اینشورتک چیست و چه تاثیری در صنعت بیمه گذاشت؟

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
اینشورتک

اینشورتک یا همان Insurtech در واقع از ترکیب دو کلمه انگلیسی Insurance و Technology در معنای فناوری بیمه تشکیل شده است که یکی از زیرشاخه‌های فین‌تک به شمار می‌رود. در بلاگ نوین پال به بررسی این موضوع می‌پردازیم که اینشورتک چیست و چه تاثیری در صنعت بیمه گذاشت؟

همان‌طور که می‌دانید فین‌تک (Fintech)، راه‌حل‌های تکنولوژیکی در صنایع و زمینه‌های مختلفی ارائه می‌دهد که از چندین شاخه برخوردار است و بیمه یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. به‌ طور کلی اینشورتک (Insurtech)  در معنای ورود فناوری به صنعت بیمه است. طی چند سال اخیر ظهور اینشورتک مزایای زیادی را برای شرکت‌های بیمه فراهم ساخت. از مزایای بارز این فناوری در حوزه بیمه می‌توان به بهبود تجربه مشتریان، توسعه محصولات جدید، کاهش هزینه‌های جانبی و بهبود فرایندهای پذیره‌نویسی و کمک به محاسبات آماری اشاره کرد. چنانچه مایلید تا با ماهیت Insurtech و کاربردهای آن در صنعت بیمه بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: رگ تک چیست و چه نقشی در فین تک دارد؟

اینشورتک (Insurtech) چیست؟

در واقع این مفهوم به بهره‌مندی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی و نوآوری دیجیتال جهت تعریفی مجدد از صنعت بیمه اشاره دارد. اینشورتک یا همان Insurtech ترکیبی از دو کلمه Insurance به معنی بیمه و Technology معنای تکنولوژی می‌دهد که در واقع از اصطلاح فین‌تک الهام گرفته است. حوزه مذکور، در واقع بر استفاده از نوآوری‌های فناوری تاکید دارد که عاملی مهم در صرفه‌جویی هزینه و همچنین کارایی بیشتر نسبت به مدل حاضر صنعت بیمه محسوب می‌شود.

اینشورتک (Insurtech) چیست؟

اینشورتک در نوآوری صنعت بیمه نقش بسزایی دارد و به همین عالت، فعالان آن در حال بررسی روش‌هایی هستند که شرکت‌های بزرگ بیمه انگیزه کمتری در بهره‌وری از آن‌ها دارند. در واقع راه‌هایی نظیر ارائه بیمه نامه‌های فوق‌العاده سفارشی، بیمه اجتماعی و بهره‌مندی از جریان‌های نوین داده به واسطه دستگاه‌های مجهز به اینترنت جهت قیمت‌گذاری پویا حق بیمه مطابق رفتار رویت شده را شامل می‌شود.

شایان ذکر است که حوزه مذکور، طیف وسیعی از فناوری‌ها منجمله هوش مصنوعی (Artificial intelligence)، تجزیه و تحلیل پیشرفته، اینترنت اشیاء (Internet of things) و همچنین پلتفرم‌های دیجیتال را در بر می‌گیرد. فناوری‌های ذکر شده جهت بهینه‌سازی فرآیندهای بیمه، بهبود تجارب مشتریان و افزایش تحلیل ریسک مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

همچنین مطالعه نمایید: کراودفاندینگ چیست؟

نحوه عملکرد اینشورتک

به طور کلی کارکرد بارز اینشورتک (Insurtech)، در بهره‌مندی از فناوری جهت ساده‌سازی فرآیندهای بیمه و افزایش کاراییخلاصه می‌شود. در واقع دیجیتالی شدن هم نقشی مهم در این مسیر داشته و شرکت‌های بیمه را قادر ساخته تا وظایف دستی را به طور خودکار صورت دهند و فرآیندهای پذیره‌نویسی و مطالبات را بسیار تسریع بخشند. همچنین، الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) مقادیر بالایی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌نمایند تا ارزیابی‌های بسیار دقیق ریسک را برای بیمه‌گذاران بالقوه ارائه نمایند.

اهداف اینشورتک

جهت اینکه به‌ صورتی دقیق و مفصل‌تر به ماهیت اینشورتک و اهداف آن بپردازیم، در ابتدا باید نیم نگاهی به ریشه آن یعنی صنعت بیمه داشته باشیم.

به طور کلی ایده اصلی بیمه طبق انتقال ریسک بوده که هزاران سال به‌ نوعی وجود داشته است. به عنوان مثال، در ایام قدیم بازرگانان چینی برای تجارت، در رودخانه‌های خطرناک سفر می‌نمودند، کالاهای‌شان را در چند کشتی‌ پخش می‌کردند تا در صورت بروز حادثه برای یک کشتی، تمام دارایی خود از دست ندهند. همچنین ذخیره‌سازی مواد اولیه خوراکی در انبارها، برای مواجه با ایام قحطی، هم نمونه‌ای دیگر از شکل اولیه بیمه به شمار می‌رود.

امروزه، فناوری‌های نوین به طور تقیربی در تمام جنبه‌های زندگی روزمره‌مان نفوذ کرده‌ و این امر باعث شده تا بزرگترین شرکت‌های جهان هم تحت سلطه شرکت‌های فناوری قرار گیرند. با توجه به پیشرفت سریع فناوری در اکثر صنایع، حوزه بیمه تا همین اواخر، به‌ عنوان صنعتی عقب‌مانده در پذیرش و به کارگیری فناوری‌های نوین توصیف می‌شد.اما کارشناسان در این مورد بسیار نگران بودند؛ منجمله ماریو گرکو (Mario Greco)، مدیر اجرایی اسبق گروه جنرالی ایتالیا که هشدار داد، اگر بیمه خود را با تغییرات تکنولوژیک همراه ننماید، برای همیشه از بین خواهد رفت.

طی سال‌های اخیر، به واسطه فشارهای رقابتی، تغییرات انتظار مشتریان و همه‌گیری دیجیتالی، بیمه‌گران سنتی و شرکت‌های استارتاپی نوآور در صنعت بیمه را به سوی استقبال از فناوری سوق داد. بهره‌مندی از فناوری جهت ایجاد نوآوری برای صنعت بیمه، در واقع همان اینشورتک است.

هم اکنون، جنبش فناوری بیمه با شتابی عجیب در حال رشد و پیشرفت است. همین موضوع را می‌توان از سرمایه‌هایی که به فضای صنعت بیمه سرازیر می‌شوند، رویت کرد. بر اساس منابع معتبر کل بودجه جهانی برای اینشورتک، کمتر از یک میلیارد دلار برای سال 2014 به 16 میلیارد دلار در سال 2021 رسید. هرچند در سال‌های اخیر صنعت بیمه نیز درست مانند دیگر صنایع تحت تاثیر رکود فناوری در سراسر جهان قرار گرفت، ولی رشد سرمایه‌گذاری در اینشورتک، پیش از آن بسیار چشمگیر است.

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پرداخت آنلاین

تاثیر Insurtech در صنعت بیمه

تاثیر Insurtech در صنعت بیمه

جهت اینکه به ارزیابی درستی از تاثیرات اینشورتک در صنعت بیمه گذاشته، لازم است تا بدانیم این صنعت از چه فناوری‌هایی بهره می‌برد و هرکدام چگونه بر بیمه تاثیر گذاشته‌اند. ازجمله بارزترین فناوری‌هایی که اینشورتک از آن‌ها بهره‌مند شده، می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)
  • بلاک‌چین (Blockchain)
  • دستگاه‌های متصل و گجت‌های پوشیدنی

جهت درک بهتر مطلب، در ادامه مقاله به بررسی مختصری از کاربردهای ابزارهای اجرای اینشورتک (Insurtech) می‌پردازیم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با گجت (Gadget) کاربردهای آن در در زندگی

آشنایی با ابزارهای اینشورتک

هم اکنون، طیفی وسیع و در حال تکامل از فناوری استفاده شده در اینشورتک (Insurtech) وجود دارد که به طور کلی روش انجام بیمه را تغییر می‌دهند. در کل مهم‌ترین فناوری‌های به کار گرفته در حوزه اینشورتک شنال موارد زیر می‌شوند.

  • هوش مصنوعی برای یادگیری ماشینی

عملکردهای هوش مصنوعی این امکان را فراهم می‌سازند تا وظایف خاصی که پیش‌تر به تعامل انسانی نیازمند بود، اکنون تنها با تکیه بر فناوری صورت پذیرد. برای مثال، در گذشته مشتریان جهت دریافت پاسخ سوالات‌شان، با نمایندگان بیمه مذاکره می‌کردند؛ اما هم اکنون، بحث‌های تعاملی با ربات‌های گفتگو یا همان چت بات‌ها، امکان‌پذیر شده است. روند مذکور برای مشتری این امکان را فراهم می‌نماید تا بدون مکالمه با انسان، کمک خود را به راحتی دریافت نماید.

در حقیقت یادگیری ماشین (Machine Learning) زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی محسوب می‌شود که توانایی استخراج داده‌های تاریخی و جمع‌آوری مدل‌های پیش‌بینی رابه سادگی صورت می‌دهد. سپس این مدل‌ها جهت توزیع اطلاعات استفاده می‌شوند و شاید روی یک حلقه بازخورد تنظیم گردند. چنانچه داده‌های آتی وارد مدل شود، مدل شاید یاد بگیرد و به صورت مستمر نحوه محاسبه حق بیمه مناسب طیق مشخصات جمعیتی یا ریسک را مورد ارزیابی قرار دهد.

  • اتوماسیون

تغییرات ناشی از ورود اینشورتک به بازار بیمه، تنها به کارایی متکی خواهد بود. این یعنی وقتی مشتریان بیمه یک سند را به شکل آنلاین پر می‌نمایند، آن رکورد به صورت خودکار در یک انبار داده ذخیره یا جهت تدوین یک بیمه‌نامه آماده برای امضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزارهای اتوماسیون در جلوگیری از مداخله دستی آدمی استفاده می‌شوند، هنگامی که ابزارهای تکنولوژیکی قادرند تا یک فرآیند را به تنهایی صورت دهند.

  • بیگ دیتا

کلان داده یا همان بیگ دیتا (Big Data) همان طور که از نماش پیداست به جمع‌آوری حجمی عظیم از اطلاعات اشاره دارد. این کار شامل طیفی گسترده از داده‌ها، جمع آوری آن‌ها و مجموعه‌های مختلف داده است. تکنیک‌های جمع‌آوری عظیم داده برای بیمه‌گران این امکان را فراهم می‌سازد تا مجموعه وسیع‌تری از داده‌ها را جمع‌آوری نمایند که جهت تجزیه و تحلیل مشخصات ریسک یک مشتری برای درک بهتر ویژگی‌ها و عادات آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این اطلاعات را می‌توان برای میلیون‌ها مشتری جمع آوری نمود و در مدل‌های پیش‌بینی، تغذیه کرد.

  • بلاک‌چین

اگرچه تکنولوژی بلاک‌چین بیشتر برای حوزه رمز ارزها شناخته می‌شود، اما اساس این فناوری، به نوشته‌های توزیع شده و تغییرناپذیر خلاصه می‌شود. فناوری بلاک‌چین امکان ثبت سوابق غیرقابل تغییر را جهت تضمین امنیت و قابلیت اطمینان در ذخیره‌سازی اطلاعات فراهم می‌نماید. علاوه بر این اجرای انواع قرارداد هوشمند (Smart Contract) را به راحتی امکان‌پذیر می‌سازد تا روی یک بلاک‌چین باقی بماند و تا موقعی که شرایط خاص جهت آزادسازی درآمدهای بیمه یا اعتبارسنجی مشتری بیمه فراهم نگردد، غیرفعال می‌ماند.

  • اینترنت اشیا

از دیگر ابزارهای اینشورتک که بر نوآوری فیزیکی متکی است، می‌توان به اینترنت اشیا (IoT) اشاره کرد. اگرچه فناوری مفهومی دیجیتال دارد، ولی بر تعامل میان کالاهای فیزیکی و نرم افزار متکی است. برای مثال، در حال حاضر شرکت‌های بیمه خودرو به طور معمول دستگاه‌هایی را ارائه می‌نمایند که سرعت خودرو، هندلینگ و عادت‌های رانندگی را مورد اندازه‌گیری و ارزیابی قرار می‌دهد که می‌توانند جهت پاداش دادن به عادات مثبت رانندگی یا جریمهعادت‌های منفی رانندگی استفاده شوند. در حالی که این اطلاعات مذکور هرگز قبلاً در دسترس نبوده‌اند و شرکت‌های بیمه حالا می‌توانند حق بیمه‌ها را مطابق با کوچکترین جزئیات قرار دهند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با پلتفرم لندتک و مزایایی آن

مزایای Insurtech

مزایای Insurtech

اینشورتک (Insurtech) مزایای زیادی را برای شرکت‌های بیمه و مشتریان به همراه دارد. در واقع برای بیمه‌گران، اتخاذ راه‌حل‌های Insurtech باعث به صرفه‌جوییچشمگیر در هزینه‌های جانبی، به واسطه فرآیندهای ساده و کاهش مداخله دستی را ایجاد می‌نماید. بهبود کارایی مذکور برای بیمه‌گران این فرصت را ایجاد می‌نماید تا منابع را به صورتی مؤثرتری تخصیص داده و بیمه رقابتی را ارائه دهند. از طرفی دیگر، مشتریان از تجارب پیشرفته‌تری نظیر خریدهای سریع، فرآیندهای ادعاهای ساده شده و گزینه‌های پوشش شخصی شده بهره‌مند می‌شوند.

اینشورتک به بیمه‌گران اجازه می‌دهد تا از داده‌ها جهت ارائه خدمات مدیریت ریسک فعال بهره ببرند که باعث تخفیف‌های بالقوه حق بیمه و اقداماتی پیشگیرانه برای را بیمه‌شدگان می‌شود. حوزه مذکور، به روش‌های مختلف نقشی مهم در تغییر نحوه اعمال و پرداخت پوشش ایفا به عهده دارد که عبارتند از:

  • افزایش تجربه مشتری
  • ارتقا کارایی
  • تاکید بر فردیت
  • بهبود بخشیدن در انعطاف پذیری
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • جلوگیری از تقلب

معرفی شرکت‌های اینشورتک در صنعت بیمه

حال که با ماهیت اینشورتک و نقش آن در صنعت بیمه آشنا شده‌اید، در این بخش از مقاله به معرفی شرکت‌های Insurtech در صنعت بیمه می‌پردازیم.

  • Cuvva

کمپانی بیمه Cuvva برای رانندگان خودرو در بین شرکت‌های اینشورتک بسیار جذابیت دارد. در واقع آنچه که این شرکت را از دیگر اینشورتک‌ها متمایز کرد نحوه ارائه بیمه خودرو کوتاه مدت به مشتریان خودش است. به واسطه این شرکت، اشخاصی که به طور مداوم از خودرو استفاده نمی‌کنند و نیازی به بیمه‌های بلند مدت در هزینه‌های بالا ندارند. آن‌ها می‌توانند از بیمه‌های کوتاه مدت و ارزان شرکت Cuvva که در بازه یک ساعت تا 28 روزه است، به راحتی استفاده نمایند. مشتریان قادرند تا از طریق اپلیکیشن موبایلی به تمامی خدمات این شرکت دسترسی یابند.

  • Brolly

شرکت Brolly از جمله اینشورتک‌هایی است که با استفاده از هوش مصنوعی فرایندهای خود را مدیریت می‌نماید و این امکان را به مشتریان می‌دهد تا به راحتی بیمه متناسب با نیازهای خودشان را شناسایی و خریداری نمایند.

در واقع کاربران با کمک اپلیکیشن اینشورتک‌ Brolly می‌توانند انواع بیمه را شناسایی و قیاس نمایند، سپس متناسب با نیازشان بهترین بیمه را خریداری کنند. علاوه بر این از طریق اپلیکیشن شرکت هم قادرند تا بیمه‌ مسافرتی، بیمه خودرو و بسیاری دیگر از بیمه‌ها را پس از بررسی تهیه نمایند. همچنین، متقاضیان بیمه در این سامانه قادرند تا بیمه‌نامه تمام شرکت‌هایی را که پیش از آن استفاده نموده‌اند، را به راحتی ببیند.

  • Fony

شرکت Fony از جمله اینشورتک‌هایی به شمار می‌رود که در زمینه فروش بیمه برای گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های تناسب اندام و دیگر ابزارهای تکنولوژی فعالیت دارد.

یکی از فعالیت‌های هیجان‌انگیز شرکت Fony این است که موبایل‌های بیمه شده‌ای را که بیمه‌گذاران در مترو جا گذاشته بودند، شناسایی و با گوشی‌های جدید جایگزین کرد. به عنوان مثال زمانی که بیمه‌گذار به خانه برگردد و متوجه شود گوشی خود را جا گذاشته، می‌بیند این شرکت موبایل جدیدی را برای وی فرستاده که این امر موجب شگفتی بیمه‌گذار خواهد شد.

همچنین مطالعه نمایید: نئو بانک چیست؟و چه مزیتی در کسب و کار های آنلاین دارد؟

کلام آخر

طی سال‌های اخیر، ما شاهد دگرگونی‌های انقلابیدر صنعت بیمه بوده‌ایم؛ زیرا از فناوری اینشورتک بهره‌مند شده است. در واقع، اینشورتک (Insurtech) به عنوان یک تغییر دهنده بازی ظاهر شد و انقلابی در نحوه عملکرد شرکت‌های بیمه و تعامل با مشتریان ایجاد نمود. ما در این مقاله به بررسی ماهیت اینشورتک و تاثیرات آن در حوزه بیمه پرداختیم.

امیدواریم مقاله اینشورتک چیست و چه تاثیری در صنعت بیمه گذاشت؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه نقش این فناوری در حوزه بیمه را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید