدوار باشیم. در واقع هر چه بتوانیم در معرفی،برندسازی و همچنین شبکه‌سازی قوی‌تر و بهتر باشیم، وسعت فعالیت کسب‌وکارمان را بیشتر می‌شود. پس برای این منظور باید موارد همواره موارد زیر را در نظر بگیریم.

1. ساخت پروفیل حرفه‌ای و کامل

باید توجه داشته باشیم که ما در این پلتفرم بین متخصصان، مدیران و سایر کسب‌وکارهایی هستید قرار داریم، پس باید از یک پروفایل حرفه‌ای و دقیق برخوردار باشیم. در حقیقت شبکه اجتماعی لینکدین فضایی نیست که بتوانیم در آن از عکس‌های فیک یا تصاویری دیگر به جای عکس پروفایل و تصویر کاورمان استفاده نماییم. همچنین با استفاده از نام‌های کاربری عجیب نمی‌توان در آن فعالیت داشت.

به موجب این امر، نام کسب‌وکارمان را باید کامل و درست وارد کنیم. در حقیقت صفحه ویژه کسب‌وکارمان، باید شفاف و واضح باشد و مشخص نماییم که در چه زمینه‌ای فعالیت داریم. همچنین درج آدرس سایت، اطلاعات تماس و دسترسی ار نکات بسیار مهمی در پلتفرم لینکدین به شمار می‌روند.

2. توجه به قوانین پلتفرم لینکدین

به طور کللی فعالیت در هر شبکه اجتماعی مستلزم یادگیری قواعد و اصلول حضور در آن‌ است. در واقع قواعد توییتر با لینکدین تفاوت دارد و نباید فراموش کنیم که لینکدین نباید را به اینستاگرام مبدل نماییم. باید تا می‌توانیم از فضای شبکه اجتماعی لینکدین در امور بازاریابی و تبلیغات، برقراری تعامل مستمر، تولیدات محتوا جذاب و شبکه‌سازی استفاده نماییم تا بیشتر دیده شویم و بتوانیم کسب‌وکارمان را به مدیران و متخصصان بیشتری معرفی نماییم.

3. مشخص کردن زمینه فعالیت در لینکدین

بدون شک ما دوست داریم تا دیگران راحت‌تر صفحه‌مان را بیابند و از سوی دیگر بتوانیم با هم‌صنفی‌ها، مدیران، متخصصان و سایر کسب‌وکارهای حوزه فعالیت‌مان تعامل داشته باشیم. برای این امر باید صنعتی که در آن فعالیت داریم را به درستی درج نماییم تا خیلی راحت‌تر بتوانند ما را پیدا نمایند.

4. قوی‌تر کردن شبکه‌سازی در لینکدین

به طور کلی یکی از اهداف راه‌اندازی شبکه اجتماعی لینکدین در شبکه‌سازی است. بنابراین هر چه بتوانیم روی قسمت مذکور زمان بیشتری را صرف کنیم و دایره ارتباطات ما گسترده‌تر می‌شود و کسب‌وکارمان گسترش بهتری می‌یابد تا راحت‌تر در معرض دید اشخاص بیشتری قرار گیرد.

5. ایجاد محتوای جذاب و کاربردی در لینکدین

در واقع لینکدین (LinkedIn) یکی از برترین بسترهای رایگان جهت انتشار محتوا و مقالات به شمار می‌رود. به همین خاطر باید تلاش کنیم تا با تولید محتوای جذاب و کاربردی خودمان را به عنوان منبعی موثق و قابل اعتماد نشان دهیم تا دیگران بتوانند از آن‌ها با خیلی راحت استفاده نمایند. علاوه بر این باید همواره به‌روز باشیم و بتوانیم جدیدترین اخبار مربوط به حوزه کارمان، اتفاقات مربوط به کسب‌وکارمان، اطلاعات محصولات یا خدمات جدید را پوشش دهیم.

6. عضویت در گروه‌های تخصصی

به طور کلی عضویت در گروه‌های مختلف، خصوصاً گروه‌های تخصصی و فعالیت در آن‌ها برای گسترش کسب‌وکارمان در لینکدینبسیار ضرورت دارد. در واقع چنین کاری باعث می‌شود تا خیلی‌ها ما را ببینند و آگاهی از برندمان بسیار افزایش بیابد. همچنین نکته مذکوردر ارتباطات قوی‌تر و بهتر با سایرین نفش بسزایی دارد.

7. تبلیغات در لینکدین

لینکدین مارکتینگ (LinkedIn Marketing) یا همان بازاریابی یکی از مواردی است که در گسترش کسب‌وکارمان بسیار حائز اهمیت است. در واقع بازاریابی و تبلیغات در لینکدین از اصولی برخوردار است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اما یکی از روش‌های موثر در توسعه تجارت ما بدون شک لینکدین مارکتینگ خواهد بود.

اهمیت لینکدین مارکتینگ برای کسب و کارها

اهمیت لینکدین مارکتینگ برای کسب و کارها

لینکدین (LinkedIn) در واقع یکی از شبکه‌های اجتماعی برتر در میان دیگر رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد بر اساس آما سال 2023 میلادی چیزی در حود  900 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. بر اساس آمار چیزی در حدود 3 میلیون کاربر ایرانی هم در شبکه اجتماعی لینکدین فعالیت دارند که این رقم هم به همین سال مربوط می‌شود.

علاوه بر موارد مذکور با توجه به فیلترینگ دیگر شبکه‌های اجتماعی در کشورمان، پلتفرم لینکدین هم از نیمه دوم سال 1401 رشد چشمگیر کاربران ایرانی را تجربه کرد. در حقیقت این شبکه اجتماعی بیشتر برای کسب‌وکارها، بهبود آگاهی از برند، افزایش درآمد و مواردی از این دست کاربرد دارد.

همچنین مطالعه نمایید: استراتژی ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در کسب و کار

مزایای لینکدین مارکتینگ (LinkedIn Marketing)

حال که به صورت کلی با اهمیت لینکدین مارکتینگ (LinkedIn Marketing) آشنایی پیدا کردید، می‌خواهیم به بررسی مزیت‌های فعالیت در این پلتفرم اجتماعی بپردازیم. در ادامه مزایای بارز بازاریابی در لینکدین بررسی می‌نماییم.

  • بهبود روابط عمومی در کسب‌وکارها

چنانچه ارتباط عمومی (PR) یک برند ارتقا یابد و بتواند با جامعه، اشخاص، سازمان‌ها، رقبا، رسانه‌ها و مواردی از این قبیل تعامل برقرار نماید در شناخته شدن هرچه زودتر  آن کمکی شایان می‌نماید. در واقع اینهمان هدفی است که در بازاریابی و برندینگ عموم کسب‌وکارها به دنبالش هستند.

  • یافتن همکاران مناسب

در واقع استخدام نیروی حرفه‌ای جهت پیشبرد اهداف یک شرکت چندان هم کار ساده‌ای نیست. ما می‌توانیم یک آگهی استخدام منتشر کنیم و روزانه منتظر اشخاص زیادی جهت مصاحبه بمانیم. ولی در این بین چقدر شانس استخدام بهترین شخص وجود دارد؟ شبکه اجتماعی لینکدین در واقع همان جاییست که اشخاص حرفه‌ای با مهارت‌هایی متناسب کسب‌وکارمان فعالیت دارند. به طور کلی آشنایی و استخدام چنین افرادی می‌تواند در رشد کسب‌وکار ما کمک شایانی نماید.

لینکدین (LinkedIn) به منظور اتصال اشخاص متخصص در انواع اکوسیستم‌ها ایجاد شده است. به همین خاطر، شرکت‌ها قادرند تا از طریق این شبکه‌ اجتماعی، با اشخاص متخصص  تعامل داشته باشند و همکاری خود را با آن‌ها آغاز نمایند.

  • مطرح نمودن کسب‌وکار در اکوسیستم

اکوسیستم در حقیقت به نوعی ارتباطات پیچیده اطلاق می‌گردد که وجود هر بخش از آن در پایداری و توسعه دیگر اجزا بسیار حائز اهمیت است. در اکوسیستم کسب‌وکارها در واقع اجزای زیادی نظیر سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، مشتریان، سهامداران، اتحادیه‌ها، انجمن تجاری، بازار مصرف و دیگر موارد مشابه وجود دارند.

لینکدین در ایجاد اکوسیستم کسب‌وکار نقش بسیار موثری دارد و حتی موجب تکمیل اجزا هم می‌شود. این پلتفرم اجتماعی در مطرح شدن برندمان و ارتقا ارتباطات میان ما و دیگر کاربران کمک زیادی می‌نماید. چنانچه مهارتی خاص در تولید یک کالا یا ارائه خدمات را داریم، لینکدین به ما کمک می‌نماید با سرمایه‌گذاران آشنا شویم. همچنین اگر تولیدکننده باشیم، لینکدین در پیدا کردن بازارهای جدید در کنارمان خواهد بود.

  • سرنخ فروش با لینکدین مارکتینگ

از بارزترین دلایل اهمیت لینکدین مارکتینگ (LinkedIn Marketing) می‌توان به یافتن کاربرانی که دنبال محصولات یا خدمات ما هستند، اشاره کرد. در اصل همین موضوع را می‌توان به واسطه پست‌هایی که منتشر نموده‌اند، کاربرانی که دنبال می‌نمایند یا تخصص و مهارت آن‌ها به راحتی بفهمیم.

چنانچه محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهیم، اشحاص شاغل یا متخصص را در حوزه‌های درگیر می‌نماید، بازاریابی در لینکدین می‌تواند فروش بالایی را ایجاد نماید.

ترفندهای موفقیت در لینکدین مارکتینگ

ترفندهای موفقیت در لینکدین مارکتینگ

در این بخش از مقاله بهترین ترفندهای موفقیت در لینکدین مارکتینگ (LinkedIn Marketing) را با شما مخاطبان محترم نوین پال مرور می‌نماییم. در واقع بازاریابی در لینکدین برای ما امکان را فراهم می‌سازد تا ترافیک را به وب سایت خود هدایت نماییم، سرنخ‌های با کیفیت را بشناسیم، تخصص خود را به واسطه محتوای خلاقانه به اشتراک بگذاریم و شبکه خودمان را توسعه دهیم. به طور کلی ترفندهای موفقیت بازاریابی در لینکدین شامل موارد زیر است.

  • استفاده از هشتگ

به طور کلی هشتگ‌ها اغلب جهت تاکید بر پست لیندکین ما مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در حقیقت هشتگ به ما کمک می‌کند تا بتوانیک محتوایمان را در معرض دید طیفی گسترده از متخصصان یا کسب‌وکارهای مرتبط با فعالیت‌مان قرار دهیم. ولی باید توجه داشت که استفاده زیاد یا اشتباه، از دسترسی ما به مخاطبان هدف مانع می‌شود.

  • ایجاد پست‌هایی در طول‌های متنوع برای لینکدین

در حقیقت پست‌های سریع و جسورانه در شبکه اجتماعی لینکدین باعث ایجاد تلنگر به مخاطبان می‌شود. داستان‌های بلند توجه خوانندگان را به خود معطوف می‌نماید و باعث توقف طولانی‌تر آن‌ها می‌شوند. جهت موفقیت در موفقیت در لینکدین مارکتینگ هر دوی این نوع پست مذکور باید در محتوای صفحه ما ایجاد شوند.

  • اشتراک‌گذاری مقالات خارجی در بستر لینکدین

الگوریتم‌های لینکدین برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، از پیوندهای خارجی به وبلاگ یا وب سایت هم پشتیبانی می‌نماید. تا هنگامی که محتوایی ارسالی ما با ارزش به مخاطبمان مرتبط باشد، در لینکدین مارکتینگ موفق هستیم.

  • برنامه منظم و ثابت در انتشار محتوای لینکدین

به طور کلی لینکدین به عنوان بستری رایگان برای تولید محتوا شناخته می‌شود. اما باید بدانیم که این پلتفرمی نیازی به برنامه انتشار شبانه‌روزی ندارد. در واقع موردی که به آن نیاز دارد، برنامه‌ای منظم و ثابت برای تولید محتوا است. زمانی که محتوای خودمان را همه روزه، یک روز در میان یا یکبار در هفته انتشار دهیم، شبکه‌مان به صورت منظم منتظر محتوای ماست که این امر باعث ایجاد حس اعتماد بیشتر می‌شود.

  • توجه به استراتژی تولید محتوا در لینکدین مارکتینگ

جهت اینکه استراتژی بازاریابی خودمان را کامل نماییم، پیش از هر چیز باید بدانیم که چه نوع محتوایی را منتشر کنیم. بر اساس مطالعات کارشناسان شبکه اجتماعی کاربران لینکدین بیشتر به محتوایی تمایل دارند که از بینش صنعت، اخبار شرکت و اطلاعات مربوط به محصولات یا خدماتی نوین برخوردار باشد. در حقیقت نکته اصلی اینجاست که محتوای ما برای مخاطبان ارزش افزوده‌ای را به دنبال داشته باشد. پس بنابراین باید سعی نماییم تا پست‌هایی را که شامل ارزشمندترین مطالب مربوط به فعالیت ما هستند را به اشتراک بگذاریم.

  • تولید محتوای با کیفیت در لینکدین

در حقیقت داده‌ها نشان می‌دهد که بازاریابان تجارت به تجارت (B2B) مطالبی بیشت را در لینکدین نسبت به هر شبکه اجتماعی دیگر منتشر می‌نمایند. با تمام این اوصاف، بیشتر آنچه که پلتفرم لینکدین به اشتراک گذاشته می‌شود، تنها جنبه تبلیغاتی دارد و فاقد پیشنهاد ارزشمند یا خاص است که بتواند توجه خوانندگان را به خود معطوف نماید.

پس همواره باید به یاد داشته باشیم که شبکه اجتماعی لینکدین (LinkedIn) یک پلتفرم حرفه‌ای است. در کل مقالاتی که بهترین کارکرد را در بازاریابی در لینکدین را دارند، آن‌هایی هستند که دیدگاه صادقانه نویسنده را بازتاب می‌دهند و بینش واقعی درباره صنعت مربوطه را ارائه می‌نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

چرا برای بازاریابی B2B لینکدین بهترین گزینه است؟

چرا برای بازاریابی B2B لینکدین بهترین گزینه است؟

موقعی که ما به عنوان یک کسب‌وکار محصولات یا خدمات‌مان را به دیگر کسب‌وکارها ارائه می‌نماییم، طبیعتاً مشتریان کمتری نسبت به تبلیغات B2C داریم و به همین خاطر گاهی خیلی دست‌مان جهت هزینه نمودن یا انتخاب رسانه‌های مختلف باز نخواهد بود.

با توجه به موارد مذکور، می‌توانیم روش‌هایی مانند تبلیغات محیطی، مکتوب، پیامک یا دیجیتال مارکتینگ را انتخاب نماییم. به همین جهت دیجیتال مارکتینگ در پلتفرم لینکدین بهترین گزینه انتخابی است که در بازاریابی B2B نقش موثری دارد. مهمترین دلیل مهم بودن این شبکه در بازاریابی B2B  اینجاست که بیشتر مدیران ارشد و تصمیم‌گیرنده به صورت کاملاً واقعی با پروفایل‌های خودشان در لینکدین حضور دارند. به موجب این امر ما قادریم تا بدون واسطه و مستقیماً پیام‌مان را به آن‌ها برسانیم. علاوه بر مواد مذکور سرنخ‌های تولید شده با کیفیت هستند و  احتمال اینکه تبدیل به مشتریان شوند خیلی بالا خواهد بود.

همچنین مطالعه نمایید: راهنمای نوشتن کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام

کلام آخر

امروزه لینکدین (LinkedIn) کمی متفاوت با دیگر پلتفرم‌های مهم رسانه‌های اجتماعی عملکرد دارد. چراکه برای مشاغل و بازاریابان این امکان را فراهم می‌سازد که خود را بدون پرداخت کوچکترین هزینه به مخاطبان بسیار خاصی معرفی نمایند. در این مقاله از بلاگ نوین پال به معرفی ماهیت لینکدین مارکتینگ و کاربردهای آن پرداختیم. در ادامه ترفندهای موفقیت بازاریابی در لینکدین را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با لینکدین مارکتینگ و نقش آن در بازاریابی مورد توجه شما مخاطبان محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از لینکدین مارکتینگ در کسب و کارتان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید