ثبت و تشکیل پرونده مالیاتی

مرجان هاشمی 7 دقیقه زمان برای مطالعه
ثبت و تشکیل پرونده مالیاتی

امروزه، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که شامل پرداخت مالیات شده‌اند و دولت آنها را الزام به پرداخت مالیات کرده است باید ابتدا برای خود پرونده مالیاتی تشکیل بدهند و اطلاعات خود را به دولت اعلام کنند. اگر شخصی، به هر دلیلی، در ثبت کردن اطلاعات خود در ادارات مالیاتی کوتاهی کند، جریمه‌های نسبتا سنگینی برای آن شخص لحاظ می‌شود. از این رو اطلاع داشتن از مدارک لازم و مراحل ثبت کردن اطلاعات و تشکیل پرونده‌های مالیاتی برای تمام اشخاص امری ضروری است.

در این مقاله تمامی مسائلی که لازم است برای ثبت و تشکیل پرونده‌های مالیاتی بدانید را برای شما توضیح می‌دهیم.

از اینکه بلاگ نوین پال را دنبال می کنید متشکریم.

سایت تشکیل پرونده مالیاتی

پرداخت به موقع مالیات و داشتن پرونده ثبت شده برای اطلاعات اشخاص مشمول مالیات امری بسیار ضروری است و توجه نداشتن به آن عواقب سنگینی برای اشخاص خاطی ایجاد می‌کند. برای تشکیل پرونده مالیاتی نیازی نیست به صورت حضوری به اداره‌ای خاص مراجعه کنید. تمام مراحل ثبت این پرونده به صورت اینترنتی و آنلاین در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی انجام می‌شود.

آدرس این سایت tax.gov.ir است. پس از تکمیل ثبت‌نام در این سایت می‌توانید مراحل ثبت پرونده مالیاتی را انجام داده و در مهلتی که به شما می‌دهند اظهارنامه‌ای مالیاتی خود را ثبت کنید. پس از این کارها بازرسان اداره مالیات میزان مالیات شما را با توجه به درآمدی که دارید و اطلاعات اظهارنامه تعیین کرده و شما را الزام به پرداخت این مبلغ می‌کنند.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی

در قسمت‌های قبلی نیز گفتیم که هر فردی با هر هدفی که مشمول پرداخت مالیات شده باشد باید پرونده مالیاتی تشکیل دهد. در این پرونده‌ها، اطلاعاتی از اشخاص حقوقی و حقیقی باید به ثبت برسند که کسب‌و‌کار اشخاص را به خوبی معرفی کرده و وضعیت آنها را توضیح دهد. مدارک لازم برای ثبت پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی و حقیقی یکسان نیستند و کمی با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه آنها را برای شما عنوان می‌کنیم.

تشکیل پرونده مالیاتی

مدارک تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی

در ادامه مهم‌ترین مدارک برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی معرفی شده‌اند:

  • اولین و مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت‌نام اشخاص حقیقی در هر سامانه‌ای مدارک هویتی آنها است که شامل شناسنامه، کارت‌ملی، عکس سه در چهار و… آنها است.
  • مدارک مهم بعدی که در درجه دوم اهمیت قرار دارد یک کپی از سند یا اجاره نامه ملکی است که شخص حقیقی در آن فعالیت‌های اقتصادی دارد.
  • سومین مدرک مهم برای تشکیل پرونده تصویری از آخرین قبض یک تلفن است. این تلفن باید متعلق به محل فعالیت شخص حقیقی باشد.
  • تصویر کارت بازرگانی شخص حقیقی ( البته اگر وجود دارد )، تصویر پروانه کسب شخص حقیقی، تصویر وکالت نامه قانونی و… از جمله دیگر مدارک مهم برای تشکیل پرونده مالیاتی هستند.

مدارکی که در این قسمت عنوان کردیم همان طور که گفتیم مهم‌ترین مدارک هستند و به جز آنها ممکن است مدارک دیگری نیز لازم باشد اما آنها دیگر اهمیت کمتری دارند.

مدارک تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی

مدارکی که ثبت پرونده‌های مالیاتی به نام اشخاص حقوقی لازم دارد کمی با مدارک لازم برای اشخاص حقیقی تفاوت دارد. مهم‌ترین مدارک تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی عبارتند از:

  • تصویر و نسخه اصلی مدارک هویتی تمام اعضای هیئت مدیره اشخاص حقوقی که شامل شناسنامه، کارت‌ملی و… آنها است اولین و مهم‌ترین مدرک برای ثبت پرونده‌های مالیاتی است.
  • نسخه اصلی گواهی امضاء از طرف صاحبان امضاء در شخص حقوقی مدرک مهم دوم است.
  • مدارک نشان‌دهنده مالکیت یا اجاره کردن ملک منسوب به شخص حقوقی یا به عبارت دیگر محل فعالیت شخص حقوقی، سومین مدرک مهم است.
  • نسخه اصلی پروانه بهره‌برداری یا مجوز تاسیس و ثبت شخص حقوقی می‌شود چهارمین مدرک با اهمیت بالا برای ثبت اشخاص حقوقی در قوانین ایران که باید در سامانه اداره مالیات قرار دهید.
  • نسخه اصلی و یک نسخه کپی شده از اساس‌نامه، شرکت‌نامه، تقاضا نامه، صورت جلسه مجمع عمومی موسسان شرکت، صورت جلسه هیات مدیره شرکت، روزنامه رسمی تاسیس شرکت، روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت و…. از جمله مدارک مهم دیگری‌اند که لازم است حتما برای ثبت پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی آنها را داشته باشید و به سامانه ارائه کنید.

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

تبصره سوم از ماده 177 قانون مالیات‌های مستقیم، به اشخاص 4 ماه مهلت داده تا پس از آغاز فعالیت‌های خود زمان کافی برای تشکیل پرونده مالیاتی داشته باشند. مراحلی که لازم است برای تشکیل پرونده مالیاتی طی کنید برای اشخاص حقیقی و حقوقی مراحل یکسانی است و تفاوت آنها تنها در ریز مدارک لازم آنها است. در ادامه این مراحل را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم تا سوالی برای شما باقی‌نماند.

  1. اولین کار برای ثبت پرونده مالیاتی وارد شدن به سایت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی tax.gov.ir است. پس از ورود به سایت باید گزینه خدمات اصلی مالیاتی را انتخاب کرده و در گزینه پیش ثبت‌نام آن، ثبت‌نام الکترونیک را انتخاب کنید.
  2. در این مرحله وقتی گزینه ورود به ثبت‌نام را انتخاب می‌کنید به قسمت my.tax.gov.ir می‌روید تا نام کاربری، رمز عبور و اعداد تصویر امنیتی را وارد کنید و به درگاه ملی بروید. اگر قبلا ثبت نامی در این سامانه نداشته‌اید مسلما نام کاربری و رمز عبوری هم ندارید و لازم است ابتدا در سامانه یک حساب کاربری برای خود تشکیل دهید.
  3. پس از وارد کردن اطلاعات کاربری، سایت باید مطمئن شود خود شخص صاحب حساب قصد ورود دارد پس به شماره او کدی را پیامک می‌کند که باید آن را در کادر مخصوص وارد کنید و گزینه تائید را بزنید.
  4. با انجام این کارها وارد پنل کاربری شده‌اید و حال باید گزینه ایجاد پرونده مالیاتی جدید را انتخاب کنید تا بتوانید کارهای ثبت‌نام را شروع کنید. با انتخاب ایجاد پرونده مالیاتی جدید دوباره وارد سایت tax.gov.ir می‌شوید تا اطلاعات لازم مثل شماره تلفن را به سامانه داده و گزینه پیش ثبت‌نام جدید را بزنید. وقتی این گزینه را بزنید به شماره تلفنی که ثبت کردید کدی ارسال می‌شود که باید در کادر مخصوص آن را ثبت کنید تا به مرحله بعدی بروید.
  5. در مرحله بعد اطلاعاتی مثل تاریخ تولد یا تابعیت اشخاص پرسیده می‌شوند که پس از ثبت آنها باید گزینه استعلام اطلاعات را بزنید تا مورد بررسی قرار گیرند. دقایقی سیستم صرف بررسی اطلاعات اعلام شده می‌کند و در نهایت آنها را مرتب در صفحه‌ای به شما نشان می‌دهد. اگر هر گونه مشکلی در اطلاعات اعلام شده وجود داشته باشد، به صورت نوشته‌هایی با رنگ قرمز در پائین همین صفحه برای شما به نمایش درمی‌آیند تا آنها را اصلاح کنید.
  6. پس از اصلاح ایراداتی که سیستم از اطلاعات گرفته بود باید تائید نهایی را انتخاب کنید. وقتی تائید نهایی را انتخاب کنید اطلاعات هویتی و اقامتی شخص از شما پرسیده می‌شوند که باید آنها را ثبت کنید و سپس گزینه ثبت را انتخاب کنید. وقتی ثبت اطلاعات به صورت نوشته تمام شد حالا نوبت این رسیده که محل اقامت شخص را بر روی نقشه مشخص کنید.
  7. وقتی ثبت اطلاعات درباره هویت و اقامت شخص به پایان رسید نوبت این است که مشخص کنید آیا شخص مشمول مالیات ارزش افزوده نیز می‌شود یا این نوع مالیات شامل حال او نیست. وقتی این مرحله نیز به پایان رسید یک دور تمام اطلاعاتی که تکمیل شد برای شما به نمایش درمی‌آیند تا بار دیگر صحت آنها را بررسی کنید. اگر هیچ مشکلی نبود گزینه تائید اطلاعات و دریافت کد رهگیری را انتخاب کنید تا اطلاعات ثبت نهایی شوند.
  8. پس از گذراندن تمام این مراحل پرونده مالیاتی اشخاص ثبت شده و کد رهگیری این ثبت‌نام نیز برای اشخاص حقوقی و حقیقی از طریق پیامک فرستاده می‌شود. اینجا پایان کار نیست و پرونده تشکیل توسط سازمان مالیاتی بررسی می‌شود و اگر آنها تائید کنند که مشکل و نقصی در اطلاعات این پرونده نیست یک کد اقتصادی برای آن شخص مشخص شده و نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه خدمات مالیاتی نیز به شماره تلفن ثبت شده شخص پیامک می‌شود. مدارکی که در قسمت قبلی گفتیم برای ثبت‌نام هر شخص لازم است معمولا به صورت الکتریکی در این سامانه بارگذاری می‌شوند اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که لازم می‌شود اشخاص این مدارک را حضورا به اداره دارایی برده و تحویل آنها بدهند.

سخن آخر

مسئله پرداخت مالیات مسئله بسیار مهمی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است که برای پرداخت مالیات کافی باید حتما پرونده مالیاتی تشکیل بدهید. با تشکیل این پرونده اطلاعات کافی از هویت، اقامت و سایر اطلاعات لازمه به دست می‌آید و بازرسان اداره مالیات می توانند برای هر شخص به مقدار لازم مالیات تعیین کنند. مدارکی که برای این ثبت‌نام لازم‌اند برای اشخاص حقیقی و حقوقی کمی با یکدیگر تفاوت دارند به همین دلیل در دو بخش جداگانه آنها را عنوان کردیم.

مراحل ثبت‌نام در سامانه tax.gov.ir نیز برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است برای همین در تمام مراحل آن سعی کردیم نام اشخاص خاصی را نیاوریم تا سوء تفاهم پیش نیاید.

نوین پال

سوالات متداول

آدرس سایت ثبت‌نام پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی و حقیقی چیست؟

این سایت برای اشخاص حقوقی و حقیقی یکسان بوده و نشانی آن tax.gov.ir است.

مدت مهلت اشخاص برای ثبت‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی در کدام ماده از قانون آمده است؟

مهلته 4 ماهه ثبت‌نام در سامانه و تشکیل پرونده مالیاتی در تبصره 3 ماده 177 قانون مالیات‌های مستقیم آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید