آشنایی با مالیات کارتخوان و روش پرداخت آن

امین شیرافکن 10 دقیقه زمان برای مطالعه
مالیات کارتخوان

شاید شما هم با این مسائله برخورد کرده‌اید که به خاطر نگرانی از مالیات دستگاه کارتخوان، صاحب مغازه خود و ما را از پرداخت با کارت محروم نموده باشد. حال برای عموم افراد این سوال پیش می‌آید که مالیات کارتخوان چگونه محاسبه می‌شود؟ این مقاله جهت آشنایی با مالیات کارتخوان و روش پرداخت آن خدمت شما مخاطبان محترم بلاگ نوین پال ارائه می‌شود.

امروزه اکثر دارندگان و خریداران دستگاه‌های کارتخوان مایلند تا با نحوه محاسبه مالیات بر دستگاه پوز آشنا شوند تا در ادامه با جریمه مواجه نگردند. درباره بهره‌مندی از این دستگاه‌ها باید اذعان نماییم کهاساس قانون جدید مجلس، تمامی دارندگان دستگاه‌های پوز به اقدام خاصی جهت پرداخت مالیات نیازی ندارند. در واقع تنها اقدام لازم آن‌ها ثبت‌نام در سامانه مالیاتی به ادرس اینترنتی tax.gov.ir خلاصه می‌شود. طبق قوانین جدید مصوب شده، هم اکنون تمای دارندگان دستگاه‌های کارتخوان موظفند تا در سامانه مذکور ثبت‌نام نمایند. چنانچه مایلید تا بیشتر با مالیات کارتخوان آشنا شوید، در ادامه مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: همه چیز درباره کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان و IPG

دستگاه کارتخوان چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی مقاله برای آن دسته از مخاطبانی که با ماهیت دستگاه کارتخوان یا همان پوز آشنایی ندارند، توضیحاتی اجمالی ارائه می‌گردد. دستگاه کارتخوان یا POS مخفف عبارت Point of Sale در زبان فارسی به نقطه فروش ترجمه می‌شود.

به طور کلی دستگاه کارتخوان، وسیله‌ای کوچک و قابل استکه این امکان را برای مشتریان فراهم می‌سازد تا بدون بهره‌مندی از وجه نقدی و تنها به واسطه استفاده از کارت اعتباری بانکی یا کارت هدیه، مبلغ مدنظرشان را جهت خرید یک محصول به راحتی پرداخت نمایند.

دستگاه‌های پوز علاوه بر ایجاد امکان خرید محصولات مختلف، این اختیار را برای دارندگان کارت بانکی فراهم می‌سازد تا از موجودی حساب کارت اعتباری یا کارت هدیه خود مطلع شود. در کل از کاربردهای بارز دستگاه کارتخوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید از تمامی کسب‌وکارها
  • قابلیت خرید شارژ
  • اطلاع از موجودی حساب کارت بانکی
  • امکان پرداخت قبوضی نظیر آب، برق، تلفن و گاز به واسطه استفاده از شناسه پرداخت
  • قابلیت چاپ تراکنش‌های مالی اخیر
  • چاپ آخرین تراکنش
  • قابلیت چاپ رسید تراکنش

منظور از پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان چیست؟

منظور از پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان چیست؟

امروزه جهت تسهیل امور حسابرسی مالیاتی باید مودیان از پرونده مالیاتی برخوردار باشند تا دستگاه‌های کارتخوان یا پوز به پرونده مالیاتی آن‌ها اتصال یابد. به طور کلی در پرونده‌ی مالیاتی لیست کلیه دستگاه‌هایی که به نام مودی ثبت می‌شود و قابل رویت است.

در واقع پس از آنکه مودی به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی متصل می‌شود و پرونده مالیاتی خودش را تشکیل می‌دهد، باید کد مالیاتی یکتا که یک عدد ده رقمی است را دریافت نماید. به موجب این امر تراکنش‌هایی که با دستگاه کارتخوان صورت می‌پذیرد از طریق بانک به طور هوشمند و شفاف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت و مبلغ مالیات به راحتی مشخص می‌شود.

همچنین مطالعه نمایید: سامانه شاپرک چیست؟ معرفی درگاه های پرداخت اینترنتی دارای مجوز

مالیات دستگاه پوز در سال 1402

همان‌طور که پیش‌تر در مطالب بالا عنوان شد، بر اساس قوانین جدید تصویب شده مجلس شورای اسلامی، کلیه دارندگان دستگاه کارتخوان در کشور موظفند تا نسبت به ثبت به مالیاتی دستگاه کارتخوان خودشان اقدام نمایند. بنابراین تراکنش‌های دستگاه‌های پوز که برای بانک مرکزی قابل دسترسی است به عنوان فعالیت‌های شغلی اشخاص شناحته می‌شود. چنانچه بخواهیم به میزان دقیق مالیات دستگاه کارتخوان برسیم، با دو شرایط متفاوت مواجه می‌شویم.

  1. صاحبان مشاغلی که دستگاه پوز دارند و نسبت به ثبت‌نام مالیاتی دستگاه در سامانه معرفی شده اقدام نموده‌اند.
  2. دسته‌ای دیگر از صاحبان دستگاه پوز هستند که بر اساس قوانین ثبت‌نام خود را در سامانه مذکور انجام نداده‌اند.

حالا مالیات برای هر کدام از این دو گروه متفاوت خواخد بود. در واقع مالیات برای صاحبان مشاغل دسته اول درست مانند مابقی مشاغل محاسبه می‌گردد. البته گروه‌های متفاوت مشاغل طبق اینکه در کدام دسته جای می‌گیرند، بین 0 تا 25 درصد درآمد سالانه است. این اشخاص به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه کارتخوان ملزوم نیستند مگر آنکه اطلاعات حاصل از تراکنش‌های دستگاه آن‌ها از اختلافاتی با واقعیت برخوردار باشد.

با توجه به موارد ذکر شده، ثبت‌نام کنندگان در سامانه اظهارنامه مالیاتی هیچ نیازی به پرداخت مالیات روی دستگاه کارتخوان به صورت جداگانه نسبت به مشاغل خودشان ندارند. اما گروه دوم دارندگان دستگاه کارتخوان که نسبت به ثبت‌نام در سامانه مذکور اقدامی نکرده‌اند. این اشخاص موظفند تا مالیات دستگاه کارتخوان را علاوه بر مالیاتی که برای مشاغل خود می‌پردازند، پرداخت نمایند. به عبارتی دیگر این مالیات در واقع همان جریمه‌ای است که برای عدم توجه آن‌ها به قانون و ثبت‌نام مالیاتی در نظر گرفته شده است.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان

روش محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان طی سال‌های 1400 تا کنون، درست مانند نحوه محاسبه مالیات دیگر مشاغل است و هیچ تفاوتی با آن‌ها ندارد. به طور کلی بر اساس قانون مالیات مستقیم، مشاغل به سه دسته خدماتی، تولیدی و بازرگانی تقسیم بندی می شوند. کلیه مشاغل بر حسب اینکه در چه گروهی هستند، باید از 10 تا 25 درصد درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

با توجه به موارد مذکور، هیچ مالیات جداگانه‌ای تحت عنوان مالیات دستگاه کارتخوان یا پوز وجود ندارد. این بدان معناست که چنانچه صاحب کسب‌وکار یا دارنده مجوز صنفی و رسمی باشیم، اتصال دستگاه کارتخوان ما به سیستم مالیاتی کشور با هدف مشخص شدن درآمد و همچنین اطمینان از صحت اطلاعات و داده‌های مذکور در اظهارنامه مالیاتی است که هر ساله به صورت اینترنتی پر می‌کنیم. به موجب این امر چنانچه شخصی به هر علتی دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز دارد، بدان معنا نیست که باید مالیات مضاعفی را پرداخت نماید. در واقع این فعالیت‌ها تنها جهت راستی آزمایی و صحت سنجی اظهارنامه مالیاتی افراد صورت می‌پذیرد.

نرخ محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال 1402

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد،نرخ یا درصد مالیات دستگاه پوز درست مانند مالیات بر درآمد مشاغل محاسبه می‌گرد. زیرا بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه تراکنش‌هایی که با دستگاه کارتخوان صورت می‌پذیرند، به‌ عنوان فعالیت شغلی شناخته می‌شوند، پس به آن‌ها مالیات تعلق می‌گیرد. به طور کلی درصد مالیات دستگاه پوز بر حسب موارد زیر است:

  • 0/15: درآمد مشمول مالیات سالانه از 1 تا 200 میلیون تومان
  • 0/20: درآمد مشمول مالیات سالانه از 200 تا 400 میلیون تومان
  • 0/25: درآمد مشمول مالیات سالانه از 400 میلیون تومان به بالا

همچنین مطالعه نمایید: آشنایی با شناسه یکتا حافظه مالیاتی و کاربرد آن

فرایند ثبت مالیاتی دستگاه پوز

فرایند ثبت مالیاتی دستگاه پوز

همان‌طور که عنوان نمودیم، کلیه اشخاصی که دستگاه کارتخوان دارند، موظفند تا آن را در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به ثبت برسانند. در واقع این با هدف اطمینان سازمان مالیات به اظهارنامه مالیاتی افرادصورت می‌پذیرد. این بدان معناست که سازمان امور مالیاتی کشور به واسطه بررسی میزان کار کرد دستگاه‌های کارتخوان، از درآمد ماهانه دارندگان دستگاه‌ها مطلع می‌شود.

به طور کلی جهت ثبت مالیات کارتخوان در سامانه امور مالیاتی، طی کرد مراحل زیر الزامی است:

  • ابتدا به سایت سازمان امور مالیاتی کشور وارد می‌شویم و گزینه پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام الکترونیک را انتخاب می‌نماییم.
  • در صفحه باز شده پیش‌روی ما نکات مهم و توضیحات لازم ارائه شده است. پس برای ادامه فرایند باید به انتهای مطالب برویم و گزینه ثبت‌نام را  کلیک کنیم.
  • سپس مواردی که در صفحه جدید خواسته شده را پر می‌کنیم و روی ورود کلیک می‌نماییم.
  • در مرحله بعد جهت ثبت کارتخوان مالیات روی پیش ثبت‌نام جدید کلیک می‌کنیم.
  • در صفحه جدید، شماره همراه و کد پستی خودمان را وارد باید وارد نماییم و پس از آن روی پیش ثبت‌نام جدید کلیک می‌نماییم.
  • در آخر هم نام کاربری و رمز عبور به شماره تلفن همراهی که وارد کرده‌ایم، پیامک می‌شود و در نتیجه پیش ثبت‌نام به پایان می‌رسد.

نحوه استعلام مالیات کارتخوان

برای اینکه بتوانیم کلیه دستگاه‌های کارت‌خوانی که به نام ما در سامانه الکترونیک خدمات قضایی به ثبت رسیده‌اند را ببینیم، باید ابتدا در سامانه my.tax.gov.ir ثبت‌نام نماییم. در سامانه مذکور ما می‌توانیم علاوه بر دستگاه‌های پوزی که به نام ما ثبت شده‌اند، تمامی درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خودمان را هم رویت نماییم. ولی چنانچه در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام نکرده‌ باشیم، ابتدا باید در این سامانه عملیات ثبت‌نام را صورت دهیم.

نحوه استعلام مالیات کارتخوان

آیا دستگاه کارتخوان بدون مالیات وجود دارد؟

تا این بخش از مقاله، اطلاعاتی جامع در مورد مالیات کارتخوان، پزونده مالیاتی و نحوه دریافت آن را مورد بررسی قرار دادیم. حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا دستگاه پوز بدون مالیات هم وجود دارد؟ آیا مالیات دستگاه کارتخوان برای بعضی از مشاغل یا گروه‌های خاص می‌تواند صفر باشد؟ چرا با توجه به اسرار برای ثبت‌نام در سامانه مالیاتی و دریافت کد مالیاتی، بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده دستگاه پوز یا اشخاصی که آن‌ها را می‌فروشند، ادعا دارند که دستگاه‌های آن‌ها بدون مالیات است.

ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که به خودی خود هیچ مالیاتی برای دارندگان این دستگاه‌ها که در سامانه مذکور برای مالیات دستگاه پوز ثبت‌نام کرده باشند، جدا از مشاغلی که دارند در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین باید سعی نماییم دستگاه کارتخوان خود را از شرکت‌هایی معتبر تهیه کنیم. پس از ثبت‌نام دیگر هیچ نگرانی از مالیات اضافی و جرایم مربوط به آن نخواهیم داشت. بر اساس ادعای مسئولان مربوطه، شرکت‌هایی کهمدعی هستند دستگاه بدون مالیات ارائه می‌دهند، در واقع سخنی کاملاً بی اساس را مطرح می‌نمایند. چراکه جهت دریافت دستگاه‌های کارتخوان باید کد ملی و همچنین شماره همراه ما به ثبت رسد.

پس از انجام مراحل ذکر شده، سازمان امور مالیاتی اطلاعات مرتبط به مالیات ما را در قالب پیامک ارسال می‌نماید. اما این شرکت‌ها کد ملی ما را همراه با شماره تلفنی که به خودشان مربوط است را ثبت می‌نمایند. به موجب این امر ابلاغیه‌های سازمان امور مالیاتی برای ما دیگر ارسال نخواهد شد. در واقع ما هم با توجه به اینکه می‌پنداریم مالیات دستگاه کارتخوان صفر است از آن استفاده می‌نماییم. به موجب این امر، علاوه بر مالیات مرتبط به دستگاه کارتخوان که اضافه بر مالیات شغل‌مان در نظر گرفته می‌شود، امکان جریمه و مواجه شدن با مشکلاتی بیشتر در آینده پیش‌روی ما وجود دارد. پس همواره باید سعی نماییم تا فریب این افراد سودجو و چنین شرکت‌ها کلاهبرداری را نخوریم.

همچنین مطالعه نمایید: معافیت مالیاتی و مالیات استارت آپ ها

آیا دستگاه پوز سیار هم باید مالیات بپردازد؟

به طور کلی چون حمل این نوع از دستگاه‌های پوز بسیار راحت است و به برق مستقیم نیازی ندارد، لذا استفاده گسترده‌ای از آن‌ها می‌شود. اما شاید برای برخی از افراد این سوال پیش بیاید که آیا دستگاه‌های کارتخوان سیار هم درباره مالیات قوانینی مانند دیگر دستگاه ها دارند؟ در پاسخ این پرسش باید اذعان نماییم که مالیات کارتخوان در کل برای نوع ثابت و سیار یکسان است. پس به همین خاطر تمامی دستگاه‌های پوز منجمله دستگاه‌های بی سیم هم مشمول پرداخت مالیات سالیانه خواهند شد.

چه مشاغلی معاف از مالیات کارتخوان هستند؟

بر اساس مصوبه بانک مرکزی کشور به تاریخ 4 تیرماه 1400 دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها و پایانه‌های فروش اینترنتی آغاز شد. طبق تاکید بانک مرکزی، پذیرندگان برخی اصناف نظیر نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها تا اطلاع ثانوی از پرداخت کارمزد مستثنا شده‌اند و سهم صنوفمذکور  همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت می‌شود. به طور کلی فهرست تفصیلی صنوف مستثنا شده تا حال حاضر شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نانوایی‌
  2. سوپرمارکت‌ و فروشگاه‌ محصولات غذایی یا خواروبار فروشی
  3. داروخانه‌، بیمارستان‌ و مراکز خدمات درمانی
  4. جایگاه‌های سوخت اتوماتیک و همچنین فروشندگان سوخت
  5. فروشگاه‌ تجهیزات ساخت کاردستی و صنایع دستی هنری
  6. حمل‌ونقل درون و حومه شهر، سازمان تاکسیرانی و کرایه اتومبیل
  7. کلیه مدارس
  8. روزنامه‌فروشی‌ و دکه‌های روزنامه
  9. دفاتر خدمات مخابراتی محلی و راه‌دور
  10. انجمن‌ها و اتحادیه‌های مدنی، اجتماعی و موسسات خیریه
  11. فروشگاه محصولات رسانه‌ای، کتاب، روزنامه، فیلم، موسیقی
  12. عوارض راه، پارکینگ، پارکومتر و گاراژ
  13. وجوه دولتی، قوه قضاییه و شرکت‌های خدماتی مثل آب، برق و گاز

همچنین مطالعه نمایید: محاسبه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال ۱۴۰۲

نکات مهم درباره مالیات کارتخوان

نکات مهم درباره مالیات کارتخوان

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به صورت کلی مهم‌ترین نکات درباره مالیات کارتخوان را مورد بررسی قرار دهیم، که عبارتند از:

  • مبلغ مالیات تمامی دستگاه‌های پوز، در واقع با تراکنش‌ها و مازاد سود سالیانه متناسب است و هیچ ارتباطی به شرکتی که از آن دستگاه دریافت کرده‌ایم، ندارد.
  • مبلغ مالیات دستگاه‌های کارتخوان به اتصال به اینترنت وای فای یا همراه هیچ نوع ارتباطی ندارد. در واقع به جز تراکنش‌ها، مالیات مضاعفی هم به دستگاه تعلق نخواهد گرفت.
  • افرادی که اطلاعات مالیاتی خودشان را ناقص پر نمایند، دستگاه‌ آن‌ها خیلی زود مسدود می‌شود و تا موقعی که اطلاعات را تصحیح و تکمیل نکنند،قادر نیستند تا از دستگاه پوز استفاده کنند.
  • کلیه اطلاعات بانکی و تراکنش‌های دستگاه پوز از امکان راستی آزمایی برخوردار است.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه تطبیق شماره موبایل با کد ملی برای جلوگیری از تخلفات مالی

کلام آخر

در حال حاضر عموم مشاغل با هدف دریافت هزینه‌های فروش محصولات یا ارائه خدمات خود از دستگاه‌های کارتخوان بهره می‌برند. صاحبان مشاغل مذکور تحت عنوان عضوی از جامعه به ازای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان باید درصد مشخصی از سود سالیانه خود را به عنوان مالیات کارتخوان به دولت پرداخت کنند. به موجب این امر تمامی دارندگان دستگاه‌های پوز باید پرونده مالیاتی خوشان در سازمان امور مالیاتی تشکیل دهند و با دریافت کد یکتای مالیاتی نسبت به ثبت دستگاه‌های خود و الصاق آن به پرونده سریعاً اقدام نمایند. بعد از انجام این پروسه و دریافت کد مالیاتی، تمامی تراکنش‌های دستگاه به صورت هوشمند به واسطه بانک برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌گردد تا مالیات دستگاه پوز مربوط طبق سود سالیانه محاسبه و اتخاذ گردد. در مقاله ارائه شده از بلاگ نوین پال به ماهیت مالیات کارتخوان پرداختیم. در ادامه رورش ثبت‌نام دستگاه پوز در سازمان امور مالیاتی کشور را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله آشنایی با مالیات کارتخوان و روش پرداخت آن برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه مالیات کارتخوان در کسب‌وکارتان را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید