ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

نوین پال 5 دقیقه زمان برای مطالعه
ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر و گسترش استفاده از آن‌ها در جهان، خیلی از افراد علاقه‌مند شدند تا مفهوم آن را بدانند و از آن استفاده کنند. ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها، انواع و کاربردهای مختلفی دارند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده، تحول بزرگی در سیستم پولی جهان ایجاد کنند.

اگر می‌خواهید در رابطه با ارز دیجیتال بیشتر بدانید، به صفحه درستی وارد شده‌اید. در این مقاله به بررسی مفهوم ارز دیجیتال، انواع ارز دیجیتال، کاربردها و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) که در فارسی به آن رمز ارز نیز می‌گویند، یک نوع دارایی یا پول دیجیتال است که بر اساس علم رمزنگاری ایجاد شده. به عبارت دیگر، می‌توان ارز دیجیتال را یک نوع پولِ غیر فیزیکی دانست که شما می‌توانید آن را در ابزارهای دیجیتالی مانند گوشی هوشمند، لپتاپ و تبلت نگهداری کنید و اعمال مختلفی را روی آن انجام دهید.

معروف‌ترین ارز دیجیتال موجود در جهان، بیت‌کوین است که وایت‌پیپیر آن در سال 2008 توسط شخص یا تیمی به نام ساتوشی ناکاموتو منتشر شد. لازم به ذکر است که تا به امروز، هویتِ سازنده ارز دیجیتالِ بیت‌کوین، فاش نشده است.

اصلی‌ترین هدف و ویژگی ارزهای دیجیتال، غیر متمرکز بودنِ آن‌ها است؛ یعنی ارزهای دیجیتال شما را نسبت به وجود واسطی مانند بانک برای انتقال و مدیریت پول، بی‌نیاز می‌کنند. به عبارت دیگر شما برای انتقال ارزهای دیجیتال، نیاز به وجودِ یک بانک یا موسسه واسط ندارید و می‌توانید به صورت مستقیم، ارز دیجیتال را به هر حسابی که دوست دارید، انتقال دهید. لازم به ذکر است که غیر متمرکز بودنِ ارزهای دیجیتال، به‌وسیله وجود تکنولوژی بلاکچین، ممکن شده است.

ویژگی‌های ارز دیجیتال

ویژگی‌های ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال ویژگی‌های بسیاری دارند و همین ویژگی‌ها باعث شده است تا روز به روز، تعداد کسانی که از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، بیشتر و بیشتر شود. در این بخش به ویژگی‌های اصلی ارزهای دیجیتال اشاره خواهیم کرد.

ناشناس بودن

برای نگهداری و انتقال ارزهای دیجیتال، نیاز به داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال دارید. کیف پول‌های ارز دیجیتال، دارای آدرس‌های مختلفی هستند که مانند همان شماره کارت بانکی شما است. همچنین کیف پول‌های ارز دیجیتال، دارای یک کلید خصوصی هستند که شامل اطلاعات هویتی شما نمی‌شوند؛ یعنی شما برای نگهداری یک ارز دیجیتال، نیاز به افشای اطلاعات هویتی خود ندارید و می‌توانید به صورت کاملا ناشناس، از آن نگداری کنید.

دریافت و انتقال ارزهای دیجیتال هم تا حدودی ناشناس است. وقتی شما ارز دیجیتالی را به کیف پولی انتقال می‌دهید، پیگیری تراکنش شما بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن است. البته پیگیری تراکنش‌های برخی از ارزهای دیجیتال مانند تتر، توسط شرکت ارائه‌کننده آن، امکان‌پذیر است؛ اما پیگیری تراکنش‌های برخی از ارزهای دیجیتال مانند مونرو و زی‌کش که هویتی ناشناس دارند، تقریبا غیر ممکن است.

غیر قابل بازگشت بودن تراکنش‌ها

ویژگی ناشناس بودن ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا تراکنش‌های آن‌ها، غیر قابل بازگشت باشند. اگر ارز دیجیتالی را به کیف پول شخص یا سازمان دیگری واریز کرده باشید، نمی‌توانید آن را برگردانید و برگشت آن ارز دیجیتال، تنها توسط دارنده آن کیف پول امکان‌پذیر است.

در مقابل، اگر مبلغی را به اشتباه و با استفاده از بانک به حساب دیگری انتقال دهید، می‌توانید با پیگیری قضایی آن را برگردانید؛ زیرا حساب بانکی شما و طرف مقابل ناشناس نیستند و تمامی اطلاعات هویتی شما را شامل می‌شوند.

جهانی بودن

این ویژگی ارزهای دیجیتال، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که افراد زیادی به استفاده از آن‌ها روی آورده‌اند. ارزهای دیجیتال جهانی هستند و شما برای انتقال یا تبادل آن‌ها، محدودیت جغرافیایی ندارید؛ یعنی شما می‌توانید هر ارز دیجیتالی را در عرض چند دقیقه، به هر مکانی در جهان که می‌خواهید، انتقال دهید.

این در حالی است که اگر شما قصد انتقال پول رسمی یک کشور، به خارج از آن را داشته باشید، نیازمند پرداخت کارمزدهای نسباتا بالا و صرف چندین روز زمان هستید.

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال انواع مختلفی و دارند و برای استفاده بهینه از آن‌ها، نیاز داریم تا انواع ارزهای دیجیتال را به خوبی بشناسیم. به طور کلی،  ارزهای دیجیتال به دو نوعِ ‌کوین‌ها (coin) و توکن‌ها (token) تقسیم می‌شوند که در این بخش، به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

‌کوین‌ها

کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که شبکه بلاکچین مختص به خود را دارند و ارزهای دیجیتال دیگر می‌توانند بر پایه بلاکچین آن‌ها فعالیت کنند. از معروف‌ترین کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، می‌توان به بیت‌کوین، اتریوم و ریپل اشاره کرد.

توکن‌ها

توکن‌ها ماهیتی متضاد با کوین‌ها دارند. توکن‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که شبکه بلاکچین مخصوص به خود را ندارند و برای ادامه فعالیت خود یا انجام تراکنش‌ها، به استفاده از شبکه بلاکچینِ کوین‌ها دارند.  شما می‌توانید با مراجعه به سایتِ coinmarketcap و کلیک بر روی ارز دیجتالِ مورد نظرتان، کوین یا توکن بودنِ آن را مشاهده کنید.

کاربردهای ارز دیجیتال

کاربردهای ارزدیجیتال

ارزهای دیجیتال کاربردهای متنوعی دارند و تنها به عنوان یک پول غیر فیزیکی برای دریافت و پرداخت استفاده نمی‌شوند. در این بخش، برخی از اصلی‌ترین کاربردهای ارزهای دیجیتال، بیان شده‌اند.

سرمایه‌گذاری

قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال ثابت نیست اگر نگاهی به قیمت آن‌ها در سال‌های اخیر بیندازیم، می‌بینیم که قیمت بسیاری از آن‌ها، از رشدهای خوبی برخوردار بوده‌. به همین دلیل، افراد می‌توانند از ارزهای دیجیتال، در جهت سرمایه‌گذاری نیز استفاده کنند و مقداری از پول خود را به این موضوع اختصاص دهند.

البته لازم به ذکر است که برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال، نیاز دارید تا علم خوبی نسبت به این حوزه کسب کنید و از مشورت افراد متخصص بهره بگیرید.

خرید و فروش روزانه (معامله‌گری)

قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد و همین موضوع باعث شده است تا افراد زیادی با خرید و فروش آن‌ها، درآمد کسب کنند. امروزه بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال به شما امکان انجام معاملات اهرم‌دار و معمولی ارز دیجیتال را می‌دهند و شما می‌توانید از این موضوع کسب درآمد کنید.

حتما توجه داشته باشید که خرید و فروش ارزهای دیجیتال به تخصص زیادی نیاز دارد و اگر بدون آگاهی و دانش وارد این حوزه شوید، امکان از دست رفتن سرمایه شما وجود دارد.

دریافت و پرداخت

شما می‌توانید از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای دریافت و پرداخت در حوزه‌های مختلف استفاده کنید. امروزه مشاهده می‌شود که برخی از فروشگاه‌ها، ارزهای دیجیتال را برای فروش محصولات خود می‌پذیرند و استقبال از این موضوع، روز به روز در حال افزایش است.

سخن آخر

در این مقاله، با بررسی مفهوم ارز دیجیتال، ویژگی‌ها و کاربردهای آن همراه شما بودیم. در حال حاضر، تکنولوژی‌هایی مثل ارزهای دیجیتال، روز به روز در حال گسترش هستند و بهتر است تا برای اینکه در فرایند زندگی عقب نمانیم، مطالعه زیادی درباره این قبیل حوزه‌ها، داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید