استریم توییچ یا یوتیوب؛ کدام پولسازتر است؟

امین شیرافکن 9 دقیقه زمان برای مطالعه
توییچ یا یوتیوب

امروزه در حوزه تکنولوژی، استریمینگ ویدیو یکی از ابزارهای کاربردی جهت انتقال محتوا و کسب درآمد است. در واقع پلتفرم‌های توییچ یا یوتیوب که هر کدام از مزایا و معایب خاص خودشان برخوردار هستند.

بر اساس آمار درآمد سالانه برترین استریمرهای گیمینگ در یوتیوب 15 میلیون دلار است که توییچ دست کمی از آن ندارد. این دو پلتفرم مدت‌هاست که در رقابت با هم قرار دارند. جهت استریم زنده و تولید محتوای بازی‌ ویدیویی، توییچ یا یوتیوب دو گزینه انتخابی برای گیمرها هستند. به طور کلی رقابت بالایی در فضای استریم به وجود آمده که ناشی از پیکار سخت این غول‌های فناوری با یکدیگر است. در مقاله پیش‌رو از بلاگ نوین پال به این موضوع می‌پردازیم که استریم توییچ یا یوتیوب؛ کدام پولسازتر است؟

فهرست مطالب:

همچنین مطالعه نمایید: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟

توییچ چیست؟

توییچ (Twitch) نوعی پلتفرم استریمینگ ویدیو آنلاین محسوب می‌شود که بیشتر تمرکزش روی پخش زنده بازی‌های ویدیویی، رویدادهای ورزشی الکترونیکی و انواع محتوای خلاقانه است. از زمان تاسیس تا حال حاضر، توییچ یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌های استریم‌ها در جهان به شمار می‌رود. در حقیقت این پلتفرم برای استریمینگ بازی‌های ویدیویی، ایجاد محتواهایی خلاقانه و تعامل با مخاطبین کاربرد دارد.

تاریخچه مختصری از توییچ (Twitch)

تاریخچه مختصری از توییچ (Twitch)

توییچ در 6 ژوئن 2011 توییچ (Twitch) به عنوان جایگزین جاستین.تی‌وی (Justin.tv) که یک پلتفرم پخش زنده تمام منظوره بود، راه‌اندازی گردید و از آن به بعد با این نام فعالیتش را ادامه داد.

جاستین کان (Justin Kan) و امت شیر (Emmett Shear) از موسسان Justin.tv، متوجه این نکته شدند که محتوای بازی و مخاطبان، پتانسیل قابل‌توجهی جهت رشد دارد. به موجب این امر، آن‌ها دسته بازی را به Twitch.tv تغییر نام دادند و آن را به پلتفرمی اختصاصی جهت پخش زنده بازی‌های ویدئویی مبدل نمودند.

توییچ (Twitch) خیلی زود در بین گیمرها محبوبیت پیدا کرد که تا سال 2013 میلادی، بیش از 45 میلیون بیننده در ماه داشت. در این بین بیش از 1 میلیون استریمر هر ماه در توییچ به استریم مشغول بودند. طولی نکشید که کمپانی بزرگ آمازون در آگوست 2014 پلتفرم توییچ را به مبلغ 970 میلیون دلار خریداری نمود. در واقع خرید مذکور برای توییچ این امکان را فراهم آورد تا منابع خود را گسترش داده و از زیرساخت‌های آمازون در راستای پیشرفت بهره‌مند شود.

سرویس وییچ پرایم (Twitch Prime) بخش دیگری از این پلتفرم محسوب می‌شود که در سپتامبر 2016 معرفی گردید و مزایای مختلفی را برای اعضای آمازون پرایم به ارمغان آورد. همچنین، توییچ بسترهایی را برای استریمرها فراهم ساخت تا این اشخاص بتوانند به واسطه محتوای تبلیغاتی و اشتراک به درآمد برسند. امروزه توییچ به پلتفرمی بسیار محبوب جهت رویدادهای ورزشی الکترونیکی، پخش مسابقات و لیگ‌های بزرگ مبدل شده است. ذکر این نکته ضرورت دارد که حقوق پخش انحصاری آن در اختیار سازمان‌های چون لیگ اورواچ (Overwatch League) و بازی‌هایی نظیر لیگ ترقی ان‌بی‌ای (NBA G League) قرار داد.

ویژگی‌ها و امکانات Twitch

در این بخش از مقاله قصد داریم تا مزایا و امکانات توییچ (Twitch) را مورد بررسی قرار دهیم.

  • استریمینگ انواع بازی‌ ویدیویی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد Twitch برای گیمرها این امکان را فراهم ساخت تا بازی‌های خودشان را به‌ صورت زنده به اشتراک گذارند. به موجب این امر گیمرها می‌توانند تکنیک‌، استراتژی‌ و تجارب خودشان را در اختیار مخاطبین توییچ قرار دهند.

  • ایجاد تعامل با مخاطبین توییچ

از ویژگی‌های بارز Twitch، می‌توان به تعامل زنده با مخاطبان اشاره کرد. در واقع با این قابلیت کاربران می‌توانند نظرات، پیشنهادات و سوالات مخاطبان را در لحظه پاسخ دهند.

  • ایجاد جامعه پایدار در Twitch

Twitch به ما اجازه می‌دهد تا از جامعه‌ پایداری به واسطه تعامل با تماشاچیان خودمان برخوردار باشیم. در حقیقت این جامعه می‌تواند در جذب تماشاچیان بیشتر و همچنین افزایش وفاداری مخاطبان فعلی به ما کمکی شایان نماید.

  • تنوع در محتوای تولیدی

علاوه بر موارد مذکور، Twitch به ما اجازه می‌دهد تا محتواهای خلاقانه دیگری نظیر استریم نقاشی، موسیقی، تجارت الکترونیکی و پادکست‌ها را با مخاطبان به اشتراک بگذاریم.

  • درآمدزایی در توییچ

در واقع کاربران Twitch می‌توانند از روش‌های مختلفی مثل تبلیغات، بیت‌ها و ایموجی‌ها جهت کسب درآمد، بهره‌مند شوند.

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با اینستاگرام مارکتینک و تاثیر آن بر افزایش فروش آنلاین

یوتیوب چیست؟

یوتیوب (YouTube) یک پلتفرم شبکه اجتماعی جهت اشتراک‌گذاری ویدیو به شمار می‌رود. در واقع میلیون‌ها کاربر از تمام نقاط جهان در یوتیوب حساب کاربری ایجاد نموده‌اند که از این طریق می‌توانند ویدیوهای خود را در آن آپلود نمایند و در دسترس دیگر کاربران قرار دهند. در حقیقت یوتیوب یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود که کاربران با این پلتفرم در هر نقطه‌ای از جهان با هم تعامل دارند.

تاریخچه مختصری از یوتیوب (YouTube)

تاریخچه مختصری از یوتیوب (YouTube)

یوتیوب (YouTube) در فوریه سال 2005 میلادی به واسطه سه کارمند سابق پی پال (PayPal) به نام‌های چاد هرلی (Chad Hurley)، استیو چن (Steve Chen) و جاوید کریم (Jawed Karim) تاسیس گردید. پس از گذشت یک سال و نیم، گوگل این پلتفرم را به مبلغ 1.65 میلیارد دلار خریداری نمود و از آن زمان تا حال حاضر، یوتیوب به‌ عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گوگل به فعالیت خود مشغول است.

یوتیوب (YouTube) بعد از گوگل (Google)، دومین سایت پرطرفدار جهان از لحاظ تعداد بازدیدکننده محسوب می‌شود. همچنین، سرویس یوتیوب بزرگ‌ترین شاخه گوگل بوده که همیشه در نوار ابزار آن قابل رویت است.

ویژگی‌ها و امکانات YouTube

یوتیوب (YouTube) محبوب‌ترین پلتفرم‌های استریم ویدیو و همچنین دومین موتوری جستجوگر در جهان محسوب می‌شود در تمام نقاط دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد. از ویژگی‌ها و امکانات بارز پلتفرم یوتیوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع در محتوا

YouTube محیطی گسترده و متنوع از محتواها را به کاربران خود در سراسر جهان ارائه می‌دهد. در این پلتفرم محبوب ویدیوهای تفریحی، آموزشی تا موسیقی، پادکست‌، فیلم‌ و انواع مطالب آموزشی در هر محتوایی قابل دسترسی عموم افراد است.

  • درآمدزایی در یوتیوب

پلتفرم YouTube برای استریمرها و تولیدکنندگان محتوا این امکان را فراهم آورده تا به واسطه تبلیغات کسب درآمد داشته باشند. طبق تعداد بازدیدها و مشاهده، ویدیوها، درآمد مذکور به‌ صورت نقدی یا با اشتراک ویژه یوتیوب پریمیوم (YouTube Premium) به تولیدکنندگان محتوا پرداخت می‌گردد.

  • پخش محتوای آنلاین

پلتفرم یوتیوب (YouTube) برای کاربران این امکان را فراهم می‌سازد تا محتوای زنده‌ به مخاطبان خود ارائه دهند. به موجب این امر ما می‌توانیم تا با مخاطبین خودمان به‌ صورت زنده تعامل داشته باشیم و بازخورد آن‌ها را در لحظه دریافت نماییم.

  • ایجاد تعامل با مخاطبین

با این پلتفرم مخاطبان ما می‌توانند نظرات خودشان را زیر ویدیوها ارسال نمایند و به این روش با تولیدکنندگان محتوا تعامل داشته باشند. به موجب این امر کاربران می‌توانند تا در مباحث و تبادل نظرات شرکت نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: فروش آنلاین از طریق سایت یا اینستاگرام، کدام بهتر است؟

تفاوت‌های توییچ و یوتیوب

تفاوت‌های توییچ و یوتیوب

در قیاس توییچ یا یوتیوب باید به این نکته توجه داشته باشیم که ابتدا Twitch در حوزه پخش مسلط بود، چرا که این امور را به شکلی مطلب‌تر صورت می‌داد. در طرف مقابل یوتیوب همواره در صدر جدول حوزه میزبانی محتوا قرار دارد و تحت عنوان پلتفرمی عمل می‌نماید که کاربران قادرند محتوای سبک را به اشتراک بگذارند. ولی، از موقعی که پلتفرم یوتیوب هم در سال 2011 به عنوان استریمینگ (Streaming) معرفی گردید، نشانه‌های ثابت در ارتقا آن ایجاد شد که اساساً این پلتفرم را به موقعیت برتری در هر دو حوزه کشاند.

طی این چند سال اخیر پلتفرم یوتیوب در قیاس با توییچ به یک مرکز مهم برای استریمرها مبدل گردید. با تمام این اوصاف، اساساً پلتفرم‌های توییچ و یوتیوب تفاوت‌های بارزی از هم دارند؟ در خصوص اینکه میان توییچ یا یوتیوب کدام یک را انتخاب نماییم، مباحث زیادی در این مورد وجود دارد؟ اما از نکات مهم در تفاوت این دو پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جستجوی متفاوت در این دو پلتفرم

دو پلتفرم توییچ یا یوتیوب هر کدام به نوعی موتورهای جستجو به شمار می‌روند. در واقع روشی کلی این پلتفرم‌ها به برای جستجو کنندگان ویدیو در ارائه با هم کمی فرق دارند. توییچ (Twitch) استریمرهای محبوب‌ را توصیه می‌نماید، این در حالی است که یوتیوب (YouTube) با موتور جستجوی خود یافتن ویدیو برای افراد تازه‌کار را ساده‌تر می‌کند.

از دیگر تفاوت‌های بارز میان پلتفرم‌های توییچ و یوتیوب اینجاست که برای استریمرهای جدید، Twitch گزینه مناسبی نسیت، زیرا تمرکز آن بیشتر روی کانال‌های محبوب‌تر است. اما یوتیوب برخلاف توییچ کانال‌های جدید را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. در واقع توییچ بیشتر روی استریمرهایی تاکید دارد که از تعداد بازدیدکنندگان بالایی برخوردار هستند.

  • تفاوت در قوانین

به طور کلی قوانین محتوا در دو پلتفرم توییچ و یوتیوب کمی با هم تفاوت دارند. یوتیوب در برخورد با محتوای ویدیویی بسیار ملایم‌تر با کاربران خود برخورد می‌نماید. در حالی که توییچ قوانین بسیار سختگیرانه در این راستا دارد و حتی شاید بدون هیچ هشداری قبلی، حساب استریمرها را برای همیشه مسدود نماید. ولی یوتیوب برخلاف این سیاست توییچ، قبل از مسدود نمودن حساب کاربران، چندین بار به آن‌ها هشدار می‌دهد.

همچنین مطالعه نمایید: ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام

توییچ یا یوتیوب؛ کدام پولسازتر است؟

توییچ یا یوتیوب؛ کدام پولسازتر است؟

زمانی بحث درآمد پرسود در میان باشد توییچ یا یوتیوب هر دو از مزایا و معایبی برخوردار هستند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در واقع کاربران توییچ، با طی کردن چالش‌های ساده‌تری به کسب درآمد می‌رسند. به زبان ساده‌تر، تنها باید به برنامه Twitch Affiliate بپیوندید. در واقع برای چنین رخدادی باید طی 7 روز از 500 دقیقه استریم برخوردار باشیم که به صورت میانگین 3 مخاطب داشته باشند و تعداد فالوور هم تا حداقل 50 نفر کفایت می‌کند. شاید در نگاه نخست گذراندن این چالش‌ها و پیوستن امری ساده به نظر رسد ولی در ابتدای کار فقط مبلغی کم را بدست می‌آوریم.

در حقیقت شروع فرایند کسب درآمد در یوتیوب کمی سخت‌تر از توییچ است. ما باید به رقم 4 هزار ساعت بازدید و 1 هزار مشترک رسیده باشیم تا بتوانیم از محتواهای ویدیویی خودمان کسب درآمد نماییم. به طور کلی ویدیوهای ما در سرورها ذخیره می‌شوند و علاقه‌مندان در هر زمان قادرند تا آن‌ها را تماشا کنند. همچنین، با کمک موتورهای جستجوی یوتیوب شاید افرادی این ویدیوها را تماشا کنند که پیش‌تر هیچ گونه آشنایی با کانال ما نداشته‌اند.

روش کسب درآمد از توییچ

  • تبلیغات در توییچ: زمانی که به عضویت افیلیت توییچ در می‌آییم، می‌توانیم پخش تبلیغات را فعال نماییم. در واقع این سیستم، عملکردی شبیه به یوتیوب دارد و ویدیوهای تبلیغاتی را در آغاز و پایان هر محتوا پخش می‌نماید. سود بدست آمده برای هر استریمر بسته به شرایط متغیر خواهد بود.
  • بیت: در واقع نوعی واحد پولی به شمار می‌رود که به طور اختصاصی تنها برای توییچ بوده و فقط در این وب‌سایت دارای اعتبار است. به طور کلی بیت‌ها در بسته‌های مختلفی قابل‌ خرید بوده که هر کدام از آن‌ها معادل یک سنت است. استریمرها قادرند تا کمک‌های مالی مستقیم را از بینندگان خود دریافت نمایند.
  • سابسکرایبر در توییچ: این پلتفرم از هر سابسکرایبر 5 دلار ماهانه هزینه اشتراک دریافت می‌نماید که 50 درصد سود حاصله را به استریمر می‌پردازد.
  • فروش کالا در توییچ: در این پلتفرم امکان فروش کالا به‌ صورت آنلاین در یک استریم وجود دارد و مخاطب مجبور نیست به صفحه دیگری مراجعه نماید.

روش کسب درآمد از یوتیوب

  • تبلیغات در یوتیوب: درست مانند کسب درآمد از تبلیغات در توییچ، این پلتفرم اجازه تبلیغات را موقعی می‌دهد که استریمر به تعدادی مشخص از سابسکرایبر برسد. البته تفاوت توییچ با یوتیوب در اینجاست که در تبلیغات آن مبلغ بیشتری به استریمرها پرداخت می‌شود.
  • تعداد اعضا در یوتیوب: این موضوع درست معادل سابسکرایبر در توییچ به شمار می‌رود. البته، شاید اکثریت افرادی که به طور منظم از پلتفرم یوتیوب استفاده می‌نمایند، از سطح عضویتی اطلاعی نداشته باشند. در واقع یوتیوب 70% از هزینه‌های عضویت را به استریمر پرداخت می‌کند و به وی اجازه می‌دهد تا سطوح عضویت را در قیمتی مشخص، تعیین نماید. با تمام این اوصاف، استریمر باید از تعدادی خاص عضو برخوردار باشد. به عنوان مثال کانال‌های بازی باید حداقل 1000 مشترک را داشته باشند.
  • سوپر چت در یوتیوب: بینندگان قادرند تا پیام‌های خاصی را در بخش سوپر چت بنویسند که برای ارسال آن‌ها باید مبلغی را پرداخت نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: 10 ایده برتر کسب درآمد در منزل

کلام آخر

در واقع با مقایسه دو پلتفرم توییچ یا یوتیوب نمی‌توان یکی رو نسبت به دیگری برتر دانست. به طور کلی توییچ یا یوتیوب هر کدام از مزایا و معایب خاص خودشان برخوردار هستند، که انتخاب را سخت می‌کند. چنانچه در دسته استریمرهای تازه‌کار هستید، توییچ برای شما گزینه مناسب‌تری خواهد بود. در حقیقت پلتفرم توییچ، فضایی جهت محتوای بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیکی بوده و علی‌رغم تغییرات کلی در شرایط خدماتی، از لحاظ مخاطبان عملکرد بی نظیری دارد.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که تولید محتوای ویدیویی، همراه با استریم‌های زنده در پلتفرم یوتیوب، در واقع یک سرمایه گذاری بلند مدت برای استریمرهای حرفه‌ای محسوب می‌شود. برخورداری از سیستم تبلیغات هوشمند و نحوه درآمدزایی در یوتیوب به مراتب بهتر از پلتفرم توییچ عمل می‌نماید. در این مقاله از نوین پال به بررسی ماهیت توییچ و یوتیوب پرداختیم.

امیدواریم مقاله استریم توییچ یا یوتیوب؛ کدام پولسازتر است؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در استفاده از توییچ یا یوتیوب را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید