کیف پول الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

نوین پال 5 دقیقه زمان برای مطالعه
کیف پول الکترونیکی

در گذشته و در سال‌های نه چندان دور، افراد مجبور بودند تا پول‌هایشان را با استفاده از یک کیف پول فیزیکی و به صورت اسکناس نگهداری کنند. این شیوه از نگهداری پول، خطراتی مثل دزدیده شدن و یا گم شدن پول‌ها را به همراه داشت و اگر افراد از مبالغ بالایی نگهداری می‌کردند، همیشه نگران از دست رفتن پول‌شان بودند. خبر خوب این است که امروزه، کیف پول الکترونیکی، این مشکل را حل کرده.

همانطور که می‌دانید، اینترنت در طول این چند سال، پیشرفت بزرگی داشته است و در کل جهان همه‌گیر شده. همچنین، اینترنت به حوزه‌های مالی نیز ورود کرده و باعث شده است تا افراد، به جای نگهداری پول خود در کیف پول‌های فیزیکی، پول‌های خود را در گوشی یا لپ‌تاپ خود نگهداری کنند و نگرانی از بابت گم شدن آن نداشته باشند. در این مقاله به بررسی مفهوم کیف پول الکترونیکی، انواع و مزایای استفاده از آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کیف پول الکترونیکی چیست؟

به طور کلی، کیف پول الکترونیک شامل یک نرم‌افزار است که تمام اطلاعات حساب و پرداخت شما مانند میزان موجودی، رمز عبور، شماره کارت و شماره شبا، در آن قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، کیف پول الکترونیکی شامل یک نرم‌افزار است که روی گوشی یا لپ‌تاپِ شما نصب می‌شود و شما با استفاده از آن می‌توانید پول خود را در فضای دیجیتال نگهداری کنید و نیاز به کیف پول فیزیکی نداشته باشید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از کیف پول الکترونیکی، فعالیت‌های مختلف مالی مانند واریز، برداشت و … را انجام دهید. امروزه در ایران و سراسر جهان، کیف پول‌های الکترونیکی مختلفی موجود هستند که شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

انواع کیف پول‌های الکترونیکی

انواع کیف پول‌های الکترونیکی

در ایران، کیف پول‌های الکترونیکی به سه دسته تقسیم می‌شوند. این سه دسته عبارت‌اند از کیف پول الکترونیکی بسته، کیف پول الکترونیکی نیمه بسته و کیف پول الکترونیکی باز. در این بخش، به بررسی این سه نوع از کیف پول الکترونیک می‌پردازیم.

کیف پول الکترونیکی بسته

در کشور ایران، کیف پول‌های الکترونیکی بسته، به شکل کارت هدیه و توسط بانک‌ها ارائه می‌شوند که مبلغ آن‌ها از قبل مشخص است. به عبارت دیگر، در کیف پول‌های الکترونیکی بسته، مبلغ موجود در کیف پول ثابت است و قابل افزایش نیست.

کیف پول الکترونیکی نیمه بسته

این نوع کیف پول‌های الکترونیک، فقط با صدور مجوز از طرف بانک مرکزی ارائه می‌شوند. باید گفت که هم‌اکنون، این نوع کیف پول‌های الکترونیکی، از محبوب‌ترین کیف پول‌های الکترونیک در کشور ما محسوب می‌شوند. نمونه این کیف‌پول‌ها، همان اپلیکیشن‌های موبایلی هستند که شما با واریز پول در آن‌ها می‌توانید فعالیت‌های مختلفی مانند کارت به کارت، پرداخت قبض و خرید شارژ را در آن‌ها انجام دهید.

کیف پول‌های الکترونیکی باز

شما می‌توانید از این نوع کیف پول‌ها از طریق بانک و یا در همکاری با بانک‌ها استفاده کنید. با استفاده از این کیف پول‌ها می‌توانید تمام تراکنش‌ها مانند دریافت پول از دستگاه خودپرداز و عملیات کارت به کارت را انجام دهید. لازم به ذکر است که هم‌اکنون استفاده از این کیف پول‌ها در کشور ایران امکان‌پذیر نیست و این کیف پول‌های الکترونیکی، در مرحله تست به سر می‌برند.

مزایای استفاده از کیف پول الکترونیکی

استفاده از کیف پول الکترونیکی مزیت‌های بسیاری دارد و به همین دلیل، روزانه افراد زیادی به استفاده از کیف‌ پول‌های الکترونیکی روی می‌آورند. در این بخش، به بررسی برخی از اصلی‌ترین مزایای کیف پول‌های الکترونیکی می‌پردازیم.

امنیت بالا

همانطور که گفته شد، استفاده از کیف پول‌های الکترونیکی در مقایسه با نگهدای پول فیزیکی، امنیت بالاتری دارد و خیال شما از بابت امنیتِ پول در آن، راحت‌تر است؛ زیرا کیف پول الکترونیکی گم یا دزدیده نمی‌شود!

تمام اطلاعات شما در کیف پول الکترونیکی به صورت رمزنگاری شده نگهداری می‌شوند و هر بار که می‌خواهید به این کیف پول در گوشی خود وارد شوید، نیازمندید تا رمز ورود را در آن وارد کنید؛ به همین دلیل، شخصی به غیر از خودتان نمی‌تواند وارد کیف پول الکترونیکیِ شما شود. همچنین اگر روزی گوشی شما دزدیده شود، پول‌های شما در کیف پول الکترونیک در امان هستند و شما می‌توانید آن کیف پول را در عرض چند دقیقه، در یک دستگاه دیگر بازیابی کنید.

سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها

شما می‌توانید تراکنش‌های مختلف را در کیف پول الکترونیکی، با سرعت بسیار بالایی در مقایسه با کارت بانکی انجام دهید. در کیف پول‌های الکترونیکی، اطلاعات کارت بانکی شما یک بار ذخیره می‌شوند و دیگر نیاز نیست تا در هر تراکنشی، اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید. با استفاده از یک کیف پول الکترونیکی می‌توانید تنها با چند کلیک، تراکنش‌های مختلف را انجام دهید.

سهولت استفاده

تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارید تا یک کیف پول الکترونیکی بسازید و از آن استفاده کنید. فقط کافی است تا کیف پول الکترونیکی خود را دانلود کنید و اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار کیف پول قرار دهید. اکثر کیف پول‌های الکترونیکی موجود در ایران و جهان، از رابط کاربری خوبی برخوردار هستند و حتی اگر برای اولین بار باشد که از آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید در زمان کمی به کار با آن‌ها مسلط شوید.

قابلیت استفاده از چند حساب

امروزه اکثر کیف پول‌های الکترونیکی این قابلیت را دارند تا چندین حساب را به صورت همزمان در آن‌ها مدیریت کنید. با استفاده از کیف پول الکترونیکی، دیگر نیاز نیست تا تعداد زیادی از کارت‌های بانکی را همراه خود نگه دارید؛ در عوض، شما می‌توانید اطلاعات چند کارت بانکی را در یک کیف پول الکترونیکی وارد کنید تا هر زمان که نیاز به استفاده از آن‌ها را داشتید، در عرض چند ثانیه یکی را انتخاب کنید و به انجام تراکنش بپردازید.

سخن آخر

تکنولوژی‌هایی مانند کیف پول الکترونیکی، به دلیل سهولت استفاده و سرعت بالا، در حال پیشرفتِ چشمگیری هستند و در مقابل، پول و کیف پول‌های فیزیکی، دیگر تعداد طرفداران بالایی ندارند. البته این حرف، به این معنا نیست که کیف پول‌های فیزیکی دیگر کاربردی ندارند و همانطور که کتاب‌های الکترونیکی نتوانستند به طور کامل جای کتاب‌های فیزیکی را بگیرند، بعید است که کیف پول‌های الکترونیکی نیز بتوانند به طور کامل جایگزین کیف پول‌های فیزیکی شوند.

تنها نکته‌ای که شما باید همیشه به آن توجه داشته باشید، یادگیری و اطلاع داشتن از این تکنولوژی‌ها است؛ زیرا اگر نسبت به وجود و طرز استفاده از آن‌ها آگاه نباشید، ممکن است گاهی به مشکل بر بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید