آشنایی با سامانه ساتنا و نحوه انتقال وجه در آن

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
آشنایی با سامانه ساتنا و نحوه انتقال وجه در آن

امروزه با توجه به قوانین وضع شده بانک مرکزی در کشور، نحوه انتقال وجه تا کنون با تغییراتی عمده مواجه شده است. در واقع جهت انتقال وجه بین بانکی، راهکارهای مختلفی  در این بین وجود دارد. سامانه ساتنا عبارت سامانه تسویه ناخالص آنی است که در تاریخ آذر 1385 با هدف پوشش انتقالات بین‌بانکی الکترونیک راه‌اندازی شد.

به طور کلی رایج‌ترین و ساده‌ترین روش انتقال وجه، کارت به کارت است؛ اما با این روش نمی‌توان مبلغ بالایی را واریز نمود. پس جهت انتقال مبالغ بالا، روش ساتنا بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شود. چنانچه برای شما این سوال پیش آمده که سامانه ساتنا چیست و چه کاربردهایی دارد؟ تا انتهای این مقاله از بلاگ نوین پال با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: همه چیز درباره کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان و IPG

روش‌های انتقال وجه

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله، برای آن دسته از مخاطبانی که با انواع روش‌های انتقال وجه آشنایی ندارند، توضیحاتی اجمالی در این مورد می‌دهیم. هم اکنون سامانه‌های زیادی در کشور جهت انتقال وجه بین کارت‌ها یا حساب‌های بانکی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها محدودیت‌هایی برخوردار هستند. به موجب این امر بانک مرکزی ایران جهت جلوگیری از جرائم بانکی نظیر فساد مالی و پولشویی محدودیت‌هایی برای انتقال وجه اعمال نمود. با گذشت زمان قوانین مربوط به انتقال وجه در سامانه‌های مختلف دستخوش تغییراتی شد. در واقع با توجه به خدماتی که جهت انتقال وجه کاربران از بانک مدنظرشان انتظار دارند، می‌توانند نوع سامانه انتقالی را انتخاب نمایند.

به طور کلی رایج‌ترین انواع روش‌های انتقال وجه در کشور ایران به موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • انواع اپلیکیشن‌های پرداخت وجه
  • درگاه پرداخت
  • موبایل بانک
  • اینترنت بانک
  • دستگاه خودپرداز (ATM)
  • مراجعه حضوری به شعب بانکی که در کاربران در آن حساب دارند.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه چکاد چیست؟ و چگونه برای چک استفاده کنیم؟

سامانه ساتنا چیست؟

سامانه ساتنا چیست؟

از روش‌های بانکداری نوین می‌توان به سامانه ساتنا یا سرنام اشاره کرد که امکان واریز و انتقال وجه را به صورت آنلاین و بدون نیاز حضوری به بانک برای مشتریان فراهم می‌سازد. در حقیقت ساتنا یا همان سامانه تسویه ناخالص آنی برای مشتریان بانکی این امکان را فراهم می‌سازد تا با مراجعه به یکی از شعب بانک مدنظر، بتوانند هر نوع حواله به حساب‌های دیگر بانک‌ها را در همان روز به راحتی واریز نمایند. در اصل ساتنا جایگزینی بسیار مناسب برای چک رمزدار بین بانکی به شمار می‌رود که در آن دیگر از ابزارهای کاغذی خبری نیست و تمامی ارتباطات به شکل الکترونیک انجام می‌شود. به کلیه دستورات پرداختی که در ساتنا صادر می‌گردند شماره‌ای 16 رقمی اختصاص داده می‌شود و امکان تکرارش در تمامی شبکه‌های بانکی کشور امری غیر ممکن خواهد بود.

در واقع کلیه حساب‌های جاری، پس‌انداز و کوتاه‌مدت قادرند تا از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند و به یک حساب خاص محدود نمی‌شود. سامانه ساتنا تنها مبادلات آنلاین را صورت نمی‌دهد. در حقیقت مشتریان بانکی می‌توانند در شعبه بانک مدنظرشان وجه دلخواه خود را در این سامانه به ثبت رسانند.

همچنین مطالعه نمایید: دلیل خطای تراکنش ناموفق در درگاه پرداخت

محدودیت ساعت انتقال وجه در ساتنا

سامانه ساتنا در تمام روزها به جز جمعه‌ها از ساعت 8 صبح تا 16 فعال است. مشتریان بانکی در سراسر نقاط کشور قادرند تا به راحتی از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند. مدت زمان عملیات انتقال وجه در ساتنا  طی یک بازه زمانی نهایتاً نیم ساعته صورت می‌پذیرد.

سقف انتقال وجه در ساتنا چقدر است؟

به طور کلی در سیستم‌های آنلاین بانکی و اپلیکیشن‌ها کلیه دستورات پرداختی از مبلغ 50 میلیون تومان بوده و مبالغ بالاتر قابل پذیرش در سامانه ساتنا صورت می‌پذیرد. در واقع سقف انتقال وجه از طریق ساتنا در داخل شعب بانکی محدودیتی ندارد و در مبالغ دلخواه مشتریان اعمال می‌گردد. ولی توجه داشته باشید که محدودیت سقف انتقال وجه به صورت اینترنتی در هر کدام از بانک‌ها با هم تفاوت دارد. البته مشتریان با برخورداری از توکن‌های بانکی قارند تا سقف 200 میلیون تومان را با ارائه سند انتقال به راحتی صورت دهند. علاوه بر این سقف انتقال وجه به شکل ماهانه برای هر فرد تا سه میلیارد تومان محدودیت دارد. با توجه به اینکه انتقال وجه در ساتنا به واسطه شعب بانکی از محدودیت برخوردار نیست، اما به خاطر قوانین وضع شده بانک مرکزی کشور جهت مبارزه با جرائم پولشویی، مشتریان باید سند و دلیل این انتقال وجه در مبالغ بالا مشخص نمایند.

کارمزد انتقال وجه ساتنا چقدر است؟

بر اساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی، کارمزد انتقال وجه از طریق سامانه ساتنا در واقع دو صدم درصد مبلغ هر تراکنش خواهد بود و همچنین سقف کارمزد تا 25 هزار تومان محدود شده است. به عنوان مثال برای انتقال وجه تا سقف 50 میلیون تومان که حداقل دستور پرداختی در ساتنا، 10 هزار تومان کارمزد خواهد داشت. در واقع بالاترین کارمزد انتقال وجه برای سامانه ساتنا تعیین شده و چنانچه مشتریان انتقال امن و آنی را می‌طلبند، به ازای آن باید پول بیشتری را تحت عنوان کارمزد پرداخت نمایند.

نحوه استفاده از سامانه ساتنا

در حقیقت روش استفاده از خدمات سامانه ساتنا بدین صورت است که عموم مشتریان بانکی جهت انتقال وجه از حساب‌شان در آن بانک به حساب ذینفع دیگر در هر بانک که عضو این سامانه ساتنا است، ابتدا باید دستور پرداخت را به صورت یک فرم تکمیل نمایند که به دستور پرداخت الکترونیک بین بانکی شهرت دارد. سپس، بانک مبدا بر اساس این دستور پرداخت، وجه مدنظر را در همان روز به حساب تعیین شده، انتقال می‌دهد.

کلیه مراحل پروسه انتقال وجه از طریق ساتنا در شعب مختلف بدین ترتیب است که افراد پس از تکمیل فرم دستور پرداخت، آن را همراه با مدارک احراز هویتی خودشان و دیگر مدارک الزامی به متصدی شعبه ارائه می‌نمایند. سپس مشخصات فردی مشتریان که در فرم پرداخت با مدارک ارائه شده، بررسی می‌شود و فقط در صورت تایید و کنترل شرایط مربوطه وجه مدنظر از حساب برداشته و عملیات انتقال وجه با ساتنا صورت می‌پذیرد.

مراحل استفاده از ساتنا

با توجه به مواردی که در مطالب بالا عنوان گردید، مراحل استفاده از سامانه ساتنا شامل موارد زیر است:

  • مراجعه حضوری مشتریان به یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارند و تکمیل فرم‌های لازمه جهت انتقال وجه با سامانه ساتنا
  • بررسی فرم توسط متصدی بانک و تایید آن
  • ارسال درخواست مشتریان به مرکز سامانه تسویه ناخالص آنی
  • واریز وجه درخواست شده مشتریان به حساب بانکی مدنظرشان در بازه زمانی کمتر از نیم ساعت

همچنین مطالعه نمایید: روش ایجاد درگاه پرداخت آپ

نحوه پیگیری حواله ساتنا

نحوه پیگیری حواله ساتنا

به طور کلی چنانچه اختلالی در فرآیند انتقال وجه ساتنا یا مغایرت بانکی صورت پذیرد، ما می‌توانیم به روش‌ حضوری در نزدیکترین شعب بانک مشکل را پیگیری نماییم. علاوه بر این در چنین مواقعی می‌توان با شماره‌ تلفن‌هایی که بانک‌ها به صورت اختصاصی جهت سامانه ساتنا اعلام نموده‌اند، برای رفع مشکل و پیگیری تماس حاصل نماییم.

در واقع انتقال وجوه با سامانه ساتنا بر اساس شماره شبایی صورت می‌پذیرد که اشخاص آن را اعلام می‌نمایند و در فرم پرداخت وارد می‌کنند. پس باید به این نکته مهم در هنگام درج شماره توجه داشت، چراکه در این نوع انتقال‌ها شماره شبا ثبت می‌گردد، اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی و دیگر مشخصات هنگام واریز واریز وجه کمتر کنترل می‌شود. پس همواره پس از وارد نمودن شبا، باید با نهایت دقت آن را دوباره چک کنیم و از صحت درستی شماره اطمینان حاصل نماییم.

مزایای انتقال وجه با ساتنا

بارزترین مزایای استفاده از سامانه ساتنا، می‌توان به امنیت بسیار بالای آن در زمان انتقال وجوه اشاره کرد. در حقیقت موقعی که مبالغ انتقال بالا باشد یا گیرنده آن از نظر فاصله مکانی در دسترس نباشد، استفاده از سامانه ساتنا بهترین گزینه انتخابی محسوب می‌شود. از مهمترین مزایای دیگر سامانه ساتنا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در این سامانه، انتقال وجه حداکثر در یک بازه زمانی نیم ساعته صورت می‌پذیرد. به موجب این امر چنانچه برای ما سرعت انتقال وجه حائز اهمیت است، این سامانه بهترین گزینه انتخابی خواهد بود.
  • ما با بهره‌مندی از خدمات این سامانه دیگر نیازی به حمل و نقل چک نخواهیم داشت. به همین جهت دیگر نیاز نیست تا به بانک گیرنده هم مراجعه نماییم.
  • به واسطه استفاده از سامانه تسویه ناخالص آنی ریسک انتقال وجوه به کلی از بین می‌رود. چراکه در این روش  دیگر از خطر سرقت یا مفقودی وجه خبری نیست.
  • تراکنش مدنظر ما هرگز لغو نخواهد شد و امکان برگشت یا جابجایی نیز وجود ندارد.

همچنین مطالعه نمایید: فهرست جامع کد خطاهای شاپرک و بررسی کد خطای 99

تفاوت‌های حواله ساتنا با پایا

همان‌طور که به این نکته واقفید، سامانه‌های ساتنا و پایا جهت انتقال وجوه بین انواع بانک‌ها ایجاد شده‌اند. در واقع این دو سامانه بسیار مطمئن‌ بوده و از بالاترین سرعت ممکن برای انتقال وجه برخوردار هستند. ولی سامانه‌های پایا و ساتنا هر کدامشان از شرایط و قوانین خاصی پیروی دارند.

  • زمان انتقال وجه

همان‌طور که پیش‌تر در مطالب بالا عنوان شد، سامانه ساتنا عملیات انتقال وجه را طی نیم‌ ساعت صورت می‌دهد. اما در سیستم پایا عملیات مذکور در ساعتی ثابت انجام می‌شود و در واقع انتقال وجه لحظه‌ای نیست.

  • سقف انتقال وجه

بر اساس بخشنامه‌ آخر بانک مرکزی به تاریخ دیما 1400 برای شبکه بانکی، محدودیت‌هایی برای سامانه ساتنا ایجاد شد و تنها امکان انتقال وجه از حداقل مبلغ 50 میلیون تومان به بالا صورت می‌پذیرد.

  • روش انتقال وجه

به طور کلی در سیستم سامانه ساتنا، تسویه حساب و واریز به حساب مشتریان به صورت مجزا و هنگام درخواست به بانک مرکزی و بانک مقصد ارسال می‌گردد که مدت زمان آن بین 2 ثانیه تا 20 دقیقه در بانک‌های مختلف متغیر خواهد بود. ولی در سامانه پایا ارسال به بانک در ساعاتی مشخصی و به شکل دسته‌ای از بانک‌های مبدا به مقصد صورت می‌پذیرد.

تفاوت‌های سامانه ساتنا با پل

همان‌طور که به این نکته واقفید بانک مرکزی کشور، سامانه پل را با هدف جابه‌جایی راحت‌تر وجه راه‌اندازی نمود. ولی شاید این سوال ذهن شما را درگیر کند که سامانه پل چه مزیت یا تفاوتی با دیگر روش‌های مذکور در انتقال پول دارد؟

  • جایگزینی شماره حساب به‌ جای شماره شبا: در واقع سامانه پل از شماره حساب جهت انتقال وجه استفاده می‌نماید. بانک‌هایی که در این سامانه عضو هستند از شماره حساب‌های استانداردی برخوردارند. پس جهت انتقال وجه ما به شماره حساب دقیق مقصد نیاز داریم.
  • کارمزد کمتر پل نسبت به ساتنا: سامانه ساتنا نیز درست مانند پل، وجه را به صورت آنی منتقل می‌دهد، اما نکته اصلی اینجاست که کارمزد سامانه پل کمتر و مقرون به صرفه‌تر است. در واقع تفاوت اصلی این دو سامانه در سقف جابه‌جایی خلاصه می‌شود. در سامانه ساتنا مبلغ 50 میلیون به بالا به صورت آنی قابل انتقال است، اما در سامانه پل، سقف انتقال وجه تا 15 میلیون تومان محدودیت دارد.
  • ساعت کاری برای انتقال وجه: از دیگر تفاوت‌های این دو سامانه بانک مرکزی می‌توان به ساعت انتقال وجه اشاره کرد. سامانه ساتنا تمامی دستورات حواله وجه را در ساعات اداری و بازه زمانی کمتر از نیم‌ ساعت صورت می‌دهد، اما پل بنا بر ادعای مسئولان این سامانه در تمام ساعات شبانه‌ روز این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌سازد.

در کل، این دو سامانه در واقع مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند. البته محدودیت ساعت کاری در این بین وجود دارد، اما در انتقال سریع وجه این چرخه تکمیل می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه هاب شاپرک چیست؟ راهنمای ثبت کارت بانکی

مدت زمان واریز وجه در ساتنا چقدر است؟

مدت زمان واریز وجه در ساتنا چقدر است؟

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شده، انتقال وجه با این سامانه  در بازه زمانی نیم ساعته (30 دقیقه) صورت می‌پذیرد.

بانک‌های عضو در سامانه ساتنا

در حال حاضر کلیه بانک‌های کشور در سامانه ساتنا عضویت دارند که لیست و شماره تماس پشتیبانی آن‌ها را در ادامه مقاله خدمت شما مخاطبان محترم معرفی می‌نماییم:

  • توسعه صادرات ایران: 2722
  • اقتصاد نوین:82330000
  • آینده: 27663000
  • پارسیان: 84844
  • پاسارگاد: 82890
  • پست بانک ایران: 84284
  • تجارت: 1554 88852200
  • دی: 28931287
  • رفاه: 8525
  • سامان: 6422
  • شهر: 83364000
  • سپه: 1557
  • صادرات: 81920942 81921175
  • صنعت و معدن: 8498
  • کارآفرین: 23350
  • کشاورزی: 88287070 – 81301
  • مسکن: 64571
  • ملت: 9099075307
  • ملی: 64140 (داخلی 4)
  • توسعه
  • گردشگری
  • سرمایه
  • سینا
  • قرض الحسنه رسالت
  • خاورمیانه
  • موسسه اعتباری توسعه
  • ایران زمین
  • انصار
  • توسعه تعاون

همچنین مطالعه نمایید: سامانه پیچک بانک مرکزی چیست؟ و چه تفاوتی با سامانه صیاد دارد؟

کلام آخر

سامانه تسویه ناخالص آنی که به اختصار ساتنا اطلاق می‌شود، در واقع نظامی الکترونیکی است که جهت انجام انتقالات الکترونیکی بین کلیه بانک‌ها و موسسه‌های بزرگ مالی زیر نظر بانک مرکزی کشور به فعالیت مشغول است. این سامانه بر اساس روش‌های ارتباطی ایجاد شده بین تمامی بانک‌های فعال کشور با بانک مرکزی، وظیفه انتقال آنلاین و حضوری وجه بین بانکی را بر عهده دارد. همان‌طور که از نام این سامانه مشخص است تسویه تمامی مبادلات میان بانکی در آن به صورت در لحظه‌ای انجام می‌شود. در این مقاله از بلاگ نوین پال به موضوع آشنایی با سامانه ساتنا و نحوه انتقال وجه در آن پرداختیم.

امیدواریم مقاله سامانه ساتنا مورد توجه شما مخاطبان محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه استفاده از سامانه تسویه ناخالص آنی در انتقال وجه با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید