آشنایی با اینتاکد مالیاتی نحوه فعال کردن آن

امین شیرافکن 8 دقیقه زمان برای مطالعه
اینتاکد مالیاتی

اینتاکد مالیاتی چیست؟ در حال حاضر مالیات از آن دسته مبحاثی است که اکثر صاحبان کسب‌وکار با آن مواجه هستند. به موجب این امر سازمان امور مالیاتی کشور روش‌هایی نظیر اینتاکد مالیاتی را برای بهره‌مندی بیشتر اتخاذ نموده است.

در واقع اینتاکد مالیاتی شناسه یکتای فعالیت اقتصادی به شمار می‌رود که سازمان امور مالیاتی کشور به منظور شناسایی و طبقه‌بندی دقیق فعالیت‌های شغلی مودیان برای هر نوع فعالیت اقتصادی در نظر گرفته است. به طور کلی اینتاکد مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم‌بندی می‌شوند. در حقیقت به هر یک از مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی داخل در گروه‌های مذکور، یک کد ویژه تحت عنوان اینتاکد مالیاتی، اختصاص می‌یابد. روش دریافت و ویرایش این کد، به واسطه مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور، صورت می‌پذیرد. در این مقاله از بلاگ نوین پال علاوه بر آشنایی با اینتاکد مالیاتی نحوه فعال کردن آن را هم خدمت شما مخاطبان محترم تشریح می‌نماییم.

همچنین مطالعه نمایید: معافیت مالیاتی و مالیات استارت آپ ها

معرفی مفهوم اینتاکد

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، سازمان امور مالیاتی کشور با هدف افزایش دقت در طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی، مشاغل و همچنین تسهیل در روند امور مالیاتی، به هر فعالیتی یک کد به نام اینتاکد  اختصاص می‌دهد. اینتاکد به شکلی عمل می‌نماید تا ما با برخورداری از کد مالیاتی، تعریفی دقیق و خاصی نسبت به نوع فعالیت‌مان را به سازمان مالیات ارائه دهیم. در برنامه حسابداری نیز برخی اوقات جهت تنظیمات امور بازرگانی درج اینتاکد الزامی می‌باشد.

اینتاکد مالیاتی چیست؟

اینتاکد مالیاتی چیست؟

پیش از اینکه به بررسی ماهیت اینتاکد مالیاتی بپردازیم، باید ابتدا با مفهوم کد آیسیک آشنا شویم. در واقع آیسیک (ISIC) مخفف عبارت International Standard Industrial Classification است که به سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع اطلاق می‌گردد. کد آیسیک در حقیقت روشی بین‌المللی جهت طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی طبق ماهیت فعالیت‌شان مثل کشتار طیور، تولید پوشاک، بسته‌بندی مواد غذایی، بیمه و دیگر موارد به شمار می‌رود.

با توجه به آنکه طبقه‌بندی مشاغل به واسطه سیستم آیسیک بسیار جزئی بود، با بعضی ایرادات و ابهامات نظیر گروه‌بندی کلی مشاغل همراه می‌شد. به موجب این امر اینتاکد مالیاتی ایجاد شد.

سازمان امور مالیاتی کشور جهت تسهیل در روند امور مالیاتی، ارتقا دقت طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی و همچنین شفاف‌سازی آن‌ها، سیستمی طبقه‌بندی نوین تحت عنوان اینتاکد مالیاتی را معرفی نمود. همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد در طبقه‌بندی مشاغل به واسطه سیستم اینتاکد مالیاتی، فعالیت‌های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه کلی تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم‌بندی می‌شوند. در اصل به هر کدام از مشاغل زیرگروه دسته‌های مذکور، یک کد منحصربه‌فرد (اینتاکد مالیاتی) اختصاص داده می‌شود. از موقعی که کد مذکور معرفی گردید، تمامی مودیان مالیاتی موظفند تا در نظام مالیاتی ثبت‌نام نمایند و اینتاکد مالیاتی را دریافت کنند.

از مهم‌ترین کاربردهای اینتاکد مالیاتی، می‌توان به شناسایی منابع درآمد و هزینه فعالیت‌های اقتصادی، برای محاسبه مالیات مودیان اشاره کرد. در واقع روش کار بدین شکل است که اینتاکد مالیاتی در تعیین میزان سود فعالیت اقتصادی استفاده می‌شود و مالیات هم به نسبت سود فعالیت مدنظر محاسبه می‌گردد. به طور کلی انتخاب اینتاکد مالیاتی مربوط به فعالیت اقتصادی مودی بسیار حائز اهمیت است. ولی اینتاکد کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه مقاله به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کاربردهای مهم اینتاکد مالیاتی

همان‌طور که عنوان شد، این کد علاوه بر موارد مذکور از کاربردهای مهم دیگری هم برخوردار است که عبارتند از:

  • فعالیت‌های کدگذاری شده با اینتاکد برای سازمان‌ها شناخته شده‌ هستند و هیچ گونه ابهامی درباره آن‌ها وجود ندارد.
  • هنگام شناسایی فعالیت جدید، امکان افزودن آن به لیست فعالیت‌ها فراهم است.
  • درباره فعالیت‌های بازرگانی، طبقه‌بندی و کدگذاری طبق تولید داخل یا وارداتی صورت گرفته است. همین مسئله قابلیت بهره‌مندی از سیاست‌های حمایتی را برای این نوع از فعالیت‌ها ممکن می‌سازد.
  • قابلیت تطبیق و ارتباط کدهای اینتاکد با کدهای آیسیک (ISIC) فراهم است.

همچنین مطالعه نمایید: محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲

ویژگی های اینتاکد مالیاتی

کلیه مشاغل به واسطه اینتاکد خود قادرند تا از مزایای عدالت مالیاتی بهره‌مند شوند و همه روزه به مالیات روشن و واقعی نزدیک‌تر شوند. به طور کلی مشاغلی می‌توانند از این اینتاکد برخوردار باشند که ابهاماتی در خصوص نوع فعالیت آن‌ها وجود نداشته باشد. در واقع مزیت اصلی اینتاکد مالیاتی اینجاست که فعالیت‌های گذشته بتوانند کدهای آیسیک را با کدهای طراحی شده تطبیق دهند.

به واسطه برخورداری از کدمالیاتی ما می‌توانیم از تبصره ماده 100 بهره‌مند شویم و اظهارنامه مالیاتی را با کمک آن ارائه دهیم. هم اکنون ارائه اظهارنامه مالیاتی بدون برخورداری از اینتاکد میسر نیست و به همین خاطر باید تمامی بنگاه‌های تجاری جهت گرفتن این کد اقدام نمایند.

علاوه بر موارد مذکور معاملاتی که به واسطه اینتاکد مالیاتی صورت می‌پذیرند، توسط سازمان مالیاتی کشور شناخته می‌شوند. در واقع بعد از این که سازمان امور مالیاتی فعالیت جدیدی را شناسایی نماید، آن را به فعالیت‌های پیشین اضافه خواهد کرد. چنانچه در حیطه فعالیت‌های بازرگانی اشتغال داریم، طبقه‌بندی و کدگذاری با توجه به تولیدات داخلی انجام می‌شود و می‌توانیم از سیاست‌های حمایتی کشور هم استفاده نماییم.

چه افرادی به اینتاکد مالیاتی نیاز دارند؟

چه افرادی به اینتاکد مالیاتی نیاز دارند؟

به طور کلی تمام مودیان مالیاتی که ملزم به ثبت‌نام در نظام مالیاتی هستند به این کد نیاز دارند. در حقیقت کلیه مودیان مالیاتی موظفند تا فعالیت اقتصادی خود را در سامانه ثبت و اینتاکد دریافت نمایند. همه مشاغل باید از این کد برخوردار باشند تا معاملات خود را صورت دهند و در سازمان امور مالیاتی شناخته شوند. در واقع نظام مهندسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید مهندسین نیز جهت گرفتن اینتاکد مالیاتی اقدام نمایند و کلیه مراحل پیش ثبت‌نام را طی کنند.

علاوه بر این مهندسین ناظر باید اطلاعات هویتی خود را تکمیل نمایند و در سامانه اینتاکد، فعالیت‌شان را به ثبت برسانند. مشاورین املاک هم موظفند تا در طول سال چهار بار اظهارنامه در اداره مالیات ثبت نمایند و بدین طریق 9 درصد از کمیسیون دریافتی‌شان را از طریق سامانه پرداخت نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای دریافت درگاه پرداخت بدون کد مالیاتی

نحوه گرفتن اینتاکد مالیاتی

در واقع متقاضیان جهت دریافت این کد باید به سایت جامع مالیات مراجعه نمایند و پس از پرکردن اطلاعات هویتی در پرونده الکترونیک، فعالیت‌شان را با برخورداری از اینتاکد آغاز نمایند. برای این کار ما باید ابتدا به سایت سازمان مالیاتی مراجعه نماییم و از بخش میز خدمت و قسمت پیش ثبت‌نام، این فرایند را تکمیل نماییم. پس از ورود سایت مذکور در مرحله پیش ثبت‌نام، اطلاعات پایه‌ای مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی را وارد می‌نماییم و پس از آن پیامکی حاوی نام کاربری و رمز عبور برای ما ارسال می‌گردد.

چنانچه پیامک را دریافت نماییم که اطلاعات وارد شده از طرف ما با استعلام از منابع معتبر سازمانی مورد تایید قرار گرفته، با مشاهده هر مغایرتی، امکان مراجعه به مرحله بعدی را مطلقا نخواهیم داشت. پس تا جای ممکن باید سعی نماییم که اطلاعات خود را در تمامی مراحل با دقت بالا وارد کنیم.

مراحل اصلاح اشتباه مودی در ثبت نهایی سایت سازمان مالیاتی

چنانچه مودی پس از ثبت نهایی در سایت متوجه اشتباهی در سامانه شود، جهت اصلاح آن باید طبق مراحل زیر را طی نماید که عبارتند از:

  1. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی
  2. رفتن به بخش میز خدمات عملیات الکترونیکی مالیاتی و در قسمت ثبت‌نام و پیش ثبت‌نام الکترونیک روی گزینه ورود یا ثبت‌نام کلیک نماید.
  3. پس از ورود کدملی یا دیگر اطلاعات هویتی، می‌تواند پرونده‌ای که قصد اصلاح آن را دارد انتخاب کند.

اهداف ایجاد اینتاکد مالیاتی

در گذشته از کد آیسیک (ISIC) پیش از اینتاکد استفاده می‌شد که توسط شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (United Nations Economic and Social Council) طراحی شده بود. کد آیسیک در سطح بین الملل اجرا می‌گردید، ولی به خاطر داشتن ایرادات ساختاری و محتوایی، در کشورمان عملکرد بهینه‌ای نداشت. در واقع مشکلات مذکور بدیت صورت بود که در استفاده از کد ایسیک در سامانه‌های داخلی متفاوت مشکلاتی به وجود می‌آمد. لذا به موجب این امر سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به ایجاد سیستم نوین کرد تا ایرادات موجود را برطرف نماید و فعالیت‌های اقتصادی کشور را به شکلی مطلوب‌تر شناسایی کند.

تفاوت اینتاکد مالیاتی با کد اقتصادی

حالا که تا این بخش از مقاله با ماهیت اینتاکد مالیاتی آشنا شدیم، برای درک بهتر به تفاوت آن با کد اقتصادی می‌پردازیم. همان‌طور که به این نکته واقفید کد اقتصادی در واقع شناسه 12 رقمی است که کلیه شرکت‌های تجاری در سازمان امور مالیاتی با آن شناخته می‌شوند. این بدان معناست که شرکت‌های بازرگانی جهت انجام اموری نظیر واردات و صادرات،به کد اقتصادی و همچنین اینتاکد مالیاتی نیاز خواهند داشت.

البته بعضی مشاغل نظیر شرکت‌های پیمانکاری نیز از دریافت اینتاکد مالیاتی معاف هستند. در واقع اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند، در صورتیکه ارزش قراردادها و مبلغ دریافتی کل پیما‌ن‌های آن‌ها در یک سال به کمتر از پنج میلیون تومان برسد، از دریافت اینتاکد مالیاتی معاف خواهند بود.

منظور از درصد فعالیت در اینتاکد مالیاتی چیست؟

منظور از درصد فعالیت در اینتاکد مالیاتی چیست؟

در زمان پر کردن فرم‌ها و مدارک در سامانه از ما اطلاعاتی درخواست می‌شود، که با نوع فعالیت شرکت‌مان مرتبط است. در این بخش نیاز ابتدا باید نوع فعالیت و گروه فعالیت شغلی شرکت را مشخص نماییم. پس از انجام مراحل مذکور، به آن می‌رسد که درصد فعالیت اینتاکد مالیاتی خود را نیز مشخص نماییم. ما باید کلیه فعالیت‌های خود را در کنار درصد آن‌ها وارد نماییم و در نهایت هم درصد فعالیت‌مان در مجموع الزامی است که به 100 برسد.

همچنین مطالعه نمایید: معرفی ولث‌‌تک (WealthTech) و کاربردهای آن

مهمترین نکات درباره اینتاکد مالیاتی

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی نکات مهم درباره این کد بپردازیم که عبارتند از:

  • باید به این نکته توجه داشته باشیم که  خود شخص ما مسئول صحت کلیه اطلاعات وارد شده هستیم؛ بنابراین هر کدام از اطلاعاتمان که تغییر نماید، باید خیلی زود نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم.
  • هر شخص با یک کد ملی می‌تواند کدهای مالیاتی متعددی جهت کسب‌و‌کارهای مختلف خود را دریافت نماید.
  • چنانچه از یک کد مالیاتی برای چندین کسب‌وکار استفاده گردد، در واقع به نوعی فرار مالیاتی و جرم تلقی خواهد شد.
  • به خاطر اینتاکد پیچیدگی‌ها را کمتر می‌کند، بدون شک مزایای بسیار زیادی دارد.
  • مشاغل به واسطه این کد شناخته می‌شوند و هیچ نوع ابهامی درباره ماهیت فعالیت آن‌ها دیگر باقی نمی‌ماند.
  • اینتاکد به صورتی طبقه‌بندی شده که بر مبنای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بنا شده است.
  • این امکان وجود دارد که فعالیت ما در لیست اینتاکد قرار نگرفته باشد. چنانچه فعالیت ما در لیست مشاغل اینتاکد نبود، باید گزینه متفرقه را انتخاب نماییم.

در واقع پس از انتخاب گزینه متفرقه، نامه‌ای برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نموده و به اطلاع آن‌ها برسانیم. پس از انجام این کار یکی از سه مورد زیر برای ما ارائه خواهد شذ که عبارتند از:

  1. زیر مجموعه فعالیتی جدید برای ما اضافه خواهد شد.
  2. زیر شاخه مرتبط با فعالیت ما معرفی می‌گردد.
  3. این امکان وجود دارد که در زیر مجموعه متفرقه قرار بگیرید.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه تطبیق شماره موبایل با کد ملی برای جلوگیری از تخلفات مالی

کلام آخر

در واقع از اقدامات بسیار مهم سازمان امور مالیاتی در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی، می‌توان به طبقه‌بندی دقیق فعالیت‌های شغلی مودیان اشاره کرد. به طور کلی طبقه‌بندی‌هایی نظیر آیسیک (ISIC) از قبل وجود داشتند، اما نمی‌توانستند تمام فعالیت‌های مودیان را مورد پوشش قرار دهند. به موجب این امر سازمان امور مالیاتی کشور یک کدگذاری دقیق‌تر ایجاد نمود که در واقع همان سیستم اینتاکد مالیاتی است. در این مقاله از نوین پال ابتدا به بررسی ماهیت مفهوم اینتاکد پرداختیم. در ادامه شما مخاطبان محترم را با اینتاکد مالیاتی نحوه فعال کردن آن آشنا نمودیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با اینتاکد مالیاتی نحوه فعال کردن آن برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از این کد مالیاتی را برای کسب‌وکارتان با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید