معرفی انواع بازاریابی و نکات مهم در مورد آنها

اکرم شفیعی 5 دقیقه زمان برای مطالعه
انواع بازاریابی

بازاریابی در فضای کسب و کار به انجام فعالیت هایی گفته می شود که مردم را به محصولات و یا خدمات شرکت شما علاقمند می کند. بکارگیری مؤثرترین شیوه بازاریابی از طریق جذب مشتریان، باعث فروش بیشتر خواهد شد. از تعریف فوق می توان نتیجه گرفت که بازاریابی اصولی باعث رونق کسب و کار می شود. در این مقاله از نوین پال قصد داریم شما را با انواع بازاریابی آشنا کنیم.

انواع بازاریابی چیست؟

بازاریابی یا مارکتینگ، به عنوان یک استراتژی موفق، موجب برقراری ارتباط با مشتریان و ترغیب آنها به خرید می شود. با توجه به تأثیر مستقیم و زیاد بازاریابی در جهت شناساندن محصولات و یا خدمات یک شرکت تولیدی به مردم، امروزه صاحبان کسب و کارهای مختلف این استراتژی را به شیوه های مختلفی انجام می دهند. در ادامه مهمترین و مؤثرترین روش های بازاریابی را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین قبلا در مورد قیف بازاریابی و قیف فروش صحبت کردیم.

معرفی انواع بازاریابی

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی نوعی از مارکتینگ است که در آن از طریق بیلبورد، بروشور، تلویزیون و رادیو، چاپ روی دیوار و نیمکت و … به تبلیغات پرداخته می شود. این نوع از بازاریابی از ابتدایی ترین روش ها محسوب می شود؛ که در حال حاضر هم کارایی دارد و بازاریابی بدین طریق نیز موفق و موثر است.

بازاریابی دیجیتال

در این نوع از بازاریابی از کانال های دیجیتال به منظور تبلیغ استفاده می‌شود. رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت‌ها و موتورهای جستجو از مهمترین کانال های دیجیتال برای ارتباط با مشتریان محسوب می شوند.

بازاریابی محتوایی

یکی دیگر از روش های جذب مشتریان، بازاریابی محتوایی است. در این روش با انتشار محتوا در بین مخاطبان هدف از طریق وبلاگ ها، کانال های رایگان، فیلم ها و … به خوبی می توانید آگاهی سازی کنید؛ تا مشتریان محصولات شما را بهتر بشناسند و برای خرید آنها اقدام کنند.

تصویر افرادی که کنار میز نشسته اند و دارند صحبت می کنند

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

در حال حاضر تعداد فراوانی از رسانه‌های اجتماعی در اختیار کاربران قرار دارند که از آنها به صورت روزانه استفاده می‌کنند. بسیاری از مشاغل هدف، از پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و لینکدین برای ترویج کسب و کار خود بهره می‌برند. لازم است بدانید که شیوه بازاریابی در این رسانه‌ها بسیار مهم است؛ و داشتن ثبات و انتشار محتوا و تصاویر و کپشن‌های سرم گرم کننده و تشویق کننده در این راستا بسیار مهم است.

بازاریابی مکالمه‌ای

در این نوع از بازاریابی به صورت یک به یک با مخاطبان موردنظر خود صحبت خواهید کرد. بازاریابی مکالمه‌ای می‌تواند در قالب تماس تلفنی، پیام، ایمیل و یا از طریق سایر پیام رسان ها باشد. در این روش از بازاریابی شما باید با مشتریان و مخاطبان هدف خود در زمان و مکانی که آنها تعیین می کنند صحبت نمایید.

بازاریابی برند

معرفی و شناساندن برند خود به مشتریان نیز خیلی مهم و کارآمد است. زمانی که برند شما در بین مردم به خوبی شناخته شده باشد ارزش و آوازه بیشتری کسب خواهید کرد. این نوع از بازاریابی با ارزش بخشیدن به برند، باعث تثبیت موقعیت شما در بازار و همینطور موجب متمایز شدن شما از رقیب هایتان می‌شود.

بازاریابی چریکی

بازاریابی حالتی هوشمندانه و جسورانه از بازاریابی خدمات است که باعث جلب توجه گسترده می‌گردد. به عنوان مثال شما می‌توانید به صورت ناگهانی در مکان‌های پرتردد یک رویداد زنده برگزار نمایید؛ و در طول آن محصولات و خدمات خود را به مردم بشناسانید.

بازاریابی اینفلوئنسر

برای اجرای این نوع از بازاریابی شما در ابتدا باید به سراغ یکی از شخصیت های معروف و تاثیرگذار در بین مردم بروید. حال این شخص معروف و محبوب می تواند برند شما را در صفحه رسمی خود در قالب یک پست یا استوری تبلیغ نماید؛ همچنین انجام تبلیغات می تواند به روش حضوری در رویدادهای شرکت و … نیز توسط شخص موردنظر امکان پذیر است. قطعا این نوع از بازاریابی به سبب محبوبیت آن شخص محبوب در بین مخاطبان بسیار موفق است.

تصویر تقویم، لپ تاپ، کیبورد

بازاریابی پیامکی

می توان با گرفتن شماره مخاطبان هدف از شرکت های تبلیغاتی برای تمامی آنها پیامک تبلیغات مربوط به محصولات خود را برای آنها ارسال کنیم. این روش از بازاریابی هم بسیار تاثیرگذار است و با انجام آن می توان باعث رغبت مشتریان به خرید شد.

بازاریابی شخصی سازی شده

یکی از روش های بازاریابی که به زیادی دیده می شود بازاریابی شخصی سازی شده می باشد. در این روش با استفاده از اطلاعاتی که از هر یک از مخاطبان داریم برای آنها پیشنهادات جذاب تری ارسال می کنیم.

بازاریابی وبینار

روش فوق به صورت آنلاین و در قالب یک رویداد شکل می گیرد. در این وبینار شما به مدت یک یا دو ساعت به خوبی در مورد برند خود و ویژگی های آن با مخاطبان صحبت می کنید.

بازاریابی درون گرا

روش فوق، نوعی از بازاریابی است که از طریق تولید محتوای ارزشمند باعث جذب مشتریان می شود. بازاریابی درون گرا باعث ارتباط بلند مدت با مشتریان می شود.

بازاریابی موتور جستجو

روش فوق، یکسری از استراتژی ها را شامل می شود که هدف اصلی آنها دیده شدن در موتور جستجو و به بیانی افزایش ترافیک سایت است.

بازاریابی ویدئویی

ترویج محصولات و آگاهی از برند در این نوع از بازاریابی از طریق ویدئو شکل می گیرد.

بازاریابی ایمیلی

در این روش از بازاریابی هر آنچه را که مخاطبان باید در مورد محصولات و خدمات شما بدانند از طریق ایمیل برای آنها ارسال می شود. ارتباط با مشتریان نیز از طریق کمپین های ایمیلی بسیار با ثبات است.

بازاریابی شایعه‌ای

تبلیغات شایعه ای حول محور یک محصول یا خدمات، باعث افزایش کنجکاوی در مورد آن می شود.

بازاریابی جذب

در بازاریابی جذب از طریق تبلیغات آنلاین و ایمیل، این امکان ایجاد می شود که کسب و کارها مشتریان بیشتری جذب کرده تا فروش آنها بیشتر شود.

بازاریابی میدانی

در این روش از طریق برگزاری نمایشگاه ها، تبلیغات خیابانی و رویدادهای محلی با مشتریان تعامل رو در رو ایجاد می شود.

بازاریابی رابطه‌ای

در روش فوق نیز به منظور حفظ ارتباطات و ایجاد اعتماد در بین مشتریان با آنها رابطه برقرار می شود.

بازاریابی مستقیم

در این روش هم با مشتریان بالقوه از طریق ایمیل و تماس تلفنی و… به طور مستقیم ارتباط برقرار می شود.

در قسمت فوق در مورد مهمترین انواع بازاریابی صحبت کردیم؛ این روش ها نسبت به سایر روش های بازاریابی دنبال کنندگان بیشتری دارند چرا که استفاده از آنها تاثیرات بهتر و بیشتری داشته است. افزون بر موارد بیان شده انواع متنوع دیگری از بازاریابی مانند: بازاریابی شبکه ای، عصبی، کششی، الکترونیکی، فشاری، پادکست، دفاعی، پایگاه داده و… نیز وجود دارند.

کلام آخر

اگر صاحب یک کسب و کار هستید و تمایل به رونق آن دارید؛ سعی کنید حتما از انواع بازاریابی استفاده نمایید. بازاریابی به معنای ارتباط با مشتری است که در طول این فرآیند می توانید محصولات و خدمات خود را خیلی بهتر به مشتری بشناسانید؛ این فرآیند باعث جذب مشتریان بیشتر و فروش بیشتر خواهد شد.

نوین پال

سوالات متداول

بازاریابی ویدیویی چیست؟

بازاریابی ویدیویی استفاده از ویدیو برای تبلیغ محصولات، خدمات یا برندها در پلتفرم‌های آنلاین مانند تبلیغات در فیسبوک،یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی است.

انواع بازاریابی چیست؟

برخی از انواع بازاریابی به شرح زیر می باشد: بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی ویروسی، بازاریابی مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید