حتماً برای شما هم پیش آمده که در پرداخت اینترنتی با انواع کد خطاهای شاپرک در پردازش تراکنشها مواجه شده باشید. در نوین پال قصد داریم تا به فهرست جامع کد خطاهای شاپرک و بررسی کد خطای 99 بپردازیم.
سیستم بانکی و مالی ایران به صورتی گسترده، تغییراتی را جهت جلوگیری از کلاهبرداری بانکی، پولشویی، فیشینگ، سرقت اطلاعات محرمانه اینترنت بانک، سو استفاده از حساب بانکی اشخاص و دیگر حوادث مالی به وجود آورد. در واقع درگاه پرداخت اینترنتی شاپرک جهت ساماندهی شبکه پرداخت و جلوگیری از حوادث مالی در سال 1389 تاسیس شد. اما در این بین شاید بسیاری از افراد با کد خطاهای شاپرک مواجه شده باشند. در این مقاله به معرفی و بررسی کد خطاها، منجمله جدیدترین جدیدترین کد خطای شاپرک کد 99 میپردازیم.
فهرست مطالب:
فهرست مطالب
همچنین مطالعه نمایید: سامانه هاب شاپرک چیست؟ راهنمای ثبت کارت بانکی
شاپرک چیست؟
پیش از معرفی و بررسی کد خطاهای شاپرک و عوامل بروز آنها، باید نخست با ماهیت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک بیشتر آشنا شویم. در مطالب بالا به دلایلی در شکلگیری شاپرک دخیل بودند، پرداختیم که از بارزترین آنها عدم کنترل کافی و کمبود سیستم نظارتی در بررسی و ارزیابی صحت عملکرد انواع داد و ستد مالی در بستر اینترنت بود. البته اصلیترین وظیفه سامانه شاپرک، برقراری وحدت فرماندهی و کنترل کامل بر کلیه پرداختهای آنلاین است که به واسطه روشهای مختلفی در شبکه بانکی کشور صورت میپذیرد. یکی دیگر از فعالیتهای اصلی شاپرک، میتوان به تنظیم مقررات برای کلیه شرکتهای ارائهدهنده درگاه پرداخت مستقیم یا واسط و نظارت کامل روی عملکرد آنها اشاره کرد.
کد خطای شاپرک چیست؟
بدون شک شما نیز تا حالا با کد خطاهای شاپرک نظیر پیغام خطای تراکنش ناموفق مواجه شدهاید. در واقع هر کدام از این کدها بر اثر عواملی ایجاد میشوند که در ادامه مقاله به معرفی بررسی هر کدام از آنها میپردازیم.
همچنین مطالعه نمایید: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چه باید کرد؟
خطای کد 99 شاپرک چیست؟
کد خطای 99 شاپرک با هدف مبارزه با انواع سرقتهای کارت بانکی و جلوگیری از جرایمی نظیر پولشویی، فیشینگ، سو استفاده از اطلاعات کارت بانکی افراد و مواردی از این قبیل ایجاد شد.
براساس اصلاحات صورت گرفته در شاپرک و بانک مرکزی، کارتهای بانکی جدید که گردش مالی کم یا صفر دارند در برداشت وجه محدودیتهایی خواهند داشت. در واقع محدودیتهای مذکور از سقف برداشت، انتقال و محدودیت در تعداد تراکنش روزانه را شامل میشود. زیرا مشخص شده که این کارتها به طور معمول توسط حسابهای اجارهای، شبکههای قمار مورد استفاده قرار میگیرند.
فهرست کامل کد خطاهای شاپرک
عموم افراد در طول روز شاید با کدهای خطا شاپرک برخورد نمایند. به همین دلیل در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما مخاطبان محترم را با لیست کامل کدهای خطای شاپرک آشنا نماییم.
-
خطای منفی 1
این بدان معناست که عملیات ناموفق است و افراد با پیام کاربر از انجام تراکنش صرف نظر کرد، مواجه میشود.
-
خطای شماره 0
در این کد، پرداخت با موفقیت صورت پذیرفته و روی صفحه، پیام تراکنش با موفقیت انجام شده است، به نمایش درمیآید.
-
خطای شماره 3
در این زمان تراکنش نامعتبر بوده و چنانچه پول از حساب کاربر کم شود در مدت 72 ساعت دوباره به حساب برمیگردد. چنانچه در طی مدت مذکور وجه کم شده به حساب شما برگشت نخورد، میتوانید جهت پیگیری با شماره 84080-021 تماس حاصل فرمایید.
-
خطای شماره 5
در این مورد هم چنانچه وجه از حساب شخص کم شود، براساس خطای شماره سه طی زمان 72 ساعت پول به حساب عودت میخورد که شرح خطا از انجام تراکنش صرف نظر شده است، نمایش داده میشود.
-
خطای شماره 8
عملیات تراکنش با تشخیص هویت دارنده کارت موفق است.
-
خطای شماره 12
تراکنش نامعتبر محسوب میشود و در صورت کسر وجه از حساب مبلغ مذکور طی 72 ساعت بازه زمانی به حساب عودت داده میشود. در صورت عدم برگشت وجه شما میتوایند جهت پیگیری با شماره تلفن با شماره 84080-021 تماس حاصل فرمایید.
-
خطای شماره 14
خطای 14 یعنی شماره کارت نامعتبر بوده یا به عبارتی وجود ندارد. در چنین مواقعی که تراکنش نامعتبر است و وجه کسر شده در طی 3 روز بازه زمانی به حساب عودت میخورد.
-
خطای شماره 15
این خطا یعنی کارت نامعتبر بوده و متن چنین صادرکنندهی کارتی وجود ندارد، نمایش داده میشود.
-
خطای شماره 16
عملیات تراکنش موفق محسوب میشود، اما متن تراکنش مورد تایید است و اطلاعات شیار سوم کارت به روز رسانی شود، قابل رویت است.
-
خطای شماره 19
این خطا حکایت از عملیات ناموفق دارد و متن تراکنش مجددا ارسال شود، قابل مشاهده است.
-
خطای شماره 23
تراکنش نامعتبر است و کارمزد ارسالی پذیرنده غیر قابل قبول محسوب میشود. در صورت کسر وجه از حساب، مبلغ مذکور در یک بازه زمانی سه روزه (72 ساعت) به حساب بر میگردد. در صورت عدم برگشت باید برای پیگیری با شماره تلفن 84080-021 تماس بگیرید.
-
خطای شماره 30
خطای مذکور با متن قالب پیام دارای اشکال است، نمایش داده میشود و تراکنش ناموفق است. البته در این خطا هم چنانچه وجی از حساب کم شود، پول در 72 ساعت به حساب برگشت میخورد. در صورت عدم برگشت وجه با شمارهای که در بالا معرفی شد، تماس بگیرید.
-
خطای شماره 31
برای این خطا با متن پذیرنده توسط سوییچ پشتیبانی نمیشود، مواجه میشویم که در صورت کم شدن وجه در 72 ساعت پول به حساب برگشت میخورد. چنانچه وجه برگشت داده نشد، باید با شماره 84080-021 تماس گیریم.
-
خطای شماره 33
هنگامی که تاریخ انقضای کارت به پایان رسیده باشد با پیام از تاریخ انقضای کارت گذشته است و کارت دیگر معتبر نیست، مواجه میشویم.
-
خطای شماره 34
موقعی که یکی از گزینه های CVV2 یا تاریخ انقضای کارت را اشتباه وارد نماییم، تراکنش ناموفق خواهد بود.
-
خطای شماره 38
برای این خطای 38 متن تعداد دفعات ورود رمز غلط بیش از حد مجاز است، نمایش داده میشود. در این مواقع پول کسر شده پس از بازه زمانی 72 ساعت به حساب برمیگردد. در صورت عدم برگشت وجه باید با شماره معرفی شده، در مطالب بالا تماس بگیریم.
-
خطای شماره 39
بدان معناست که کارت حساب اعتباری ندارد.
-
خطای شماره 40
عدم موفقیت در تراکنش، زیرا عملیات درخواست شده، پشتیبانی نمیگردد.
-
خطای شماره 41
تراکنش موفق نیست، چرا که کارت مفقودی میباشد.
-
خطای شماره 42
کارت نامعتبر است، زیرا حساب عمومی برای کارت وجود ندارد.
-
خطای شماره 43
تراکنش ناموفق بوده، زیرا کارت مسروقه است.
-
خطای شماره 44
عدم موفقیت در تراکنش، زیرا برای کارت هیچ حساب سرمایه گذاری وجود ندارد.
-
خطای شماره 51
این خطا نشان میدهد که موجودی کارت و حساب کم است.
-
خطای شماره 52
خطای 52 نشان میدهد که برای کارت حساب جاری نیست.
-
خطای شماره 53
در واقع برای کارت هیچ حساب قرض الحسنهای موجود نیست.
-
خطای شماره 54
تاریخ انقضای کارت گذشته است.
-
خطای شماره 55
زمانی که خریدار رمز اشتباه وارد نماید، این کد نشان داده میشود.
خطای شماره 56
عدم اعتبار کارت
-
خطای شماره 57
انجام تراکنش مذکور توسط دارنده کارت مجاز نیست. چنانچه در این صورت وجه کم شود تا 72 ساعت به حساب عودت داده میشود، در غیر این صورت باید با شماره 84080-021 بگیریم.
-
خطای شماره 58
عدم مجاز بودن تراکنش توسط پایانه انجام دهنده، که در صورت کم شدن وجه و عدم برگشت باید مانند خطای 57 پیگیری نماییم.
-
خطای شماره 61
مبلغ تراکنش از حد مجاز بیشتر است و چنانچه وجهی کسر شود، درست مانند کدهای دیگر پیگیری میشود.
-
خطای شماره 62
در واقع این خطا محدود شدن کارت را نشان میدهد و چنانچه وجه از حساب کم شود درست مانند کدهای پیشین قابل پیگری است.
-
خطای شماره 63
چنانچه تمهیدات امنیتی نقض گردد با این خطا مواجه میشویم، که عملیات ناموفق میماند.
-
خطای شماره 65
موقعی که تعداد تراکنش بیشتر از حد مجاز باشد با این خطا مواجه میشویم و پروسه کم شدن وجه درست مانند موارد پیشین قابل پیگیری است.
-
خطای شماره 68
زمان انجام تراکنش به اتمام رسیده و در واقع در شبکه بانکی Timeout خورده است.
-
خطای شماره 75
وقتی رمز اشتباهی را بیشتر از حد مجاز وارد کنید، این خطا نشان داده میشود که در صورت کم شدن وجه و عدم بازگشت از طریق شماره تلفن اعلام شده در مطالب بالا قابل پیگیری است.
-
خطای شماره 79
زمانی که سند برگشتی از مبلغ اصلی تراکنش بالاتر باشد با این خطا مواجه میشویم که عملیات ناموفق میماند.
-
خطای شماره 84
این خطا مواقعی رخ میدهد که سیستم بانکی کارت صادرکننده در موقعیت عملیاتی قرار ندارد و تراکنش نا موفق میماند.
-
خطای شماره 90
خطای 90 حکایت از این دارد که سامانه مقصد تراکنش، عملیات پایان روز را انجام میدهد و تراکنش نا موفق است.
-
خطای 93
تراکنش Authorize شده، ولی سند نمیخورد که عملیات ناموفق میماند.
-
خطای 96
تمامی خطاهای بانکی باعث نمایش این کد میشوند و عملیات ناموفق است.
-
خطای شماره 99
این کد موقعی نمایش داده میشود که کارت از سابقه فعالیت کمی برخوردار باشد که برای آن محدودیتهایی در انتقال، سقف برداشت و تعداد تراکنش روزانه ایجاد میشود.
همچنین مطالعه نمایید: سامانه چکاد چیست؟ و چگونه برای چک استفاده کنیم؟
کلام آخر
همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، شاپرک با هدف ساماندهی شبکه پرداخت کشور ایجاد گردید. در واقع با افزایش فیشینگ و انواع کلاهبرداری اینترنتی، راهکارهای امنیتی و نظارتی مطلوبتری نیاز بود. به موجب این امر شاپرک تحت عنوان یک نهاد نظارتی شبکه بانکی کشور، روشهای متنوعی را جهت جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی ارائه مینماید. بسیاری از افراد تاکنون با کدهای خطاهای شاپرک مواجه شدهاند که در این مقاله به معرفی و بررسی آنها پرداختیم.
امیدواریم مقاله فهرست جامع کد خطاهای شاپرک و بررسی کد خطای 99، برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را درباره انواع کد خطاهای شاپرک با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.
دانش آموخته هنر-گرافیک و فیلمنامه نویس هستم، بیش از 12 سال در حوزه تولید محتوا و کپی رایتنیگ با رعایت اصول سئو مشغول به فعالیت هستم. عاشق تغییر هستم و همیشه به دنبال یافتن راهها و استفاده از تکنولوژیهای جدید هستم. علاقمند به نویسندگی و تولید محتوا در زمینه فرهنگ و هنر به خصوص سینما و در اوقات فراغت هم مشغول یادگیری و تحقیق روی هوش مصنوعی و نحوه استفاده بهینه از آن برای تولید محتوا و بررسی تاثیر آن هستم.