دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تاثیری در رشد کسب و کار دارد؟

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا همان بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing) به فرایند تبلیغ، فروش و بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از وب‌سایت، انواع شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، موبایل و دیگر روش‌های دیجیتال اطلاق می‌شود.

امروزه دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارها این امکان را فراهم می‌نماید تا با بهره‌مندی از ابزارها و روش‌های دیجیتالی بهترین روش‌ها را جهت جلب مشتریان، افزایش فروش و همچنین ایجاد ارتباط با مخاطبان اجرا نمایند. این حوزه بازاریابی به خاطر کارایی و انعطاف‌پذیری بالایی که دارد در دنیای مدرن تبلیغات، همواره مد نظر قرار می‌گیرد. در این مقاله از بلاگ نوین پال فصد داریم تا بدانیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تاثیری در رشد کسب و کار دارد؟ 

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با لینکدین مارکتینگ و نقش آن در بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نیل پتل (Neil Patel) که بنا بر ادعای مجله فوربز (Forbes) جزء 10 دیجیتال مارکتر برتر جهان به شمار می‌رود، پرسش مذکور را این­گونه جواب می­‌دهد:

دیجیتال مارکتینگ به نوعی از بازاریابی محصولات و خدمات گفته می­‌شود که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی صورت می‌پذیرد.

بر اساس این تعریف، دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) مفهوم نسبتاً جدیدی نیست. در واقع نخستین بازاریابی دیجیتالی کدر جهان، به بیش از 100 سال پیش مربوط می‌­شود. رادیو در سال 1896 میلادی اختراع شد و پس از یک دهه به محصولی عمومی مبدل گردید که اکثر مردم آن را تهیه نمودند. با توجه به آنکه به فکر تبلیغات در آن مقطع زمانی مطرح بود، اولین تبلیغات با اجرای یک اُپرا رقم خورد. در واقع این اُپرا پس از پخش، فوراً بلیط‌­هایش یه فروش رفت که در همان روز دیجیتال مارکتینگ متولد شد.

اما در تعریف امروزی دیجیتال مارکتینگ، رویکردی به بازاریابی است که از کانال‌های دیجیتالی جهت تبلیغ، ترویج و تبادل اطلاعات و پیام‌های تجاری با مخاطبان بهره می‌برد. در این بازاریابی اینترنتی، ابزارها و تکنیک‌های متنوعی استفاده می‌شوند تا به شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای معرفی محصولات یا خدمات خود به مخاطبانشان کمک نمایند. البته در همین راستا عناصر مهمی در رشد کسب‌و‌کار با دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که در ادامه مقاله به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

عناصر مهم رشد کسب‌و‌کار با دیجیتال مارکتینگ

عناصر مهم رشد کسب‌و‌کار با دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی برای رشد کسب و کار به عناصر مهمی نیاز دارد که درادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • وب‌سایت

به طور کلی وب‌سایت‌ها تحت عنوان مرکز فعالیت بازاریابی اینترنتی، با توجه به آنکه شاید نخستین تعامل کاربران با یک کسب‌وکار باشند، بسیار حائز اهمیت هستند. در حقیقت وب‌سایت‌ها به عنوان یک پلتفرم می‌توانند جهت ارائه اطلاعات، محصولات یا خدمات کسب‌وکار به مخاطبان عمل نمایند. برای درک بهتر این موضوع مقاله مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی را مطالعه نمایید.

  • سئو

در واقع بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO) به کسب‌وکارها کمک می‌نماید تا وب‌سایت‌های خود را برای موتورهای جستجو نظیر گوگل بهینه کنند تا در نتایج جستجوی ارگانیک قرار بگیرند و توجه مخاطبان زیادی معطوف نمایند. این نکته به عنوان یکی از بارزترین فاکتورها در رشد کسب‌وکار با بازاریابی اینترنتی همواره مد نظر قرار می‌گیرد.

  • محتوای با کیفیت

شایان ذکر است که تولید محتوای با کیفیت به صورت مقالات، ویدیوها، تصاویر یا محتواهای متنی در نقش جلب توجه مشتریان نقش بسزایی دارد و مخاطبان را به انجام اقداماتی در راستای اهداف بازاریابی اینترنتی ترغیب می‌نماید.

  • تبلیغات آنلاین

به واسطه تبلیغات آنلاین نطیر تبلیغات گوگل ادز (Google Ads) یا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم برای کاربران پیام‌های تبلیغاتی ارسال نماییم تا ترافیک و فروش افزایش یابد.

  • انواع رسانه‌های اجتماعی

معمولاً حضور در شبکه‌های اجتماعی یکی از فاکتورهای اصلی در دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید که به ایجاد تعامل با مخاطبان، برندینگ و انتقال پیام‌های تجاری به آن‌ها می‌پردازد.

  • ایمیل مارکتینگ

در کل بهره‌مندی از ایمیل و جیمیل جهت ارسال اطلاعیه‌ها، خبرنامه‌ها و پیام‌های تبلیغاتی به مشتریان از روش‌های قدیمی و مؤثر در بازاریابی اینترنتی است.

  • تجزیه و تحلیل داده

بررسی و تحلیل داده‌های مرتبط با عملکرد کمپین‌ها و فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی، می‌تواند به کسب‌وکارها کمکی شایان نماید تا بهترین استراتژی‌ها را شناسایی کنند و آن‌ها را بهبود دهند.

همچنین مطالعه نمایید: استراتژی ویدیو مارکتینگ و اهمیت آن در کسب و کار

تاریخچه بازاریابی اینترنتی

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، نخستین دیجیتال مارکتینگ در رادیو با اجرای تبلیغاتی یک اپرا رقم خورد. اما اصطلاح بازاریابی دیجیتال (Internet Marketing) برای اولین‌بار در دهه 1990 میلادی مورد استفاده قرار گرفت. عصر دیجیتال به واسطه ورود اینترنت و توسعه پلتفرم وب 1.0 آغاز گردید. این پلتفرم در واقع اجازه می‌دهد تا کاربران اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند، اما نمی‌توانند آن‌ها را به اشتراک گذارند. در حقیقت تا آن موقع هنوز بازاریاب‌ها از پلتفرم‌های دیجیتال مطمئن نشده بودند.

سال 1993 میلادی نخستین بنر قابل کلیک منتشر گردید و پس از آن هات وایرد (Hot Wired) چند بنر تبلیغاتی را برای شرکت خود خریداری نمود. این رویکرد در اصل آغاز گذر از بازاریابی سنتی به دیجیتال مارکتینگ بود. بر اساس به این تغییر تدریجی، فناوری‌های جدید در سال 1994 به بازار دیجیتال وارد شدند که یاهو هم طی همان سال راه‌اندازی گردید.

یاهو (Yahoo) درست مانند موسس آن جری یانگ (Jerry Yang) به‌ عنوان راهنمای جری برای وب جهانی شهرت داشت که سال اول از چیزی در حدود 1 میلیون بازدیدکننده برخوردار بود. همین موضوع عامل تغییراتی عمده در فضای دیجیتال مارکتینگ شد و شرکت‌ها وب‌سایت‌های خودشان را جهت دستیابی به رتبه‌های بالاتری در موتورهای جستجو بهینه می‌نمودند. طولی نکشید، در سال 1996 میلادی چندین موتور جستجو و همچنین ابزارهایی برای بازاریابی اینترنتی ظاهر شدند، که عبارتند از:

در فواصل بین سال‌های 2000 تا 2010 میلادی، دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به‌عنوان یک روش موثر جهت برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان معرفی شد و پیچیدگی‌های استفاده از آن بیشتر عیان گردید. با پیشرفت سریع رسانه‌های دیجیتال، فرصت‌های شغلی و درآمدهای جدیدی جهت تبلیغ و بازاریابی ایجاد شدند. بر اساس آمار و ارقام از منابع معتبر در سال 2013 میلادی بازاریابی دیجیتال رشد بالایی را تجربه کرد و انقلابی در بین روش‌های تبلیغاتی ایجاد نمود. در واقع می‌توان از دیجیتال مارکتینگ به عنوان تسهیل کننده تبلیغات آنلاین، بازرایابی وب یا اینترنتی بهره‌مند شد.

همچنین مطالعه نمایید: نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی

نحوه رشد کسب و کار با دیجیتال مارکتینگ

نقش دیجیتال مارکتینگ در رشد کسب و کار

امروزه عموم افراد میزان قابل توجهی از زمان خود در طول روز را آنلاین هستند. در واقع دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از این موضوع بیشترین بهره را می‌برد و از طریق پلتفرم‌ها و روش‌های بازاریابی متنوع جهت ارتباط با مخاطبان هدف استفاده می‌نماید.

ما چه کسب و کار آنلاین یا آفلاین داشته باشیم، می‌توانیم از دیجیتال مارکتینگ به عنوان عنصری ارزشمند در فعالیت‌های بازاریابی و برندینگ خود بهره‌مند شود. در ادامه مقاله روش‌هایی که دیجیتال مارکتینگ به رشد کسب و کارمان کمک می‌نماید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • برندینگ کسب و کار

هنگامی که پای خرید محصولات یا سرویس‌ها در میان باشد، مشتریان همواره برندهایی را که می‌شناسند و به آن‌ها اعتماد دارند را انتخاب می‌کنند. به همین جهت، برخی از برندها مشتریان بالایی دارند در حالی که شرکای آن‎‌ها از مخاطبان کمتری برخوردار هستند. چنانچه بخواهیم هویت برندمان را بسازیم و شهرت کسب و کار و حضور آنلاین‌مان را افزایش دهیم، بهترین گزینه انتخابی دیجیتال مارکتینگ است.

با توجه به اینکه دیجیتال مارکتینگ از کانال‌های بازاریابی متنوعی نظیر سئو، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایل، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و دیگر موراد مشابه بهره می‌برد، می‌تواند به برند ما کمک نماید تا به تعداد کثیری از مشتریان بالقوه دست یابیم.

در کل دیجیتال مارکترهای با تجربه قادرند تا از هر پلتفرمی به صورتی استراتژیک استفاده نمایند و برندمان را به عموم مردم معرفی نمایند. برای مثال، ساخت یک کلیپ تیک تاکی، پست اینستاگرامی یا ویدیوی یوتیوب که وایرال گردد روشی مناسب جهت بهره‌وری از قدرت شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و بدین طریق می‌توانیم مردم را متقاعد نماییم تا درباره برندمان صحبت کنند.

  • موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط

بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing) برای هر کسب و کاری فرصت موفقیت در فضای آنلاین را فراهم می‌سازد. با توجه به آن که عموم کسب و کارهای کوچک یا استارتاپ‌ها از منابع مالی محدودی برخوردارند پس نمی‌توانند در کانال‌های بازاریابی سنتی سرمایه‌گذاری داشته باشند. دیجیتال مارکتینگ این امکان را برای چنین کسب‌وکارهایی فراهم می‌نماید تا محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین تبلیغ نمایند و مخاطبان زیادی بدین طریق بدست آورند.

  • بهبود رتبه نتایج جستجو یا همان سئو

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد سرویس‌های بازاریابی اینترنتی شامل سئو هم می‌شود که جهت بهبود رتبه سایت در هر موتور جستجویی ضرورت دارد.

در کل بهبود نتیجه‌ موتور جستجو نه تنها وب‌سایت ما را در فضای آنلاین بیشتر در معرض دید کاربران قرار می‌دهد، بلکه حجم کثیری از ترافیک را جذب می‌کند. افزایش ترافیک وب‌سایت منجر به تبدیل‌ لیدهای بیشتری خواهد شد. با توجه به آنکه سئو تنها یک جنبه‌ از بازاریابی اینترنتی است، ما می‌توانیم مطمئن باشیم که این استراتژی بازاریابی موهبتی برای کسب‌وکارمان است.

  • تجزیه و تحلیل قابل اندازه‌گیری

هنگامی که صحبت از بازاریابی سنتی در میان باشد، اغلب اوقات روش واضحی جهت اینکه بدانیم کدام کانال بازاریابی چه نرخ بازگشت سرمایه‌ای فراهم می‌نماید، دیگر وجود ندارد. چنانچه باز دیجیتال مارکتینگ استفاده نماییم می‌توانیم، آخرین تجزیه تحلیل دقیق را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم میزان تاثیرگذاری فعالیت‌ها و روش‌های بازاریابی خود را به صورتی درست اندازه بگیریم.

بازاریابی اینترنتی نه تنها می‌تواند به ما کمک کند هر کلیک را اندازه بگیریم، بلکه می‌تواند در تشخیص رفتار کاربران و الگوهای خرید هم بسیار کاربردی است. علاوه بر این اطلاعات جزئی راجع به مخاطب هدف ما ارائه می‌نماید که بر اساس آن می‌توانیم تبلیغاتی هدفمند و فوق العاده‌ای بسازیم. در مجموع داده‌ای که ما از ابزارهای متنوع دیجیتال مارکتینگ جمع‌آوری می‌نماییم، می‌تواند جهت فعالیت‌های بازاریابی ما بسیار سودمند باشد.

  • مقرون به صرفه

در واقع بازاریابی سنتی بسیار به رسانه‌هایی نظیر تبلیغات چاپی و تلویزیون وابستگی دارد که هزینه‌های قابل توجه را به کسب‌وکارها تحمیل می‌نماید. عموم مشاغل کوچک و متوسط به طور معمول این مقدار سرمایه را در اختیار ندارند. از طرفی دیگر دیجیتال مارکتینگ نسبت به این استراتژی‌های بازاریابی بسیار متداول و مقرون به صرفه‌تر است.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینگ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

هدف از بازاریابی اینترنتی

هدف از بازاریابی اینترنتی

به طور کلی یافتن مشتریان واقعی، برقراری تعامل و ارتباط درست با آن‌ها، از بارزترین اهداف دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. علاوه بر این از دیگر اهداف این رویکرد بازاریابی، می‌توان به برندسازی در فضای دیجیتال، معرفی و برندینگ و محصولات، ترغیب به خرید کالا یا استفاده از خدمات، بازگشت سرمایه در کوتاه‌ترین بازه زمانی، شناسایی بازار هدف و فعالیت طبق خواسته مخاطبان اشاره کرد.

آیا بازاریابی اینترنتی برای هر نوع کسب‌وکاری مناسب است؟

در جواب این پرسش باید اذعان نماییم که دیجیتال مارکتینگ مناسب هر نوع صنعت و تجارتی است؛ در واقع انعطاف‌پذیری استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال به طور تقریبی برای هر اندازه کسب‌وکا با هر هدفی، مزایایی را به دنبال دارد. به طور کلی با چنین طیف وسیعی از روش‌ها و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ هر شخص با سرمایه‌ای اندک به راحتی می‌تواند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی و مدیریت نماید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با بوم مدل کسب و کار و روش طراحی آن

مزایای بازاریابی اینترنتی برای کسب‌وکارهای B2B و B2C

بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing) در کل می‌تواند برای هر کسب‌وکاری کاربرد داشته باشد؛ صرف‌نظر از اینکه ما بیزینس B2B (کسب‌وکار به کسب‌وکار) یا B2C‌ (کسب‌وکار به مشتری) داشته باشیم. بازاریابی اینترنتی جهت درک نیازهای مصرف‌کننده و ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای آن‌ها بسیار مفید است. با تمام این اوصاف، برای هر کسب‌وکاری شاید استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگل نباشد. در ادامه مقاله نقش بازاریابی اینترنتی را برای هر کدام از کسب‌وکارها B2B و B2C‌، بررسی می‌نماییم.

  • بازاریابی اینترنتی B2B

بازاریابی کسب‌وکار به کسب‌وکار یا همان B2B بیشتر بر منطق محصول و ویژگی‌های آن متمرکز است. با توجه به اینکه در این نوع بازاریابی احساسات در تصمیم خرید هیچ نقشی ندارند، درک خریداران و همچنین روش تصمیم‌گیری سازمانی آن‌ها در امر خرید ضروری است. در حقیقت بازاریابی B2B اغلب درباره نحوه استفاده کسب‌وکار از یک محصول است.

در کل چنانچه شرکت‌مان B2B است، استراتژی دیجیتال مارکتینگ ما باید از طریق وب‌سایت یا پشتیبانی از کانال‌های دیجیتال به واسطه سئو، با ارزش‌ترین سرنخ‌ها را برای فروشندگان خود جذب و تبدیل نماید. همچنین از نقش کانال‌های تجاری نظیر لینکدین مشتریان خود را نباید غافل شویم. استفاده از استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، گوگل ادز و بازاریابی محتوا هم می‌تواند برای بیزینس‌های B2B گزینه انتخابی مناسبی باشد. در کل به واسطه یک استراتژی بازاریابی خوب از این دارایی‌ها و تاکتیک‌ها بهره می‌بریم تا بازدهی زیادی را برای کسب‌و‌کارمان به ارمغان آوریم.

  • بازاریابی اینترنتی B2C

در حقیقت بازاریابی کسب‌وکار به مشتری (B2C) بیشتر روی مزایای محصول متمرکز است. تصمیمی که مصرف‌کنندگان اتخاذ می‌نمایند، در قیاس با کسب‌وکارهایی که محصولی را از طریق بازاریابی B2B خریداری می‌کنند، بیشتر جنبه احساساتی دارد.

نکته جالب درباره بازاریابی B2C اینجاست که مصرف‌کنندگان توقع دارند که برند به مزایای محصول اشاره نماید تا همه‌چیز را برای آن‌ها به طور کامل روشن نماید. برخلاف بازاریابی B2B، پروسه خرید مصرف‌کنندگان بسیار کوتاه‌تر است؛ بنابراین جهت اطمینان از اینکه استراتژی بازاریابی B2C ما بر مصرف‌کنندگان مؤثر واقع گردد، باید بر نشان‌دادن مزایا و نتایج محصول یا خدمات متمرکز باشیم.

در کل برعکس بازاریابی B2B، مصرف‌کنندگان به دنبال بازگشت سرمایه‌شان نیستند. آن‌ها به‌ راحتی به دنبال محصول یا خدماتی می‌روند که زندگی‌شان را کمی آسان‌تر نماید؛ به موجب این امر روی تسریع فرآیند خرید توسط مشتریان باید تمرکز کنیم. در واقع فرآیند مذکور از لحظه‌ای که شخصی در وب‌سایت ما وارد می‌شود تا زمانی است که خرید را صورت می‌دهد. ما به واسطه کمک سئو می‌توانیم مشتریان آنلاین بیشتری به دست آوریم و به‌ سادگی نرخ تبدیل خود را افزایش دهیم.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با لین استارتاپ و تاثیرش در موفقیت کسب وکارها

کلام آخر

به طور کلی دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) بهترین و جدیدترین روش بازاریابی برای تجارت آنلاین با محوریت اینترنت است. این نوع بازاریابی با طیف گسترده‌ای از روش‌ها و استراتژی‌ها نقشی بسیار مهمی در بازار کسب‌وکاردارد. در این مقاله از بلاگ نوین پال ابتدا به معرفی ماهیت بازاریابی اینترنی یا همان دیجیتال مارکتینگ پرداختیم. در ادامه کاربردها و مزایای آن را برای کسب و کارها مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تاثیری در رشد کسب و کار دارد؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارتان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید