آشنایی با صرافی ارز دیجیتال و انواع آن

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ در واقع جهت خرید یا فروش رمزارزها باید به یک صرافی مراجعه نماییم. صرافی‌ ارز دیجیتال برخلاف صرافی‌های سنتی به صورت مجازی هستند و در قالب سایت یا اپلیکیشن موبایل فعالیت دارند. این مقاله از بلاگ نوین پال جهت آشنایی با صرافی ارز دیجیتال و انواع آن برای شما مخاطبان محترم ارائه شده است.

در صرافی‌ ارز دیجیتال کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود نظیر بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و دیگر رمزارزها را به راحتی مبادله نمایند. تمام صرافی‌های ارز دیجیتال (کریپتو) به صورت آنلاین فعالیت دارند و در ازای هر معامله حق کمیسیون و کارمزدی مشخص از معامله‌گران دریافت می‌نمایند. کاربران صرافی‌های کریپتو می‌توانند پرداخت‌شان را از روش‌های مختلفی مثل پرداخت با کارت اعتباری، رمز ارز، انواع حواله و دیگر موارد مشابه صورت دهند. به طور کلی صرافی‌های رمزارز به سه دسته متمرکز، غیر متمرکز و ترکیبی تقسیم‌بندی می‌شوند. چنانچه مایلید تا با ماهیت صرافی رمزارز و درگاه پرداخت آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: احراز هویت کاربران در صرافی‌ رمزارز چیست و چه کاربردی دارد؟

صرافی کریپتو چیست؟

صرافی کریپتو چیست؟

صرافی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Exchange) در واقع پلتفرمی است در آن می‌توانیم ارزهای رمزنگاری شده نظیر بیت‌کوین، تتر یا دوج کوین را معامله نماییم و یا از آن به عنوان واسطی جهت مبادله یک رمزارز با دیگری بهره‌مند شویم. برای مثال، به راحتی می‌توانیم بیت‌کوین (Bitcoin) را با لایت‌کوین (Litecoin) مبادله کنیم یا چهت خرید کریپتو به واسطه استفاده از استیبل‌کوین‌ها اقدام نماییم. در واقع صرافی‌های رمزارز انعکاس دهنده‌ قیمت فعلی بازار ارزهای دیجیتال هستند. با بهره‌مندی از یک صرافی کریپتو، هر شخص به سادگی می‌تواند انواع رمزارزها را به تتر یا دیگر ارزها مبدل نماید یا به صورت نوعی دارایی دیجیتال در حساب خود نگهداری کند.

نخستین صرافی‌ ارز دیجیتال جهان

تاریخ پیدایش اولین صرافی رمزارز جهان به سال 2004 در استرالیا باز می‌گردد. در آن مقطع زمانی، به خاطر نبود مجوز رسمی جهت فعالیت ارزهای دیجیتال و اطلاعات بسیار اندک مردم در مورد آن‌ها، این صرافی در جذب مشتری چندان موفق نبود در نتیجه فعالیتش خیلی زود خاتمه یافت.

نخستین صرافی‌ ارز دیجیتال جهان

سال 2006، در ایالات متحده یک صرافی توسط دو شخص روسی و لهستانی تاسیس گردید. آن‌هاموفق شدند در مدت فعالیت خود حدود 30 میلیون دلار رمزارز را معامله کنند؛ اما باز هم به علت عدم قوانین روشن و دقیق در مورد این ارزها سرویس امنیت آمریکا فعالیت این صرافی را غیرقانونی برشمرد و آن را پلمپ کرد. همچنین، مالکان این صرافی در دادگاه به 5 سال حبس محکوم شدند. ولی با گذشت زمان، امروزه فعالیت صرافی‌های رمزارز ماهیتی قانونی پیدا کرده است. در کشور ایران هم برای فعالیت این صرافی‌ها قوانینی از سوی دولت وضع شد.

همچنین مطالعه نمایید: معاملات ارز دیجیتال چیست؟

انواع صرافی ارز دیجیتال

به طور کلی معامله‌گران رمزارز درست مانند بورس اوراق بهادار می‌توانند ارزهای رمزنگاری شده را در صرافی‌های ارز دیجیتال به راحتی خرید یا فروش و تبدیل نماید. درست مثل هر چیز فعالیت سشغلی، طبقه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال نسبی است. در اصل هر صرافی را می‌توان با توجه به ویژگی‌های آن به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی نمود. از دیدگاه کلی همان‌طور که در مطالب بالا هم اشاره شد، صرافی ارز دیجیتال به سه نوع متمرکز (CEX)، غیرمتمرکز (DEX) و ترکیبی (HEX) تقسیم‌بندی می‌شود.

1. صرافی ارز دیجیتال متمرکز (CEX)

صرافی ارز دیجیتال متمرکز، همان‌طور که از نامش پیداست، توسط نهاد یا شرکتی خاص مدیریت می‌شود و کنترل کامل آن و دارایی‌های داخلی‌اش بر عهده دارد. عموم صرافی‌های ارز دیجیتال مثل بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase)، کراکن (Kraken)، هوبی (Huobi) و بیت فینکس (Bitfinex) در دسته‌ی صرافی‌های متمرکز جای می‌گیرند و بر اساس داده‌های سالانه‌ی کوین مارکت کپ (Coin Market Cap)، در سال 2022 بیش از 85 درصد از حجم معاملات رمزارز جهان در صرافی‌های متمرکز پردازش شده است.

در صرافی‌ رمزارز متمرکز کنترل کامل دارایی‌ها به عهده صرافی‌ها است. در حقیقت دارایی‌های دیجیتال در کیف پول‌های متعلق به صرافی ذخیره می‌شوند و تنها شماره موجودی در حساب کاربر صرافی درج می‌شود.

البته یکی از بزرگترین نقاط ضعف صرافی‌های متمرک نسبت داد، وابستگی آن‌هاست که این نکته برخلاف ماهیت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال است. در واقع این ضعف به ویژه در بین کاربران ایرانی در معرض خطر مسدودی حساب به خاطر شرایط تحریمی قرار می‌دهد.

2. صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX)

در حقیقت صرافی‌های غیرمتمرکز نوعی جدید از مبادلات رمزارز را ارائه می‌دهند که به طور احتمالی طی چند سال آینده بر تمامی بازار کریپتوکارنسی تسلط می‌یابند. مهم‌ترین نکته‌ای که مبادلات غیر متمرکز و متمرکز را از هم متمایز می‌نماید، روش مدیریت و کنترل دارایی‌ها است. در صرافی‌های غیرمتمرکز، هیچ قردی حتی مدیران آن نمی‌توانند کنترل دارایی افرادرا در دست گیرند.

2. صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX)

در صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (Decentralized Exchange)، دارایی‌ها به طور مستقیم از طریق کیف پول شخصی هر فرد به واسطه کمک شبکه‌ بلاک چین (Blockchain)، قرارداد هوشمند (Smart contract) و دیگر پروتکل‌های غیرمتمرکز تبادل می‌گردند. به عبارتی دیگر، شخص وارد سایت صرافی می‌شود، کیف پول خودش را به آن متصل می‌نماید. سپس جهت تکمیل تراکنش، ارز را به صورت مستقیم از کیف پول به قرارداد هوشمند ارسال می‌نماید و به آن، رمز ارز مدنظر خود را دریافت می‌کند.

البته با تمام این‌ اوصاف، در حالی که صرافی‌های غیرمتمرکز از مزایای قابل توجهینسبت به صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند، اما به علت چالش‌های فنی و ساختاری به این راحتی‌ها هم نمی‌توانند جایگزین نوع متمرکز شوند.

با توجه به آنکه صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز از زیرساخت‌های مبتنی بر بلاک‌چین بهره می‌برد، مقیاس‌پذیری شبکه بلاک چین میزبان تاثیر چشم‌گیری بر عملکرد آن‌ها دارد. برای مثال، یونی سواپ (UniSwap) از شبکه اتریوم بهره‌مند شده است. در اوایل سال 2021 جهت تبدیل در شبکه اتریوم، به انجام یک تراکنش خاص نیاز بود و از آن‌جایی که این شبکه اتریوم در آن موقع مقیاس‌پذیری بسیار کمی داشت، برای هر تراکنش مبلغی بالا تحت عنوان کارمزد تعلق می‌گرفت.

هم اکنون اتصال میان انواع بلاک‌چین‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز امری بسیار دشوار است. به عنوان مثال، چنانچه توکن‌هایی که معامله کنیم، تنها در بلاک‌چین بیت‌کوین یا ترون موجود باشند، نمی‌توانیم آن‌ها را در یونی سواپ معامله نماییم. چراکه یونی سواپ فقط از شبکه اتریوم و توکن‌های مبتنی بر آن پشتیبانی می‌نماید.

3. صرافی ارز دیجیتال ترکیبی (HEX)

صرافی‌ ترکیبی یا همان هیبریدی (Hybrid) بر اساس نقاط قوت صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز بنا شد. به زبانی ساده ساده صرافی هیبریدی یا همان ترکیبی در واقع پلتفرمی به شمار می‌رود که دسترسی کاربران به کلیدهای خصوصی خودشان را فراهم می‌نماید. در واقع هدف اصلی این نوع از صرافی‌ها رفع مشکلات مقیاس‌پذیری صرافی‌های غیرمتمرکز است.

از دیگر اهداف صرافی ارز دیجیتال ترکیبی (HEX) پرداختن به کارمزدهای بالای معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز است. بدین این صورت که در واقع هیچ کارمزدی در این صرافی از شخص معامله‌گر کسر نمی‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت رمزارزی

نحوه عملکرد صرافی ارز دیجیتال

به طور کلی اینکه یک صرافی ارز دیجیتال چگونه عمل می‌کند به نوع آن بستگی دارد. در واقع هر صرافی به دو صورت عملکرد دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

1. حالت اول صرافی رمز ارز

در این روش شخص معامله‌گر به طور مستقیم با خود صرافی روبروخواهد بود. این بدان معناست که خود صرافی خرید و فروش را صورت می‌دهد.

2. حالت دوم صرافی رمز ارز

در این حالت صرافی طرف معامله نخواهد بود و تنها به عنوان واسطه‌ای بین خریداران و فروشندگان عمل می‌نماید. این صرافی فقط از معاملات میان افراد کارمزد خود را دریافت می‌کند.

در تعداد کمی از صرافی‌ها که البته در کشورمان تعدادشان بالاست، طرف معامله خود صرافی خواهد بود. این بدان معناست که اشخاص برای خرید رمز ارز، آن را از خود صرافی خریداری می‌نمایند و برای فروش، ارز خود را به خود صرافی می‌فروشند. حال در اینجا درآمد صرافی از تفاوت قیمت خرید و فروش حاصل می‌گردد؛ یعنی قیمت خرید ارز دیجیتال از صرافی نسبت‌ به قیمت فروش آن به خود صرافی بالاتر خواهد بود.

در حالت دوم،طرف معامله ما دیگر صرافی‌ها نیستند. در چنین حالتی صرافی نقش یک واسط میان خریداران و فروشندگان را به عده دارد و از هر معامله درصدی کمیسیون دریافت می‌کند. از منظر جهانی، عموم صرافی‌ها به روش دوم عمل می‌کنند؛ اما همان‌طور که گفتیم در ایران حداقل هنگام نگارش این مقاله، اکثر صرافی‌ها در دسته اول قرار دارند، یعنی آن‌ها خودشان طرف معامله هستند.

ویژگی‌های بارز صرافی ارز دیجیتال

ویژگی‌های بارز صرافی ارز دیجیتال

زمانی که خرید بیت‌ کوین را در گوگل سرچ می‌کنیم با تعداد کثیری از صرافی‌های رمز ارز فعال در ایران مواجه می‌شویم. به عنوان قاعده‌ای کلی و مباحث سئو، هر وب سایتی تنها در صفحه اول و دوم گوگل اعتبار دارد، اما نباید تنها به این نتایج اتکا کرد.

در زمان انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن و دارای اعتبار، رعایت چندین نکته بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، مهم است، صرافی مناسبی را انتخاب کنیم که از لحاظ سهولت کار، کارمزد تراکنش و دیگر موارد با تمام نیازهای ما مطابقت داشته باشد. در ادامه مقاله به بررسی ویژگی‌های بارز صرافی ارز دیجیتال می‌پردازیم.

  • پیشینه‌ صرافی

زمانی که صحبت از صرافی ارز دیجیتال در میان باشد، پیشینه و شهرت آن نکته اول برای انتخاب آن است. در کل همواره باید سعی کنیم امنیت، میزان کارمزد دریافتی و پیشینه‌ صرافی را به طور هم‌زمان جهت انتخاب در اولویت خود قرار دهم.

  • برخورداری از محیط کاربرپسند

امروزه برترین صرافی‌های جهان به سرمایه‌گذاران مبتدی روشی آشنا و دوستانه جهت تجارت و سرمایه‌گذاری در رمزارزها ارائه می‌نمایند. برخلاف کیف پول‌های رمزنگاری و تراکنش‌های همتا به همتا، که کمی پیچیده هستند، کاربران صرافی‌های متمرکز می‌توانند به حساب‌ خودشان وارد شوند، موجودی را به راحتی مشاهده نمایند و به واسطه برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها تراکنش را صورت دهند. باید به این نکته توجه داشت که صرافی‌های معتبر عموماً به ظاهر و رابط کاربری سایت اهمیت زیادی می‌دهند. به موجب این امر صفحات مختلف وب‌سایت را باید بررسی نماییم و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

  • سطح امنیت

به طور کلی صرافی‌های رمز ارز امن، لایه‌ای از امنیت و قابل اطمینان را در مبحث معاملات ارائه می‌دهند. با تسهیل تراکنش به واسطه یک پلتفرم توسعه یافته، سطوح بالاتری از امنیت دارایی‌های برای کاربران فراهم می‌شود.

  • پشتیبانی

به طور کلی پشتیبانی مشتری تنها به صورت چت زنده یا پشتیبانی تلفنی ختم نمی‌شود. در واقع یک صرافی ارز دیجیتال باید در صورت بروز مشکل برای کاربران به راحتی در دسترس باشد.

  • ذخیره‌سازی

مهم است که بدانیم دارایی دیجیتال ما چگونه در صرافی نگهداری می‌شود و آیا می‌توانیم با انتقال آن به کیف پول‌مان در صرافی، کنترل کامل دارایی‌مان رداشته باشیم!؟ آیا صرافی مدنظرمان دارایی‌های کاربران خود را در به صورت سرد ذخیره‌سازی می‌کند؟ یا آبنکه به صورت سرد یا گرم نگه می‌دارد؟ جهت سنجش امنیت و اعتبار یک صرافی همین نکته بسیار حائز اهمیت است که از امکان ذخیره سرد دارایی برخوردار  باشد. چراکه در صورت هک شدن آن صرافی، دسترسی به دارایی‌های کاربران امری غیرممکن است به موجب این امر در زمان انتخاب صرافی ارز دیجیتال باید اطمینان حاصل نماییم که حداقل 90 درصد از وجوه ما به صورت سرد ذخیره‌سازی می‌شوند.

در کل عوامل مختلفی برای انتخاب درست یک صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که آن را نسبت به بقیه رقبا ایمن و معتبر می‌سازد. فاکتورهای مهمی نظیر مجوزها، نوع ذخیره‌ی دارایی‌ها، امنیت اطلاعات حساب کاربران و دیگر موارد مشابه از جمله نکاتی است که باید در هنگام انتخاب یک صرافی رمز ارز مطمئن مورد توجه قرار گیرد.

همچنین مطالعه نمایید: خدمات پی پال چیست؟ و چگونه از پی پال استفاده کنیم؟

بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان

در واقع برای ورود به بازار رمز ارزها، شناخت بهترین صرافی‌های کریپتو فعال در این حوزه اهمیت بالایی دارد. به طور کلی بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی که بسیار معتبر هستند، عبارتند از:

  • بایننس (binance)
  • کوین بیس (Coinbase)
  •  بیترکس (Bittrex)

کلام آخر

امروزه معاملات ارز دیجیتال در سراسر جهان توجه افراد زیادی را به خود معطوف نموده است. به دنبال رشد قیمت بیت کوین بسیاری از اشخاص به این نوع معاملات روی آوردند. اما برای تهیه رمز ارز پیش از هر چیز انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال که مطمئن باشد، در اولویت قرار دارد. در این مقاله از بلاگ نوین پال ابتدا به معرفی ماهیت صرافی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Exchange)  پرداختیم. سپس با شما مخاطبان محترم انواع صرافی‌های ارز دیجیتال و ویژگی‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با صرافی ارز دیجیتال و انواع آن برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در استفاده از پی پال را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید