آشنایی با لین استارتاپ و تاثیرش در موفقیت کسب وکارها

امین شیرافکن 11 دقیقه زمان برای مطالعه
آشنایی با لین استارتاپ و تاثیرش در موفقیت کسب وکارها

لین استارتاپ (Lean Startup) به یک ایده و کسب‌وکار نوین و بدون نمونه پیشین اطلاق می‌شود که ریسک بسیار کمتری نسبت به سایر استارت آپ‌ها دارد. در بلاگ نوین پال به موضوع آشنایی با لین استارتاپ و تاثیرش در موفقیت کسب وکارها می‌پردازیم.

چنانچه با حوزه استارت آپ‌ها آشنا باشید، شاید بدانید که بیش از 90 درصد ایده‌های جدید کسب‌وکار در چند ماهه ابتدایی فعالیت‌شان با شکست مواجه شده‌اند. در واقع لین استارتاپ یا استارتاپ ناب، دلایل عدم موفقیت این نوع از کسب‌وکارها را بررسی می‌نماید و اصولی را ارائه می‌دهد که در کاهش ریسک و تسریع رونق تجارت نقش بسزایی دارد. اگر به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار نوین و موفق هستید، مطالعه این مقاله به شما کمکی شایان خواهد کرد. پس جهت آشنایی با این اصول و روش‌های ناب و اینکه بدانید ماهیت لین استارتاپ چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: 10 ایده برتر کسب درآمد در منزل

استارتاپ چیست؟

شرکت نوپا، شرکت نوآفرین یا همان استارت‌آپ (Startup) به کمپانی اطلاق می‌شود که در مراحل آغازین فعالیتی و عملیاتی خود قرار دارد. در واقع استارتاپ‌ شرکتی به شمار می‌رود که توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس شده است. این اشخاص قصد دارند یک محصول نهایی یا خدمات را به درستی توسعه و عرضه نمایند و معتقدند که تقاضای بسیار خوبی برای اهداف مذکور آن‌ها در بازار کار وجود دارد.

در اصل اصطلاح استارت آپ یک موضوع و فاز دائمی برای یک کسب‌وکار یا تجارت نیست و تنها به مشاغل حوزه فناوری (Tech) محدود نمی‌شود. عموماً استارتاپ‌ها در ابتدا از نیروی کاری کمتر و پتانسیل رشد بالاتری نسبت به دیگر رقبای کاری خود برخوردار هستند. در واقع آن‌ها قرار است تا محصول یا خدماتی نوین و جذاب را ارائه دهند که هنوز ایجاد نشده یا اینکه مشکلی را بهتر از دیگر گزینه‌های موجود در بازار کار برای مشتریان رفع نماید.

این نوع از کمپانی‌ها به استارت آپ شهرت دارند و معمولاً فعالیت خود را با هزینه بالایی آغاز می‌نمایند و در طرف مقابل درآمد اندکی دارند. به موجب این امر، اغلب مشاغل استارتاپی دنبال یک یا چند منبع خارجی سرمایه‌گذاری جهت رشد و ارتقا شرایط فعلی خود هستند.

استارتاپ چیست؟

جالب است بدانید که برندهای مشهور و پولساز فعلی در جهان نظیر فیسبوک، آمازون، اپل، نتفیلیکس یا گوگل، در ابتدا استارتاپ‌هایی کوچکی بودند. آن‌ها به واسطه کار و تلاش زیاد، ایده ابتدایی خود را گسترش دادند که با جذب نیروی کار و سرمایه‌های خارجی، توسعه شرکت، به برند‌های مشهور کنونی در جهان مبدل شده‌اند.

لین استارتاپ چیست؟

از بارزترین ویژگی‌های یک کسب‌وکار نوین و استارت آپ‌ها، می‌توان به ریسک‌پذیری بالای آن اشاره کرد. با توجه به آنکه معمولاً ایده این نوع از کسب‌وکارها جدید بوده یا خدمات موجود را به شیوه‌ای نوین ارائه می‌نمایند، شاید نتوانند در عرصه رقابت جایگاه مناسبی را پیدا کنند.

همان‌طور که عنوان شد، بیش از 90 درصد استارت آپ‌ها در آغاز فعالیت خود با شکستی سنگین روبرو شده‌اند. اکثر این کسب و کارها از طرح‌های بسیار قوی، تیم حرفه‌ای یا سرمایه گذاری کافی برخوردار بوده‌اند، اما علت عدم موفقیت استارت آپ‌ها چیست؟

لین استارت آپ چیست؟

جواب پرسش مذکور مشخص است، درواقع اکثر این کسب‌وکارهای ناموفق به نحوه بازخورد مشتری توجه نداشته‌اند. ما باید بدانیم که آیا محصول یا خدمات‌مان می‌تواند در بین مشتریان و جامعه هدف جایگاه مناسبی کسب می‌نماید. لین استارتاپ (Lean Startup) به ما می‌گوید که جهت سنجش این نکته، ابتدا باید یک نمونه نخستین ساده از محصول یا خدمات‌مان را آماده نماییم و آن را در اختیار جامعه‌ هدف کوچک قرار دهیم. در حقیقت بررسی نحوه بازخورد توسط مشتریان تا حد زیادی ما را به پاسخ سوالاتی که داریم، هدایت می‌کند.

از رایج‌ترین راهکارها در لین استارتاپ، می‌توان به روش تست اسموک (Smoke test) یا همان تست دود اشاره کرد، که در ادامه مقاله لین استارتاپ به بررسی آن می‌پردازیم.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام

تست اسموک چیست؟

اصطلاح تست اسموک (Smoke test) همان‌طور که از نامش پیداست، یکی از روش‌های گروه تست عملکردی (Functional Testing) محسوب می‌شود. در واقع با روش مذکور صاحبان ایده، محصول یا خدمات خود را در وب‌سایتی که تنها یک صفحه بوده و چیزی دیگری در آن وجود ندارد، معرفی می‌نماید. به واسطه بهره‌مندی از این وب‌سایت می‌توانیم وضعیت بازدید از آن و مشتریان را مورد ردیابی قرار دهیم.

تست اسموک چیست؟

در حقیقت با کمک این وب‌سایت متوجه می‌شویم که آیا شخصی علاقه‌ به بازدید از صفحه مدنظر ما را دارد؟ یا اینکه آیا به محصول و خدمات ما نیازمند است؟ شاید تست اسموک در نگاه نخست کمی ساده به نظر آید، اما آنالیز رفتار مشتریان به ما کمک می‌نماید تا دید بهتری نسبت به چگونگی رفتار بازار و مشتری و همچنین دستیابی به موفقیت در کسب‌وکارمان را داشته باشیم.

تاریخچه لین استارتاپ

ایده اولیه لین استارتاپ (Lean Startup) یا همان استارتاپ ناب برای نخستین بار سال 2008 میلادی به واسطه اریک ریس (Eric Ries) کارآفرین موفق در حوزه تکنولوژی، بلاگر و نویسنده معروف آمریکایی مطرح گردید. وی در سال 2011 میلادی کتاب استارتاپ ناب (The Lean Startup) را منتشر نمود که در کشورمان تحت عنوان نوپای ناب انتشار شد. ریس در کتاب مذکور به واسطه نمایش اشتباهات خود قصد دارد تا به سایرین کمک نماید که از تکرار آن‌ها خودداری کنند.

کتاب استارتاپ ناب در واقع یک نقشه جهت راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار نوین محسوب می‌شود. ریس بیشتر از هر چیز روی امتحان نمودن، سنجش و فراگیری از طریق تست کردن تاکید می‌نماید. وی در این بار چنین نوشته: می‌خواهم اذعان کنم که شما به عنوان یک کارآفرین، هر قدمی که برمی‌دارید، از طراحی محصول تا بازاریابی، در واقع آن یک آزمایش و تجربه است.

اریک ریس بر این اعتقاد است که زمانی هر کاری را تحت عنوان آزمایش اقدامی جدید صورت دهیم به واسطه تلاشی کمتر، دستاوردهای بزرگتری را تجربه می‌نماییم که همین نکته در کاهش رسیک و خطر نقش بسزایی دارد و تفاوت بارز لین استارتاپ با استارتاپ سنتی به شمار می‌رود.

همچنین مطالعه نمایید: کش بک چیست؟ و چگونه بر افزایش رضایت مشتریان شما تاثیر می گذارد؟

5 اصل مهم لین استارتاپ در موفقیت کسب‌وکار

به طور کلی امروزه استارتاپ‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه هستند و فقط بهترین آن‌ها به شرکت‌های موفق مبدل می‌گردد. از مسائل مهمی که استارتاپ‌های سنتی را در این روند عقب می‌اندازد اینجاست که آن‌ها بیشتر با یک ایده یا محصول شروع می‌نماید و پس از آن بدون اطمینان به وجود بازار مدنظرشان، دست به ساخت و تولید می‌رنند. در واقع دلیل اصلی شکست یک استارتاپ در این است که خواسته واقعی مردم را ارائه نمی‌دهند.

اریک ریس، با شکست‌هایی که در تجارت خود تجربه نمود، متوجه شد که مفاهیم کارآفرینی سنتی از نقصان زیادی برخوردار هستند. وی پس از آن رویکردهای متفاوتی در استارتاپ جدیدش IMVU را امتحان نمود که کارش توسعه آواتارها بود. در نهایت این کار به روش لین استارتاپ باعث شد که اعمال تفکر ناب به فرآیند نوآوری به صورتی مداوم باشد. در ادامه به بررسی 5 اصل اساسی که مدل لین استارتاپ را مشخص می‌نماید، خواهیم پرداخت.

1. کارآفرینان در همه جا حضور دارند.

کارآفرینان در همه جا حضور دارند.

به طور کلی امروزه انواع مختلفی از کارآفرین‌ها و استارتاپ‌ها وجود دارند. در واقع فرصت‌های بسیار موجود است که کارآفرین‌ها می‌توانند از آن‌ها جهت ایجاد تجارتی موفق بهره‌مند شوند. هم اکنون با توجه به گستردگی اینترنت، فرصت‌های بیشماری جهت ایجاد کسب‌وکارهایی نوپا فراهم گردیده است. جدا از اینکه ما در کجا و چه شرایطی هستیم به واسطه راه‌اندازی یک وب‌سایت و اتصالش به یک درگاه پرداخت اینترنتی مانند نوین پال به صورت بالقوه می‌توانیم یک استارتاپ و کارآفرینی ایجاد نماییم.

در حال حاضر انواع مختلفی از کارآفرینان یا استارتاپ‌ها و فرصت‌های بسیاری در زمینه‌هایی مختلف پیش روی ما قرار دارد. این بدان معناست که کارآفرین‌ها را می‌توان در هرجایی به راحتی پیدا کرد. در حقیقت آن‌ها می‌توانند کارآموزانی مشتاق باشند یا در یک شرکت بزرگ فعالیت نمایند. جدا از موقعیت کارآفرینان یا اندازه صنعتی که در آن فعالیت دارند، تمامی آن‌ها قادرند تا از روش استارتاپ ناب یا همان لین استارتاپ بهره ببرند.

2. کارآفرینی و مدیریت استارتاپ ناب

برخی از افراد می‌پندارند که مدیریت امری کسل کننده است، در حالیکه کارآفرینی جذابیت و هیجان دارد. ولی کارآفرینی، در واقع شامل مدیریت نیز می‌شود، چراکه در کل استارتاپ موسسه‌ای است که برای آغاز و ادامه به مدیریت نیاز دارد. مدل استارتاپ ناب، ایده‌های تولید خاص را با چالش‌های منحصر به کارآفرینی و استارتاپ ادغام می‌نماید. در حقیقت داشتن مدیریت انعطاف‌پذیر و یادگیری محور، نقطه تمایز یک لین استارتاپ محسوب می‌شود که در پی آن نتایج موفقیت‌آمیزی را به دنبال دارد.

3. بررسی کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)

لین استارتاپ‌ها به طور معمول کارشان را به واسطه ارائه محصول اولیه یا همان کمینه محصول پذیرفتنی (Minimum Viable Product) به مشتریان آغاز می‌نمایند. استارتاپ‌های ناب با درک دقیق از خواسته مشتریان قصد دارند با نیازهای بازار هدف سازگاری داشته باشند. در واقع آن‌ها از طریق این آزمایش و بررسی اعتبارسنجی، آنچه که بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشد، پیدا می‌کنند. برای مثال، سازندگان شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) در آغاز می‌خواستند پلتفرمی با هدف تمرکز بر پادکست ایجاد نمایند، ولی به واسطه فراگیری از بازخورد مخاطبان نخستین خیلی زود ایده خود را تغییر دادند. به موجب این امر، آن‌ها تصمیم گرفتند تا یک شبکه اجتماعی به منظور برقراری ارتباط کاربران با پیام کوتاه ایجاد نمایند.

4. حسابرسی نوآورانه (Innovation Accounting)

استارتاپ‌های ناب، سوابق دقیق آزمایشات و تجزیه و تحلیل‌ها را در اختیار دارند تا بدانند چه نکته‌ای بهترین عملکرد و کارایی را فراهم می‌سازد. در واقع آن‌ها کلیه آموخته‌های خود در مبحث نوآوری را به صورت دقیق اندازه‌گیری و حسابرسی می‌نمایند که در اصل نوع جدیدی از حسابداری تحت عنوان حسابرسی نوآورانه (Innovation Accounting) محسوب می‌شود.

5. چرخه ساختن، سنجدین و یادگیری

لین استارتاپ (Lean Startup) به واسطه ساختن ساده‌ترین محصول که کار مورد نیاز را صورت می‌دهد، تحت عنوان کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) فعالیت خود را آغاز می‌نماید. پس از طی مرحله مذکور، این محصول اولیه در یک جامعه کوچک مشتریان به نام پذیرندگان آغازین (Early Adopters) عرضه می‌گردد. سپس اقدام بازخوردگیری از این مشتریان را محدود می‌کنند و به موجب این امر اطلاعات بسیار مهم و تعیین‌کننده درباره نقاط قوت و ضعف‌شان به دست می‌آورند. در واقع به واسطه بررسی نتایج حاصله از تجارب خود، می‌آموزند و در برخی مواقع این یادگیری موجب می‌شود که ایده و بازار مدنظر را رها نموده و به سمت ایده‌ای دیگر سوق نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

مزایای لین استارتاپ در موفقیت کسب وکارها

به طور کلی متدولوژی استارتاپ‌ ناب می‌تواند به موفقیت تجارت ما کمک نماید، چراکه بر کاهش سه ریسک محصول، مشتری و ماهیت کسب‌وکار تمرکز دارد. در واقع رویکرد مذکور غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار را به حداقل کاهش می‌دهد و کسب‌وکار ما را به سوی ایجاد خدمات انعطاف‌پذیر و نوآورانه سوق خواهد داد.

مزایای لین استارتاپ در موفقیت کسب وکارها

در واقع با نشان دادن کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) خود به پذیرندگان اولیه، می‌توانیم داده‌هایی را که مشتریان واقعاً نیاز دارند را جمع‌آوری نماییم. ما می‌توانیم از این بازخورد نهایت بهره را ببریم و تصمیم بگیریم که محصول یا خدمات را به روند کاری خود ادامه دهیم.

در واقع رویکرد ناب به منظور عمل‌گرا نمودن استارتاپ‌ها، رشد و پیشرفت چشمگیری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. چنین رویکردی بنیانگذار استارتاپ را تشویق می‌نماید تا به واسطه فرضیات خوب و مناسب فعالیت را شروع نماید و به درک بوم مدل کسب‌وکار خود دست یابد. زیرا استارتاپ‌ها با تکیه بر بوم مدل کسب‌وکارشان سوالاتی را مطرح می‌نمایند که به فرضیه‌های مورد آزمایش مبدل می‌گردد. پس از آن یک نمونه اولیه از محصول و خدمت را جهت آزمایش فرضیه‌ها به بازار ارائه می‌کنند. چنانچه آزمایشات نشانه‌ای بر درستی فرضیه‌ها باشد، ایده مدنظر مناسب و جوابگوی بازار خواهد بود. اما اگر نتیجه حاصله خلاف مورد مذکور باشد، بدان معناست که باید به فکر تغییر در محصول، خدمت و همچنین بهینه‌سازی‌ آن باشیم.

با توجه به موارد ذکر شده لین استارتاپ (Lean Startup) جهت توسعه کسب‌وکار، به فرضیه‌ها و داده‌های ناقص تکیه خواهد کرد و طبق نیاز بازار به تکمیل آن می‌پردازد. استارتاپ ناب بر مشکل و مسئله‌ای تمرکز دارد که کسب‌وکار جهت رفع آن تلاش می‌کنند. به موجب این امر سنجه‌های کلیدی (key Metrics) برای رشد و پیشرفت کسب‌وکار و همچنین سودآوری از بازار در طی مسیر پیشنهاد دریافت می‌شود.

از دیگر مزایای لین استارتاپ در موفقیت کسب وکارها، می‌توان به برقراری روابط راهبردی با مشتریان اشاره کرد. در اصل صاحبان استارتاپ می‌توانند به واسطه تکیه بر بازخوردهایی که دارند، به بهینه‌سازی محصول و خدمت مدنظرشان جهت بازار هدف اقدام نمایند. به همین خاطر در مسیر مذکور استارتاپ‌ها ترکیبی از محصول بازار را بررسی نموده تا در نهایت بتوانند نیازهای واقعی مشتریان را بیابند.

مقایسه رویکرد سنتی و لین استارتاپ

در کل راهبردهای سنتی دنبال تدوین استراتژی استارتاپ در بازه زمانی 2 الی 5 ساله هستند. همچنین در رویکرد سنتی باید ایده و اهداف استارتاپ به‌ شکل کاملاً دقیقی مشخص گردد و حتی نحوه دستیابی به موفقیت و رشد نیز به صورت کتبی تنظیم می‌شود. اما راهبرد لین استارتاپ بر رشد و پیشرفت در گذر زمان طبق دریافت بازخورد از مشتریان تمرکز دارد.

از دیگر تفاوت‌های راهبردهای سنتی در قیاس با رویکرد ناب می‌توان به میزان توجه به مشتریان بازار اشاره کرد. زیرا رویکرد سنتی بدون دخالت مشتریان به تولید محصول یا ارائه خدمت مدنظر خود می‌پردازند، در حالی که رویکرد ناب با هدف دریافت بازخورد از مشتریان است و برای بهبود و تکمیل محصول یا خدمات بر اساس خواسته مشتریان تمرکز دارد.

در راهبرد سنتی پس از راه‌اندازی استارتاپ به دنبال تامین مالی و جذب سرمایه‌گذار برای اهداف خود است. زیرا این سرمایه‌گذاری به رشد استارتاپ کمکی شایان می‌نماید تا اهداف تجاری آن حاصل گردد. اما رویکرد ناب به دنبال آزمایش و تکمیل محصول یا خدمات خود بوده که این امر در ترسیع رشد و پیشرفت استارتاپ نقش بسزایی خواهد داشت.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

سرمایه‌گذاران و روش لین استارتاپ

سرمایه‌گذاران و روش لین استارتاپ

از روندهای مهم، تمرکز زدایی می‌توان به دسترسی به منابع مالی اشاره کرد. در واقع سرمایه‌‌گذاران جسور که اوایل باشگاه کوچکی از شرکت‌های تجمعی در نزدیکی سیلیکون ولی، بوستون و نیویورک خلاصه می‌شدند، حالا در همه جای دنیا هستند.

در اکوسیستم کارآفرینی امروزی، صندوق‌‌های جدید کوچک‌‌تر از سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) سنتی 100 میلیارد دلاری، می‌‌توانند سرمایه‌گذاری‌‌های ابتدایی را صورت دهند. هم اکنون صدها شتاب‌دهنده استارتاپ نظیر وای کامبینیتر (Y Combinator) و TechStars در تمام نقاط دنیار شروع به سرمایه‌‌گذاری در استارتاپ‌ها نموده‌‌اند. همچنین سایت‌‌های پر مخاطبی چون کیک‌استارتر (Kickstarter) نیز روش دیگری را جهت تامین مالی استارتاپ‌ها فراهم می‌‌آورند.

دسترسی به اطلاعات آنی برای شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری جدید امروزه یکی از مزایای بزرگ در این عصر محسوب می‌شود. در دوران پیش از اینترنت، بنیان‌‌گذاران شرکت‌‌ها تنها می‌‌توانستند از سرمایه‌‌گذاران یا کارآفرینان خبره، به‌ صورت حضوری توصیه‌‌هایی بشنوند. اما در حال حاضر بزرگ‌‌ترین چالش به واسطه مشاوره‌‌های متعدد برای استار‌تاپ‌‌ها به‌‌ راحتی صورت می‌‌پذیرد. به طور کلی مفاهیم لین استارتاپ (Lean Startup) چهار‌چوبی را ارائه می‌‌نماید که ما بتوانیم خوب را از بد شناسایی نماییم.

چنانچه به دنبال یک درگاه پرداخت برای کسب و کار آنلاین خود هستید، پرداخت یار نوین پال با بروزرسانی و آپدیت منظم آماده ارائه خدمات به شما کاربران محترم است. نوین‌پال در واقع پرداخت یار رسمی بانک مرکزی است که کلیه نیازهای پرداخت‌تان را به‌ راحتی برطرف می‌نماید.

همچنین مطالعه نمایید: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

کلام آخر

لین استارتاپ (Lean Startup) یا همان استارت آپ‌های ناب، به ایده کسب‌وکاری نوین و بدون نمونه قبلی اطلاق می‌شود که ریسک بسیار کمتری نسبت به سایر استارت آپ‌ها دارد. همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد بیش از 90 درصد ایده‌های نوین کسب‌وکار در چند ماهه ابتدایی فعالیت خود با شکستی سنگین مواجه شده‌اند. در حقیقت لین استارتاپ دلایل عدم موفقیت کسب‌وکارهای مذکور را می‌یابد و با ارائه روش‌هایی به صاحبان ایده کمک می‌نماید تا ریسک شکست خود را در حد قابل توجهی کاهش دهند. در این مقاله نقش استارتاپ‌های ناب در موفقیت کسب‌وکارها را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با لین استارتاپ و تاثیرش در موفقیت کسب وکارها مورد توجه شما مخاطبان محترم نوین‌پال قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه استفاده از لین استارتاپ برای کسب‌وکارتان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید