معاملات ارز دیجیتال چیست؟

نوین پال 5 دقیقه زمان برای مطالعه
انواع معاملات ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها، تحول بزرگی را در ساختار مالی جهان ایجاد کرده‌اند و کاربردهای متنوع آنان باعث شده است تا روزانه افراد بیشتری به استفاده و معامله آن‌ها روی بیاورند. باید گفت که ارزهای دیجیتال، فقط مناسب دریافت و پرداخت نیستند و به دلیل نوسانات شدید قیمت آن‌ها، افراد می‌توانند آن‌ها را معامله کنند و از این راه درآمد داشته باشند. همچنین امروزه شغلی به نام تریدر یا معامله‌گر ارزهای دیجیتال به وجود آمده است که در بخش‌های بعدی، بیشتر به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

معاملات ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد و شما می‌توانید با شناخت آن‌ها، راحت‌تر ارزهای دیجیتال را معامله کنید. در این مقاله، به بررسی مفهوم معامله‌گر یا تریدر رمز ارز و بررسی انواع معاملات ارز دیجیتال می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تریدر ارز دیجیتال کیست؟

تریدر یا معامله‌گرِ ارز دیجیتال چیست؟

به طور کلی، معامله‌گر شخصی است که در بازارهای مالی به معامله دارایی‌های مختلف می‌پردازد و از نوسان قیمت آن‌ها سود می‌گیرد. با وجود اینکه بازار رمز ارزها دارای ارزهای دیجیتال زیادی است و نوسان قیمت اکثرِ این ارزهای دیجیتال بسیار شدید است، شغلی به نام معامله‌گریِ ارز دیجیتال به وجود آمده است.

به طور کلی، معامله‌گر ارز دیجیتال شخصی است که با انتخاب یک یا چند روش معاملات ارز دیجیتال، به کسب سود و درآمد از این راه می‌پردازد. در بخش‌های بعدی به بررسی انواع معاملات ارز دیجیتال می‌پردازیم.

انواع معاملات ارز دیجیتال

معاملات ارز دیجیتال انواع متنوعی دارند و امروزه، تعداد زیادی روش برای معامله ارز دیجیتال وجود دارد. انواع روش‌های معامله که صرافی‌های ارز دیجیتال در اختیار شما قرار می‌دهند، شامل معاملات اسپات، فیوچرز و هولد هستند که هر کدام می‌توانند دارای زیرمجموعه‌هایی مانند اسکالپینگ، معامله روزانه و….. باشند. در این بخش به بررسی کامل و تک به تکِ این روش‌های معامله می‌پردازیم.  

معاملات فیوچرز

معامله ارز دیجیتال به روش فیوچرز یا اهرم‌دار، روشی است که برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال در اختیار شما قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که هم‌اکنون این روش معامله رمز ارز، در صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال وجود ندارد و شما نیاز دارید تا برای انجام این روش، از یک صرافی بین‌المللی استفاده کنید.

به طور کلی، در معاملات فیوچرز، شما به معامله با چند برابر پول خود می‌پردازید و به نوعی، از صرافی برای این کار وام می‌گیرید. به عبارت دیگر، در یک معامله فیوچرز، شما روی پولی که درگیر معامله می‌کنید، ضریب یا اهرم می‌بندید. برای مثال فرض کنید که شما با صد دلار،  یک معامله خرید با ضریب یا اهرمِ سه، روی بیت‌کوین انجام داده‌اید. اگر در این معامله سود کنید، سود شما سه برابر می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که اگر در این معامله متحمل ضرر شوید، ضرر شما سه برابر می‌شود و امکان از دست رفتن تمام سرمایه شما در معاملات فیوچرز وجود دارد. 

همچنین توجه داشته باشید که شما می‌توانید در بازار فیوچرزِ ارزهای دیجیتال، معاملاتی در جهت کاهش قیمت نیز داشته باشید که به آن معامه شورت (short sell) گفته می‌شود. یعنی با کاهش قیمت ارز دیجیتالی که معامله کردید، سود می‌کنید و با افزایش قیمت آن، متحمل ضرر می‌شوید.

لازم به ذکر است که در معاملات فیوچرز، شما مالک هیچ ارز دیجیتالی نمی‌شوید و صرفا، یک قرارداد آتی روی قیمت ارز دیجیتالی که معامله می‌کنید، می‌بندید. معاملات فیوچرز از ریسک به شدت بالایی در مقایسه با سایر روش‌های معامله ارز دیجیتال برخوردار هستند و شما نیاز دارید تا برای کاهش ریسک خود در این معاملات، تحلیل تکنیکال را به خوبی یاد گرفته باشید و هر روز راجع به این حوزه مطالعه کنید.  

معاملات اسپات

یکی از رایج‌ترین روش‌های معامله ارز دیحیتال، معامله رمز ارز به صورت اسپات است. این روش معامله، در تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال امکان‌پذیر است و شما می‌توانید معامله ارز دیجیتال به صورت اسپات را در صرافی‌های ایرانی و خارجی انجام دهید.

در معاملات اسپات، شما مبلغ مشخصی را در ازای مالکیت مقداری مشخصی از ارز دیجیتال پرداخت می‌کنید. به عبارت دیگر، شما در این روش از معامله ارز دیجیتال، به صورت عادی، مقداری از یک ارز دیجیتال را می‌خرید و می‌توانید از آن برای انجام عملیات‌های مختلف مانند دریافت، پرداخت، فروش و انتقال استفاده کنید.

توجه داشته باشید که معامله ارز دیجیتال به صورت اسپات، بر خلافِ معاملات فیوچرز یک طرفه است و شما تنها می‌توانید با افزایش قیمت ارز دیجیتالی که خریداری کرده‌اید، سود کسب کنید.

 معاملات هولد

عبارت هولد (hold) به زبان فارسی به معنای نگهداری است. به طور کلی، در این روش از معامله ارز دیجیتال، شما مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را خریداری می‌کنید و به مدت طولانی آن را نگه می‌دارید. می‌توان معاملات هولد ارز دیجیتال را همان سرمایه‌گذاری بلندمدت دانست که از ریسک کمتری در مقایسه با معاملات فیوچرز برخوردار است.

تفاوتی که معاملات هولد با معاملات اسپات رمز ارز دارند، در مدت زمان نگهداری ارزهای دیجیتال است. برخی از متخصصین معتقد هستند، در مواقعی که ارز دیجیتال را به مدت بیش از شش ماه نگهداری می‌کنیم، معامله ما هولد محسوب می‌شود و اگر کمتر از شش ماه از یک ارز دیجیتال نگهداری کنیم، آن معامله را یک معامله اسپات می‌نامیم؛ اما به طور کلی نمی‌توانیم زمان مشخصی را برای تفاوت قائل شدن بین معاملات اسپات و هولد ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم.

درست است که هولد کردن ارزهای دیجیتال از ریسک بسیار کمی برخوردار است؛ اما شما نباید بدون دانش و علمِ مورد نیاز، اقدام به انجام این کار کنید. برای نگهداری ارزهای دیجیتال به صورت بلند مدت، شما باید اقتصاد کلان را به خوبی درک کرده باشید و در زمان مناسبی اقدام به خرید ارزهای دیجیتال کنید. همچنین لازم به ذکر است که در این روش از معامله رمز ارز، تکنیکِ خرید پله‌ای یکی از بهترین تکنیک‌هایی است که ریسک شما را به شدت کاهش می‌دهد.

سخن آخر

در این مطلب با بررسی انواع معاملات ارز دیجیتال، همراه شما بودیم. باید گفت که هدف از ارائه این اطلاعات، بیان برتری یکی از روش‌های معامله رمز ارز نسبت به دیگری نبود؛ بلکه افزایش اطلاعات و آگاهی شما از انواع معاملات ارز دیجیتال بود تا که در نهایت بتوانید انتخاب درستی بین آن‌ها داشته باشید؛ زیرا انتخاب روش معامله ارز دیجیتال، کاملا به ویژگی‌های شخصیتی شما بستگی دارد و نمی‌توان یکی از روش‌های معامله ارز دیجیتال را از دیگری برتر دانست.

دیدگاهتان را بنویسید