چک صیادی چیست و نحوه ثبت چک در سامانه صیاد چگونه است؟ در گذشتههای دور تاجران برای خرید و فروش اجناس مختلف مجبور به حمل مقدار زیادی پول به همراه خودشان بودند تا بتوانند مبالغ لازم برای خرید اجناس مورد نیاز خود را پرداخت کنند. این مسئله چالشهای زیادی برای تاجران و فروشندگان کالاها به همراه داشت به همین دلیل همواره به دنبال راهی برای پرداخت کم دردسر مبالغ بالا بودند. چک، سندی بسیار کاربردی است که برای چنین مواقعی بسیار مفید است و معمولا برای پرداخت مبالغ بالا مورد استفاده قرار میگیرد.
با گذشت زمان استفاده از چک نیز مشکلاتی به وجود آورد پس چک صیادی وارد بازار شد. چک صیادی، در واقع نوعی چک است که توسط بانک مرکزی و طبق قوانین صدور چک صادر شده و امنیت و ضمانت اجرای بسیار بالایی دارد. علت صیادی نام داشتن این نوع چک به لزوم ثبتنام در سامانه صدور یکپارچه صیاد برای داشتن آن برمیگردد. در ادامه این مقاله هر آنچه لازم است درباره ثبت چک صیادی و ثبت چک در سامانه صیاد بدانید را برای شما توضیح میدهیم.
فهرست مطالب
سامانه صیاد چیست؟
هنگام آموزش دیدن در دورههای آموزشی حسابداری یکی از مهمترین اسنادی که درباره آن با شما سخن گفته میشود انواع چک است که طبق قوانین جدید صدور چک لازم است تمام آنها را پس از صدور در سامانه صیاد ثبت کنید. حال سوال پیش میآید که سامانه صیاد چه سامانهای است؟ سامانه صیاد، سامانهای بسیار مفید است که توسط بانک مرکزی راهاندازی شده و هدف اصلی از تولید آن حفظ و حتی بالا بردن اعتبار چکها در معاملههای گوناگون است.
پس از صدور هر نوع چکی صادر کننده آن باید اطلاعات چک را در سامانه صیاد ثبت کند. سپس اطلاعات لازم درباره برگشت خوردن یا پاس شدن چکها نیز در این سامانه به ثبت میرسد. به همین منوال دیگر گیرنده چکها میتوانند با بررسی وضعیت چکهای قبلی صاحب چک، از حساب صادر کننده چک استعلام بگیرند و به این ترتیب جلوی برگشت خوردن چکها و حتی دسته چک گرفتن دوباره افراد بد حساب گرفته میشود.
فرقی ندارد صادر کننده چک هستید یا گیرنده آن، در هر حال همه میتوانند در وضعیت چکهای ثبت شده در این سامانه تاثیر داشته باشند. صادر کنندگان میتوانند ثبت اصلی چک را انجام دهند یا چک را به نام فرد دیگری منتقل کنند. گیرندگان چکها میتوانند پاس شدن یا برگشت خوردن آنها را ثبت کنند. نکته قابل توجه درباره سامانه صیاد این است که چون این سامانه را بانک مرکزی تاسیس کرده هیچ تفاوتی برای چکهای صادر شده از بانکهای مختلف قائل نمیشود.
ضرورت ثبت چک در سامانه صیاد
ثبت چک در سامانه صیاد الزام قانونی دارد اما این الزام به نفع گیرنده چکها و برای جلوگیری از ضرر آنها ایجاد شده است. اولین مزیتی که ثبت کردن چک در سامانه صیاد برای هر فردی دارد بسته شدن راههای جعل دسته چک اوست. مزیت دیگری که این مسئله برای افراد به همراه دارد این است که میتوانند حتی قبل از اینکه از کسی چکی دریافت کنند، وضعیت چکهای پاس شده و برگشت خورده او را در این سامانه بررسی کنند.
با این بررسی میتوانند از معامله با افراد بدحسابی که تعداد زیادی چک برگشت خورده یا پاس نشده دارند، جلوگیری کنند. ثبت چک در سامانه صیاد حتی برای دزدیده شدن چکها نیز مفید بوده و از مورد سوء استفاده قرار گرفتن دسته چک شما نیز جلوگیری میکند چرا که دسته چک الکترونیک قابلیت دزدیده شدن ندارد و دسته چک فیزیکی نیز به هیچ دردی نمیخورد.
شاید با خود بگوئید چگونه دسته چک فیزیکی به درد نمیخورد؟ در پاسخ به این سوال باید یادآور شویم که در ماده بیست و یکم قوانین جدید صدور چک آورده شده است که صادر کننده چک باید گیرنده چک، مبلغ دقیق و تاریخ چک را به صورت کامل و واضح در سامانه صیاد ثبت کند و وقتی چک ثبت شد، میتواند آن را به گیرنده تحویل دهد.
گیرنده چک نیز برای اینکه بتواند آن را پاس کند باید پس از تحویل گرفتن به سامانه صیاد مراجعه کرده و تائید کند که چک را از صادر کننده دریافت کرده است. به همین دلیل دیگر افراد نمیتوانند چکی را در وجه حامل صادر کنند و باید گیرنده چک به طور واضح معلوم باشد.
نحوه ثبت چک در سامانه صیاد
در قسمتهای قبلی چک صیادی را به شما معرفی کردیم و توضیح دادیم که چرا لازم است تمامی چکها در این سامانه به ثبت برسند. حال نوبت این رسیده که توضیح دهیم این ثبت باید چگونه انجام گیرد. سه روش مختلف برای ثبت کردن اطلاعات چک در سامانه صیاد تعریف شده است که عبارتند از:
- استفاده از اپلیکیشنهای پرداخت بانکی: اپلیکیشنهای متعددی برای انجام غیر حضوری و الکترونیکی کارهای بانکی وجود دارند که بعضی از آنها خدمات ثبت چک را نیز انجام میدهند
- استفاده کردن از اپلیکیشنهای موبایل بانک یا همراه بانک: بانکهای مختلف برای ارائه خدمات بانکی خود به صورت غیر حضوری برنامههای خاصی دارند که با بانکهای دیگر متفاوتاند. استفاده از این برنامهها باعث میشود نتوانید همه چکهای صیادی بانکها را با یکی از آنها ثبت کنید و برای چک هر بانک از برنامه اختصاصی همان بانک استفاده کنید
- مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک: ثبت انواع چکها از جمله ثبت چک صیادی در شعب بانکهای سراسر کشور انجام میگیرد و در صورتی که کشی امکان ثبت الکترونیکی چکش را نداشته باشد به راحتی میتواند با مراجعه به بانک، چکهای خود را به ثبت برساند
- استفاده از پیامک برای ثبت چک صیادی: مراجعه حضوری بهترین راه برای ثبت کردن چکهای صیادی کسانی است که امکان ثبت اینترنتی را ندارند اما گاهی فرد امکان مراجعه حضوری به بانک را نیز ندارد. بانک مرکزی برای کمک به چنین افرادی سامانهای پیامکی تدارک دیده تا کسانی که به هیچ وجه امکان اتصال به اینترنت را ندارند با فرستادن اطلاعاتی به سامانه پیامکی 04040701701 چکهای صیادی خود را در سامانه ثبت کنند. پیامک مذکور باید چنین شکلی داشته باشد: *3* کدملی صادر کننده * شناسه 16 رقمی چک * تاریخ سررسید چک * مبلغ دقیق چک به ریال * کد ملی گیرنده #
مراحل ثبت چک در سامانه صیاد
ثبت چک در سامانه صیاد در تمام برنامهها و اپلیکیشنهای موجود مراحل یکسانی دارد و با توضیحاتی که در این قسمت برای شما نوشتهایم میتوانید در تمام آنها چکهای خود را ثبت کنید. مراحل ثبت چک در سامانه صیاد عبارتند از:
- فرقی ندارد از چه اپلیکیشن یا همراه بانکی استفاده کردهاید زیرا در تمام آنها ابتدا باید یک حساب کاربری برای خود تشکیل دهید و وارد این حساب شوید. همه این برنامهها لیستی از خدمات خود ارائه میکنند که برای ثبت چک صیادی باید گزینه ثبت آنها را انتخاب کنید. پس از انتخاب این گزینه ابتدا شناسه صیاد چک از شما پرسیده میشود و پس از اطلاعات دیگر چک را باید در کادرهای مخصوص آنها وارد کنید.
- با انجام کارهای گفته شده در قسمت قبلی و انتخاب گزینه بررسی اطلاعات، تمامی اطلاعاتی که در اختیار سایت یا برنامه گذاشتهاید با اطلاعات ثبت شده در بانک برای هر چک مورد بررسی قرار میگیرند. اگر این اطلاعات با یکدیگر همخوانی داشته باشند به مرحله بعدی رفته و کد ملی شخص حقیقی گیرنده چک یا کد حقوقی اشخاص حقوقی گیرنده چک از شما پرسیده میشود.
- وقتی تمام سوالات سامانه را پاسخ دادید نمای کلی از تمام اطلاعات ثبت شده برای شما به نمایش درمیآید تا صحت آنها را بررسی کنید. اگر هیچ مشکلی در این اطلاعات نباشد باید گزینه ثبت را انتخاب کنید تا ثبت نهایی انجام گیرد.
مراحلی که توضیح دادیم برای ثبت چک در سامانه صیاد بود. گیرنده این چکها نیز پس از تحویل گرفتن چک باید به سامانه صیاد مراجعه کرده و تحویل گرفتن چک را تائید کنند.
سخن آخر
چکها، اسناد بسیار کاربردی و مهمی برای معاملههای پرسود و جلوگیری کردن از جابهجایی پول نقد در حجم بالا برای چنین معاملاتی هستند. بااینحال با گذشت زمان گاهی مشکلاتی پیش میآمد و چکها نیز مورد سوء استفاده قرار میگرفتند بنابراین بانک مرکزی سامانهای به نام سامانه صیاد را راهاندازی کرد. تمامی صادر کنندههای چکها لازم است اطلاعات چک و گیرنده آنها را در سامانه صیاد ثبت کرده و گیرندگان نیز پس از تحویل گرفتن چک لازم همین مراحل را طی کرده و دریافت چک را تائید کنند.
با انجام این کارها دیگر جایی برای سوء استفاده از چکهای اشخاص باقی نمیماند. تمامی کارهایی که برای ثبت کردن یک چک در سامانه صیاد لازم است انجام دهید را برای شما در این مقاله توضیح دادهایم. در این قسمت از بلاگ نوین پال در مورد ثبت چک در سامانه صیاد صحبت شد. ممنونیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.
سوالات متداول
با راهاندازی سامانه صیاد میتوان چکی در وجه حامل صادر کرد؟
خیر. در سامانه صیاد باید اطلاعات گیرنده چک به طور کامل ثبت شوند و امکان صدور چک در وجه حامل وجود ندارد. بانکها نیز از وصول چک فیزیکی که در وجه حامل صادر شده خودداری میکنند.
بدون دسترسی به اینترنت امکان ثبت چک در سامانه صیاد وجود دارد؟
دو روش مراجعه حضوری به بانک و استفاده از سامانه پیامکی از طرف بانک مرکزی برای چنین افرادی به کار گرفته شده است.
آیا میتوان قبل از دریافت چک از شخصی وضعیت چکهای پاس شده و برگشت خورده او را بررسی کرد؟
بله با ثبت چک در سامانه صیاد میتوانید درباره وضعیت چکهای هر شخصی که دوست دارید تحقیق کنید.