پرداخت اعتباری یا BNPL چیست؟ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین چگونه است؟

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
BNPL چیست؟

الان بخر بعدا پرداخت کن (BNPL) همان‌طور که از نام‌شان مشخص است به ما اجازه می‌دهد تا هزینه محصول مدنظرمان را به صورت اقساط یا مدت‌دار پرداخت نماییم. در نوین پال به این موضوع می‌پردازیم که پرداخت اعتباری یا BNPL چیست؟ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین چگونه است؟

امروزه با توجه به میزان رقابت در تجارت آنلاین، استفاده از روش‌های نوین پرداختی، در افزایش فروش نقش بسزایی دارد. در حقیقت BNPL روشی جذاب در پرداخت به شمار می‌رود که طی این چند سال اخیر به یکی از روندهای اصلی در پرداخت تجارت آنلاین مبدل شده است. سرویس BNPL  به واسطه تسهیل تجزیه و تحلیل روند رفتار مشتریان در عادات پرداخت آن‌ها کمک شایانی به بانک‌ها نمود. با توجه به اینکه مدل خرید اعتباری (BNPL) یک ویژگی فین تک است، به طور فزاینده‌ به بانک‌ها در گسترش پایگاه مشتریان خود کمک می‌کند. در واقع حوزه مذکور برای نسل جوان‌تر که از کارت اعتباری و حد اعتباری مشخص برخوردار نیستند، بسیار حائز اهمیت است. چنانچه مایلید تا با ماهیت BNPL و نقش آن در افزایش فروش آنلاین بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: شرکت‌ های PSP چیست؟

سرویس BNPL چیست؟

سرویس BNPL چیست؟

BNPL مخفف عبارت Buy now, pay later به معنای الان بخر بعدا پرداخت کن است. در سرویس BNPL یک شرکت ثالث به عنوان طرف معامله، کلیه هزینه‌های خرید مشتری را به فروشنده پرداخت می‌نماید. سپس مشتری طی یک دوره مشخص، هزینه پرداختی را به شرکت ارائه‌دهنده خدمات بازمی‌گرداند. در واقع این خدمات به طور معمول از یک دوره بازپرداخت بدون سود برخوردار است. چنانچه مشتری به مدت زمان بیشتری نیازمند باشد، می‌تواند دوره‌ بازپرداخت طولانی‌تر را انتخاب نماید که شامل سود خواهد شد.

در واقع سیستم پرداخت BNPL به یکی از روش‌های محبوب پرداخت جهت جذب مشتری برای فروشگاه‌های آنلاین مبدل شده است. البته این سرویس با خدمات اعتباری شباهت زیادی دارد که به واسطه کارت‌ اعتباری بانکی ارائه‌ می‌گردد. در خدمات اعتباری نیز مشتری از مقدار اعتباری دارد که می‌تواند خرید خود را صورت دهد و پس از آن در مقطع زمانی مشخص، باید هزینه را به شرکت ارائه‌دهنده این خدمات برگرداند. ولی با توجه به شباهت‌ BNPL و خدمات اعتباری، این دو با هم تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تاریخچه BNPL

به طور کلی ایده پرداخت هزینه خرید از زمان چندان طولانی برخوردار نیست. در واقع روش‌های خرید اقساطی یا تاخیر پرداخت در ایالات متحده آمریکا بیش از یک قرن قدمت دارد. اما مفهوم BNPL، اوایل سال 2012 در دسته فین تک جای گرفت و خیلی زود در بین مصرف‌کنندگان آگاه به این فناوری، محبوبیت پیدا کرد. پس از آن پذیرش جهانی از سرویس خدماتی BNPL افزایش یافت به صورتی که سال 2022 میلادی، در ایالات متحده به رقمی بیش از 82 میلیارد دلار رسید.

دلایل محبوبیت BNPL در گذر زمان

  • خرید نسل جوان از طریق BNPL طی سال‌های 2019 تا 2021 در ایالت متحده از 6% به 36% افزایش یافت.
  • وجود اختلالات در زنجیره تامین محصولات و خدمات باعث ایجاد کمبود می‌شود. به موجب این امر مصرف‌کنندگان، برای فصل تعطیلات یا پیک تقاضای بازار، زودتر خریدشان را صورت می‌دهند. لذا در دسامبر 2021 دانلود انواع برنامه‌های BNPL، تا 20% به نسبت سال قبل افزایش پیدا کرد.
  • از دیگر دلایل محبوبیت سیستم BNPL می‌توان به ترس از بدهی اشاره کرد. در واقع برای مصرف‌کنندگان کارت‌های اعتباری، سرویس BNPL بهترین جایگزین محسوب می‌شود. چراکه عموم  افراد، نسبت به حجم بدهی از نوع کارت‌ اعتباری، بسیار محتاط هستند. همچنین پرداخت خرید در یک سری اقساط بدون بهره، برای اکثر اشخاص از جذابیت بیشتری برخوردار است.

همچنین مطالعه نمایید: نئو بانک چیست؟

تفاوت‌های ماهیت کارت‌ اعتباری با BNPL چیست؟

تفاوت‌های ماهیت کارت‌ اعتباری با BNPL

به طور کلی مشتریان سرویس BNPL، می‌توانند از کارت‌ اعتباری نیز جهت خرید استفاده نمایند؛ ولی کاربرد این کارت‌ها تنها به یک سری از فروشگاه‌ها محدود نمی‌شود و می‌توان به‌واسطه آن هزینه بنزین تا قبض‌ها را هم پرداخت نمود. در حقیقت هر ماه طبق عملکرد پیشین و مقدار امتیاز اعتباری برای مشتری ایجاد می‌شود که می‌تواند از آن به دلخواه خود استفاده نماید و در پایان ماه باید میزان اعتباری را که بهره برده‌اند را پس دهد و اگر تاخیری نداشته باشد، مشمول پرداخت سود نخواهد شد. اما چنانچه تاخیری صورت پذیرد، شرکت‌های اعتباری طبق نرخ سود سالانه خود، سودشان دریافت خواهند کرد. البته کارت‌ اعتباری به طور معمول دیگر مبالغی نظیر هزینه سالانه بهره‌مندی از کارت اعتباری و تراکنش را نیز از مشتریان خود دریافت می‌نماید.

ولی از بزرگ‌ترین تفاوت‌‌های بین کارت‌ اعتباری و BNPL، می‌توان به میزان مبلغ اعتبار آن اشاره کرد. به طور معمول اکثر کارت‌های اعتباری از مبلغ اعتبار بالایی برخوردار هستند که جهت خریدهای بزرگ می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. ولی سرویس BNPL به خاطر مبلغ اعتبار کمتر، بیشتر جهت خریدهای جزئی کاربرد دارد.

از دیگر تفاوت‌های بارز کارت اعتباری سیستم BNPL، میزان بهره و همچنین دوره بازپرداخت اقساط است. عموماً کارت‌ اعتباری مبلغی مشخص سود را از خریداران دریافت می‌کند و اغلب دوره‌های بازپرداخت بلندمدت را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد؛ ولی در خرید با سیستم BNPL، سودی از مشتریان نخواهد شد و یک دوره بازپرداخت کوتاه‌مدت به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. از دیگر تفاوت‌های کلی این دو سیستم پرداختی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سادگی و انعطاف‌پذیری: براساس نتایج تحقیقات کارشناسان حوزه اقتصاد سادگی در استفاده از خدمات BNPL نسبت به کارت اعتباری یکی از دلایل شهرت این خدمات است. در واقع 45% از کاربران BNPL استفاده از این خدمات در قیاس با کارت‌ اعتباری بسیار ساده‌تر می‌دانند و 44% نیز از انعطاف‌پذیری این خدمات رضایت دارند.
  • هزینه و دسترسی: به طور کلی وام‌های دراز مدت در سرویس BNPL تا سقف زمانی 48 ماه نیز ارائه می‌گردد و مانند وام‌های سنتی از سود برخوردار هستند. ولی برخلاف کارت اعتباری، ارائه‌دهندگان BNPL وضعیت اعتباری خریدار را مورد بررسی قرار نمی‌دهند که این امر دسترسی به اعتبار را راحت‌تر می‌نماید.
  • پاداش در مقابل سهولت استفاده: ارائه‌دهندگان کارت‌ اعتباری پاداش‌هایی را جهت کاربران خود در نظر دارند. همچنین برخی از کارت‌های اعتباری خدماتی نظیر تضمین و بیمه خرید را هم به کاربران خود ارائه می‌نماید. ولی ارائه‌دهندگان سرویس BNPL چنین خدماتی را برای کاربران خود عرضه نمی‌کنند.

همچنین مطالعه نمایید: کش بک چیست؟ 

نحوه عملکرد BNPL

شاید از خود بپرسید که روش عملکرد BNPL چیست؟ در واقع سرویس الان بخر بعدا پرداخت کن، برای ما این امکان را فراهم می‌سازد تا آنلاین خریدمان را  صورت دهیم و در طی زمانی مشخص هزینه خریدها را به صورت اعتباری و اقساطی پرداخت نماییم. سرویس BNPL اغلب بدون دریافت سود و کارمزد بوده و به همین خاطر در بین عموم مشتریان بسیار محبوبیت پیدا کرده است. البته در برخی موارد هم، در صورت عدم پرداخت به موقع قسط، سود جزئی از مشتریان دریافت خواهد شد. به طور کلی نرخ بهره معمولی سرویس BNPL عموماً بسیار اندک و نزدیک به صفر است. عموم این شرکت‌های مذکور گزارشی به نهاد‌های اعتباری ارائه نمی‌کنند که در نهایت امکان ایجاد یک پیشینه اعتباری وجود ندارد. ولی سهولت در بهره‌مندی از این خدمات یکی از نکاتی است که کاربران به ازای کارت‌ اعتباری از BNPL استفاده می‌نماید.

اغلب در فروشگاه‌های بزرگ جهان و شرکت‌های ثالثی که خدمات اعتباری به کاربران خود ارائه می‌نمایند، هزینه کل خرید در 4 قسط مساوی تقسیم می‌شود که نخستین قسط موقع پرداخت و سه قسط دیگر به صورت هر دو هفته یکبار از حساب مشتریان کسر شده و پرداخت می‌گردد. از معتبرترین ارائه‌دهندگان BNPL می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین مطالعه نمایید: سامانه چکاد چیست؟

مزایای استفاده از سرویس BNPL چیست؟

مزایای استفاده از سرویس BNPL

حتماً از خود می‌پرسید مزایایی BNPL چیست؟ در پاسخ به این سوال باید اذعان نماییم که این سرویس برای بسیاری از خریداران و فروشگاه‌های آنلاین مزایایی بسیار زیادی دارد. در واقع عموم تجارت‌های آنلاین به واسطه استفاده از سرویس Buy now, pay later فروش بیشتری را تجربه می‌نمایند. زیرا با ارائه BNPL دیگر از عدم تکمیل نهایی خرید توسط مشتریان به خاطر کمبود موجودی، خبری نیست.

در واقع مشتری هم بدون کوچکترین نیازی به ضامن، چک، سفته و موجودی کافی، کلیه خریدهای خود را صورت می‌دهد و بدون پرداخت مبلغ اضافه، هزینه مذکور را به طور اعتباری یا اقساط پرداخت می‌نماید. از مزایای بارز سرویس BNPL، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به بررسی اعتبار مشتریان

موقعی که یک فروشگاه آنلاین یا شرکت خدماتی سرویس Buy now, pay later ارائه می‌نماید، کلیه حساب‌های بانکی مشتری جهت ثبت‌نام در این سامانه بررسی نمی‌شود و دیگر خبری از حسابرسی سختگیرانه نخواهد بود. در واقع به عنوان مراحل تایید اعتبار، چند سوال از مشتری پرسیده می‌شود و براساس پاسخ‌ها امتیازبندی خواهد شد.

  • عدم بهره در دوره‌های ارائه خدمات

سرویس BNPL برای آن دسته از افرادی که به دنبال خدمات بدون بهره می‌گردند و خوش حساب هستند بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شود. ما می‌توانیم خریدمان را به صورت کامل در لحظه صورت دهیم و با گذشت زمانی مشخص هزینه آن را بپردازیم. در این میان، پرداخت هزینه به عنوان بهره وجود ندارد. البته در صورتی که اقساط را به موقع پرداخت نماییم.

  • خرید راحت در سریع‌ترین زمان ممکن

به طور کلی بهره‌مندی از خدمات اعتباری سرویس BNPL برای عموم افراد بسیار ساده و راحت است. خدمات مذکور به برنامه یا زمان پردازش مجزایی نیاز ندارند و ما جهت دریافت اعتبار از ارائه‌دهندگان سرویس BNPL برخلاف وام بانکی، نیازی به تحمل انتظار در صف نوبت را نداریم.

  • عدم نیاز به ضامن معتبر

در سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن (BNPL)، ضامن معتبر ما، در واقع بازپرداخت‌های به موقعی محسوب می‌شود که در خرید اعتباری دوره پیش صورت داده‌ایم. همان‌طور که مشخص است چنانچه اقساط خود را به موقع پرداخت نماییم و خوش حساب باشیم به همان میزان در ماه بعد سقف اعتبار دریافت می‌نماییم بدون اینکه ضامنی وجود داشته باشد.

  • دسترسی و کاربری آسان

در واقع سهولت و دسترسی به سرویس BNPL، بر کسی پوشیده نیست. تنها با فشردن یک دکمه می‌توانیم کالای مدنظر خود را خریداری نماییم و به واسطه اقساط دلخواه خود هزینه آن را پرداخت کنیم.

  • فرآیند بازپرداخت بسیار راحت

در واقع پرداخت هزینه کالای ما با سرویس BNPL به راحتی صورت می‌پذیرد. کسر از حساب ما موقع سررسید پرداخت به صورت خودکار انجام می‌شود. در حقیقت این امر تا حد زیادی از استرس مراجعه به بانک یا پیگیری تاریخ‌های بازپرداخت جهت خرید جدید جلوگیری می‌نماید.

  • افزایش نرخ تبدیل برای تجارت آنلاین

فروشگاه آنلاین مجهز به سرویس BNPL، نرخ تبدیل بالا و فروش بیشتری را تجربه خواهند کرد. در واقع سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن به واسطه حذف گزینه پرداخت اولیه سنگین، مشتریان را تشویق می‌نماید تا خریدهای خود را کامل کنند که همین امر موجب افزایش فروش خواهد شد.

  • افزایش وفاداری مشتریان

خدمات BNPL از این پتانسیل برخوردار است که وفاداری مشتریان را ارتقا ببخشد. با توجه به آنکه خریداران مزایایی نظیر پرداخت انعطاف‌پذیر و خرید آسان را تجربه می‌نماید، بدون شک در آینده از کسب‌وکارهای آنلاین که خدمات BNPL را ارائه می‌نمایند، خریدشان را صورت می‌دهند.

همچنین مطالعه نمایید: اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت رمزارزی

معایب سرویس BNPL چیست؟

معایب سرویس BNPL

سرویس Buy now, pay later با توجه به مزایایی که در مطالب بالا عنوان شد، از معایبی هم برخوردار است، که عبارتند از:

  • دریافت کارمزد تاخیر: چنانچه ما فراموش کنیم که بازپرداختی را صورت دهیم یا وجه کافی در حساب بانکی نداشته باشیم، احتمالاً  کارمزد تاخیر از ما دریافت می‌شود. در واقع عموم ارائه‌دهندگان خدمات BNPL کارمزدهای معقولی در نرخی ثابت و براساس هزینه‌های ارزیابی شده به واسطه کارت‌‌های اعتباری می‌گیرند. ولی کارمزدها در دیرکرد افزایش می‌یابند که بهترین راه جلوگیری از این هزینه‌های اضافی پرداخت به موقع آن‌ها است.
  • دارای محدودیت‌های اعتباری کوچک: برخی از سرویس‌های BNPL جهت خریدهای کوچک در نظر گرفته شده‌اند، این در حالی است که تعداد کمی از آن‌ها توانایی پشتیبانی از خریدهای سنگین را دارند.
  • عدم تاثیر بازپرداخت به موقع در سابقه مالی: در اغلب ارائه‌دهندگان سرویس BNPL بازپرداخت به موقع تاثیری مثبت یا منفی در سوابق مالی مشتریان ندارد، که این امر باعث ایجاد بدهی می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه ساخت درگاه پرداخت شخصی با QrCode

شرکت‌های ارائه‌کننده BNPL در ایران

هم‌اکنون سرویس BNPL در کشور ما هم وجود دارد؛ ولی تقریباً عموم این ارائه‌دهندگان هزینه خریدمان را در 5 روز اول ماه بعدی، به طور یکجا از حساب ما کسر می‌نمایند. برخی از شرکت‌های ارائه‌کننده BNPL در ایران عبارتند از:

  • دیجی‌پی: میزان اعتبار خرید اقساطی تا 30 میلیون تومان
  • از کی وام: بهترین گزینه جهت خرید انواع وسایل دیجیتال و لوازم خانگی به صورت اقساطی
  • اعتبار تالی: جهت خریدهای حضوری و آنلاین از فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • اسنپ‌پی: جهت خریدهایی نظیر موتور، خودرو، سفارش‌های غذا یا سوپرمارکت، داروخانه و خدمات پزشکی
  • لندو: جهت خریدهای اقساطی از اکثر فروشگاه‌های آنلاین در ایران

در کل استفاده از سرویس BNPL در افزایش فروش آنلاین نقش بسزایی دارد. چنانچه به دنبال خدماتی برای کسب‌وکار آنلاین خود هستید، می‌توانید با پرداخت یار نوین پال به‌ سادگی از خدمات مدنظرتان بهره‌مند شوید. نوین پال پرداخت یار رسمی بانک مرکزی محسوب می‌شود که کلیه نیازهای پرداختی شما را برطرف می‌نماید. جهت استفاده درگاه پرداخت، آشنایی با انواع خدمات یا دریافت مشاوره، شما می‌توانید به سایت پرداخت یار نوین پال مراجعه فرمایید.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با API های پرداخت یار‌ی

کلام آخر

به طور کلی طرح‌ سرویس BNPL جهت خریدهای آنلاین بهترین گزینه انتخابی است. در واقع اشخاصی که امتیاز اعتباری مناسبی در کارت‌های اعتباری ندارند، به راحتی می‌توانند BNPL را جایگزین آن‌ها نمایند. در این مقاله از نوین پال به این موضوع پرداختیم که BNPL چیست؟ در ادامه مزایا و معایب این سیستم را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله پرداخت اعتباری یا BNPL چیست؟ و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین چگونه است؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در استفاده از سرویس BNPL را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید