احراز هویت کاربران در صرافی‌ رمزارز چیست و چه کاربردی دارد؟

امین شیرافکن 7 دقیقه زمان برای مطالعه
احراز هویت کاربران در صرافی‌ رمزارز

امروزه با توجه به رشد چشمگیر حوزه رمزارزها در سال‌های اخیر، غیر از افزایش دارندگان ارز دیجیتال درآمد صرافی‌های این بازار هم بسیار بالا بوده است. در مقاله پیش‌رو از بلاگ نوین پال قصد داریم به این موضوع بپردازیم که احراز هویت کاربران در صرافی‌ رمزارز چیست و چه کاربردی دارد؟

هویت ناشناس، نام‌های مستعار یا هویت ترکیبی از جمله مواردی به شمار می‌رود که فعالیت در این حوزه را با مخاطره مواجه می‌نماید. به همین خاطر صرافی‌‌های رمزارز (Cryptocurrency Exchanges) جهت جلوگیری از چنین مخاطراتی، انجام فرآیند احراز هویت (KYC) را به طور جدی‌تری صورت می‌دهند. در برخی موارد نیز نهادهای مربوطه، اجباراتی قانونی برای صرافی‌های ارز دیجیتال لحاظ کرده‌اند تا بدین طریق پروسه شناسایی هویت کاربران‌ خود را انجام دهند. چنانچه مایلید با نقش احراز هویت کاربران در صرافی‌ رمزارز بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

همچنین مطالعه نمایید: روش‌های شناسایی درگاه پرداخت جعلی چیست؟

صرافی رمزارز چیست؟

صرافی رمزارز (Cryptocurrency exchange) یا همان اکسچنج در واقع پلتفرمی محسوب می‌شود در آن می‌توان ارزهای رمزنگاری شده نظیر بیت کوین، اتریوم، تتر یا دوج کوین را معامله کرد و یا به عنوان واسطی جهت مبادله یک رمزارز با دیگری بهره‌مند شد. برای مثال ما به راحتی می‌توانیم بیت‌کوین را با لایت کوین تبادل نماییم، یا اینکه جهت خرید کریپتو به واسطه استفاده از استیبل‌کوین‌ها اقدام نماییم. در اصل صرافی‌های رمزارز انعکاس دهنده‌ قیمت فعلی بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. با بهره‌مندی از یک صرافی رمزارز، هر شخصی به سادگی قادر است تا انواع ارزهای دیجیتال را به تتر و دیگر ارزها مبدل نماید یا به شکل دارایی دیجیتال در حساب خود ذخیره کند.

انواع صرافی رمزارز

انواع صرافی رمزارز

به طور کلی معامله‌گران رمزارز یا همان کریپتو نظیر بورس اوراق بهادار می‌توانند ارزهای رمزنگاری شده را در صرافی‌های رمزارزمعماله نمایند. در واقع صرافی‌های ارز دیجیتال از طبقه‌بندی نسبی برخوردار هستند و هر کدام با توجه ویژگی‌هایی که دارند به سه دسته‌ کلی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

1. صرافی متمرکز (CEX)

صرافی متمرکز (Centralized Exchange) یک پلتفرم معاملاتی است که فروش و خرید رمزارزها را به‌ صورت متمرکز فراهم می‌سازد و تحت نظر قوانین دولتی مدیریت می‌شود. نوع متمرکز، از نخستین صرافی‌هایی هستند که به دنیای رمزارزها راه یافتند و از سیستمی تقریباً ساده و کارکردی مشابه به بانک‌ها برخوردارند.

2. صرافی غیرمتمرکز (DEX)

صرافی غیر‌متمرکز (Decentralized Exchange) که با نام اختصاری DEX شهرت دارند، بستری جهت خرید، فروش و معامله ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند که زیر نظر هیچ شخص یا نهادی نیستند. در واقع این پلتفرم‌ها یک پروژه‌ کدنویسی شده مبتنی بر فناوری بلاک چین (Blockchain) هستند که امنیت و کیفیت‌شان به تیم توسعه‌دهنده و کدنویسی آن‌ها بستگی دارد.

3. صرافی ترکیبی یا همان هیبریدی (HEX)

صرافی هیبریدی (Hybrid) یکی دیگر از انواع صرافی‌های رمزارز است که از انواع معاملات ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌نماید. هیبریدی در واقع ترکیبی از صرافی متمرکز و غیرمتمرکز به شمار می‌رود که هدفش، ارتقا کیفیت مبادله برای کاربران است. از اولین صرافی‌های هیبریدی که در سال 2018 تاسیس گردید می‌توان به کورکس (Qurrex) اشاره کرد.

همچنین مطالعه نمایید: با مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال آشنا شوید!

احراز هویت چیست؟

در پاسخ به سوال مذکور باید چنین عنوان کرد که این احراز هویت یا همان KYC مخفف عبارت Know Your Customer and sometimes Know Your Client به معنای مشتری خود را بشناسید است. در واقع KYC مرحله بررسی نخست مشتری در فرآیندهای قوانین ضد پولشویی (AML) محسوب می‌شود. زمانی که یک موسسه مالی مشتری جدیدی را پذیرش می‌کند، رویه‌های احراز هویت جهت شناسایی و تایید اینکه مشتری همان شخصی است که ادعا دارد، صورت می‌پذیرد. در حقیت انجام این پروسه موسسات مالی را قادر می‌سازد تا طبق تمایل آن‌ها به جرایم مالی، ارزش ریسکی را به مشتری مذکور اختصاص دهند.

امروزه به واسطه مبدل شدن صرافی‌های کریپتو  و کیف پول‌های رمزنگاری به موسسات مالی، احراز هویت (KYC) باید به برنامه‌های AML ارز دیجیتال برای این نهادها اضافه گردد. فرآیند مذکور جمع‌آوری اطلاعات شناسایی شخصی مشتری (PII) نظیر نام کامل، تاریخ تولد و آدرس را شامل می‌شود. در اصل این اطلاعات با اسناد رسمی صادر شده به واسه دولت آن‌ها، مثل گذرنامه یا گواهینامه رانندگی و مدرک نشانی تایید می‌شود. پس از آن مشتری باید از سوی پایگاه‌های اطلاعاتی رسمی که افراد در معرض سیاسی (PEP) و هر فردی که علیه آن‌ها تحریم شده است، مورد تایید قرار گیرند. در حقیقت با انجام رویکرد مذکور، موسسات مالی می‌توانند تا خطر پولشویی و جرایم مالی هر مشتری را بهتر کنترل و بررسی نمایند.

نقش KYC در صرافی‌ رمزارز چیست؟

نقش KYC در صرافی‌ رمزارز چیست؟

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد فرایند احراز هویت (KYC) یا مشتری خودت را بشناس به عنوان یکی از مراحل بررسی اولیه و نظارت بر رویه‌ قوانین ضد پولشویی (AML) شناخته می‌شود. زمانی که موسسه‌ای، مشتری جدیدی را وارد سیستم می‌نماید، پروسه احراز هویت به واسطه پلتفرم صورت می‌پذیرد تا هویت کاربر تایید و میزان خطر مورد ارزیابی قرار گیرد.

به طور کلی اینکه چه اطلاعاتی از مشتریان برای انجام این فرایند مورد نیاز است و روش جمع‌آوری، پردازش و تایید اطلاعات به چه شکل صورت می‌پذیرد، اغلب توسط مقررات مربوط به صنایع خاص مشخص می‌شود.

در حقیقت احراز هویت کاربران مناسب برای مبادلات رمزارز، ایمنی معامله‌گران و پلتفرم‌های معاملاتی، را تضمین می‌نماید. فرایند KYC در کاهش خطرات مالی برای صرافی‌های رمزارز نقش بسزایی دارد و از خدمات یک پلتفرم مطابق بر اساس دلایل قانونی استفاده می‌شود. این نکته، علاوه بر اساس انطباق با مقررات و قوانین، از خطر پولشویی و دیگر جرایم مالی تجارت ارز دیجیتال را تا حد زیادی از بین می‌برد.

خطرات عدم احراز هویت کاربران در صرافی‌ رمزارز

بر اساس مطالب عنوان شده احراز هویت در ایمنی مالی صرافی ارز دیجیتال نقش بسزایی دارد. عدم استفاده از فرایند KYC در صرافی رمزارز، مشکلات زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • افزایش خطرهایی نظیر پولشویی و تامین مالی تروریسم به واسطه حساب‌های کاربری ناشناس
  • عدم نظارت و کنترل بر تراکنش‌های کاربرانی که در فهرست‌های نظارتی قرار دارند یا پیش‌تر در جرایم مالی مشارکت داشته‌اند.
  • فراهم نمودن امکان جرایم سرقت هویت

به طور کلی الزام به احراز هویت تنها به صرافی‌های رمزارز منحصر نمی‌شود و اکثر نهادهای مالی نظیر بانک‌ها، موسسات اعتباری یا مالی و کارگزاری‌های بازار سرمایه هم از مراحل چندگانه‌ای جهت احراز هویت کاربران خود استفاده می‌نمایند. در واقع برای اموری مثل افتتاح حساب، تعویض کارت بانکی، گرفتن پیرینت حساب یا انتقال وجه به کیف پول الکترونیکی مشتری نزد کارگزاری از مواردی محسوب می‌شود که پیش از انجام آن‌ها به تایید هویت فرد و داده‌های بانکی نیاز است.

همچنین مطالعه نمایید: بهترین درگاه پرداخت واسط چیست؟

وب‌ سرویس احراز هویت کاربران نوین پال

وب‌ سرویس احراز هویت کاربران نوین پال

تمامی امور فرایند مرتبط به احراز هویت کاربران (KYC) جهت جلوگیری از تخلفات مالی، ریسک‌های عملیاتی، پولشویی طراحی و پیاده‌سازی می‌گردد. در واقع فرایندهای مذکور به واسطه ملزم نمودندن کاربران برای تکمیل فیلدهای مربوط به اطلاعات شخصی و داده‌های بانکی، مشتریان پر ریسک را از نوع کم ریسک تشخیص می‌دهد. انجام پروسه KYC پلتفرم‌های صرافی‌های ارز دیجیتال را از مخاطرات ایمن نگه می‌دارد.

در کل هویت کاربران با طیف وسیعی از روش‌ها مورد تایید قرار می‌گیرد که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به تایید هویت دیجیتال، بایومتریک، رمز عبور یکبار مصرف (OTP) و موارد مشابه دیگر اشاره کرد.

البته بارزترین روشی که صرافی‌های ارز دیجیتال با استفاده از آن می‌توانند هویت کاربرانشان را تایید نمایند، سرویس استعلام و احراز هویت است که مواردی نظیر صحت‌سنجی داده‌های بانکی و اطلاعات هویتی اشخاص را شامل می‌شود.

پرداخت یار نوین پال از شرکت‌های دارای مجوز رسمی پرداخت یاری شاپرک و بانک مرکزی در ایران است که فعالیت خود را از سال 1398 با هدف ارائه مطلوب‌تر خدمات پرداخت و امکاناتی نوین برای تسهیل فرآیند پرداخت بین مشتریان و کسب‌وکارهای آنلاین و همچنین ارائه وب سرویس احراز هویت کاربران برای صرافی‌ رمزارز آغاز کرد.

علاوه بر وب‌ سرویس استعلام و احراز هویت که از مهمترین سرویس‌ها برای صرافی‌های ارز دیجیتال به شمار می‌رود، نوین پال خدماتی دیگری نظیر درگاه پرداخت، انتقال وجه و تسویه هم برای صرافی‌های رمزارز ارائه می‌نماید.

صرافی‌های ارز دیجیتال به واسطه برخورداری از درگاه پرداخت نوین پال قادرند تا جریان ورود وجه به حساب‌شان یا نقدینگی خود را به راحتی مدیریت نمایند. در واقع درگاه پرداخت اینترنتی این امکان را برای کسب و کارهای آنلاین فراهم می‌سازد تا نرخ تراکنش‌های موفق خود را افزایش دهند.

جهت آشنایی بیشتر با انواع سرویس‌های نوین پال و تفاوت آن با سایر پرداخت یاری‌ها لینک درج شده را مطالعه نمایید.

همچنین مطالعه نمایید: روش های دریافت درگاه پرداخت

نفش فرایند احراز هویت کاربران در مبادلات رمزارزها

به طور کلی جهت آشنایی با نقش احراز هویت کاربران در صرافی‌های ارزهای دیجیتال، باید نگاهی به دیگر موسسات و صنایع مالی داشته باشیم. گرچه انتظارات درباره احراز هویت برای مبادلات ارزهای دیجیتال تفاوت‌هایی دارد، اما هدف کلی برای همه تضمین ایمنی، شفافیت و تجارت منصفانه دارایی‌های رمزارزها است. از بارزترین فواید احراز هویت کاربران در صرافی‌های رمزارز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد اعتماد بیشتر میان مشتریان
  • ارزیابی ریسک (Risk assessment)
  • کاهش چشمگیر خطر تقلب

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر هوش مصنوعی در حوزه پرداخت آنلاین

کلام آخر

امروزه با توجه به قوانین مبارزه با پولشویی و انواع خطرهای کلاهبرداری احراز هویت کاربران (KYC) برای موساسات مالی و صرافی‌های ارز دیجیتال امری ضروری است. در این مقاله از بلاگ نوین پال ابتدا به ماهیت صرافی رمزارز و احراز هویت پرداختیم. در ادامه نقش KYC در صرافی‌های رمزارز را مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم مقاله احراز هویت کاربران در صرافی‌ رمزارز چیست و چه کاربردی دارد؟ برای شما مخاطبان محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود در زمینه استفاده از وب سرویس احراز هویت کاربران را با ما در نوین پال به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید