با فروشگاه‌ساز‌ها بیشتر آشنا شویم

نوین پال 5 دقیقه زمان برای مطالعه
فروشگاه ساز چیست

امروزه با توجه به گسترش فضای تجارت الکترونیک در کشور، داشتن یک فروشگاه اینترنتی برای کسب‌و‌کارتان، می‌تواند یک مزیت به شمار بیاید. خوشبختانه در حال حاضر، با توجه به وجود فناوری‌ها و ابزارهای مختلف مانند فروشگاه‌سازها و سیستم‌های مدیریت محتوا، ساخت یک فروشگاه اینترنتی بسیار ساده است و شما می‌توانید با کمترین هزینه و بدون حتی یک خط کدنویسی، فروشگاه آنلاین خود را داشته باشید.

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های ساخت یک فروشگاه اینترنتی در زمان کم، استفاده از فروشگاه‌سازها است. در این مطلب، به بررسی مفهومِ فروشگاه‌ساز، انواع آن و نحوه استفاده از یک فروشگاه‌ساز می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فروشگاه‌ساز چیست؟

اگر قبل از روی کار آمدنِ فروشگاه‌سازها، قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را داشتید، می‌بایست یک سایت فروشگاهی را از صفر طراحی کنید و نیاز به افراد متخصص در زمینه برنامه‌نویسی و طراحی سایت داشتید؛ اما فروشگاه‌سازها این مشکل را حل کرده‌اند و شما می‌توانید بدون نیاز به این موارد و در زمانی کوتاه، فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید.

فروشگاه‌سازها، پلتفرم‌هایی هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا فروشگاه اینترنتی خود را با استفاده از قالب طراحی شده آماده و بدون نیاز به دانش طراحی سایت و کدنویسی، راه‌اندازی کنید. شما می‌توانید محصولات فیزیکی و آنلاین خود را در فروشگاه اینترنتیِ خود که با فروشگاه‌ساز ساخته‌اید، به فروش برسانید و روی فرایند فروش محصولات، نظارت و مدیریت کامل داشته باشید. به طور کلی، فروشگاه‌سازها به دو نوعِ متن باز و اشتراکی (SAAS) تقسیم می‌شوند که در ادامه بررسی هر کدام از این‌ موارد می‌پردازیم.

فروشگاه‌ساز متن باز (open source)

فروشگاه‌سازهای متن‌باز (open source)

فروشگا‌ه‌سازهای متن‌باز، شامل نرم‌افزارهایی می‌شوند که قابل توسعه هستند و شما می‌توانید همزمان با استفاده از آن‌ها، به کدهای این فروشگاه‌سازها نیز دسترسی داشته باشید و آن‌ها را توسعه دهید. شما می‌توانید جهت توسعه دادن یک فروشگاه‌ساز متن‌باز، از یک متخصص برنامه‌نویسی استفاده کمک بگیرید.

البته الزامی به استفاده از دانش برنامه‌نویسی برای استفاده از فروشگاه‌سازها وجود ندارد و همانطور که گفته شد، شما می‌توانید با استفاده از فروشگاه‌سازها، فروشگاه اینترنتی خود را بدون حتی یک خط کدنویسی راه‌اندازی کنید. استفاده از دانش کدنویسی در این نوع فروشگاه‌سازها، زمانی نیاز است که کسب‌و‌کار شما ابعاد بزرگی داشته باشد و قصد اجرای ایده‌های نو را داشته باشید. در این بخش، برخی از پرطرفدارترین فروشگاه‌سازهای متن‌باز را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

ووکامرس

ووکامرس یک افزونه است که روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می‌شود و شما نمی‌توانید به تنهایی از آن به عنوان یک فروشگاه‌ساز مستقل استفاده کنید. لازم است بدانید که وردپرس، به تنهایی قابلیت تبدیل شدن به یک فروشگاه اینترنتی را ندارد و افراد برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی به‌وسیله وردپرس، افزونه ووکامرس را به کار می‌گیرند.

پرستاشاپ

پرستاشاپ جزو یکی از پرطرفدارترین فروشگاه‌سازهای متن‌باز بین افراد است. شما با استفاده از این فروشگاه‌ساز می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده و آن را به راحتی مدیریت کنید؛ اما بهتر است بدانید که استفاده از ظرفیت حداکثری پرستاشاپ، نیاز به دانش برنامه‌نویسی و توان توسعه کدهای این فروشگاه‌ساز را دارد.

اپن کارت (Open Cart)

فروشگاه‌سازِ اپن کارت، به رابط کاربری خوب و ساده بودنِ استفاده از آن معروف است. اپن کارت، یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی است و شما می‌توانید با استفاده از آن، فروشگاه اینترنتی مورد نظرتان را ساخته و آن را بدون دانش کدنویسی، مدیریت کنید؛ البته یکی از ایرادهای کوچک این فروشگاه‌ساز، کمبود افزونه‌های آن است و اگر به افزونه‌های زیادی نیاز داشته باشید، نیازمند صرف هزینه برای ساخت آن‌ها هستید.

مجنتو (magneto)

مانند فروشگاه‌سازِ اپن کارت، مجنتو نیز یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی یا فروشگاه‌ساز متن باز است و از رابط کاربری نسباتا خوبی بهره می‌برد. تنها مزیت این فروشگاه‌ساز نسبت به اپن کارت، تنوع افزونه‌ها است. شما می‌توانید در این فروشگاه‌ساز، از انواع افزونه‌های رایگان و پولی استفاده کنید.

فروشگاه‌ساز اشتراکی (SAAS)

فروشگاه‌سازهای اشتراکی یا SAAS

کلمه SAAS مخفف عبارت Software as a service و به معنای سرویس اشتراکی است. فروشگاه‌سازهای اشتراکی، دارای تمام قابلیت‌های فروشگاه‌سازهای متن‌باز هستند و تنها تفاوت این دو مورد با یکدیگر این است که در یک فروشگاه‌سازِ اشتراکی، شما نمی‌توانید به کدهای آن دسترسی داشته باشید و باید اشتراک آن را از شرکت‌های ارائه دهنده CMS (سیستم مدیریت محتوا) خریداری کنید. در این بخش محبوب‌ترین فروشگاه‌سازهای موجود را بررسی می‌کنیم.

شاپفا

شاپفا یک فروشگاه‌ساز محبوب ایرانی است و اشتراک‌های آن، از قیمت‌های نسبتا مناسبی برخوردار هستند. البته شما در شاپفا، امکان ویرایش و طراحی قالب فروشگاه خود را ندارید و اگر قصد این کار را داشته باشید، نیازمند پرداخت هزینه بیشتری هستید. همچنین امکان استفاده از افزونه در این فروشگاه‌ساز فراهم نیست و اگر کسب‌و‌کار شما در ابعاد بزرگی فعالیت می‌کند، استفاده از این فروشگاه‌ساز می‌تواند برای شما سخت باشد.

شاپیفای

شاپیفای یک فروشگاه‌ساز خارجی است که توسط یک شرکت کانادایی ارائه شده. این فروشگاه‌ساز، طرفداران زیادی در جهان دارد و هم‌اکنون 6000 فروشگاه‌ اینترنتی در سراسر جهان، با استفاده از شاپیفای در حال فعالیت هستند. فروشگاه‌سازِ شاپیفای از امکانات بسیار زیادی برخوردار است و شما می‌توانید با استفاده از آن، یک فروشگاه اینترنتی کامل را راه‌اندازی کنید؛ البته استفاده از این فروشگاه‌ساز در مقایسه با فروشگاه‌سازهای ایرانی، هزینه بالاتری دارد و ممکن است برای بسیاری از افراد به‌صرفه نباشد.

بیگ کامرس

این فروشگاه‌ساز نیز مانند شاپیفای، یک فروشگاه‌سازِ خارجی و با امکانات بالا است. کاربرد اصلی این فروشگاه‌ساز راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین کوچک است و اغلبِ کسب‌و‌کارهای کوچک، به استفاده از آن روی می‌آوردند. همچنین فروشگاه‌سازِ بیگ کامرس دارای یک فروشگاه اینترنتی مجزا است که شما می‌توانید افزونه‌های مختلفی را در آن خریداری کنید.

سازیتو

سازیتو یک فروشگاه‌ساز ایرانی و رایگان است؛ اما شما در صورت فعالیت مستمر در آن، باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید. این فروشگاه‌ساز به ازای هر سفارشی که شما از مشتری می‌گیرید، 4 درصد کارمزد تا سقف 30 هزار تومان از شما دریافت می‌کند. البته اگر نخواهید این هزینه را پرداخت کنید، نیازمندید تا حساب کاربری خود را به حرفه‌ای تغییر دهید و سالیانه مبلغ 3 میلیون تومان به این فروشگاه‌ساز بپردازید.

سخن آخر

در این مطلب با معرفی و بررسی فروشگاه‌سازهای مختلف همراه شما بودیم. اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید، پیشنهاد می‌شود تا عواملی مانند بودجه، نوع و اندازه کسب‌و‌کار و نیازهای خود را در نظر بگیرید و سپس نسبت به انتخاب یک فروشگاه‌سازِ مناسب اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید