کارتخوانها یا همان دستگاههای پوز (POS) یکی از ابزارهای حیاتی در فرآیندهای پرداخت امروزی هستند. در هنگام کار با این ابزارها گاهی اوقات با خطاهایی مواجه میشویم که منجر به ایجاد اختلال در عملیات پرداخت میشود. یکی از این خطاها، خطای پذیرنده کارت نامعتبر است. این خطا بسیار مرسوم است و برای بسیاری از کاربران رخ میدهد. با توجه به حجم بالای سوالها و تیکهای شما برای کارشناسان ما مبنی بر روشهای رفع این مشکل، در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به طور کامل در خصوص آن صحبت کنیم و به شما روش رفع آن را آموزش دهیم.
فهرست مطالب
دلیل بروز خطای پذیرنده کارت نامعتبر یا کد خطای 03 چیست؟
خطاهای تراکنش ناموفق در درگاههای پرداخت همیشه کار را خراب میکنند و به کسب و کارها خسارت بسیار زیادی وارد میکند. خطاهای بسیار زیادی وجود دارند که مانع از پرداخت میشوند که یکی از مهمترین و رایجترین آنها بر اساس گزارشهای به دست آمده خطای پذیرنده کارت نامعتبر است.
این خطا ممکن است به دلایل بسیار زیادی رخ دهد که مهمترین و اصلیترین دلیل بروز خطای 03 عدم تکمیل پرونده مالیاتی توسط مالک کارتخوان است. خطای پذیرنده کارت نامعتبر در صورتی که به موقع رفع نشود، میتواند منجر به قطع کارتخوان به طور کامل از شبکه شود. معمولا این خطا تا زمانی که شما پرونده مالیاتی خود را کامل نکنید، ادامه خواهد داشت و با رفع مشکل مالیاتی از بین خواهد رفت. در ادامه به شما روش رفع این خطا را قدم به قدم آموزش میدهیم.
روش رفع خطای پذیرنده کارت نامعتبر
اکنون که متوجه شدید، علت بروز “خطای پذیرنده کارت نامعتبر است” دلایل مالیاتی است، باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید. برای رفع این خطا کافی است تا به شکل زیر عمل کنید.
- شما ابتدا باید پرونده مالیاتی خود را کامل کنید. برای انجام این کار میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آنها بخواهید که به شما در کامل کردن پرونده مالیاتی کمک کنند. البته در سطح شهر کافینتهایی هستند که خدمات مالیاتی هم انجام میدهند، از این افراد هم میتوانید برای انجام این کار کمک بگیرید.
- بعد از اینکه پرونده مالیاتی خود را کامل کردید، شما باید پایانه کارتخوان را به پرونده مالیاتی خود متصل کنید.
وصل کردن ترمینال کارتخوان به پرونده مالیاتی
وصل کردن ترمینال کارتخوان به پرونده مالیاتی به هیچ عنوان کار سختی نیست، اما باید کاملا دقت کنید. برای انجام این کار کافی است تا مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.
ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی
ابتدا به امر شما باید وارد وب سایت https://my.tax.gov.ir/ شوید. چنانچه قبلا ثبت نام خود را انجام ندادهاید، ثبت نام کنید. برای انجام ثبت نام کافی است تا مراحل زیر را انجام دهید:
- روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
- در این مرحله شما باید اطلاعات شخص خود مانند شماره ملی، شماره تماس، تاریخ تولد و غیره را وارد کنید.
- بعد از وارد کردن این اطلاعات بر روی ثبت نام کلیک کنید. بعد از تایید اطلاعات شما سامانه یک پیامک حاوی نام کاربری (همان کد ملی) و رمز عبور ارسال میکند.
نکته: برای انجام تمامی امور مالیاتی خود بهتر است از یک شماره تلفن استفاده کنید تا مشکلی به وجود نیاید.
وارد شدن به سامانه
بعد از اینکه پیامک را دریافت کردید، باید با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که در اختیار دارید، وارد سامانه شوید. به یاد داشته باشید که مدت زمان ارسال پیامک حاوی اطلاعات حساب کاربری میتواند بسته به ترافیک و دیگر عوامل متغییر باشد، پس بهتر است کمی شکیبا باشید.
- با اطلاعاتی که دارید، وارد حساب کاربری خود شوید.
- به محض ورود به وب سایت صفحهای مانند زیر برای شما به نمایش گذاشته میشود. در این صفحه اطلاعات بسیار ارزشمندی وجود دارد.
- اکنون باید دستگاه پوز خود را به پرونده انفرادی خود متصل کنید. اگر تنها یک پرونده مالیاتی دارید، خب نیاز به بررسی وجود ندارد و تنها کاری که باید انجام دهید، متصل کردن پوز به پرونده مالیاتی است. اما اگر بیش از یک پرونده دارید، شما باید مواظب باشید که کارتخوان را به پرونده درست متصل کنید.
- در قسمت تعداد پایانههای فروش شما میتوانید تمامی کارتخوانهایی که به اسم شما است و به پرونده مالیاتی متصل نیست، مشاهده کنید. اگر بیش از یک کارتخوان دارید، کارتخوان مورد نظر خود را پیدا کنید و آن را به پرونده مالیاتی متصل کنید.
- همانطور که در بالا مشاهده میکنید، در هر قسمت نام شرکت پشتیبان، کد پذیرنده فروشگاهی و غیره نوشته شده است. با زدن گزینه الصاق به پرونده شما میتوانید دستگاه پوز خود را به پرونده مالیاتی متصل کنید.
- بعد از اینکه الصاق به پرونده را زدید، گزینه تایید نهایی که در بالای تصویر سمت چپ قرار دارد را بزنید تا پیوست فایل شما به درستی انجام شوید. برای اینکه مطمئن شوید، مراحل کار را به درستی انجام دادهاید، یک بار از سیستم خارج شوید و دوباره با نام کاربری و رمز عبوری که در اختیار دارید، وارد سیستم شوید و وضعیت ترمینال خود را بررسی کنید.
مرحله آخر رفع خطای پذیرنده کارت نامعتبر است
رسیدن شما به این مرحله از مراحل رفع خطای پذیرنده کارت نامعتبر است به این معنی است که بخش زیادی از کار را انجام دادهاید. اکنون باید با شرکت پشتیبانی دستگاه خود تماس بگیرید و برای آنها توضیح دهید که پرونده مالیاتی خود را تکمیل و آن را به دستگاه پوز متصل کردهاید. شما باید از شرکت پشتیبانی بخواهید که موضوع را بررسی کند و در صورت صحت دستگاه پوز شما را فعال کند. معمولا بعد از ارسال این درخواست تا 24 ساعت بعد دستگاه شما فعال خواهد شد.
اگر به هر دلیلی بعد از گذشت این زمان خطای پذیرنده کارت نامعتبر است، همچنان با قدرت خود پابرجا بود با کارشناسان دوباره تماس بگیرید و از آنها بخواهید که به شما کمک کنند. معمولا این مشکل با یک بار راهاندازی مجدد کارتخوان رفع خواهد شد.
چگونه از بروز خطای 03 جلوگیری کنیم؟
در بالا با روشهای رفع خطای پذیرنده کارت نامعتبر است، آشنا شدید. اما از قدیم گفتهاند که پیشگیری بهتر از درمان است؛ برای جلوگیری از این مشکل موارد زیر میتوانند به شدت کمک کننده باشند.
- پذیرندگان باید به طور منظم اطلاعات مالیاتی خود را ثبت و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. این اطلاعات شامل درآمدها، هزینهها و مالیاتهای پرداختی است.
- آگاهی از قوانین و مقررات مالیاتی و رعایت آنها میتواند به جلوگیری از بروز مشکلات مالیاتی و تعلیق مجوز کمک کند.
- در صورت وجود ابهام یا مشکل در زمینه مالیات، پذیرندگان میتوانند از مشاوره متخصصان مالیاتی بهرهمند شوند. این متخصصان میتوانند راهنماییهای لازم را برای پر کردن صحیح و به موقع پرونده مالیاتی ارائه دهند.
- استفاده از نرمافزارهای مالیاتی میتواند به تسهیل فرآیند ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی کمک کند و از بروز اشتباهات جلوگیری کند.
سخن پایانی
در این مقاله بهطور کامل در خصوص خطای پذیرنده کارت نامعتبر است، صحبت کردیم. امیدواریم که با مطالعه این مطالب بتوانید به راحتی مشکل خود را برطرف کنید و بدون دردسر به کسب و کار خود ادامه دهید. اگر در خصوص رفع این مشکل با مسئله خاصی روبهرو هستید و نیاز به مشاوره و راهنمایی اختصاصی دارید. پیشنهاد میکنیم که با کارشناسان ما در نوین پال تماس بگیرید و از آنها بخواهید به شما کمک کنند.